Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: «مشکلات ناشی از نگاه‌های سلیقه‌ای و قوانینی که خیلی ضروری نیست، ترمزی در راه تولید هستند و مانع تحقق جهش آن می‌شوند.»

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛‌ حسین عقابی، مقام معظم رهبری ۱۴ سال است که بر تلاش در حوزه اقتصاد کشور تأکید دارند و انتخاب راهبردی جهش تولید برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه بود که برای تحقق این شعار باید موانع تولید برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌ها ازجمله نهادهایی هستند که باید به‌صورت کارشناسی و علمی موانع بر سر راه تولید در زمینه‌های مختلف را بررسی و نتایج کار را در اختیار مجریان امر قرار دهند تا برای رفع آن موانع اقدام کنند.

خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چگونگی تحقق جهش و رفع موانع تولید و نقش دانشگاهیان و محققان در این مسیر با محمدعظیم خدایاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

آنا:‌ بایدها و نبایدهای تحقق فرمایش رهبری در واقعیت‌بخشی شعار سال مبنی بر جهش تولید چیست؟

خدایاری: برای این منظور دانشگاه باید در زمینه تولید کار علمی پژوهشی انجام دهد و نتایج کار علمی را در اختیار صنعت و دیگر بخش‌های تولید قرار دهد. اکنون در سال جهش تولید باید با محور قراردادن موضوع در زمینه‌هایی که می‌توانیم کار کنیم.

خیلی از افرادی که در بخش تولید کار می‌کنند، شاید مشکلات آنان صرفاً مشکل مالی یا کمبود سرمایه در گردش نباشد هرچند که بخشی از مشکلات‌شان مربوط به همین موارد است؛ اما مشکلات دیگری وجود دارد که ناشی از نگاه‌های سلیقه‌ای بوده و قوانینی که خیلی هم ضروری نیست و بخشنامه‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف صادرشده به جای اینکه باعث افزایش تولید شوند مانند ترمز جلوی تولید را می‌گیرند، این مشکلات باید برطرف شود.

ملایر دو برند جهانی دارد و فکر می‌کنم تنها شهر در کشور باشد که این دو برند جهانی انگور و مبلمان و منبّت را دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با وجود اینکه به سمت مسئله‌محوری رفته است؛ اما می‌تواند در راستای جهش تولید و در این دو برند در منطقه ایفای نقش کند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در راستای تحقق جهش تولید مجوز سرای نوآوری مبل و منبت را گرفته تا با کمک به فعالان این صنف باعث جهش تولید این هنر و صنعت شود. در ملایر حدود 4 هزار و 500 واحد تولیدی در این زمینه فعالیت می‌کنند، همه این واحدهای تولیدی زیرمجموعه تشکلی هستند که از سال قبل ارتباط خوبی با آنها داشتیم. تشکل‌هایی مانند انجمن بازار مبل و منبت، انجمن صادرکنندگان مبل و منبّت و یا شهرک‌های صنعتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تقریباً پنج مجموعه هستند که با آنها ارتباط داریم.

این واحد دانشگاهی برای تحقق جهش تولید با انجام کارهای علمی رونق بازار مبل را مدنظر دارد. استقبال زیادی شده و امیدواریم در سال جهش تولید بتوانیم نقش مؤثری را در تولیدات مجموعه مبلمان و منبت داشته باشیم که هم در بخش نیازهای داخلی و هم بخش صادرات بتواند در راستای اقتصاد مقاومتی درآمدزایی داشته باشد. برای این موضوع خوش‌بین هستیم و امیدواریم در پایان سال بتوانیم کارکرد خوبی را ارائه دهیم.

آنا:‌ کدام بخش از ظرفیت‌های دانشگاه می‌تواند به تحقق جهش تولید کمک کند؟

خدایاری: ظرفیت‌های دانشگاه شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی‌هایی می‌شود که در مراکز رشد کار می‌کنند. اگر به‌دنبال جهش تولید هستیم، شاید عمده آن می‌تواند از نگاه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد؛ چراکه این شرکت‌ها کار دقیق علمی انجام می‌دهند تا از حالت سنتی بودن خارج شوند. این ظرفیت بسیار خوبی است. با داشتن طرح‌های خیلی خوبی می‌توانند با سرمایه حداقلی هم محصولات جدیدی ارائه دهند و هم اینکه نیازهای واحدهای تولیدی را برطرف کنند. هدایت کردن فعالیت‌های علمی پژوهشی برای تحقق جهش تولید هم یکی دیگر از ظرفیت‌های دانشگاه است.

آنا: در سال رونق تولید یعنی سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر چقدر و چگونه در تحقق این شعار مؤثر بوده است؟

خدایاری: سال گذشته دانشگاه آزاد واحد ملایر با کسب برند جهانی مبلمان و منبت همواره مورد قدردانی مسئولان اجرایی ملایر و فعالان مبل و منبت قرار گرفته است. سرای نوآوری این واحد دانشگاهی و مبلمان‌های تولیدشده توسط دانشجویان توسط بازرسان جهانی‌شدن مبلمان و منبت بازدید شد و برای آنان بسیار جالب بود که یک نهاد علمی در کنار آن قرار گرفته که هم در زمینه آموزش و هم در زمینه پژوهش در این باره فعالیت می‌کند.

اکنون گام سوم فعالیت در مبلمان و منبت که نوآوری است به این دو مورد اضافه خواهد شد که همه اینها در دادن برند جهانی مبلمان و منبت نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشت. طبیعتاً گرفتن برند جهانی مبلمان و منبت در رونق تولید بسیار مهم است. به هر حال بیش از 4 هزار و 500 واحد تولیدی و حدود 20 هزار نفر در این زمینه در تولید محصول شاغل و فعال هستند و طبیعتاً می‌توانند تولیدات خود را بیشتر کنند و اگر بخواهیم محصولی با برند جهانی عرضه کنیم، صادرات آن راحت‌تر خواهد بود. این برند جهانی در اواخر دی‌ 98 مصوب شد که ملایر شهر جهانی شود.

به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران این امر، نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و سرای نوآوری آن در این امر بسیار چشمگیر بود که آن زمان هم گزارش‌های در این رابطه ارائه شد و بازدیدی که از طرف مسئولان مختلف صورت گرفت بر این امر مهر تأیید زدند که شاید اگر دانشگاه در این زمینه ورود پیدا نمی‌کرد، گرفتن این برند برای فعالان حوزه مبلمان و منبت خیلی قابل‌تصور نبود.

آنا:‌ برای جهش تولید فعالیت در زمینه مبلمان و منبت ادامه خواهد یافت؟

خدایاری: برای سال جاری برنامه‌ریزی کردیم که مبلمان و منبت با توجه وجود رشته مبلمان و منبت، سرای نوآوری و نگاه استادان این رشته در این واحد دانشگاهی در راستای تحقق جهش تولید، تولیدات خود را انجام دهیم.

بازاریابی یکی از مشکلات تولید بوده که قرار است دانشگاه برای فروش محصولات به همکاران فعال در تولید مبلمان و منبّت کمک کند. شهرستان ملایر ظرفیت بسیار خوبی ازنظر افزایش تولیدات محصولات مبلمان و منبّت دارد؛ اما این موضوع زمانی تحقق خواهد یافت که در کنار تولید، بازاریابی موفقی وجود داشته باشد تا زمینه فروش بیشتر محصولات را فراهم آورد.

انتهای پیام/4121/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر صنعت مبل و منبت جهش تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر تحقق جهش تولید مبلمان و منبت سرای نوآوری برند جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۹۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحمدمهدی صافی با اشاره به تحول در رویکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویداد بزرگ صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در راستای اجرای سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی دانشجویان در دانشگاه آزاد دزفول آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به استقبال بالای واحد‌های صنعتی برای مشارکت در این رویداد ادامه داد: ۳۱ شرکت صنعتی شمال خوزستان برای پذیرش یک هزار دانشجو در قالب کارآموزی طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اعلام آمادگی کرده‌اند و در نمایشگاه صدرای این دانشگاه حضور دارند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: یادگیری نکات عملی و تجربی در محیط کار، ارتقای سطح مهارتی و کارآمادگی دانشجویان، افزایش اعتماد به نفس، کسب تجربه و ایجاد سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و فراهم شدن فرصت استخدام پس از فارغ‌التحصیلی از مزایای کارآموزی طرح پویش است.

وی افزود: گسترش و اجرای بهینه طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)، معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه از اهداف برگزاری این رویداد است.

صافی با بیان اینکه رویداد صدرا فرصت مناسبی برای صنعت به منظور جذب و استفاده از دانشجویان علاقه‌مند و جویای کار فراهم می‌کند، گفت: حضور دانشجو در محیط کار در حین تحصیل و تجربه عملی دانش و مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب کرده است نقش تعیین کننده‌ای در اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

وی تغییر ذائقه اجتماعی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد دانست و افزود: رویداد صدرا و آشنایی جوانان به ظرفیت‌های شغلی صنایع و بنگاه‌های کارآفرین موجود نقش تعیین کننده‌ای در ذائقه سازی و هدایت جوانان به سمت رشته‌های کاربردی مورد نیاز صنعت دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه و صنایع و فراهم کردن فرصت حضور اساتید و دانشجویان در صنعت به منظور شناسایی و حل مشکلات و مسائل مبتلا به واحد‌های صنعتی از دیگر دستاورد‌های مهم رویداد صدرا است.

۵۰ واحد صنعتی و صاحبان کسب و کار برای شرکت در رویداد بزرگ صدرا اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۳۱ واحد صنعتی، کارآفرین و فعال در بخش کسب و کار در نمایشگاه این رویداد ظرفیت‌ها و نیاز‌های خود را ارایه کردند.

رویداد صدرا مخفف «صنعت، دانشگاه و راه اشتغال» است که با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف فناور و مراکز رشد و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به منظور ایجاد ارتباط میان دانشگاه، صعت و اشتغال برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه و رویداد صدرا زمینه‌ساز حضور دانشجویان در طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان است. برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه‌های توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را در سراسر کشور فراهم کند

فعالیت این نمایشگاه که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده تا دوازدهم اردیبهشت ماه میزبان دانشجویان این واحد است. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۴ با حضور در این نمایشگاه ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و نیاز‌های واحد‌های صنعتی، تولیدی و کارآفرین امکان فعالیت در این واحد‌ها به عنوان کارورز را دارند.

دیگر خبرها

  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • تدوین اساسنامه صندوق ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان دانشگاه آزاد/ تحول اداری به‌زودی آغاز می‌شود
  • مرحله دوم واگذاری اختیارات از ستاد به صف در دانشگاه تهران آغاز شد
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • با رزرو تور کیش، این نمایشگاه‌های جذاب جزیره را در 1403 از دست ندهید
  • راه دستیابی به قله به دانشجویان آموزش داده شود
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است