Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@10:24:21 GMT

وضعیت نامناسب جاده گردشگری سد سورال دهگلان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۱۸۵۹

وضعیت نامناسب جاده گردشگری سد سورال دهگلان

شهرستان دهگلان با وجود 3 سد و کشاورزی مستعد و دارابودن مناطق دیدنی مختلف در زمینه گردشگری حرف برای گفتن دارد اما متاسفانه توجه به این مقوله در شهرستان به کلی فراموش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صنعت گردشگری در دو دهه گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته و امروزه نقش مهمی را در اقتصاد بطور فزاینده ایفا می کند و توسعه گردشگری مزایای مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیاری برای جامعه میزبان به همراه داشته و از عوامل موثر در شکل دهی الگوی توسعه می باشد و همچنین این صنعت گردشگری در مقایسه با دیگر صنایع به جهت ایجاد اشتغال و درآمد زایی کارایی بیشتری در کشورهای کمتر توسعه یافته دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنایع خدماتی دنیا اهمیت روزافزونی یافته است و یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه کشورها است به طوری که به واسطه آن فرصت های شغلی، تعاملات اجتماعی و فرهنگی و حتی برنامه های حفظ محیط زیست ایجاد می شود.

بسیاری از کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه این صنعت را در اولویت های اول اقتصادی خود قرار داده اند و با برنامه ریزی های خردمندانه توانسته اند سهم بالایی از بازار جهانی گردشگری را به خود اختصاص دهند به همین علت است که امروزه به عنوان صنعت گردشگری از آن یاد شده است

صنعت پرسود گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت پر درآمد در جهان، سودآور، ارز آور و مورد توجه همه کشورهاست، صنعتی که سودآوری آن بسیاری از کشورها را به تکاپو در این زمینه واداشته است.

توسعه اقتصادی از اهداف مهم کلان اقتصادی هر کشور است زیرا برای افزایش سطح رفاه افراد هر کشور باید شاخص های اقتصادی واجتماعی بهبود یابند که این مهم جز در سایه  رشد و توسعه اقتصادی کشور میّسر نیست در این میان گردشگری به عنوان فعالیتی خدماتی و بازرگانی، نقش به سزایی در توسعه انسانی و اقتصادی ایفا می کند.

توسعه صنعت گردشگری و جلب و جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی برای مناطق کمتر برخوردار مثل شهرستانهای استان کردستان که با مشکلاتی همچون بیکاری، پایین بودن درآمد سرانه و قاچاق مواجه هستند از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

امروزه به‌ دلیل اینکه سود خالصی توسط گردشگری روانه مناطق هدف می شود و همچنین نیازمند منابع کمتری است جزو اولویت‌های کشورهای پیشرفته جهت ایجاد درآمد پایدار محسوب می‌شود که در مقیاس کوچکتر، دهگلان که جزو شهرستان‌های محروم استان کردستان و از کمبود اعتبارات رنج می‌برد، می‌تواند با تمرکز بر روی پتانسیل‌های گردشگری طبیعی از فرصت‌هایی همچون تعطیلات نوروزی و تابستانی جهت کسب درآمد، به نحو مطلوبی بهره ببرد و سبب توسعه اقتصادی منطقه شود.

 هر چند برخی از مدیران کاملاً با مقوله گردشگری بیگانه هستند سال‌هاست که دهگلان از‌ بی مهری مسئولان استانی و بی‌ مدیریتی برخی مدیران شهرستانی رنج می‌برد چرا که این شهرستان نه بازار خریدی برای جذب گردشگر و حتی مردم خود دارد، نه بازارچه و نمایشگاهی برای عرضه صنایع دستی و نه زیرساختی جهت تردد و جذب گردشگران به روستاهای هدف گردشگری

از مهمترین پتانسیلهای موجود در شهرستان دهگلان می توان به سدهای سورال، سنگ سیاه، قوچم و مقبره کوه شیدای اشاره کرد که با ایجاد زیرساختهای لازم، زمینه توسعه، معرفی، ایجاد اشتغال و جذب گردشگران بیشتر به این شهرستان را می توان فراهم کرد.

شهرستان دهگلان با وجود 3 سد و کشاورزی مستعد و مناطق گردشگری در زمینه گردشگری حرف برای گفتن دارد اما متاسفانه توجه به مقوله گردشگری شهرستان به کلی فراموش شده است.

سد سورال که می تواند بهترین محل گردشگری و جذب مسافران باشد به علت نامناسب بودن جاده این قطب گردشگری به وادی فراموشی سپرده شده و سالهاست مسئولان و نمایندگان وعده‌ می‌دهند و مردم این روستاها سالهاست گرد و خاک و دست‌انداز این بی‌تدبیری‌ها را تحمل می‌کنند و دم نمی زنند.

هر چند توسعه گردشگری روستایی در مکانهای مختلف زمینه های اشتغال دائم، فصلی و نیمه وقت را برای نیروی انسانی با تخصص وآموزش متوسطوسط فراهم می سازد وازنرخ بیکاری می کاهد. درتوسعة گردشگری، گذشته ازایجاد اشتغال مستقیم،زمینه سایرفعالیتهای مرتبط مانند کارهای ساختمانی، تعمیرات، کرایه خودرو ودستفروشی نیزبرای افراد بومی فراهم میشود..

توسعه گردشگری از مهمترین راههای عملیاتی اقتصاد مقاومتی است

توسعه صنعت گردشگری یکی از مهمترین راه های عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است چنانکه درهمین خصوص مهم ترین تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری معطوف به استفاده کردن از ظرفیت های اقتصادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار، بهره گرفتن از آن به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی کشور، اهمیت دادن به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی است؛ اصلی که می تواند برای عملیاتی کردن اقتصاد استان ها و استقلال مالی شان با برنامه ریزی و استفاده از امکانات و جاذبه های هر منطقه از خاک ایران اسلامی پیاده شود.

این صنعت در حقیقت یکی از مهمترین قطب های توسعه و درآمد زایی محسوب می شود که به ایجاد اشتغال و ‏خوداتکایی کمک می کند و با ارتقای جنبه های فرهنگی و اقتصادی، تاثیر شگرفی بر رشد و پیشرفت جامعه می گذارد

به همین منظور بسیاری از کشورها از جاذبه های این صنعت در راستای برون رفت از معضل ها و مشکل های جامعه و ایجاد فرصت های شغلی استفاده می کنند. این امر سبب شده است تا کشورهای توسعه یافته به گردشگری و جهانگردی رویکرد ویژه ای داشته باشند و با سرمایه گذاری مناسب به نتیجه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی دست یابند.

با توجه به اینکه گام نخست در توسعه گردشگری روستایی، شناسایی موانع و چالش های آن است زیرا گردشگری روستایی یکی از شاخه‌های فرعی صنعت گردشگری است که عده‌ای آن را بخشی از بازار گردشگری و عده‌ای دیگر سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می‌کنند.

اکنون که روستاییان ما با مشکلاتی همچون بیکاری، بهره‌ وری پایین کشاورزی، مهاجرت روزافزون به شهرها و حاشیه‌ نشینی مواجه‌اند، توسعه گردشگری روستایی می‌تواند در جهت رفع این معضلات مؤثر باشد و باعث تجدید حیات روستاها شود.

کیفیت پایین خدمات رسانی، امکانات موجود و ضعف در زیرساخت ها، ضعف ساختارهای حمل ونقل، کمبود تبلیغات، اطلاع رسانی و آموزش در کنار معضلات مربوط به جاذبه های منطقه در بخش عرضه، تمایل و انگیزه کم بازدید کنندگان برای توقف چندروزه در بخش تقاضا و در بخش عوامل خارجی تأثیرگذار، عدم مشارکت مردم و نارسایی هایی که از سوی سازمان های دولتی عنوان شده، مهم ترین موانع و مشکلات پیش روی پویایی روستاهای هدف گردشگری منطقه هستند.

امیدواریم که مسئولان برای حل مشکلات این شهرستان تدبیری بیندیشند و تنها به سخنرانی و وعده‌ها ختم نشود و با حمایت مسئولان استانی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی منطقه در جهت ایجاد اشتغال و درآمد پایدار گام بردارند، تا بلکه با اشتغالزایی برای جوانان، آمار بیکاری کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گردشگری روستایی ایجاد اشتغال توسعه گردشگری صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد

به گزارش خبرنگار مهر، جمال صالح زاده بعد از ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در سفر رئیس جمهوری به شادگان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که این مبلغ می‌تواند رونق خاصی به حوزه گردشگری شهرستان داشته باشد.

وی به ریل گذاری شهرستان شادگان در سال جدید در اولین جلسه شورای اداری اشاره کرد و ادامه داد: از مجموعه شورای اداری این شهرستان انتظار می‌رود با تعیین اولویت‌های پیگیری ادارات شهرستان به صورت تیمی و در یک راستا باشد که این موضوع با سرعت عمل بیشتری به نتیجه برسد.

صالح زاده بیان کرد: یکی از موضوعات مهم شهرستان ۲۵ درصد معافیت سود بازرگانی برای بندر شادگان در مراحل پایانی قرار گرفته که می‌طلبد این مصوبه در سطح وزارت اقتصاد و امور دارایی پیگیری شود.

فرماندار شادگان با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلفی در سال گذشته در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، عمران شهری و روستایی و… به بهره برداری رسیده بود،

وی گفت: از مهمترین پروژه‌های به جا مانده در شادگان تصفیه خانه آب دارخوین که سالیان سال راکد بود که با دستور آیت الله رئیسی افتتاح شد.

کد خبر 6089183

دیگر خبرها

  • حذف اپ‌های هوش مصنوعی از اپ‌استور به دلیل محتوای نامناسب
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • مسؤولان به وضعیت راه‌های نامطلوب استان بوشهر رسیدگی کنند