Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر بخش داستان دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب گفت: نسل جدید روایت‌های جدیدتری از انقلاب می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب با دبیری علی‌محمد مؤدب در بخش شعر و حسینعلی جعفری در بخش داستان توسط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مؤسسه سپهر سوره برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینعلی جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اهمیت برگزاری این جشنواره ادبی گفت: انقلاب اسلامی یک حادثه منحصربه‌فرد و ویژه در تاریخ کشور است؛ به همین دلیل بسیاری از اندیشمندان داخلی و حتی خارجی در حوزه نظری درباره انقلاب اسلامی آثاری را منتشر کرده‌اند. حالا این انقلاب به این عظمت که تاریخ را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد و این اثرگذاری در داخل و خارج از کشور را ایجاد کرده باید مورد توجه ادبیات داستانی قرار بگیرد و در آیینه ادبیات نشان داده شود.

2 دلیل برای کم کاری ادبیات داستانی در حوزه انقلاب

وی با اشاره به اینکه در حوزه رمان و داستان درباره انقلاب اسلامی خیلی کار نشده است، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل این کم‌کاری عظمت انقلاب اسلامی باشد که نویسندگان نتوانستند در حد و اندازه آن اثری بیافرینند. یک دلیل دیگر هم به کم‌‌کاری و غفلت نویسندگان و متولیان و مسئولین این حوزه برمی‌گردد.

دبیر بخش داستان دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب عنوان کرد: اگر واقعیت‌های انقلاب بدون تحریف و با ساختار و فرم مناسب داستان ارائه شود،  بسیار برای نوجوانان و جوانان مناسب خواهد بود. به دلیل اینکه اثرگذاری داستان بالاست و برخی اعتقاد دارند که این تأثیرگذاری و علاقه یک ریشه فطری دارد. علاقه‌ای که انسان به داستان دارد باعث می‌شود اگر بحث محتوایی و فنی درست باشد جوان و نوجوان نسل جدید را جذب کند و به‌نظر من بهترین فرم برای ارائه انقلاب اسلامی داستان است و اگر رمان خوب داشته باشیم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

در مواجه با تاریخ ایران مانند آفریقایی‌هایی هستیم که روی معدن الماس نشسته اما گرسنه‌اند

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی و تاریخ پرشکوه و کهنی که داریم بنده تعبیری را همیشه به کار می‌برم که مانند آفریقایی‌هایی هستیم که روی معدن الماس نشسته‌ایم اما گرسنه هستیم. می‌توانیم با رمان و داستان برای جوانی که جنگ و انقلاب را ندیده است داستان‌های تاثیرگذار بنویسیم.

این نویسنده افزود: می‌توان داستانی نوشت که متعلق به صدها سال پیش باشد اما با داستان‌پردازی که انجام می‌شود مخاطب در متن حادثه قرار می‌گیرد. شما الان هم اگر داستان بر دار کردن حسنک را بخوانید انگار که در آن میدان حاضر هستید درحالی‌که بیهقی چندین قرن پیش این حادثه را روایت کرده است.

جشنواره‌های ادبی می‌توانند روایت‌های جدید و بدیعی از جنگ برای نسل جدید داشته باشند

وی با اشاره به اینکه نسل جدید روایت‌های تازه‌تری از انقلاب می‌خواهد، اذعان کرد: جشنواره‌های ادبی می‌توانند روایت‌های جدید و بدیعی از جنگ برای نسل جدید داشته باشند. بسیاری از شرکت‌کنندگان ما در این جشنواره جوان هستند و نگاه خاص خودشان را دارند.

جعفری ضمن بیان اینکه یکی از اهداف جشنواره شعر و داستان انقلاب کشف و معرفی استعدادهای جدید در حوزه نویسندگی است، عنوان کرد: تولستوی که جنگ و صلح را نوشت دوران جنگ را درک نکرده بود؛ جوانان هم برداشت خود را از انقلاب و جنگ تحمیلی دارد و می‌توانند داستانی بنویسند که متفاوت باشد و این اتفاق مبارکی است.

دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مؤسسه سپهر سوره برگزار می‌شود. دبیری این جشنواره را در بخش شعر علی‌محمد مؤدب و در بخش داستان حسینعلی جعفری برعهده دارند.

انتهای پیام/۴۰۲۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی جشنواره شعر و داستان انقلاب رمان ایرانی انقلاب اسلامی بخش داستان نسل جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست

به گزارش قدس آنلاین،  اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی در خانه هنرمندان برگزار شد.

سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت‌ فضا نصف بچه‌هایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.

موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم

او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم بخاطر اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است،  تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

 برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی به‌شدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی می‌توان از اندوخته‌های آن استفاد کرد.

او از تکرار تجربه در نوجوانی به‌عنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد و خطا کرد چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آن‌ها استفاده مفید کرد.

این فیلمساز در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. به بچه‌هایی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه می‌کنم از خودتان و تجارب و خاطرت‌تان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.

 به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است

خردمندان از ایده به‌عنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

او به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و  این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصه‌ی واقعی داشت با هدف حرکت به‌سمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید را بنویسید که برای شما تولید داستان می‌کنند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

او افزود: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی  مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

دیگر خبرها

  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران