Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد. ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد، گفت: بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی مکمل یکدیگر هستند و راه اندازی مجدد معاملات قراردادهای آتی سکه می تواند به عنوان مکمل معاملات گواهی سپرده کالایی و راهکاری برای افزایش جذابیت و کارایی بازار باشد و اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع سرمایه گذاران به این معاملات بر می گردند و به واسطه آن معاملات گواهی سپرده کالایی نیز رونق بیشتری می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در پی گسترش ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله هوشمند اجتماعی، در سخنرانی های اخیر خود بر لزوم عبور از تجارت سنتی به تجارت مدرن و دیجیتال تاکید کرده است.

تاکید بر تغییر روش های تجارت از سنتی به مدرن در حالی از سوی رییس جمهوری مطرح شده که یکی از دارایی های سرمایه ای که در اقتصاد سنتی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، سکه طلاست که در قالب معاملات سنتی بازار آزاد از دیرباز مورد توجه مردم بوده است. از این رو، کارشناسان اعتقاد دارند تغییر روش های معاملاتی این دارایی از سنتی به روش های مدرن و مبتنی بر تجارت الکترونیک می تواند راهی برای تحقق اهداف اقتصادی دولت در خصوص این کالای ارزشمند باشد. معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی سکه که زیرساخت های آن در بورس کالای ایران فراهم است، یکی از همین روش های تجارت مدرن است که ضمن رفع مشکلات بازار سنتی می تواند نتایج مثبتی را نیز برای سرمایه گذاران و نیز کلیت اقتصاد به همراه داشته باشد.

در همین ارتباط، محمد امیری کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح مزایای استفاده از ابزارهای نوین مالی و معاملات مشتقه در بازار سکه گفت: در روش سنتی معامله سکه، فرد باید به طلا فروشی های بازار آزاد و یا صرافی ها مراجعه کرده و اقدام به خرید و یا فروش سکه طلا نماید. اما همیشه معامله در بازار سنتی ریسک ها و مخاطرات خاص خود را دارد؛ ریسک سرقت، عدم شفافیت قیمتی و اختلاف قیمت موجود بین صرافان و طلافروشی های مختلف، مشکلات مربوط به حمل و نگهداری، اصالت سکه و مواردی از این دست مهم ترین ریسک های بازار سنتی است. 

امیری افزود: این مشکلات در حالی در بازار سنتی سکه وجود دارد که معاملات گواهی سپرده کالایی، مخاطرات مذکور را پوشش می دهد و فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری و در بستر معاملات الکترونیک اقدام به معامله سکه می کند. از طریق این ابزار شخص می تواند سکه را با پرداخت هزینه ناچیزی در خزانه بانک نگه دارد و یا اقدام به معامله گواهی سپرده سکه کند. همچنین دارنده گواهی سپرده سکه اگر تمایل به دریافت سکه نیز داشت می تواند با مراجعه به خزانه بانک موردنظر، سکه خود را تحویل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بستر معاملات الکترونیک سهولت در انجام معاملات را به ویژه در شرایط خاص همچون دوران شیوع ویروس کرونا به همراه دارد، گفت: باید در نظر داشت که همواره برای راه اندازی معاملات آنلاین و دیجیتالی یک کالا، همواره مقاومت هایی از سوی فعالان بازار سنتی آن مشاهده می شود. همانند اتفاقی که برای معاملات گواهی سپرده ذرت استان خوزستان در سال 1394 رخ داد و واسطه ها و دلالان به دلیل آنکه محصول کشاورز را در قالب معاملات یک طرفه و ارزان تر از قیمت واقعی از کشاورزان خریداری می کردند در برابر رونق این معاملات در بستر بورس مقاومت می کردند.

امیری تاکید کرد: این مقاومت ها همیشگی بوده و برای سکه طلا هم قابل مشاهده است. به طوری که مخالفان با ابزارهای نوین مالی، با افزایش قیمت ها در بازار نقدی اولین عامل رشد قیمت را بورس اعلام می کنند که به دنبال یکی از همین مقاومت ها نسبت به معاملات قراردادهای آتی، این بازار حرفه ای و 10 ساله به بهانه جهت دهی به بازار نقدی، متوقف شد. حال آنکه اگر آسیب شناسی دقیقی صورت می گرفت، کاملا مشخص بود که معاملات آتی سکه مقصر رشد قیمت ها نیست. دلیل این ادعا آن است که حتی با توقف این معاملات، روند رشد قیمت سکه نه تنها متوقف نشد، بلکه قیمت ها به صورت قابل توجهی افزایش نیز پیدا کرد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه ذات و نفس بورس، شفافیت و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست، گفت:  بورس به دلیل برخورداری از ویژگی شفافیت و نظام مبتنی بر عرضه و تقاضا یک بازار کاراست و اگر آمار معاملات گواهی سپرده ذرت یا سایر محصولات را در سال های راه اندازی این معاملات بررسی کنیم با تجربه موفق و استقبال فعالان بازار کشاورزی مواجه می شویم. از این رو، معاملات گواهی سپرده سکه نیز در مقابل بازار سنتی، جای توسعه بیشتری دارد و حجم معاملات آن می تواند افزایش پیدا کند که در این زمینه هر چقدر اطلاع رسانی بهتر و آموزش بیشتری انجام شود، کارایی این معاملات برای همگان آشکار می شود.

وی به رونق معاملات بازار سرمایه و ورود سیل عظیم نقدینگی به بازار سهام اشاره کرد و گفت: بخشی از نقدینگی جدید وارد شده به بازار سهام می تواند به سمت نمادهای گواهی سپرده کالایی هدایت شود و این اوراق در خصوص سایر کالاها از جمله شمش طلا، میلگرد، مس و فراورده های نفتی نیز می تواند به کار گرفته شود. البته در کنار توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی می توان بازار قراردادهای آتی را نیز توسعه داد. چراکه با توجه به این حجم معاملاتی و ظرفیت های موجود در کشور می توان بازار قراردادهای آتی را در سایز و اندازه بازارهای جهانی و برای محصولات مختلف گسترش داد.

امیری با بیان اینکه سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد، گفت: بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی مکمل یکدیگر هستند و راه اندازی مجدد معاملات قراردادهای آتی سکه می تواند به عنوان مکمل معاملات گواهی سپرده کالایی و راهکاری برای افزایش جذابیت و کارایی بازار باشد و اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع سرمایه گذاران به این معاملات بر می گردند و به واسطه آن معاملات گواهی سپرده کالایی نیز رونق بیشتری می یابد.

انتهای پیام/

R1010113/P/S7,84/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاملات گواهی سپرده کالایی گواهی سپرده کالایی قراردادهای آتی بازار سرمایه بازار سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان