Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: کافی است در ساعات پرتردد روز گذری به هسته مرکزی گرگان بزنید، از میدان شهرداری تا خیابان سرخواجه؛ از میدان ولیعصر تا شالیکوبی و دیگر مسیرها کودکان کم سن و سالی را حین انجام کارهای مختلف خواهید دید که بنا به شرایط آب و هوایی و یا فصول مختلف تعدادشان متغیر است.

چهره ظاهری و البسه این کودکان نشان دهنده آن است که بخش زیادی از جمعیت آنها را کودکان اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر بوده که بی‌توجهی به آن‌ها، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای جامعه به همراه داشته باشد.

در این میان، کودکان کار بنا به‌دلایل مختلف و زیر فشار و سختی‌‎های زندگی به کار در خیابان روی آورده و فرایند رشد جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعیشان و همچنین تکامل شخصیت و جریان اجتماعی شدن آن‌ها به خطر افتاده است.

براساس تعریف کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود که در هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا مافیا به‌کار گرفته شده و به‌واسطه آن امرار و معاش می‌کنند.

کودکان کار و خیابان با وجود مشکلات متعدد، از حمایت‌های آموزشی، بهداشتی، روانی و اجتماعی لازم برخوردار نیستند و حتی بسیاری از این کودکان از حمایت‌های خانوادگی هم محرومند.

اشتغال در مشاغل غیررسمی

یک کارشناس حوزه اجتماعی در خصوص مقوله کودکان کار به خبرنگار مهر گفت: به‌دلیل اشتغال در مشاغل غیررسمی و گاه غیرانسانی مثل تکدی‌گری، سرقت و فحشاء، کودکان کار در معرض انواع آفت‌های اجتماعی قرار دارند.

محسن برزگر افزود: این کودکان که عمدتاً به دلایل اقتصادی، بیشترین وقت خود را در محیط‌های ناامن و پرمخاطره خیابان می‌گذرانند، در معرض آسیب‌های مختلف هستند.

وی بیان کرد: آن‌ها از حقوق اولیه خود مثل آموزش، بهداشت، تغذیه مناسب محروم بوده و در همه زمینه‌های رشد با مشکلات فراوانی مواجه و از نارسایی‌های زیادی رنج می‌برند.

برزگر ادامه داد: کار کودکان و قرار گرفتن آن‌ها در شرایط دشوار کاری، سبب شده سازمان‌های داخلی و خارجی در این زمینه قوانین و مقرراتی را تصویب و در جهت حمایت از آن‌ها برآیند.

توجه به کودکان از نشانه‌های جامعه مترقی است

کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: حقوق کودکان و نوجوانان در برخی از موارد به درستی رعایت نمی‌شود و در بسیاری مواقع حتی پایمال شده است.

شهروز بایی افزود: در این میان، زندگی کودکان کار که در سن رشد جسمی و روحی بوده، در بدترین شرایط قرار دارد.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به کودکان از نشانه‌های جوامع مترقی است، ادامه داد: هیچ کوششی ارزشمندتر از پرداختن به امور کودکان و نوجوانان نیست.

بایی اضافه کرد: اگر تمامی نهادها وظایف خود را در قبال کودکان کار به درستی انجام می‌داند، امروز با چنین وضعیتی رو به رو نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به مشکلات کودکان کار باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود، گفت: برای آنکه بتوانیم دین خود را به کودکان ادا کنیم، باید در اموری همچون نیازهای فردی، اجتماعی، روانی، جسمی، بهداشتی، امنیتی و حقوقی با حساسیت و دقت لازم اقدام کرده و خود را مسئول رفع امور آن‌ها از راه‌های صحیح بدانیم.

متولی شناسایی کودکان کار شهرداری‌ها هستند

کودکان کار گلستان بیشتر در دو شهر گرگان و گنبدکاووس دیده می‌شوند برای اطلاع از تعداد کودکان کار در استان و نحوه خدمات دهی به آنها با قائم مقام مدیرکل بهزیستی گلستان گفتگو کردیم، سیدامیر میرفندرسکی به خبرنگار مهر گفت: متولی اصلی شناسایی کودکان کار شهرداری‌ها هستند و بعد از شناسایی، این کودکان در مراکز تحت نظر بهزیستی به کودک بدسرپرست، کودک معلول، کودک کار و غیره تفکیک و حمایت‌های بهزیستی از این به بعد شروع می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت کودک کار با کودک خیابانی، افزود: کودک خیابانی به دلایل مختلف پیوند عاطفی با خانواده ندارد و از خانه فراری است اما کودک کار به واسطه اجبار برای تأمین بخشی از معیشت خانواده و یا بعضاً بدون آگاهی خانواده به کارهایی مانند زباله گردی، گورشویی، دستفروشی در معابر و چهارراه‌ها، جمع آوری ضایعات نان و… اقدام کرده و طی روز به خانه برمی‌گردد.

میرفندرسکی با بیان این‌که کودک کار و خانواده‌اش نیاز به آموزش و حمایت روانی و اجتماعی دارند، گفت: دولت باید برای توانمندسازی خانواده برنامه‌ریزی کند، زیرا بخشی از این خانواده‌ها نیازمند حمایت اقتصادی نیستند، بلکه سطح مهارت‌های آن‌ها پایین است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دولت این است که شهروندان و صاحبان حرف و مشاغل برداشت صحیحی از کودکان کار ندارند و هنگام نظارت‌ها این کودکان را از چشم مأموران انتظامی و ناظر اجتماعی دور نگه می‌دارند.

شکل حضور کودکان کار در خیابان تغییر کرده است

میرفندرسکی اضافه کرد: در اوایل دهه ۸۰ ما در برخی از نقاط گرگان مشخصاً کودکان کاری را مشاهده می‌کردیم که با گاری دستی برای صاحبان زر و زور نان خشک جمع می‌کردند یا در مشاغل سخت مشغول به فعالیت بودند؛ این کودکان بعضاً دچار مشکلات بدنی مانند انحراف ستون فقرات و سوءتغذیه شده و در باندهای تبهکارانه به‌کارگیری می‌شدند و در پارک‌ها ساقی‌گری می‌کردند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی از دهه‌ای به دهه دیگر تغییر شکل می‌یابد اکنون شکل حضور کودکان کار در خیابان تغییر کرده اما ماهیت همان است.

میرفندرسکی با بیان این‌که در گلستان کودکان کار بیشتر در دو شهر گرگان و گنبدکاووس مشاهده می‌شوند، اضافه کرد: البته فصل هم در تعداد این کودکان تأثیرگذار است و هنگام تعطیلات تابستانی این کودکان در حاشیه ساحلی گلستان هم تردد می‌کنند.

وی گفت: حدود ۱۸۵ کودک کار و خیابانی در مرکز استان شناسایی شده و این امر می‌تواند خدمات‌دهی به آن‌ها را تسهیل کند.

توزیع مواد ضدعفونی کننده هنگام شیوع کرونا

میرفندرسکی با بیان اینکه مواد ضدعفونی کننده و ماسک زمان شیوع کرونا بین این کودکان توزیع و نحوه مراقبت هم آموزش داده شد، افزود: هنگام اوج‌گیری کرونا کمترین میزان پذیرش و کمترین خسارت را در بین کودکان کار داشتیم و این نشان دهنده این بود که دستگاه‌های متولی به وظیفه خود درست عمل کردند.

وی ادامه داد: کودکان کار شناسایی شده شناسه‌دار بوده و در مراکز بهزیستی غذا خورده و استراحت می‌کنند و اگر بیمار باشند درمان می‌شوند و برای خانواده این کودکان هم آموزش مهارت‌های زندگی برای ایجاد اشتغال ارائه شده و آن‌ها می‌توانند به عنوان خانواده‌های در معرض آسیب تسهیلات دریافت کنند

میرفندرسکی تأکید کرد که اغلب این خانواده‌ها انگیزه روانی و اجتماعی کار را نداشته و از طرف دیگر توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارند و یا در مرحله یافتن ضامن می‌مانند، آن‌ها همچنین به دلیل عدم تمایل جامعه نمی‌توانند از تسهیلات به طریق کارفرمایی استفاده کنند بنابراین این چالش، کار مددکاران را سخت می‌کند.

حمایت سمن‌ها

وی با تأکید بر تغییر رویکرد در زمینه رفتارهای احساسی نسبت به این کودکان، گفت: با توجه به اینکه اغلب کودکان کار بازمانده از تحصیل هم هستند، با حمایت مؤسسه مردم نهاد کنشگران مدرسه پارس در گرگان، می‌توانند به صورت رایگان در این مرکز تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه کودکان کار همواره وجود داشته و اکنون با پیشرفت رسانه‌ها و فضای مجازی بیشتر نمود یافته است، گفت: تمام سازمان‌ها و نهادهای باید در کنار همدیگر قرار بگیرند تا بتوانند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

میرفندرسکی توضیح داد: باید با این پدیده در جامعه زندگی کرده، اما مکانیسم‌هایی را به‌کار ببریم تا پدیده کودکان کار و خیابانی سبب آسیب‌های دیگری نشود. می‌توان مجتمع‌هایی را متناسب با ظرفیت این کودکان راه اندازی کرد تا آن‌ها مشغول به کار شوند.

وی گفت: به دلیل اینکه جمعیت اتباع کم ولی حضور کودکان آنها در جامعه زیاد است می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از کودکان کار را اتباع تشکیل می‌دهند.

با توجه به این پدیده کودکان کار در گلستان رو به افزایش است، علاوه بر حمایت‌های دولت و تجمیع خدمات و امکانات در این بخش، مؤسسات و انجمن‌های حمایت از کودک هم رشد یابد و همچنین واقعیت کودکان کار انکار نشده و از دایره توهم آسیب ناپذیری هم بیرون بیاییم تا بتوانیم چاره درست در برابر این معضل بیابیم.

کد خبر 4946808

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان کودکان کار کودکان کودکان کار و خیابان آسیبهای اجتماعی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین ایلام سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی بیرجند آتش سوزی جنگل ها گرگان امام خمینی ره یاسوج کودکان کار کودک کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه از سال ۷۰ که این موسسه ایجاد شد تاکنون ۴۲هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند، گفت:تا امروز ۱۶ هزار کودک سرطانی بهبودی پیدا کرده و به زندگی بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کنگره دوسالانه بین المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» برگزار شد.

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی در این نشست بیان داشت:۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرد و شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد. در محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استید این بیمارستان سابقه هیات علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در محک را دارند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در محک یک پلن درمانی یکپارچه در درمان بیماران سرطانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودکان سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند، خاطرنشان کرد:از ابتدای تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود: مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک تصریح کرد:این کنگره ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد.

وی متذکر شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

وی گفت:در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان سرطانی درمان می‌شوند

میترا قالیبافان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان خاطرنشان کرد:هدف اول این کنگره این است که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحو برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.

این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

وثوق جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • موج گرمای غیرعادی در غزه جان کودکان فلسطینی را می‌گیرد
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد