Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذبیح‌الله غریب روز پنجشنبه در دیدار اعضای شورای هماهنگی بخش کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته جهادکشاورزی اظهار داشت: رسیدن به استقلال و خودکفایی باید از مسیر کشاورزی تحقق پیدا ‌کند و اگر کشور خواهان توسعه سیاسی و اقتصادی است ،باید از بخش کشاورزی وارد شود.

وی با بیان اینکه بیشتر خدمات بخش کشاورزی استان در مناطق عشایری، روستایی و کم‌برخوردار برای برطرف کردن مشکلات در این مناطق اتفاق افتاده است، افزود: ۱/۷ درصد تولید ثروت استان در سال ۹۷ سهم بخش کشاورزی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی پر پتانسیل است، تصریح کرد: صادرات ارزی بخش کشاورزی در سال ۹۸ با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و سختی حمل بار و انتقال پول، بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است این در شرایطی است که بیشترین تحریم‌ها را به دلیل امنیت غذایی به بخش کشاورزی وارد شده است

غریب، به مشکلات پیش‌آمده در خصوص نهاده و واکسن اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی چند ماه است برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند، تحت فشار قرار دارد.

وی رشد بخش اقتصادی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ را به ترتیب هشت و ۹ درصد اعلام و بیان کرد: بیشتر این رشد ناشی از بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی کشور را ۱۲ و در استان ۲۹ درصد عنوان و تصریح کرد: این یعنی در استان ما کشاورزی محور تولید ثروت و اشتغال است.

غریب ، با اشاره به طرح‌هایی که از دهه ۷۰ و ۸۰ در مناطق محروم استان شروع شده بودند، خاطر نشان کرد: از تعداد ۴۰ پروژه انتقال آب که در دهه ۷۰ و ۸۰ کلنگ‌زنی شده بود تاکنون ۱۵ مورد بهره‌برداری شده است و ۱۰ مورد نیز تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.

وی به تکمیل طرح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتاری سودجان شامل یک هزار و ۷۰۰ هکتار باغ و ۶۰۰ هکتار زراعت اشاره کرد و گفت: سد بیدکان یکی از سدهای احداث شده توسط بخش کشاورزی است، که آب مورد نیاز کشاورزی بیش از ۲ هزار و۷۰۰ هکتار از اراضی ۱۰ شهر و روستا را تامین می‌کند و تاکنون ۳۵ درصد مسیر خط لوله این طرح احداث شده است، همچنین تقسیم آب در این طرح براساس اسناد مردمی که در گذشته بوده انجام شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به دیگر پروژه‌های در دست احداث این سازمان مانند دامداری صنعتی هفشجان و دشت خانمیرزا، ادامه داد: پروژه باغی دوراهان تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل آن تا پایان سال در برنامه قرار دارد.

غریب، با اشاره به حل و فصل مشکلات شهری و گره خورده با مسائل کشاورزی، مباحث امور اراضی و حقوقی در غرب شهرکرد و هفشجان، تصریح کرد: در دو سال گذشته به طور تقریبی ۹۰ پلاک در سطح استان در کمیسیون رفع تداخلات تعیین تکلیف شده است.

وی ،به پروژه شهرک تخصصی بادام برای تکمیل زنجیره محصولات باغی استان در سامان اشاره کرد و گفت: استان در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری رتبه نخست کشور را دارد به گونه‌ای که توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان با سرعت ۲/۵ برابر نسبت به میانگین کشور در حال انجام است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به توسعه باغات و تغییر الگوی کشت در استان اشاره و بیان کرد: ۳۳۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران و ۷۰۰ هکتار زیر کشت گل‌محمدی است همچنین سالانه ۲ هزار هکتار توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی نیز در برنامه است.

غریب ،با بیان اینکه اقدام استان در زمینه پرورش ماهی در قفس با سه استان شمالی کشور برابر است، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در یک منبع آبی دو هزار و ۳۰۰ تن پرورش ماهی در قفس را به عنوان یکی از کارهای خوب استان توسعه داده است.

وی سرانه زمین در استان به ازای هر کشاورز را  ۴۰۰ مترمربع زراعت و ۲۰۰ مترمربع باغ عنوان و خاطرنشان کرد: هر کجا سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا می‌کنیم قدم اول ما یکپارچگی اراضی و بعد الگوی کشت و بهره‌وری آب است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ضمن ابراز خوشحالی از اینکه تولید گندم بیش از نیاز کشور است، یادآور شد: هدف این است که در سال جاری نیاز کشور به شکر از طریق تولید داخل تامین شود به همین دلیل امسال استان ما دو هزار و ۵۰۰ هکتار تعهد کشت چغندرقند دارد.

به گزارش ایرنا، این استان با تولید حدود ۲۳ هزار تن ماهی سردآبی (قزل آلا) و تولید ۲۴ هزار تن بادام رقم مامایی صادراتی رتبه نخست تولید این محصولات را به خود اختصاص داده است.
هم‌اکنون حدود ۶۶ هزار بهره بردار چهارمحال و بختیاری از بخش کشاورزی و دامپروری ارتزاق می کنند.
۲۱ تا ۲۷ خردادماه به عنوان هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری آبیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری آبیاری اراضی کشاورزی چهارمحال وبختیاری آبیاری اراضی کشاورزی سیستم های نوین آبیاری بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح پمپاژ آب می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری غلامعلی حیدری امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در شورای اداری بخش ناغان، اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه پمپاژ آب کشاورزی ناغان مصوب شد که اجرای این طرح می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

وی افزود: همچنین در دور اول سفر رئیس جمهور اعتباری برای جاده شلمزار-ناغان-کارون ۴ و جاده فرخشهر-دزک-شلمزار در نظر گرفته شد که به دلیل حادثه خیز بودن این دو جاده در اولویت برنامه‌های استانی قرار گرفته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای تسریع روند اجرایی تبدیل آبیاری سنتی به نوین، مرمت و روکش جاده‌ها، حل مشکل پسماند، ایجاد نشاط با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی و محرومیت زدایی اهتمام لازم در نظر گرفته شود.

غلامعلی حیدری خاطرنشان کرد: بخش ناغان یکی از مراکز ترانزیتی و زیبای استان به شمار می‌رود که موضوع گردشگری و بوم گردی برای این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 747951

دیگر خبرها

  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده