Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@12:07:05 GMT

بالاخره «موج دوم کرونا» شروع شده یا نه؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۱۵۰۲

بالاخره «موج دوم کرونا» شروع شده یا نه؟

حدود ۱۱۰ روز از ورود ویروس کرونا به کشورمان گذشته است. یکی از مشکلاتی که از روز نخست تاکنون در زمینه مدیریت این بحران مشهود بوده و هست بحث اطلاع‌رسانی دقیق از جانب مسئولین کشوری در زمینه این بیماری است.

ضعف اطلاع‌رسانی باعث شد اطلاع‌رسانی درباره وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در کشور، دستورالعمل‌های پیشگیری و درمان این بیماری و دستورالعمل‌های مربوط به محدودیت‌های اجتماعی در طول این مدت با تشتت‌ و ابهامات فراوان همراه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت هر روز یکی از مسئولین درباره این مسائل نظر جدیدی می‌دهد و هر روز هم یک نظر متناقض به نظرات متناقض قبلی اضافه می‌شود. طبیعتا در اثر این وضعیت، افکار عمومی حیران می‌ماند و این سرگشتگی باعث گسترش بیماری می‌شود.

برای فهم بهتر ماجرا یک مثال را با هم مرور می‌کنیم. از میانه اردیبهشت پس از یک روند یک‌ماهه در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، روند افزایشی آمار مبتلایان آغاز شد. این روند افزایشی باعث شد در ۱۵ خرداد رکورد مبتلایان در کشور شکسته شود و عدد ۳۵۷۴ مبتلای جدید ثبت شود.

در کنار این روند افزایشی، محدودیت‌های اجتماعی تدریجا کم شدند و آخرین محدودیت‌ها هم در شرف اتمام است. قاعدتا با مشاهده نمودار مبتلایان، آنچه به ذهن هر فردی متبادر می‌شود آغاز موج جدیدی از بیماری در کشور است که طبیعتا نیازمند بازگشت دوباره محدودیت‌های اجتماعی است.

اما در زمینه اطلاع‌رسانی در این ایام، تنها توضیحی که به مردم داده شد این بود که افزایش آمار به دلیل افزایش بیماریابی بوده دلیلش را هم کم‌شدن موارد بستری عنوان کردند. اما درباره اینکه با موج دوم بیماری روبه‌رو هستیم گفته‌های ضد و نقیضی بیان شد؛ برخی گفتند در حال تجربه موج دوم هستیم و برخی هم گفتند موج دوم در پاییز و به‌همراه آنفلونزا در کشور ما خواهد آمد.

این تشتت در اطلاع‌رسانی باعث شده که مردم هم جدیت سابق را در زمینه پیشگیری از این بیماری نداشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. در آخرین اظهارنظر در این زمینه فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته است رعابت پروتکل‌ها از ۷۷درصد به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

این ابهامات در خصوص دستورالعمل‌های بهداشتی هم بود. مثلا یک روز گفته می‌شد ماسک برای همه الزامی نیست و مدتی بعد گفته شد همه در محیط عمومی ماسک بزنند. الیته این مسئله ممکن است به ناشناخته بودن عملکرد این ویروس برگردد اما اطلاع‌رسانی در مورد این مسئله را هم می‌شد بهتر مدیریت کرد.

درباره میزان همه‌گیری هم متاسفانه بعضا سخنانی از جانب مسئولین رسمی مطرح می‌شود که تناقض عجیبی با اظهارات بقیه مسئولین دارد. مثلا در همین روزها احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران، گفت: «بر اساس یافته‌ها شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تا کنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند.»

قابل گفتن نیست که این اظهارات در تناقض با تمام گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت است و این تناقضات، حاصلی جز سردرگمی مردم در پی ندارد.

راهکار ساده‌ای در این زمینه وجود  دارد و آن هم اطلاع‌رسانی به‌موقع، هماهنگ و دقیق است. اطلاع‌رسانی درست به‌شدت برای غلبه هرچه زودتر بر این بیماری واجب است و هنوز هم برای اقدام به اطلاع‌رسانی خوب دیر نشده است.

در کنار ابهامات برای افکارعمومی به نظر می‌رسد الزامات تصمیم‌گیری‌ها هم رعایت نمی‌شود. مثلا با حذف طرح ترافیک قاعدتا برای زیادنشدن جمعیت در حمل‌ونقل عمومی باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد. امری که متاسفانه محقق نشده و این مسئله با اعتراض محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران همراه شده است.

طبیعتا مجموع این شرایط باعث می‌شود روند مقابله با این بیماری طولانی و فرسایشی شود. در شرایطی که کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا و فرانسه که همزمان با ایران درگیر بیماری شدند و اوضاعی بحرانی در ابتدا داشتند عملا بر کرونا غلبه کرده و میزان مبتلا و فوتی جدید در این کشورها بسیار بسیار کم شود.

البته همه ما از شرایط اقتصادی کشور آگاهیم و می‌دانیم برخی از محدودیت‌ها به‌دلیل شرایط اقتصادی نمی‌شد ادامه یابد. اما اگر در همین زمینه هم مدیریت بهتری وجود داشت احتمالا وضعیت امروز ما بهتر می‌بود.

 

منبع: الف

کلیدواژه: اطلاع رسانی محدودیت ها موج دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۱۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم

رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران که در ۳۱ ماده تنظیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مانند قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم، نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به خصوص بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

جهان‌پور گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ما است و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.

کد خبر 751700

دیگر خبرها

  • قم آماده استقبال از رئیس‌جمهور / نصب بیش از ۳۰۰۰ متر مربع بنر در ۲۵۰ نقطه شهر
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • توزیع کارت تردد خبرنگاران برای پوشش خبری انتخابات استان تهران
  • اسرائیل تنها بیمارستان رفح را هدف قرار داد
  • حماس: اشغالگران تنها بیمارستان رفح را هدف قرار دادند
  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان