Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان عراق بعنوان بالاترین نهاد این کشور در ۱۵ دی ماه سال گذشته با ۱۶۸ رأی از مجموع ۳۲۹ نماینده خواستار خروج نیروهای خارجی از عراق شد که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق نیز حمایت خود را از این مصوبه اعلام کرد و قرار است طی روزهای آینده سلسله مذاکراتی میان بغداد و واشنگتن تحت عنوان "گفتگوهای راهبردی" در این رابطه به انجام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



"حسین رویوران" کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با خبرنگار تقریب با اشاره به این موضوع گفت: واشنگتن این نشست را تحت عنوان گفت و گوهای استراتژیک تعریف کرده است و از جمله محورهای اصلی مذاکره بین این دو کشور را جنگ علیه داعش، ماندن یا بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از خاک عراق، آموزش دادن خلبانان عراقی، و نحوه نگهداری تانک های خریداری شده از آمریکا می توان نام برد. 

وی با اشاره به این که مهمترین بحث این مذاکرات حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکای در خاک عراق است، گفت: با توجه به مصوبه پارلمان و فشار وارده از سوی آنها  احتمال خروج نیروهای امریکای ازخاک عراق بسیار زیاد است. لذا آمریکا در این بین میخواهد بحث آموزش نیروهای عراقی را استثنا قرار داده تا بتواند تعداد محدودی از نیروهای خود را در خاک این کشور نگه دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این موضوع که آمریکا مانند کشورهای دیگر اعلام کرده در مبارزه با داعش یکسری تعهدات بین المللی دارد و عمل به همین تعهدات سبب میشود که در خاک عراق بماند، گفت: آمریکا  می تواند از طریق  پایگاه هایی که در قطر، اردن، کویت و غیره دارد به مبارزه با داعش بپردازد و عملا نمی تواند با علم کردن بحث نابودی داعش راهی برای ماندن خود درعراق پیدا کند .

وی با تاکید بر این مطلب که  هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و از رهبران الحشد الشعبی در اعتراض به اتفاقات اخیر مجلس استعفا داد،خاطر نشان کرد: با تبانی که  بین نخست وزیر  و رئیس مجلس مبنی بر اینکه موافقت نمایندگان باید به هر شکلی گرفته شود، کابینه الکاظمی رای آورد و این توافق پنهانی می تواند برای آینده عراق بسیار خطرناک باشد. 

 وی ادامه داد: در همین راستا اعتراضات زیادی از سوی نمایندگان صورت گرفت و  تمامی آنها خواهان ایجاد کمیته تحقق و تفحص درباره این ضدو بند سیاسی و صحت رای گیری هستند.

رویوران با  تاکید بر این موضوع که علی‌رغم توطئه‌های آمریکا، روابط ایران و عراق در شرایط خوبی قرار دارد و چشم‌اندازهای روشنی نیز در مناسبات میان دو کشور، قابل پیش‌بینی است، بیان داشت:همه دولت هایی که از زمان آزادی عراق روی کار آمدند یک نوع توازن بین ایران و عراق و همچنین بین عراق و آمریکا ایجاد کرده اند و  دولت  الکاظمی هم از این مورد مستثا نیست.ایران مایحتاج عراق را فراهم میکند برق، سوخت، گاز وهمچنین امنیت عراق را تامین می کند لذا هیچ دولتی در عراق نمیتواند از ایران مستغنی شود و از ایران فاصله بگیرید و این ارتباطی طبیعی و ریشه دار بین ایران وعراق است . 

کارشناس مسائل خاورمیانه به روابط بین عراق و آمریکا اشاره کرد و گفت: زمانی که آمریکا عراق را اشغال کرد ساختارهای خاص خود را  در این کشور  ایجاد کرد و می توان گفت که آمریکا حضور سیاسی و اختماعی در خاک این کشور دارد. لذا هر دولتی که در عراق روی کار می آید  نمیتواند خارج از چهارچوب توازن روابط بین عراق و ایران و یا بین عراق و آمریکا عمل کند و تا مدت ها به این صورت خواهد ماند .

 وی با اشاره به دلیل استعفای  هادی العامری، خاطر نشان کرد: یکی از علت های مطرح شده درباره استعفای وی این است که به جای"فالح الفیاض" رئیس  هیأت الحشد الشعبی شود که این حرف خیلی منطقی نیست. چون فالح الفیاض هم فرمانده و هم عضو پارلمان عراق است و این بحث اساسا منتفی است و العامری  هم اعلام کرد که  چنین قصدی ندارد.

رویوران با تاکید بر این مطلب که هیچ دلیل دیگری برای استعفای العامری پیدا نمی شود مگر در چارچوب اعتراض به وضع فعلی پارلمان، بیان داشت: می توان دلیل اصلی و منطقی کناره گیری هادی العامری را اعتراض به شرایط فعلی حکومت و حتی اعتراض به کل سیستمی دانست که خارج از چارچوب عمل میکند.

 
انتهای پیام/

مصاحبه کننده: فاطمه گلشن

منبع: تقریب

کلیدواژه: بین عراق خاک عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۶۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ ای از عملیات این کشور در منطقه خاکورک در شمال عراق خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در عملیاتی که هفته گذشته در منطقه خاکورک در شمال عراق انجام داد، ۱۵ تروریست را که برای اقدامات خرابکارانه آماده می‌ شدند، از پای درآورد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، میت یک گروه تروریستی را که برای اقدام علیه یگان های نیروهای مسلح ترکیه و پاسگاه های مرزی در حال آمادگی بودند را هم شناسایی کرده است.

در این عملیات ۱۵ تروریست از جمله شماری از سرکردگان آنها از پای درآمدند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه شده است که نیروهای مسلح این کشور بدون وقفه به مبارزه موثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند.

این در حالیست که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6092365

دیگر خبرها

  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • مبارزه حشدالشعبی با داعش + فیلم
  • اسطوره در رئال مادرید می‌ماند؛ احتمال بالای تمدید قرارداد لوکا مودریچ برای یک فصل دیگر
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند