تصویب سرفصل دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی در شورای تحول
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۵۲۱۷
در جلسه شورای تحول علوم انسانی سرفصل دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب شد. ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این جلسه حداد عادل طی سخنانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و بیسابقه خواندن اتفاقات پیش آمده در دنیا گفت: کرونا و وقایع اخیر آمریکا، که دنیا را تحت تاثیر قرار داده است هر کدام ابعاد گوناگونی از منظر علوم انسانی دارند که باید بهطور جداگانه به هر کدام از آنها پرداخته شود.
عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی گفت: کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حرکت دادن علوم انسانی در مسیر مفید و موثر و دانش بومی بوده که این کار بسیار مهم، مطالبه مقام معظم رهبری و فلسفه وجودی شورای تحول است.
جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی هفته آینده برگزار می شودوی افزود: با توجه به نگاهی که حضرت آقا در دیدگاه تحول گرایانه دارند، قاعدتاً در حوزه علوم انسانی نیز توقع یک تحول بزرگ را دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحول بزرگ نیاز به یک مسیر موثر و محسوس و در عین حال تدبیر شده است و نیازمند یک بازنگری در روش های کنونی است گفت: بهتر است نگاه مجددی به روشهایی که در تحول دنبال کردیم داشته باشیم و البته در حال حاضر این روشها با وجود 17 کارگروه تخصصی ساز و کار مناسبی نیز پیدا کرده است ولی برای تحول در علوم انسانی کافی نیست. تحول در علوم انسانی در درجه اول یک تحول بزرگ در فکر و اندیشه اصحاب علوم انسانی است.
عاملی با بیان اینکه، در کنار حفظ روشهای کنونی باید یک مسیر متفاوتی از مسیری که علوم انسانی و علوم اجتماعی با محوریت غرب دارد، را طی کنیم ادامه داد: برخی از روشهای قدیمی ما روش مناسبی نبوده و نیاز به تفکر و بازنگری در روش کار دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نگاهی که در جوامع غربی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی حاکم است به سمت سکولاریزم، نسبیت گرائی ارزشی و تکثرگرایی رفته، بنابراین بسیاری از وقایعی که در جامعه غرب اتفاق میافتد ناشی از همین مسیری است که طی کرده است.
وی با بیان اینکه مسائل دنیای غرب در دوران تجدد به سمت پسا تجدد رفت، ادامه داد: پسا تجدد نیز پاسخ منسجمی نداشت و فقط اعتراض به تجدد بود، لذا نتوانسته رویکرد جدیدی را برای جامعه غرب فراهم کند و قطعا رویکرد برخاسته از دین مبین اسلام که ناظر بر حقایق هستی و حقایق مرتبط با انسان است میتواند این مسیر را برای ما روشن کند.
سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در دوران کرونا مهمترین تغییری که روی داده این است که فضای مجازی در حوزه نشستها و فعالیتهای پژوهشی امکان فوقالعادهای را در اختیار ما گذاشته است که ما قبلا از آن غافل بودیم.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی میتوانیم برنامهای با حضور استادان سراسر کشور تدارک ببینیم تا در آنجا برنامهها، فعالیتهای صورت گرفته و همچنین اقدامات پیشنهادی شورای تحول، مورد ارزیابی و باز اندیشی قرار گیرد.
بررسی سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی
پس از سخنان سلیمی، ادامه بررسی سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
گفتنی است در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهادهای اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند اضافه شدن درس نفس در حکمت اسلامی و درس فطرت در درس انسان شناسی، مبانی ارزششناسی و معرفت شناسی در درس مبانی روانشناسی اسلامی و اضافه شدن سه سرفصل به درس قرآن و حدیث و اضافه شدن مبانی ارزششناسی و معرفتشناسی در دروس روانشناسی اسلامی... مورد اشاره قرار گرفته است.
همچنین در این گزارش اولویت پذیرش در این رشته برای طلاب، توجه به درس علم النفس در دروس جبرانی، توجه به توانایی فارغ التحصیلان و نگاه تاریخی در دروس تاریخ و مکاتب روانشناسی (جبرانی) و مبانی روانشناسی اسلامی(تخصصی) و فلسفه روانشناسی (تا حدودی) و نفس در حکمت اسلامی ذکر شده است.
پس از ارائه این گزارش، حداد عادل در سخنانی در خصوص اهمیت این رشته گفت: در میان علوم انسانی دو علم روانشناسی و جامعه شناسی، با مبانی معنوی و دینی در مواجهه هستند.
وی افزود: روانشناسی مبتنی بر مبانی دینی، بر پایه اعتقاد به تجرد روح و قائل شدن به حقیقتی در انسان شکل میگیرد در حالیکه در روانشناسی جدید کاری به ذات و مبنا و تجرد و مادی و غیرمادی ندارند و با انسان مانند اشیاء در علم فیزیک رفتار میکنند.
حداد عادل گفت: این از جمله مواردی است که تباین آن با مظاهر معنوی ظهور و بروز دارد در جامعه شناسی هم به شکل دیگری این تباین مطرح است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: از وقتی که روانشناسی غربی در نظام آموزش عالی کشور ما وارد شده، کسی در دانشگاههای ما جرات نکرده که به روانشناسی دیگری، به پایه مبانی دیگری از این علم ورود پیدا کند.
وی با بیان اینکه طرح درسی با عنوان روانشناسی اسلامی، اتفاق بسیار مبارکی است که بعد از چهل دهه ما جرات کردیم در زمینه روانشناسی اسلامی وارد شویم افزود: این اتفاق مثل جوانه مبارکی است که باید آن را قدر بدانیم و نواقص آن را اصلاح کرده و در اجرای آن جدی باشیم تا هم کتابهایش تالیف شود و هم استادهای مسلمان جرات پیدا کنند این مباحث را مطرح کنند و تلاش در جهت راهاندازی دوره دکتری این رشته را داشته باشیم.
باید ضمن انتخاب مولفی شایسته برای تالیف کتب در این رشته، نظارت دقیق و جدی در زمینه سرفصلهای دروس نیز صورت گیرد.
حداد عادل با بیان اینکه تالیف کتب درسی رشته روانشناسی اسلامی بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: باید ضمن انتخاب مولفی شایسته برای تالیف کتب در این رشته، نظارت دقیق و جدی در زمینه سرفصلهای دروس نیز صورت گیرد.
پس از سخنان حداد عادل اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تنظیم آییننامه برای اولویتهای پذیرش توسط کارگروه و ارائه آن به شورای تحول، ارائه درس بررسی و نقد نظریههای روانشناسی و درس روششناسی در دروس تخصصی، بررسی صلاحیتهای تخصصی اساتید در این رشته، اصلاح محتوای درس نفس در حکمت اسلامی، ادغام سه درس فلسفه روانشناسی با رویکرد اسلامی، مبانی روانشناسی اسلامی و نفس در حکمت اسلامی در دو درس به نام روانشناسی اسلامی 1و2، ضعف در بخش مهارتآموزی دانشجویان، غلبه رویکرد فردگرایی در ارائه دروس.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی دکتر حداد عادل سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی با رأی مثبت اعضاء به تصویب رسید.
انتهای پیام/
R1011173/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سمتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی علوم انسانی سازمان سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره کارشناسی ارشد نفس در حکمت اسلامی روانشناسی اسلامی علوم انسانی شورای تحول حداد عادل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۵۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.
نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث میشد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود میتوانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.
وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روشهای مختلف مقایسه میشود تا شباهت و تفاوتهای نظریهها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفههایی که هر کدام به جهانهای علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمیدهند. عدهای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.
حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب میشناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب میدانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم میشناخت.
وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهانهای مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.
غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشتهای نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاههای سهروردی را طرح میکند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده میشود.
وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات میگیرد.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجرههای تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم میکند و فرصتهای نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود میآورد.
وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.
غلامی در پایان گفت: حتی نوآوریهای علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفههای غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهههایی ندارند و شاهد نوآوریهای بیشتر هم نبودیم.
انتهای پیام/