Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ میرزا عبدالغفار تویسرکانی خیلی زود مورد توجه و عنایات اساتید خود واقع شده و به درجات عالیه علمی و اخلاقی نایل شده است؛ عمده اوقات او در مطالعه و تدریس و تألیف می‌گذشت. ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تخت فولاد نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که به نام‌های لسان‌الارض و بابا رکن‌الدین نامیده می‌شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت این گورستان از قرن چهارم هجری تاکنون است. دوره صفویه را می‌توان اوج شهرت و اعتبار تخت فولاد دانست. احداث مصلای بزرگ شهر و بنای عظیم و زیبای مقبره بابا رکن‌الدین، این گورستان را در کانون توجه امرا و علما و مردم قرار دارد و روز به روز بر آبادانی آن افزوده شد. هر چند اصفهان در دوره صفویه به استثنای امامزاده‌ها و مقابر خصوصی، دارای دوازده گورستان بزرگ بود اما گورستان بابا رکن‌الدین با دفن علمای بزرگی چون میرفندرسکی، رحیم ارباب و غیره اهمیت ویژه‌ای یافت.

خبرگزاری تسنیم در سلسله گزارش‌هایی به معرفی این علمای بزرگ می‌پردازد تا به شناخت مردم از آنها و تاثیراتی که در عالم اسلام و انقلاب داشتند کمک کند. در این گزارش به معرفی میرزا عبدالغفار تویسرکانی، عالم ربانی و فقیه و مجتهد می‌پردازد.

عالم بارع جلیل، جامع معقول و منقول، فرزند عالم فاضل، آقا میر محمد حسین حسینی تویسرکانی، از مشاهیر علما و فقهای اصفهان در اواخر سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم هجری است. او در قصبه تویسرکان از توابع شهر همدان، در خانواده‌ای روحانی از خاندان سادات شیخ الاسلامی به سال 1237 قمری دیده به جهان گشود.

پس از فراگیری علوم مقدماتی رهسپار حوزه علمیه همدان شد، و از محضر اساتید آن حوزه بهره‌مند شد و چنانکه خود در یادداشتی مرقوم فرموده، یک روز باقی مانده از ذیقعده 1266 قمری از همدان عازم حوزه علمیه اصفهان شده است. پس از سه روز توقف در گلپایگان در منزل عمده الاعیان، میرزا ابوالفضل وزیر و دیدار با عده‌ای از علما و بزرگان آن شهر، در روز چهاردهم ماه ذی‌حجـه به دارالسلطنـه اصفهان؛ که در آن ایام یکی از مراکز بزرگ علمی عالم تشیع بوده؛ وارد شده و به استفاده از افاضات اکابر و مشایخ بزرگوار آن حوزه توفیق یافته است.

وی خیلی زود مورد توجه و عنایات اساتید خود واقع شده و به درجات عالیه علمی و اخلاقی نایل شده است. عمده اوقات او در مطالعه و تدریس و تألیف می‌گذشت؛ از این رو، پس از درگذشت عالم کامل فقیه، حاج محمد جعفر آباده‌ای به سال 1280 قمری ( امام جماعت مسجد بزرگ واقع در محله نیم آورد، معروف به مسجد حاجی آباده‌ای نزدیک بازار بزرگ اصفهان) برای امامت جماعت و افتاء و حل مسائل شرعیه به جای ایشان برگزیده شده است.

ستارگان مدفون در تخت فولاد| میرزا عبدالجواد نوری علاوه بر اجتهاد شرعی در فنون ادبی و حکمت تسلط کامل داشتستارگان مدفون در تخت فولاد| مناجات‌های سحری و سوز و گدازهای از احوال معنوی «موسوی احمدآبادی»ستارگان مدفون در تخت فولاد| حکمای اصفهان نزد ملا محمدحسن آرندی نایینی حکمت آموختند

اساتید و مشایخ تویسرکانی

علامه آقا میر سید حسن، معروف به مدرس مطلق (م: 1267 ق) از بزرگان تلامذه صاحب جواهر است. عالم بزرگوارحاج ملاحسینعلی تویسرکانی (م: 1286ق)؛ فقیه بزرگوار میر سید محمد شهشهانی (م:1289­ق). عمده اشتغال ایشان در خدمت حاجی تویسرکانی بوده، از اخص خواص تلامذه وی به شمار می‌آید.

همچنین اساتید وی در معقول: حکیم متأله آقا میرزا حسن نوری (م:قبل از 1294ق)، فرزند حکیم و فیلسوف نامدار مرحوم ملاعلی نوری (م: 1246ق)؛ حکیم عارف بزرگوار آقا محمد رضا قمشه‌ای متخلص به صهبا (م: 1306ق).

دریافت اجازه اجتهاد و روایت

وی از استاد خود حاجی تویسرکانی در محرم الحرام سال 1279 قمری اجازه اجتهاد و روایت دریافت داشته است که در آن آمده:« فقد قرأ علیّ سنین عدیدة و ایام متمادیه السیّد السند و المولی المعتمد الحسیب الشریف النجیب الادیب الاریب صاحب الاخلاق الحسنـﺔ و ابوالمکارم الجمیلـﺔ العالم الربانی و الفاضل الصمدانی و الاخ الروحانی الاقا میرزا عبدالغفار التویسرکانی حفظـه الله عن جمیع الآفات و البلیـّه الخ».

وی اجازه‌ای مبسوط و مفصل از عالم بزرگوار صاحب روضات در اجتهاد و روایت به تاریخ ذی القعده 1279 قمری داشته که در پایان آن در تاریخ سلخ رجب 1280 یازده خط به آن اضافه شده است. مجاز را نسبت به ایشان ارادت خاصی بوده، چنانکه آن علم علامـه به وی عنایتی خاص داشته است.

عالم جلیل، آخوند ملا عبدالکریم جزی، قاضی و مفتی و مدرس اصفهان در کتاب تذکرة القبور آورده: مرحوم آقا میرزا عبدالغفار تویسرکانی، عالمی بزرگوار، جامع معقول و منقول، امام مسجد حاجی آباده‌ای و جماعت او برگزیده بود از خواصّ طلاب و تجار و اخیار و از روسای شاگردان مرحوم حاجی ملاحسینعلی تویسرکانی و مجاز از او و از مرحوم آقا میرزا محمد باقر چهارسوقی، که در روضات‌الجنات ذکر فضل ایشان نموده و آنکه عمده ترتیب این کتاب از ایشان شده وفات او در سنه 1319 قمری.

آثار، تالیفات و شاگردان تویسرکانی

تقریرات درس فقه و اصول استاد حاجی تویسرکانی قدس سره؛ تعلیقات و حواشی بر کتاب شریف اسفار؛ حواشی بر شرایع الاسلام؛ حواشی و تعلیقات بر مدارک الاحکام؛ حواشی و تعلیقات بر ریاض المسائل؛

از جمله شاگردان ایشان می‌توان به این بزرگان اشاره کرد: عالم عامل جلیل، آقا میرزا محمد حسین همدانی از بزرگان علمی اصفهان در علوم عقلی و نقلی و متوفای پس از 1324 قمری مدفون در درب امام اصفهان؛ عالم جلیل ربانی، آقا میرزا محمد علی تویسرکانی، فرزند محمد نقی بن ابی تراب، از علمای اصفهان، صاحب تالیفات و آثار متعدده در فقه و اصول.

این عالم بزرگوار در 22 ربیع الثانی 1319 قمری به رحمت ایزدی پیوست و در تخت فولاد اصفهان در تکیه‌ای مخصوص، مقابل بقعه حاجی آباده‌ای اعلی‌الله مقامه مدفون شد.

انتهای پیام/164/ش

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدفون در تخت فولاد آقا میرزا آباده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۰۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها

آفتاب‌‌نیوز :

سازمان لیگ برتر فوتبال ایران برنامه ۴ هفته انتهای این رقابت‌ها را اعلام کرد. طبق این برنامه ۱۱ خرداد پایان بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر است.

برنامه مسابقات به شرح زیر است:

هفته بیست و هفتم؛ بزرگداشت آغاز دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران

شنبه ۲۲ اردیبهشت

شمس آذر قزوین- ملوان بندر انزلی- ساعت ۱۷:۱۵- ورزشگاه سردار آزادگان قزوین
مس رفسنجان - فولاد مبارکه سپاهان اصفهان- ساعت ۱۷:۵۰- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
هوادار تهران - پرسپولیس- ساعت ۱۸:۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
آلومینیوم اراک - صنعت نفت آبادان- ساعت ۱۸:۳۰- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک
تراکتور تبریز - گل گهر سیرجان- ساعت ۱۸:۵۰- ورزشگاه یادگار امام تبریز

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

ذوب آهن اصفهان- پیکان تهران- ساعت ۱۸:۱۵- ورزشگاه فولاد شهر فولاد شهر
استقلال خوزستان- نساجی مازندران- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه غدیر اهواز
استقلال - فولاد خوزستان- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه آزادی تهران

هفته بیست و هشتم؛ گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی روز دزفول

سه شنبه اول خرداد

پیکان تهران - تراکتور تبریز- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه پاس قوامین تهران
ملوان بندر انزلی- مس رفسنجان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی انزلی
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان - هوادار تهران- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه نقش جهان اصفهان
گل گهر سیرجان - آلومینیوم اراک- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان
صنعت نفت آبادان -شمس اذر قزوین- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی آبادان
فولاد خوزستان- ذوب آهن اصفهان - ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
نساجی مازندران - استقلال - ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر
پرسپولیس- استقلال خوزستان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه آزادی تهران

هفته بیست و نهم؛ صرفه جویی در مصرف آب

یکشنبه ۶ خرداد

فولادخوزستان- پیکان تهران- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
استقلال - گل گهر سیرجان- ساعت ۲۰- ورزشگاه آزادی تهران
هوادار تهران -نساجی مازندران- ساعت ۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
آلومینیوم اراک - فولاد مبارکه سپاهان اصفهان - ساعت ۲۰- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک
شمس اذر قزوین-پرسپولیس - ساعت ۲۰- ورزشگاه سردار آزادگان قزوین
مس رفسنجان-استقلال خوزستان- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
تراکتور تبریز-ملوان بندر انزلی - ساعت ۲۰- ورزشگاه یادگار امام تبریز
ذوب آهن اصفهان- صنعت نفت آبادان- ساعت ۲۰- ورزشگاه فولاد شهر فولاد شهر

هفته سی ام؛ روز جهانی بدون دخانیات و مبارزه با مواد مخدر

جمعه ۱۱ خرداد

پیکان تهران- استقلال- ساعت ۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
استقلال خوزستان- هوادار تهران- ساعت ۲۰- ورزشگاه غدیر اهواز
ملوان بندر انزلی- آلومینیوم اراک - ساعت ۲۰- ورزشگاه تختی انزلی
صنعت نفت آبادان - تراکتور تبریز- ساعت ۲۰- ورزشگاه تختی آبادان
گل گهر سیرجان- ذوب آهن اصفهان- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – شمس آذر قزوین- ساعت ۲۰- ورزشگاه نقش جهان اصفهان
پرسپولیس - مس رفسنجان- ساعت ۲۰- ورزشگاه آزادی تهران
نساجی مازندران - فولادخوزستان - ساعت ۲۰- ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برد پرگل هندبال سپاهان در مصاف با پلیمر خرم آباد
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • رسمی؛ اعلام برنامه هفته های 27، 28، 29 و 30 لیگ برتر
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند