Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،در سالهای نه چندان دور که دریاچه ارومیه با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کرد ، متخصصان و کارشناسان عوامل زیادی را دلیل خشک شدن پهنه ی فیروزه ای آذربایجان عنوان کردند.

یکی از عوامل افزایش بی رویه آب در بخش کشاورزی برای کشت محصولات آب بر مانند چغندرقند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و کارشناسان از همان ابتدا روش های مختلفی را برای تغییر الگوی کشت محصولات آب بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ارائه کردند،طرح هایی چون نکاشت و تغییر الگوی کشت از جمله طرح هایی بود که بیان شد.

آذربایجان غربی که خود رتبه نخست تولید چغندر قند را در کشور به خود اختصاص داده و تولید این محصول استراتژیک در اقتصاد و معشیت منطقه نقش بسزایی دارد و نزدیک به ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با تولید این محصول و صنایع زیردستی آن فرصت شغلی پیدا کرده اند.

با توجه به استراتژیک بودن این محصول آب بر و از طرفی مرگ تدریجی دریاچه ارومیه باعث شد کشت چغندرقند در حوضه ی آبریز دریاچه ارومیه کنترل شود و آبی که سهم این محصول می شد ، وارد پیکره نیمه جان دریاچه شود.

کشت چغندرقند فقط در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شده است

سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌گوید:با بحرانی شدن شرایط دریاچه ارومیه،دولت  برنامه‌هایی را برای کاهش کشت این محصول در دستور کار خود قرار دارد.

سرخوش با بیان اینکه کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شده است نه کل استان، یادآور شد: کشاورزان می‌توانند این محصول را در شمال استان کشت کنند.

او تصریح می‌کند: اصلاح الگوی کشت باید در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی شود و برای این هدف کشت‌های کم آب بر همچون ذرت مفید است چرا که حدود ۶۰تا ۶۴ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

اما وجود پنج کارخانه قند بزرگ در این منطقه موجب شد تا کشاورزان نسبت به کشت این محصول راغب باشند.

بیشتر بخوانید:پیش‌بینی برداشت ۲ میلیون تن چغندر قند در آذربایجان‌غربی 

توسعه کشت چغندرقند در شمال استان

رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،با بیان اینکه این استان در دو دهه گذشته با بحران خشکسالی و نبود منابع آب مواجه بود،اظهار کرد:طی سه سال گذشته به مدد الهی و دولت دریاچه ارومیه احیا و به مرحله تثبیت رسیده است.

جلیلی ادامه داد:با توجه به نبود منابع آبی در سال‌های گذشته کشت محصولات آب بر به ویژه کشت چغندرقند در ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شده بود در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسعه داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد:در سال جهش تولید ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

 این مسئول ادامه داد:اعتبارات اعطایی مقام معظم رهبری،برای مهار و کنترل آب های مرزی در حوزه شمال و جنوب استان شرایطی را فراهم آورده است که بتوانیم در آن مناطق کشت چغندرقند را بیشتر توسعه دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چغندر قند بزرگترین صنعت تبدیلی را در استان دارد، افزود:پنج کارخانه‌ی قند در این استان وجود دارد که این کارخانه‌ها بیش از ۲ میلیون تن توان تبدیل چغندرقند به شکر را دارند.

جلیلی بیان کرد:تمامی شکر های تولید شده در داخل کشور تولید می شود و برای خود اتکایی کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان اینکه تغذیه زنبور های عسل شکر است ،ادامه داد:قسمتی از این شکرها در فصل زمستان و سرد سال برای تغذیه   زنبورهای عسل استفاده می شود.

پیش بینی تولید بیش از ۲ میلیون تن چغندرقند در استان 

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزود:امسال با افزایش هشت هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند بیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون تن از این محصول در سطح استان برداشت شود.

کرامتی بیان کرد: ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از آغاز فصل کشت بهاره تاکنون زیر کشت چغندرقند رفته است که این میزان سال قبل از آن ۲۶ هزار هکتار بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند، خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده ادامه داد: میزان سطح زیر کشت چغندرقند امسال بر اساس قرارداد‌های بین کارخانه‌های قند و چغندرکاران منعقد شده است.

کرامتی  از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندرقند از کشاورزان در سال زراعی جاری خبرداد و گفت: با تصویب دولت امسال چغندر قند از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان با عیار۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندر قند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع، اضافه کرد: برنامه ریزی برای کشت ۱۵۰هکتارنیزبصورت نشایی انجام شده است و هزار هکتار نیز به منظور صرفه جویی در مصرف آب به صورت متراکم، کشت می شود.

این مسئول افزایش عملکرد در واحد سطح را از مهمترین راهکارهای افزایش تولید چغندر قند در حوضه دریاچه ارومیه با بهره گیری از نظر کارشناسان کشاورزی در سال جاری اعلام کرد.

آذربایجان غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن ۵ کارخانه قند در شهرستانهای ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندواب و نقده همواره در تولید چغندر قند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است.

به عقیده کارشناسان، جلوگیری از کشت مازاد بر نیاز کارخانجات تولید قند استان، ممانعت از خروج محصول چغندرقند از استان بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، حفاظت از برنامه کشت محصولات کم آب بر و جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی و ترویج کشت پاییزه از جمله مواردی است که در راستای اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب باید در دستور کار سازمان‌های متولی قرار گیرد.

انتهای پیام/ن م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت چغندرقند دریاچه ارومیه محصولات آب بر تغییر الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرنگار گروه استان باشگاه خبرنگاران جوان زیر کشت چغندرقند کشت چغندرقند کشت محصولات قند در حوضه ۲ میلیون تن هزار هکتار چغندر قند توسعه کشت الگوی کشت مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ

رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ بر لزوم استفاده از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای در تدقیق مؤلفه‌های بیلان این حوضه آبریز تأکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فراز ،رئیس حوضه‌آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران در  هشتمین جلسه راهبری پروژه به‌هنگام‌سازی بیلان منابع آب حوضه آبریز کارون بزرگ که به منظور نهایی کردن نتایج بیلان منابع آب محدوده‌های مطالعاتی تشکیل شد،‌ با اشاره به لزوم توجه به نقش و جایگاه بیلان منابع آب در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری برای آینده این حوضه آبریز اظهار داشت: در ارائه نتایج محاسبات بیلان، علاوه بر دستورالعمل موجود، باید از روش‌های جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای نیز در تدقیق مؤلفه‌های بیلان بهره‌مند شد. 

وی افزود: دلیلی ندارد که حتماً خطای معادله بیلان محدوده‌های مطالعاتی با اعمال ضرایبی صفر شود؛ بلکه باید با تدقیق اجزاء و مؤلفه‌های بیلان، میزان خطا در هر محدوده مطالعاتی نمایان شود؛ در این صورت است که می‌توان برنامه‌ریزی و تصمیمات مناسب‌تری برای حوضه آبریز اتخاذ کرد. 

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ تصریح کرد:‌ برای تهیه گزارش بیلان فعلی باید سه سناریو تعریف شود و علاوه بر پوشش محاسبات بیلان با دستورالعمل‌های موجود، نسبت به تدقیق، تبخیر و تعرق واقعی محدوده‌های مطالعاتی بر اساس چند روش معتبر و شناخته شده و نیز تدقیق مصارف آب بر اساس نقشه‌های کاربری اراضی و الگوی کشت مؤسسه تحقیقات آب (استخراج شده از تصاویر ماهواره‌ای) اقدام لازم به‌عمل آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه