Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@15:00:59 GMT

جزئیات جدید از خودکشی دردناک «عمران روشنی‌مقدم»

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۶۵۴۳

جزئیات جدید از خودکشی دردناک «عمران روشنی‌مقدم»

با گذشت چهار روز از خودکشی دردناک «عمران روشنی‌مقدم» واکنش به این حادثه غم‌انگیز همچنان ادامه دارد. این کارگر نفتی در هویزه به دلیل مشکلات مالی خودش را حلق‌آویز کرد. در پی وقوع این ماجرا وزیر نفت دستور رسیدگی فوری به این حادثه را صادر کرد.

به گزارش شهروند، بیژن زنگنه در نامه‌ای خطاب به یکی از مشاورانش نوشت یا بررسی میدانی دلایل خودکشی این کارگر مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است گفته می‌شود تأخیر‌های زیاد کارفرما در پرداخت حقوق باعث شده است او دست به چنین اقدامی بزند.

دوستان و همکاران «عمران» اوضاع نابسامان مالی و شرایط بد دستمزدی را دلیل خودکشی او می‌دانند و معتقدند اگر مشکلات مالی او از سوی شرکت حل شده بود، همکارشان الان زنده بود. آن‌ها می‌گویند شرکتی که پنج‌سال است برای آن کار می‌کنند، حتی حاضر نشده است ٥٠٠‌هزار تومان مساعده به عمران بدهد تا از پس مخارج زندگی‌اش در این روز‌های سخت بربیاید.

این کارگر سی‌وچهار ساله همراه زن و دو فرزندش در حوالی هویزه در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرد. اما در مقابل مسئولان این شرکت می‌گویند که تنها حقوق اردیبهشت‌ماه این کارگر را پرداخت نکرده‌اند و دلیل آن هم شرایط سخت ارسال نفت و محصولات آن به کشور‌های شرقی به دلیل شیوع کرونا بوده است. مدیرعامل شرکت پیمانکاری نظم‌آفرینان ایمان، همان شرکتی که «عمران» در اعتراض به پرداخت‌نشدن دستمزدش دست به خودکشی زد هم در گفتگو با رسانه‌ها به موضوع اعتیاد این کارگر جان‌باخته اشاره می‌کند و مدعی است با وجود مشکلی که این کارگر داشت، پس از ترک موادمخدر و منفی‌شدن تست اعتیادش دوباره در این مجموعه مشغول به کار شده است.

پس از پایان شیفت اداری، عمران خودش را حلق‌آویز کرد. پرسنل شرکت نظم‌آفرینان‌ایمان می‌گویند یکی از نگهبان‌ها پیکر بی‌جان او را حدود ساعت ٣ صبح چهارشنبه پیدا کرد و بلافاصله با اورژانس تماس گرفت. معاینات نیرو‌های اورژانس مرگ این کارگر را در همان لحظات اول تأیید کرد. یکی از کارگران شرکت نظم‌آفرینان ایمان که دوست و همکار عمران است و نمی‌خواهد نامش فاش شود، به «شهروند» گفت که عمران نگهبان بود. او مشکلات مالی زیادی داشت، حتی در مخارج معمولی زندگی هم می‌لنگید.

او برای خورد و خوراک زن و دو بچه‌اش ۵۰۰‌هزار تومان مساعده می‌خواست، اما با درخواستش موافقت نشد و به همین دلیل به زندگی‌اش پایان داد: «اینجا همه فقیرند، مردم هویزه، سوسنگرد و شهر‌ها و روستا‌های منطقه، اوضاع مالی بدی دارند. در این شرایط وقتی چند هفته‌ای دستمزد‌ها عقب می‌افتد، واقعا برای نان شب هم محتاج می‌شویم.» این کارگر باسابقه، اما حرف‌های دیگری هم دارد: «قراردادی که امسال از طرف این پیمانکار با پرسنل این مجموعه منعقد شده، غیرقانونی است، به همین دلیل همه پرسنل این مجموعه در اعتراض به این شرایط که تعدادشان به ٤٠٠نفر می‌رسد، از امضای قرارداد خودداری کردند، اما درنهایت در اواسط خردادماه مجبور به پذیرش این شرایط شدیم.».

اما ارسلان غمگین، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌گوید که این حادثه ارتباطی با حقوق معوقه و پرداخت‌نشدن دستمزد پرسنل این میدان نفتی ندارد. او می‌گوید براساس اظهارات و مدارک ارایه‌شده توسط نماینده موسسه، حقوق و مزایای عمران روشنی‌مقدم تا پایان اسفند ۹۸ پرداخت شده است. اما از تاریخ دوازدهم اردیبهشت‌ماه تا زمان فوتش هیچ دریافتی از این شرکت نداشته است.

اینکه چرا این کارگر از اواسط دومین ماه سال جدید در این مجموعه مشغول به کار شده، پرسشی است که غمگین این‌گونه به آن پاسخ می‌دهد: «این کارگر از تاریخ یازدهم فروردین‌ماه سال ۹۵ در شرکت نظم‌آفرینان ایمان مشغول به کار شد، تا پایان سال گذشته هم همه مطالبات قانونی‌اش را دریافت‌کرد و مجددا پس از غیبتی که از ابتدای سال داشت، از تاریخ دوازدهم اردیبهشت‌ماه در این مجموعه مشغول به کار شد.»

او در توضیح قرارداد که به گفته برخی پرسنل این مجموعه به‌طور غیرقانونی تنظیم شده بود، گفت: «وقتی شکایت کارگران این مجموعه به دست ما رسید، جلسه ویژه‌ای برگزار شد و درنهایت قرارداد از طرف شرکت پیمانکاری اصلاح شد. البته عده‌ای از پرسنل این مجموعه آن زمان به شرایط آن قرارداد اعتراض داشتند، اما در بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص‌شد که مرحوم روشنی‌مقدم حتی در میان کارگران معترض نبوده است.»

ظاهرا عمران از اواسط فروردین ماه به درخواست خانواده‌اش و با هماهنگی مسئولان شرکت مرخصی استعلاجی گرفته بود تا مشکل اعتیادش را درمان کند. او پس از حدود یک ماه دوباره به محل کارش بازگشت و آن‌طور که حجازی مدیرعامل شرکت نظم‌آفرینان ایمان می‌گوید، در همان روز نخست هم با او قرارداد بسته می‌شود: «ما فقط حقوق اردیبهشت‌ماه این کارگر را پرداخت‌نکردیم. البته دستمزد همه پرسنل با همین تأخیر مواجه‌شد. در این مدت ما با فروش ابزار و ادوات مختلف سعی کردیم به هر نحوی مطالبات پرسنل را پرداخت کنیم. این کارگر به ما درخواست مساعده نداده بود، به تعدادی از پرسنلی که درخواست کتبی کرده بودند، مساعده پرداخت شده است، اگر او هم چنین درخواستی ارایه می‌داد، قطعا مبلغ مورد نیازش را می‌دادیم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: خودکشی کارگران مشغول به کار شد اردیبهشت ماه روشنی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟

برخی اظهارنظر‌های مدیران سابق ورزشگاه آزادی حاکی از آن بود که اگر در این برهه ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط مدت دو سال قابل استفاده خواهد بود و عملیات عمرانی برای بازسازی آغاز شد، اما وعده‌هایی که داده شد در حد حرف باقی ماند و پروژه بازسازی طبق حرف‌ها پیش نرفت.

مجموعه آزادی دچار فرسودگی محض است

به گزارش ایسنا، احمد مددی مدیر پیشین ورزشگاه آزادی زمانی که در سال ۱۴۰۱ مسوولیت مجموعه را برعهده گرفت در همان زمان اعلام کرد که با یک مجموعه فرسوده، پیر و کاملاً سالخورده مواجه هستیم.

وی بر این باور بود که این مجموعه ورزشی با بنا‌ها و تأسیساتش دچار فرسودگی محض است و معتقد بود که در آن برهه چندین نامه از وضعیت بغرنج مجموعه به‌ویژه تأسیسات و سیستم برق به عاصم یوسفی مدیر وقت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نوشته است.

مددی در آن برهه تاکید کرده بود که در ورزشگاه آزادی با پدیده‌ای به‌نام شکست و ریزش سکو‌ها مواجه هستیم به دلیل اینکه ورزشگاه نیم قرن سن دارد. در آن زمان در جلسه‌ای که به منظور استحکام و ایمنی ورزشگاه در محل مجموعه آزادی با حضور مسوولانی از استانداری، فرمانداری، دادستانی، مرکز تحقیقات مسکن، شهرداری و… برگزار شد، عاصم یوسفی لب به انتقاد و گلایه از نمایندگان برخی سازمان‌های حاضر در جلسه گشود و ناایمن بودن ورزشگاه را رد و این موضوع را شیطنت برخی اعلام کرد، این در حالی است که نهاد‌های متعددی نسبت به ایمنی ورزشگاه به‌ویژه در سکو‌ها هشدار داده بودند.

مددی در آن زمان در مصاحبه‌ای با انتقاد از وضعیت تامین بودجه بازسازی آزادی اعلام کرد: یک سال فریاد زدم که به دادِ مجموعه و ورزشگاه برسند همین فریاد‌ها سبب شد تا به بدترین آدم نزد این آقایان تبدیل شوم، عاصم یوسفی یک‌بار با من تماس گرفت و گفت که «چرا این‌قدر به من نامه می‌زنی؟ چرا توپ را در زمین من می‌اندازی؟» من هم در پاسخ گفتم بودجه مجموعه آزادی دست من نیست و تمام حساب‌های مجموعه متعلق به شرکت توسعه است، شما باید تخصیص اعتبار و منابع کنید، وظیفه من هشدار دادن است و باید این کار را انجام بدهم.

وعده‌های بازسازی که به سرانجام نرسید

همچنین ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۲ مهیار عسگریان، رییس بعدی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بر این باور بود که اگر بودجه برسد، در آذر ماه ۱۴۰۲ سکو‌ها به طور کامل آماده می‌شود و هزینه بازسازی را ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد برآورد کرد تا ورزشگاه به شرایط ایده‌آل برسد.

مهیار عسگریان که ۲۶ آذر ۱۴۰۱ مسوولیت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را برعهده گرفت معتقد بود: از بهمن ۱۴۰۱ طرح مرمت و مقاوم‌سازی استادیوم آزادی کلید خورد و از همان زمان که مسئولیت شرکت را برعهده گرفتم صحبت از ریزش سکو‌های آزادی مطرح بود که با کمک راه و شهرسازی کار را شروع کردیم و تحقیقات لازم را روی سکو‌هایی که به لحاظ مقاومت و ایمنی مشکل داشت آغاز کردیم.

وی معتقد بود که ماهانه چیزی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نگهداری آزادی است، اگر بخواهیم چمن استادیوم را بازسازی کنیم چیزی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، اگر بخواهیم استادیوم را به روزرسانی کنیم ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد بودجه نیاز است که البته با این رقم‌ها استادیوم آزادی جمع نمی‌شود و نیاز به حمایت دولتمردان، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد تا با تخصیص اعتبار مناسب کار بازسازی استادیوم آزادی زودتر تسریع و اجرایی شود.

وی در آن برهه بر این باور بود که اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم بازسازی کامل ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، در غیر این صورت همزمان با برگزاری بازی‌ها ۳ روز در هفته را از دست می‌دهیم و تنها ۴ روز زمان برای بازسازی باقی می‌ماند و در این صورت پروژه طی ۳ سال انجام می‌شود.

در هر متر مربع ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شد

اواخر اسفند ۱۴۰۱ سکو‌های غربی ورزشگاه آزادی تخریب شد تا سکو‌های سبک سازی شده جدید مجدد نصب شوند. به گفته مشاور پروژه آزادی در هر متر مربع، ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شده است.

سال گذشته مشاور پروژه ورزشگاه آزادی طی گفت‌وگویی با ایسنا تاکید داشت از سال ۱۳۵۰ که ورزشگاه آزادی به بهره برداری رسیده، در طی این سال‌ها بیشتر از آن چه که از آن نگهداری کنند، بهره برداری شده است. چنین سازه بزرگی نیاز به مراقبت داشته، اما متاسفانه از لحاظ شرایط ساخت و نوع نگهداری دچار آسیب‌های جدی شده و در اثر گرما و سرما عایق‌های این سازه آسیب دیده است. مشاور پروژه بر این باور بود که اگر ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط ۲ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود.

فرصت طلایی بازسازی که از دست رفت

جام ملت‌های آسیا و تعطیلی یکماهه مسابقات لیگ برتر فرصت بسیار خوبی برای تسریع در بازسازی ورزشگاه آزادی بود و این امکان وجود داشت که سکو‌های ورزشگاه آزادی کامل شود، اما شرکت توسعه این فرصت طلایی برای بازسازی را از دست داد.

در شرایطی که طبق وعده قبلی مسئولان، قرار بود سکو‌های ورزشگاه آزادی تا آذرماه ۱۴۰۲ بازسازی شود، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه از فرصت جام ملت‌های آسیا که با تعطیلی لیگ‌برتر فوتبال ایران همراه بود نیز هیچ استفاده‌ای نشد.

دیگر خبرها

  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • شهر صدرا کمبود مدرسه دارد/ آماده استقرار ادارات مختلف هستیم
  • برخورد با انشعاب‌های غیر مجاز آب در شوشتر
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند