Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@18:15:40 GMT

برگزاری نخستین جلسه دفاع دکتری جامعه‌شناسی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۱۸۷۷

برگزاری نخستین جلسه دفاع دکتری جامعه‌شناسی

نخستین جلسه دفاع دکتری جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نراق، میترا بیات نخستین دانشجوی مقطع دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق از رساله خود با عنوان بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه سیاسی مورد مطالعه تشکل‌های مردم نهاد استان مرکزی در دهه 90 دفاع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این جلسه دفاع دکتری با حضور استادان برجسته دکتر حسن خیری استاد راهنما، دکتر محمد‌حسین پوریانی استاد مشاور، دکتر حسین اژدری‌زاده استاد داورداخلی، دکتر جمشید شریفیان استاد داور خارجی، دکتر علیرضا محسنی تبریزی مدیر گروه، دکتر فرشته جعفری ناظر پژوهشی، مهندس اعظم پرویز مهندس مدیر پژوهشی واحد نراق، مهندس اصغر عباسیان مجری برگزارکننده در سالن شهید مطهری این واحد  دانشگاهی برگزار شد.

بیات دانشجوی مقطع دکتری جامعه شناسی سیاسی در حاشیه مراسم دفاعیه به خبرنگار آنا در نراق گفت: در این رساله نفش سرمایه اجتماعی که از عوامل تأثیرگذار بر توسعه سیاسی است و اخیراً به عنوان یک عامل مهم و کلیدی در راستای توسعه (در همه ابعاد آن) توجه صاحب‌نظران را به خود جلب کرده است، مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش حاضر به‌دنبال بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی تشکل‌های مردم نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی در دهه 90 هجری شمسی است.

این دانشجوی واحد نراق افزود: شاخص‌های مورد نظر سرمایه اجتماعی در این پژوهش شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی است و شاخص‌های مورد نظر توسعه سیاسی شامل دموکراسی، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی هستند.

بیات به بیان روش تحقیق پرداخت و گفت: برای دستیابی به این هدف، از نظریات پاتنام، کلمن و فوکویاما به طور تلفیقی استفاده شده است.

این فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از واحد نراق افزود: این تحقیق از روش پیمایشی (با ابزار پرسشنامه) و اسنادی (با تکنیک‌های کتاب‌ها و مقالات) استفاده می‌کند و با استفاده از نرم‌افزار آموس و مدل‌سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی انجام می‌شود و با استفاده از نرم افزار SPSS نیز شاخص‌های توصیفی به دست می‌آید. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 32 گویه، 936/0 است و دارای پایایی قابل قبولی است.

وی درباره جامعه آماری این پژوهش گفت: جامعه آماری شامل اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد (سازمان‌های غیردولتی) استان مرکزی به تعداد هزار و ۳۰۴ نفر است و از نمونه گیری تصادفی طبقه‌بندی شده (مطبق) استفاده شده است و حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران به طور سخت گیرانه، 384 نفر بوده است.

وی در ادامه به تشریح بخشی از رساله خود پرداخت و افزود: از یافته های پژوهش حاضر این است که سرمایه اجتماعی تشکل‌های مردم‌نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی تأثیر مثبت و معناداری دارند و تشکل‌های مردم نهادبرای تحقق جبهه فرهنگی- اجتماعی انقلاب و هم‌افزایی استعدادها و ظرفیت‌ها برای سامان دادن به اهداف سیاسی نظام جمهوری اسلامی و مبارزه با دشمنان و شفاف‌سازی چالش‌های پیش‌‌رو و ایجاد نهادهای دموکراتیک و توسعه جامعه مدنی، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بیات در پایان بیان کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد باید از نیروهای داوطلب، مستعد و به ویژه جوان استفاده کرده و از سرمایه اعتماد و مشارکت و انسجام آنها برای پیشبرد اهدافشان، نهایت بهره را ببرند و در کنار ارتباطی که با شبکه‌ها و تشکل‌های متفاوت استان دارند، روابط متقابلی با سازمان‌های دولتی و آحاد مردم داشته باشند و گامی بلند به سوی توسعه سیاسی کشور بردارند.

انتهای پیام/۴۱۱۷/

منبع: آنا

کلیدواژه: رساله دکتری تشکل های مردم نهاد دکتری جامعه شناسی سرمایه اجتماعی بر توسعه سیاسی استان مرکزی واحد نراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۱۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر خود قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، فرج‌الله شوشتری امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر کاری خود قرار خواهیم داد.

وی افزود: مسیر روشنی را که با استاندار سمنان در خصوص استان اعلام و مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفت، با نگاهی نو و متفاوت و با مشورت‌های ایشان، پر قدرت‌تر ادامه خواهیم داد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: هر کجا که ما بر مبنای توانمندی‌های مردم حرکت کردیم و اقدامات با محوریت مردم پایه صورت گرفت، شاهد موفقیت‌های بسیار مطلوبی بودیم.

شوشتری تصریح کرد: در مسیر خدمت به مردم بر شبکه‌های مردمی و با تکیه بر توانمندی و پتانسیل‌های مردمی به پیش خواهیم رفت.

کد خبر 748718

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان