Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@18:17:25 GMT

بازار مسکن دوباره کساد شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۷۳۴۷

بازار مسکن دوباره کساد شد

خبرگزاری ایسنا: رونق نیم‌بند بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه، متأثر از پنج عامل همزمان از میانه خرداد ماه تحت تاثیر قرار گرفت. گزارش‌های میدانی از پایتخت نشان می دهد فروشنده ها و البته خریدار ها عقب نشسته اند. هم اکنون دو گروه فروشنده در بازار وجود دارند؛ دسته اول کسانی هستند که به دلیل نیاز مالی، واحدهای خود را با نرخ های قبل از عید به فروش می رسانند و با وجود آنکه مشتری برای این فایل ها بیش از مشتری برای فایل های گران قیمت است، به دلیل کمبود نقدینگی در بازار، حتی واحدهای زیر قیمت نیز به سختی فروخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته دوم، مالکانی هستند که به دلیل عدم نیاز فوری به نقدینگی، آپارتمان های خود را با قیمت های نامتعارف وارد بازار کرده‌اند. بررسی ها نشان می دهد این افراد به دلیل انتظارات تورمی سعی دارند از هم اکنون به تورم آینده غلبه کنند و معمولاً نرخهایی را که دائماً به روزرسانی می کنند پایین نمی آورند.

واسطه‌های ملکی می گویند که بازار دچار سردرگمی شده است. روند صعودی نرخ ارز در ماه‌های گذشته، افزایش قیمت های پیشنهادی، توصیه وزیر راه و شهرسازی به گران نخریدن، نگرانی ها از ایجاد موج دوم ویروس کرونا و کمبود فایل های مرغوب و به قیمت از عوامل اصلی التهابات بازار مسکن عنوان می‌شود.

با وجود آنکه معدود فایل های زیر قیمت نیز در بازار مسکن وجود دارد، به دلیل هجوم سرمایه ها به بازار بورس، کمبود نقدینگی در بازار مسکن احساس می‌شود. به بیان دیگر سرمایه گذاران و سفته بازان از بازار مسکن خارج شده‌اند و عمده متقاضیان خرید ملک را افرادی تشکیل می دهند که قصد تبدیل به احسن آپارتمان خود و جابجایی را دارند. این گروه نیز معمولا به دلیل رکود حاکم بر بازار موفق به فروش واحد خود نمی شوند. از طرف دیگر، بازار در بخش تقاضای مصرفی از کمبود آپارتمانهای مناسب رنج می برد و این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد آگهی ها مربوط به آپارتمانهای لوکس و گران قیمت واقع در مناطق شمالی تهران است.

وزیر: قیمت مسکن حباب است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته بیان کرد: قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت دارای حباب مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند؛ این حباب با پیگیری رئیس جمهوری و همراهی معاون اول رئیس جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شکسته خواهد شد.

او چند روز قبل هم به متقاضیان مسکن توصیه کرده بود که گران نخرید. وزیر ساختمان دادمان، تیرماه سال گذشته نیز این توصیه را عنوان کرده بود. به دنبال آن معاملات تا حدود ۵ ماه پایین آمد و نرخ ها نیز حدود ۶ درصد منفی شد اما به یکباره از آذر ماه بازار روند صعودی به خود گرفت و تا اردیبهشت امسال ادامه یافت. نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت سال جاری ۳۴ درصد اعلام شد.

بر این اساس، کارشناسان می‌گویند رشد اسمی قیمت مسکن از التهابات بازارهای موازی نشأت می گیرد و در بلندمدت نمی‌توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت. شاید با ایجاد رکود عمیق در بازار مسکن، نرخ ها برای مدت کوتاهی پایین بیاید اما برای ایجاد ثبات و آرامش قیمتی باید برنامه ریزی بلند مدت داشت که مهمترین آن به افزایش ساخت و ساز و تغییر مکانیزم بازار مسکن از حالت دلالی به حالت مصرفی است.

البته دولت و مجلس برنامه هایی را برای اخذ مالیات از دلالان و سفته بازان در دستور کار قرار داده اند. لایحه مالیات بر عایدی سرمایه که هنوز از سوی دولت به مجلس ارائه نشده یکی از این راهکار هاست. اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز می‌تواند تا حدودی به مدد متقاضیان مصرفی بیاید. سامانه املاک و اسکان که پیش نیاز دریافت مالیات از خانه های خالی است بهمن ماه سال ۱۳۹۸ رونمایی و اردیبهشت امسال به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شد.

درج قیمت در آگهی ها ممنوع

پس از افزایش بی حساب و کتاب قیمت‌های پیشنهادی مسکن و خودرو در هفته‌های گذشته و به دنبال دستور دادستانی مبنی بر ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو از سوی سایت های اینترنتی، کماکان این سامانه ها پس از انتشار قیمت منع هستند. گروهی از کارشناسان معتقدند که ادامه این روند به آرامش بازار مسکن منجر می‌شود. در سوی مقابل، برخی فعالان بخش مسکن میگویند با توجه به ابزارهای رسانه‌ای جدید، کشف قیمت های به روز از طرف فروشنده ها و خریداران کار چندان مشکلی نیست و ممنوعیت انتشار نرخ ها توسط سایت های اینترنتی تاثیر چندانی در کنترل قیمت ها ندارد.

به گزارش ایسنا، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین امسال ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار مسکن شهر تهران بازار مسکن قیمت مسکن قیمت ها فایل ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا مهدی کرباسیان اظهار کرد: بنا بر اعلام برخی مشاوران املاک با پدیده‌ای جدید در بازار مسکن مواجه شده‌ایم. شایعه شده برخی فروشندگان آپارتمان از خریداران تقاضای دلار، ارز دیجیتال، طلا و غیره می‌کنند. به نظر من یکی از دلایل این موضوع ایجاد سامانه خودنویس است که باعث حذف واسطه شده است. به هر حال زمانی که واسطه، معامله را مدیریت می‌کند مبادلات مالی نیز مدیریت می‌شود اما وقتی خریدار و فروشنده از طریق سامانه خودنویس اقدام به معامله می‌کنند نظارتی وجود ندارد.

وی افزود: بازار خرید و فروش مسکن در رکود به سر می‌برد اما مراجعات مقداری نسبت به فروردین بهتر شده است؛ مراجعاتی که منتج به معامله نمی‌شود و اغلب برای اطلاع از وضعیت اجاره صورت می‌گیرد. هر سال همین‌طور است، معمولا در اردیبهشت و خرداد که تغییرات اقتصادی خود را تا حدودی نشان می‌دهد متقاضیان برای پرس‌وجو می‌آیند. نقل و انتقالات بازار اجاره هم در اردیبهشت و خرداد افزایش می‌یابد.

کرباسیان بیان کرد: قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده اما به دلیل نبود مشتری، این نرخ‌ها هنوز به قطعیت نرسیده است. یکی از دلایل این کسادی، نوسانات بازار ارز است. کاهش قیمت دلار از محدوده ۶۹ هزار تومان به حدود ۶۱ هزار تومان بازار ملک را به نوعی کساد کرد؛ زیرا معتقدم بازار مسکن، دلاریزه شده و بالا و پایین رفتن قیمت دلار باعث می شود مردم برای خرید و فروش دست نگه دارند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس بر کم‌رونق شدن معاملات مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی دائما روی تبلیغات این سامانه مانور می‌دهند و به مردم می گویند بیایید قرارداد خود را مجانی ثبت کنید. در واقع رسما به حذف دفاتر مشاور املاک ورود کرده‌اند و اشتغال جامعه در حال سرکوب شدن است. در هر بازاری، اقتصاد را واسطه می‌چرخاند. جهش تولید نیاز به مشتری دارد. این مشتری از طریق واسطه‌ها می‌آید. موضوع واسطه برای بازار مسکن به عنوان یک بازار پیشرو در اقتصاد، اهمیت مضاعف دارد.

وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه خودنویس، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال جواز رفته‌اند. این مساله تبعات منفی برای بازار مسکن و اشتغال کشور دارد. با توجه به پیشران بودن بخش مسکن نیز تبعات منفی برای اقتصاد کلان خواهد داشت که در آینده خود را نشان می‌دهد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند دلالان ملک عامل گرانی مسکن هستند. سوال بنده این است آیا افزایش هزینه ساخت نیز به خاطر عملکرد مشاوران املاک است؟ حدود سه سال قبل هزینه ساخت هر متر مربع نهضت ملی مسکن را ۲.۵ میلیون تومان اعلام کردند. در حال حاضر به گفته مسئولان این رقم به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک تهران، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی را در قیمت مسکن موثر دانست و گفت: وقتی قیمت مصالح ساختمانی، هزینه صدور پروانه، نظام مهندسی و دستمزد کارگر، حمل و نقل و غیره تغییر می‌کند نباید انتظار داشته باشیم قیمت مسکن تغییر نکند. حتی ممکن است در تابستان با نوساناتی در بازار مسکن مواجه شویم.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: دولت اقدام خوبی را در خصوص تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده که اگر بتواند از طریق این برنامه قیمت ساخت را کنترل کند ممکن است نوسانات بازار مسکن در تابستان که فصل جابه‌جایی است نیز محدود شود.

کد خبر 849142 برچسب‌ها قیمت مسکن و زمین خبر مهم مسکن - وام مسکن مسکن اجاره مسکن - آپارتمان‌ نشینی

دیگر خبرها

  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن