Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:55:51 GMT

انقلاب اسلامی مرهون ایثارگری شهید ادیبی ها است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۸۷۴۶

انقلاب اسلامی مرهون ایثارگری شهید ادیبی ها است

 سلیمان رستمیان روز چهارشنبه در نخستین یادواره شهید حجت‌الاسلام والمسلمین «همت‎علی ادیبی‎طالقانی» نخستین و تنها شهید روحانی استان البرز در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲  که در طالقان برگزار شد، افزود: شهید همت علی ادیبی طالقانی ۵۷ سال پیش مظلومانه به شهادت رسید و مظلومانه به خاک سپرده شد.

وی اظهار داشت: ۵۷ سال پیش شهید همت علی ادیبی طالقانی با اقتدار برای دفاع از ولایت و امام راحل در برابر دژخیمان قرار گرفت و شهید شد و امیدواریم بتوانیم این شهید را در سطح استان و ملی به خوبی بشناسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: استان البرز در حوزه ایثار و شهادت ظرفیت های بالایی همچون وجود خانواده این شهید دارد که از ابتدای انقلاب با تاسیس بنیاد شهید حتی رجوعی به بنیاد نداشته و پرونده ای نیز ندارند و اکنون تنها بازمانده ایشان برادرشان می باشد.

رستمیان با بیان اینکه ما نه برای اینکه شهید ادیبی را مطرح کنیم این یادواره را گرفته ایم، افزود: ما به دنبال اصل موضوع یعنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

وی ادامه داد: شهید همت علی ها در برابر ظلم و جور، اسلام را پیش بردند به خصوص جریان سیاسی تشیع با هزینه هایی که در طول تاریخ داشته امروز به دست ما رسیده است.

وی بیان داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در دنیا پرچمدار اندیشه سیاسی تشیع است که باید هزینه ها بدهد و هزینه ها نیز داده است  و پای این آرمانش خواهد ماند و برای ترویج چنین اندیشه ای باید تلاش کرد و نسلی که در راه است و فعال جامعه است باید با این اهداف و آرمان ها آشنا شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز گفت: هدف ما از برگزاری این محفل این است که فرهنگ ایثار، شهادت، شجاعت، از خودگذشتگی و انتخاب آگانه را منتقل کنیم.

وی یادآور شد: در ماه های اخیر به دلیل شیوع کرونا صحنه هایی را شاهد بودیم که خیلی از آن ها برگرفته از دفاع مقدس و روحیه ایثار و شهادت بود که از داشته های خود گذشتند و با این بیماری در حوزه بهداشت و درمان و پویش های مومنانه از زندگی خود مایه گذاشتند که این ایثار و ازخودگذشتگی برگرفته از دفاع مقدسی است که از زمان قیام عاشورا به دست ما رسیده است.

رستمیان افزود: شهید همت علی ادیبی در جریان ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بعد از سخنرانی امام آمد و آگاهانه و عاشقانه از حریم انقلاب و اسلام دفاع کرد و با آگاه بودن از اینکه شهید می شود رفت و در برابر ظلم ایستاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین همت‎علی ادیبی‎طالقانی نخستین و تنها شهید روحانی استان البرز در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است.

در سال ۱۳۱۸ش در روستای ناریان از توابع شهرستان طالقان دیده به جهان گشود.

در ۱۶ سالگی به تهران رفت و در یک نانوایی مشغول به کار شد. در جوانی با هدف فراگیری دانش حوزوی رهسپار حوزه قم شد. دو سال به اتفاق دوستش ها سید عبادالله میرغیاثی در مدرسه جهانگیرخان مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و پس از آن در مدرسه علوی که زیر نظر آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و با مدیریت آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی آیت الله شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی اداره می شد ادامه تحصیل داد.
وی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در حالی که قرآن به دست داشت با تیراندازی مستقیم نظامیان حکومت پهلوی در شهر قم به شهادت رسید.

پیکر او و دیگر شهدای این قیام با کامیون به تهران منتقل گردیده و در آرامستان قدیمی مسگرآباد واقع در شرق تهران در یک گور دسته جمعی به خاک سپرده شد.

بعدها آن آرامستان از سوی حکومت پهلوی به پارک تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوستان فدائیان اسلام نام گرفت.

با تلاش شیخ علی رزاقی از روحانیون روستای ناریان طالقان بخشی از لباس‌های آن شهید از حکومت پهلوی پس گرفته شد.

شاهدان عینی می گویند: اثر شش گلوله بر پیراهن آن شهید وجود داشت. حسن خلق، شب‌زنده‎داری، ساده زیستی عدم استفاده از وجوهات شرعی تعصب دینی، آشنایی با جریان‌های سیاسی و مذهبی و اصرار بر انجام دقیق و مستمر امور عبادی و مذهبی از ویژگی‌های اخلاقی این شهید برشمرده شده است.

استان البرز دارای ۵۲۵۰ شهید بزرگوار انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم است که ۶۱۶ شهید از شهرستان طالقان می باشد.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد طالقان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد طالقان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز قیام ۱۵ خرداد طالقان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۸۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

ایسنا/لرستان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان گفت: شهدا بهترین الگو برای جامعه هستند و برای ادامه راه انقلاب به نام، یاد و راه آنان نیاز داریم.

مجید طائف ششم اردیبهشت در دیدار با خانواده شهید محمد قیاسی در اشترینان بروجرد که به همراه امام جمعه و فرمانده سپاه بیان کرد: سرکشی از خانواده‌های معظم شهدا جزو وظایف ذاتی مدیران و مسئولان به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر مادران و پدران شهدا را بدانیم، ادامه داد: عزت و اقتدار کشور عزیزمان، مرهون خون شهدای والامقام است و باید خدماتی در خور شان این عزیزان به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه شود.

این مسئول با بیان اینکه عطر و بوی شهادت؛ نویدبخش آرامش و امنیت جامعه است، اضافه کرد: شهدا بهترین الگو برای جامعه هستند،برای ادامه راه انقلاب به نام، یاد و راه شهدا نیاز داریم.

طائف خانواده‌های شهدا به‌ویژه پدران و مادران را میراث گران‌بهای انقلاب دانست و افزود: آرامش و امنیت امروز را مرهون خون شهدا هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب
  • جانشین فرمانده سپاه : عملیات «وعده صادق» صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرد / دشمنان از هر راهی التماس کردند تا جمهوری اسلامی اقدامی نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد
  • سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت