Web Analytics Made Easy - Statcounter

عشایر ایل ذوله در این نامه به استاندار، مدیر جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایری استان نوشته اند: ما دامداران ایل ذوله سالهاست که از پس چر مزارع مناطق «خالصه» و «میان دربند» استفاده می کنیم؛ اما اکنون افرادی خارج از استان علوفه ها را خریداری و جمع آوری می کنند و زندگی را برای ما سخت کرده اند.

بهزاد محمدی مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا این موضوع را اتفاق جدیدی ندانست و به گفته او چند سالی است که افرادی خارج از استان بعد از فصل برداشت، با پرداخت قیمت بالاتر کاه و کلش مزارع را یک شبه جمع آوری و بسته بندی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچنان که وی گفت: این موضوع در کل مزارع استان اتفاق می افتد و به معضل جدی برای عشایر تبدیل شده است.

با اینکه به ظاهر اتفاق غیرقانونی رخ نداده است، اما نمی شود منکر تبعات منفی این ماجرا برای عشایر استان شد چرا که به گفته محمدی عشایر با اینکه حدود چهار درصد جمعیت استان را دارند اما ۳۰ درصد نیاز پروتئینی این استان را تامین می کنند.

پاکسازی مزارع در کوتاه مدت و آماده شدن برای کشت بعدی و نیز پرداخت پول بیشتر، ۲ عامل اصلی رغبت کشاورزان استان برای تن دادن به این تجارت است؛ در حالی که مزارع باید مدت زمان طولانی تری در اختیار عشایر قرار بگیرد و دام ها تا پاییز به پس چر مزارع وابسته هستند.

اما کشاورزان باید آگاه باشند که استفاده دام عشایر از پس چر مزارع و پراکنده شدن کود حیوانی در زمین یک چرخه طبیعی برای غنی شدن خاک است.

مدیرکل عشایر کرمانشاه نیز با تایید این مطلب تاکید کرد که باید در سطوح بالاتر و حتی ملی نسبت به این موضوع تصمیم گیری شود به این صورت که یا یارانه برای افزایش قدرت خرید پس چر مزارع به عشایر اختصاص پیدا کند و یا اجازه خروج کاه و کلش از استان داده نشود.

عشایر استان کرمانشاه

استان کرمانشاه ۱۴ هزار خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در قالب ۱۴ ایل دارد که ۶۵ میلیون واحد دامی در اختیار دارند.

تولید سالیانه گوشت قرمز عشایر استان کرمانشاه ۱۳ هزار تن است و بیش از ۲۷ هزار تن نیز شیر و فرآورده های لبنی تولید می کنند.

این جمعیت سخت کوش همچنین سالیانه هزار و ۷۰۰ تن کرک و پشم و نیز ۹۰۰ تن روغن حیوانی با کیفیت که در کشور به عنوان یک برند شناخته شده است؛ تولید می کنند.

کیفیت برتر روغن حیوانی استان کرمانشاه آنچنان مهم است که پژوهشگران دانشگاه رازی استان را بر آن داشته است تا تحقیقات علمی در خصوص مزایا و برتری های این روغن نسبت به سایر مناطق کشور انجام بدهند.

محمدی مدیرکل عشایر استان کرمانشاه نیز می گوید طعم و عطر برتر روغن حیوانی کرمانشاه از دیرباز از آن یک برند ساخته است اما این پژوهش ها در راستای اثبات علمی آن از نظر ارزش اقتصادی بالاتر نسبت به سایر مناطق کشور است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

برچسب‌ها زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران کرمانشاه زندگی عشایری سازمان امور عشایر ایران کرمانشاه عشایر استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،طی آئینی و با حضور حجت الاسلام مصطفی کوهی امام جمعه شهرستان، ابوالفضل فرجی مدیر آموزش و پرورش و بابک اشرافی معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان در این شهرستان تجلیل شد.   در این آئین حجت الاسلام کوهی امام جمعه شهرستان با اهدای شاخه گل و هدایایی از مقام شامخ معلمی و تلاش معلمان آموزشگاه دخترانه رضوان تکاب تجلیل نمود.   حجت الاسلام کوهی تلاش و ایثار معلمان را جهاد در سنگر تعلیم و تربیت عنوان نموده و گفت: ثمره زحمات و تلاش‌های شما معلمان دانش آموزان برتر و آینده ساز کشور است.   وی گفت: نتیجه زحمات شما با حضور تربیت یافتگان مکتب معلمی در جای جای میهن اسلامی و در عرصه‌های مختلف علمی و جهادی نمود عینی دارد.

دیگر خبرها

  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبودهای عشایر
  • نمره قبولی اکسپو ۲۰۲۴؛ نمایشی از قدرت، اقتدار و امنیت ایران
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند