Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@18:29:43 GMT

فرصت چهارم برای ترخیص خودروهای دپو شده

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۳۷۳۴

فرصت چهارم برای ترخیص خودروهای دپو شده

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری مهلت سه ماهه‌ای که هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک و بنادر تعیین کرده بود به پایان رسید و بعد از آن رایزنی‌هایی برای تمدید مجدد این زمان شروع شد.

به هرحال با توجه به شرایط خاص کشور طی ماه‌های اخیر در شیوع ویروس کرونا و برخی ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های ذیربط موجب شده بود تا شرایط مناسبی برای اقدام جهت ترخیص خودروها وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر ترتیب با درخواست رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هیات وزیران اخیرا با تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروها موافقت شد.

این در حالی است که ماجرای خودروها محدود به زمان فعلی نبوده و به چند سال گذشته بر می‌گردد؛ به طوری که حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه به مرور وارد شده بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند تا این‌که بعد از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد که براین اساس زمان چهارماهه‌ای تعیین شد که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید و مجدد دو ماه دیگر تمدید شد.

اما بعد از پایان فرصت در تیرماه سال گذشته دیگر زمانی در اختیار صاحبان خودرو قرار نگرفت و این در حالی بود که گزارش‌های رسمی نشان داد طی آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ ماند.

به هر صورت در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت، اما به هر ترتیب پایان زمان با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که ۱۳۸۹ دستگاه ترخیص و ۳۷۱۹ دستگاه دیگر باقی مانده است که از بین خودروهای باقی مانده ۲۴۷۱ دستگاه هیچ نیازی به تمدید زمان مصوب برای ترخیص نیاز نداشتند، اما ۱۲۴۸ دستگاه دیگر باقی ماندند که باید برای خروج مجوز زمان آن از سوی هیات دولت صادر می‌شد.

براین اساس طی روزهای اخیر هیات دولت سه ماه دیگر مهلت ترخیص را برای این خودروها تصویب کردند که در این شرایط این چهارمین مهلتی است که در اختیار صاحبان خودرو و دستگاه‌های ذیربط برای تخلیه گمرکات و بنادر از خودروهای دپو شده قرار می‌گیرد.

اما ماجرا این است که از این ۱۲۴۸ دستگاهی که زمان برای ترخیص آنها تمدید شده ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و آن طور که پیش‌تر ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک - ایران اعلام کرده اگر در رابطه با ثبت سفارش آنها اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نشود، هر اندازه تمدید زمان گره‌ای از مشکل این خودروها باز نخواهد کرد و در این شرایط فقط زمان برای ترخیص ۱۴۸ دستگاه خودروی سواری تمدید شده است.

در هر حال باید طی روزهای آینده منتظر بود تا وزارت صمت در رابطه با حل مشکل خودروهای فاقد ثبت سفارش تصمیم‌گیری کند که آیا مجوز باز شدن ثبت سفارش را صادر و این خودروها ترخیص می‌شوند و یا این‌که در نهایت در صورت عدم موافقت با این موضوع خودروها متروکه و جهت تعیین تکلیف به سازمان املاک تملیکی ارجاع خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا ترخیص خودروها واردات خودرو ترخیص خودروها برای ترخیص ثبت سفارش هیات دولت ماه سال سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تویوتا به دنبال فرصت در آفریقا

دایهاتسو تویوتا قصد دارد توسعه خودروهای خود را در سال جاری از سر گیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس این خودروساز ژاپنی به خبرنگاران گفت دایهاتسو، شرکت تابعه تویوتا قصد دارد بعد از رسوایی در تخلف در بررسی‌های ایمنی خودروها توسعه خودروها را از سر بگیرد و افزود که فرصت‌هایی را در آمریکای جنوبی و آفریقا دید.

دایهاتسو سال گذشته اعلام کرد که آزمایش‌های ایمنی را برای حدود ۸۸ هزار خودروی کوچک تقلب کرده است که اکثر آنها با نام تجاری تویوتا فروخته می‌شوند و این رسوایی برای بزرگترین خودروساز ژاپن خطری برای شهرت ایجاد کرده است.

رئیس جدید این شرکت، ماساهیرو اینوئه از تویوتا اعزام شد تا دایهاتسو را تغییر دهد و آن را در مسیر رشد قرار دهد. از سرگیری توسعه خودروهای جدید یک نقطه عطف مهم خواهد بود و اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار انجام دادیم و قصد داریم تا پایان سال به جلو حرکت کنیم.

او در یک میزگرد به خبرنگاران گفت که بازارهای نوظهور برای ما مناسب هستند و مانند پرتاب یک توپ سریع و مستقیم در وسط منطقه حمله است. وی گفت که آمریکای جنوبی و آفریقا، بازارهایی هستند که باید در ۱۰سال آینده کانون توسعه باشند.

بر اساس گزارش رویترز، همه مدل‌های دایهاتسو به جز یک مورد، مطابق با استانداردهای داخلی تایید شده‌اند و محموله‌ها از سر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • تمام خودروهای داخلی باید به ردیاب مجهز شوند
  • تجهیز تمامی خودروهای داخلی به ردیاب
  • خبر پلیس درباره مجهز شدن خودروهای داخلی به یک امکان مهم
  • فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل
  • توضیحات پلیس برای عدم شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی و ون‌ها
  • تویوتا به دنبال فرصت در آفریقا
  • مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید