Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش وب سایت «سوسیالیسم جهانی» که از سوی کمیته بین المللی انترناسیونال چهارم (ICFI) منتشر می شود، یک جلسه مجازی آنلاین بین «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اسکات موریسون» همتای استرالیایی‌اش، روابط دو کشور را به سطح «مشارکت راهبردی جامع» ارتقاء داد، مناسباتی که از مضامینی نظامی برخوردار است که به طور آشکار چین را هدف قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه دیدار رودرروی دو مقام به دلیل بیماری کرونا به تاخیر افتاد، زمان بندی این نشست مجازی مقید به نقش مقدم دولت هند در تشدید رویارویی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوی آمریکا علیه چین بود.

اجلاس مجازی مودی و موریسون در روز ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) دو روز پس از تماس تلفنی مودی و ترامپ انجام شد. ترامپ در آن تماس تلفنی بر حمایت اش از رویارویی هند با چین تاکید کرد.

براساس گزارش رسانه های هندی، دولت مودی انتقال نظامیان هندی از بخش های دیگری چون جبهه درگیری با پاکستان به مناطقی که هند و چین را در منطقه لاداخ از هم جدا می کند، آغاز کرده است.

ترامپ ۲۷ ماه مه (۷ خرداد ماه) در اقدامی تحریک آمیز در اختلاف مرزی هند و چین ورود کرد و پیشنهاد داد حکمیت مناقشه مرزی دو طرف را برعهده گیرد.

سپس در تاریخ ۲۹ ماه مه (۹ خرداد ماه)، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند در تماسی تلفنی نسبت به مشارکت دفاعی قوی و پایدار بین آمریکا و هند متعهد شدند.

قرائت رسمی مکالمه ترامپ و مودی بیانگر این مساله است که این دو درمورد مناقشه مرزی چین و هند و لزوم اصلاح سازمان جهانی بهداشت بحث و گفت و گو کردند.

دولت ترامپ با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به همکاری با چین، کمک های مالی آمریکا از این سازمان را قطع کرد تا پکن را به خاطر این ویروس جهانی مورد ملامت قرار دهد.

مکالمه ترامپ با مودی همچنین در میان یک انفجار اجتماعی در آمریکا انجام شد که در پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست این کشور کلید خورد.

اندکی پس از مکالمه ترامپ و مودی، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد از مداخله آمریکا، گفت که نیازی نیست هیچ کشور ثالثی در این مناقشه مرزی دخالت کند.

در همین شرایط بود که مودی و موریسون اجلاس خود را پیش بردند و آن را به بخشی از حمله آمریکا به چین مبدل کردند.

این دو ۹ توافقنامه شامل «توافق حمایت لجستیکی متقابل» را منعقد و «چشم انداز مشترک برای همکاری دریایی در هند و اقیانوس آرام» را منتشر کردند.

این توافق لجستیکی نظامی علاوه بر مجاز شمردن کشتی های جنگی و هواپیماهای هندی و استرالیایی برای سوختگیری مجدد و استفاده از تاسیسات لجستیکی در پایگاه های یکدیگر، راه را برای مبادلات نظامی بیشتر و رزمایش هایی درسراسر منطقه هند – اقیانوس آرام و همچنین قابلیت همکاری بیشتر میان نیروهای مسلح دو طرف هموار کرد.

در بیانیه مشترک مودی و موریسون، از چین به عنوان هدف مشخص نامی برده نشد، اما لحن این بیانیه یادآور تبلیغات ضد چینی واشنگتن بود.

در این بیانیه عنوان شد که دو کشور «در چشم انداز منطقه ای آزاد، باز، فراگیر و قانونمند در هند – اقیانوس آرام برای حمایت از آزادی ناوبری سهیم هستند.»

از چنین لحنی برای توجیه آزادی فتنه انگیز عملیات ناوبری کشتی های جنگی و هواپیماهای آمریکا در آب های ارضی جزایر واقع در دریای جنوبی چین استفاده شده است.

هند که در سال ۲۰۰۶ وارد شراکت استراتژیک جهانی با آمریکا شد، طی شش سال گذشته در دوره زمامداری مودی به سرزمینی مرزی در تهاجم نظامی – استراتژیکی آمریکا علیه چین تبدیل شده است.

مودی در سخنان خود با موریسون، به اشتیاق مذهبی به عنوان مبنایی برای ائتلاف ضد چین متوسل شد و گفت: حمایت از ارزش هایی چون دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی، یک مسئولیت مقدس است.

موریسون نیز در پاسخ از مودی به دلیل «رهبری نه تنها در هند، بلکه در سطحی گسترده تر در گروه ۲۰، هند – اقیانوس آرام و نقش ثبات کننده، سازنده و بسیار مثبت در این برهه بسیار دشوار» تشکر کرد.

براساس این گزارش، دولت استرالیا بار دیگر به صورت مجازی و نه علنی، جمعیت این کشور را در خط مقدم علیه چین قرار داده است.

هر دو طبقه حاکم بر هند و استرالیا درصدد ابراز برتری خود بر منطقه هند – اقیانوس آرام هستند در حالی که از تحرکات آمریکا علیه چین حمایت می کنند.

نخبگان سیاسی و رسانه ای استرالیا از همسویی با هند و آمریکا حمایت زیادی کرده اند و این مساله با وجود نگرانی از در مخاطره بودن میلیاردها دلاری است که سالانه از چین برای کانبرا کسب درآمد می شود.

ترامپ با هدف منزوی کردن بیشتر چین، از مودی و موریسون دعوت کرده است در اجلاس گروه ۷ که قرار است امسال تنها دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  آمریکا در ایالات متحده برگزار شود، شرکت کنند.

کره جنوبی، دیگر متحد آمریکا علیه چین به همراه روسیه به این اجلاس دعوت شده اند.

طرح ترامپ این است که این کشورها را در گروه اصلاح شده ای تحت عنوان گروه ۱۱ به استثنای چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان بگنجاند.

در قالب تلاش آمریکا، طبقه حاکم بر استرالیا درتلاش است تا بازارهای جدیدی را در هند راه اندازی کند تا جبرانی بر اتکای کانبرا بر واردات از چین باشد.

برچسب‌ها هند استرالیا دونالد ترامپ اسکات موریسون چین ایالات متحده آمریکا نارندرا مودی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند استرالیا دونالد ترامپ اسکات موریسون چین ایالات متحده آمریکا نارندرا مودی هند استرالیا دونالد ترامپ اسکات موریسون چین ایالات متحده آمریکا نارندرا مودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه سعودی «الشرق»، ظهر امروز (شنبه)، به نقل از منابع خود توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا را قریب‌الوقوع دانست.

این منبع نوشت: «توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است؛ اگر موانع جدیدی ایجاد نشود.»

الشرق می‌گوید واشنگتن ضمانت‌های لازم را از طریق میانجیگران برای توقف جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه داده است.

به گفته این رسانه سعودی، توافق دست‌کم در سه مرحله انجام خواهد شد و آمریکا برای انجام این توافق ضمانت داده است.

 شبکه الشرق همچنین اضافه کرد در مرحله آتی، اقدامات در جهت یک توافق ملی برای اداره غزه و بازسازی آن متمرکز خواهد بود.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تا لحظه انتشار این گزارش واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

با این حال، حماس دیشب اعلام کرد که برای تکمیل گفتگو‌ها هیأتی به قاهره اعزام خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که حماس دیشب آن را منتشر کرد، اشاره شد که این جنبش با پیشنهاد ارائه‌شده برای آتش‌بس برخورد مثبتی داشته است.

شبکه «الجزیره» نیز، امروز، گزارش داد که هیأت قطری برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس به مصر می‌رود. قطر یکی از میانجیگران اصلی میان دو طرف طی ماه‌های گذشته بوده است.

«ویلیام برنز» رئیس سیا نیز امروز وارد قاهره شده و با «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر دیدار کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است
  • نماهنگ/شریک جرم
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • اعتراض و تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • جزئیات توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای میان تل‌آویو و مقاومت فلسطین
  • از تصاویر دستگیری دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی در آمریکا تا تصاویر دردناک از مردم غزه