Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:49:12 GMT

نگاهی به وضعیت آموزش هنر در دانشگاه‌های مشهد 

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۷۱۶۴

نگاهی به وضعیت آموزش هنر در دانشگاه‌های مشهد 

از یک سو شهر مشهد و استان خراسان رضوی، قطب پرورش بعضی از هنرمندان کشوری است و از سوی دیگر نبود یک مرکز دانشگاهی دولتی در زمینه آموزش هنر خود به عنوان سوالی برای اهالی فرهنگ و هنر این خطه مطرح است.  
سوال مشخصی که بعضی از هنرمندان در محافل و مجالس رسمی و غیر رسمی مطرح می‌کنند این است که چرا دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده هنر ندارد؟
از نزدیک‌ترین نمونه این درخواست‌ها می توان به مراسم سالگرد ۷۰ سالگی دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد که در آن داریوش ارجمند به عنوان یکی از افتخارات بازیگری این کشور که مشهدی است از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رییس دانشگاه فردوسی مشهد خواست تا همّت کنند و دانشکده هنر را در این دانشگاه افتتاح نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امیدوارم تا در مراسم افتتاحیه دانشکده هنر این دانشگاه نیز حضور داشته باشم.
او تاکید کرد: همه سینمای ایران را بچه‌های مشهد راه می‌برند و می‌توانند در این امر نیز تدریس کنند اما باید این دانشگاه ایجاد و آموزش‌ها آکادمیک باشد.  

درخواستی برای راه اندازی رشته های هنری داده نشده است

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون و از سوی ۶۳ دپارتمان آموزشی این دانشگاه تقاضایی برای ایجاد رشته‌های هنری وجود نداشته است.
دکتر رضا پیشقدم افزود: اگر دانشکده معماری و شهرسازی در این مورد تقاضای خود را طبق روال قانونی به ثبت برساند درخواست ایجاد سایر رشته‌های هنری هم به وزارتخانه ارسال خواهد شد.  

داریوش ارجمند: همه سینمای ایران را بچه‌های مشهد راه می‌برند و می‌توانند در این امر نیز تدریس کنند. اما باید این دانشگاه ایجاد و آموزش‌ها آکادمیک باشد.  وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد یک دانشگاه جامع علمی است و هیچ محدودیتی برای ایجاد رشته و گرایش ندارد و می تواند در تمام رشته‌های مصوب، دانشجو جذب کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای ایجاد و یا حذف رشته‌ای تا کنون اعمال سلیقه از داخل و یا خارج دانشگاه بر ما نشده است و این که گاهی گفته می شود بعضی افراد در استان خراسان رضوی بنا به دلایلی خواستار عدم تشکیل و ایجاد رشته گرایش‌های هنر هستند را تائید نمی‌کنم.

نقل قول‌های تایید نشده
بعضی نقل‌ها از مخالفت امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برای ایجاد رشته‌های هنری در شهر مشهد دارد اما آنچه که ایشان به صورت رسمی و در محافل و نشست‌ها مورد تاکید قرار داده اند مخالفت با ابتذال است.
به عنوان مثال آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در نشستی با جمعی از دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت "روز دانشجو" گفت: برخی کارها را به من نسبت می‌دهند که خلاف واقع است.

وی ادامه داد: یک اختلاط و بحث مغرضانه‌ای صورت گرفته است، من مخالفتی با موسیقی ندارم و در این شهر تعداد مراکزی که به آموزش موسیقی می‌پردازند نیز بسیار است ولی آنچه که در کنسرت‌ها رخ می‌دهد ابتذال است و با انواع ابتذال مخالف هستیم.
امام جمعه شهر مشهد گفت: عده‌ّای که به واسطه عدم برگزاری کنسرت‌ها وضع مالی‌شان به خطر افتاده است این مسائل را مطرح می‌کنند و کنسرت را به موسیقی گره زده‌اند و مسوولانی که با جریان فساد مبارزه می‌کنند باید با موسیقی زیرزمینی فاسد که همانند غذای ناسالم برای بدن مضر است مقابله کنند.  

فعالیت حدود ۲۵ مرکز آکادمیک هنر در استان خراسان رضوی 
دبیر هیأت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان خراسان رضوی هم گفت: تاکنون حدود ۲۵ مرکز دانشگاهی شامل دانشکده، آموزشکده، مرکز علمی-کاربردی و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیرانتفاعی در استان خراسان رضوی به آموزش رشته‌های هنری اختصاص یافته‌اند.  
حسین جعفری ثانی افزود: از این تعداد، ۱۵ مرکز دارای رشته‌های تجسمی شامل، عکاسی، نقاشی و ارتباطات تصویری هستند.  
وی ادامه داد: برای ایجاد رشته و یا دانشکده هنری باید درخواست ایجاد از سوی مراکز درخواست کننده به وزارت علوم داده شود و بعد از تایید درخواست، وزارتخانه، نامه را به هیأت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری استان خراسان رضوی ارجاع می دهد تا کارشناسان بعد از بررسی و در صورت نیاز بازرسی، پاسخ لازم را به وزارتخانه ارائه دهند.  

تا کنون هیچ یک از ۶۳ دپارتمان آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تقاضایی برای ایجاد رشته‌های هنری ارائه نکرده انداین مسوول در پاسخ به اینکه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت سابق آستان قدس رضوی در دیدار سال ۹۷ خود با هنرمندان گفته بود "به دنبال فعال کردن دانشگاه هنر رضوی در مشهد مقدس هستیم " گفت: تاکنون درخواستی برای ایجاد دانشکده و یا مرکز مستقّل آکادمیک آموزش هنر از سوی آستان قدس رضوی به دست این هیات نرسیده است.  

 کمک به ارتقای سطح دانش آکادمیک هنرمندان استان خراسان رضوی 
رییس گروه امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی گفت: درست است که این استان لایق توسعه بیشتر در آموزش و گسترش هنر است اما این توسعه باید با اصول و ضوابطی همراه باشد.
جواد روشندل با اشاره به این که افرادی مطالبه ایجاد رشته های هنری را در دانشگاه فردوسی مشهد دارند افزود: این درخواست به حقی است که پاره‌ای از علاقه‌مندان به هنر مطرح کرده اند زیرا حضور در آموزشگاه های هنری منتج به دریافت مدرک و دانشنامه دانشگاهی نمی‌شود.
وی ادامه داد: ممکن است هنرمندان تجربی خوبی در استان خراسان رضوی فعال باشند که حتی مراتب دانش هنریشان از دانش آموختگان مراکز دانشگاهی هنر هم بیشتر باشد ولی آنچه پذیرفته شده داشتن، دانشنامه دانشگاهی است.
رییس گروه امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که با وجود ۲۵ مرکز دانشگاهی آموزش هنر شامل دانشکده، آموزشکده و مرکز علمی - کاربردی در سطح استان آیا نیاز هست که دانشگاه فردوسی مشهد هم دانشکده هنر داشته باشد؟ گفت: هم اکنون رشته هایی چون ادبیات، مدیریت و روانشناسی  هم در این دانشگاه و هم در سایر دانشگاه‌های خراسان رضوی تدریس می شود پس چه بهتر که هنر هم در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین مرکز دانشگاهی شرق کشور مورد توجه قرار گیرد.  
روشندل افزود: حُسن دیگر وجود دانشکده هنر در دانشگاه فردوسی مشهد کمک به ارتقای تعداد افراد هنرمند این استان است که دارای دانشنامه مدرک هنری از مراکز دانشگاهی دولتی خواهند بود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری امام جمعه مشهد مشهد داریوش ارجمند آستان قدس رضوی هنرهای تجسمی روز دانشجو هنرمندان دانشگاه فردوسی مشهد وزارت علوم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری امام جمعه مشهد مشهد داریوش ارجمند آستان قدس رضوی هنرهای تجسمی روز دانشجو هنرمندان دانشگاه فردوسی مشهد وزارت علوم وزارت علوم تحقیقات و فناوری امام جمعه مشهد مشهد داریوش ارجمند آستان قدس رضوی هنرهای تجسمی روز دانشجو هنرمندان دانشگاه فردوسی مشهد وزارت علوم دانشگاه فردوسی مشهد استان خراسان رضوی ایجاد رشته های هنری تحقیقات و فناوری برای ایجاد رشته مرکز دانشگاهی دانشکده هنر وزارت علوم آموزش هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 

 به گزارش قدس خراسان، ظهر شنبه هشتم اردیبهشت ماه همزمان با خیزش جهانی جامعه دانشگاهیان علیه جنایت‌ها و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و پس از برخورد شنیع پلیس آمریکا با جامعه اساتید و دانشگاهیان حامی فلسطین در دانشگاه‌های این کشور، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد برای محکومیت این اقدام دولت آمریکاف جلوی درب دانشگاه فردوسی مشهد تجمع ضداستکباری برگزار کردند. 

در این مراسم که با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های مشهد برگزار شد، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از نوشتن نامه‌ای به نمایندگی از جامعه دانشگاهی مشهد خطاب به رؤسای ۳۸ دانشگاه آمریکا، در حمایت از دانشجویانی که شجاعانه با وجود سرکوب شدید پلیس آمریکا، با تحصن و تجمع صدای مردم مظلوم غزه شدند، خبر داد. 

در متن نامه مسعود میرزایی شهرابی آمده است « به عنوان آموزگاران، ما باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آرمان‌ صلح و عدالت هستند.» 

در خلال این مراسم که با رجزخوانی، شعرخوانی و شعارهای ضدصهیونیستی دانشجویان مشهدی ادامه پیدا کرد، بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی نیز قرائت شد و پس از آن، رسول نوروزی، رئیس ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی ضمن سخنرانی به نقش دانشگاه‌های حامی فلسطین در آینده آمریکا اشاره و تاکید کرد: این خیزش جامعه نخبگانی همه معادلات آینده جهانی را برهم خواهد زد.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت