Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:58:58 GMT

سیاستمداران ایرانی؛ معصومه ابتکار

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۷۸۵۸

سیاستمداران ایرانی؛ معصومه ابتکار

نیلوفر ابتکار مشهور به معصومه ابتکار در ۳۰ شهریور ۱۳۳۹ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. او به همراه والدین خود از سه سالگی تا ۹ سالگی در شهرهای فیلادلفیا و ایالت ماساچوست در آمریکا اقامت داشت. پدرش تقی ابتکار دومین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معصومه ابتکار در جریان تسخیر سفارت آمریکا با سید محمد هاشمی از دانشجویان پیرو خط امام (ره) آشنا و با او ازدواج کرد که حاصل ازدواجشان ۲ فرزند به نام های عیسی و طه است. عیسی فوق لیسانس اقتصاد دارد و با هم شاگردی‌ اش مریم ازدواج کرد و در آمریکا تحصیل و زندگی می‌ کنند و طه هم معماری خوانده و در کارهای مربوط به صنایع کار می‌ کند و ازدواج کرده است.

تحصیلات

ابتکار پس از بازگشت از آمریکا در مدرسه بین المللی ایران زمین تحصیلات خود را به پایان رساند. در دوره انقلاب در رشته شیمی قبول شده و بنا بود که درس بخواند اما تعطیلی و اعتصاب‌ های دانشگاه‌ ها موجب شد، پدر و مادرش او را برای ادامه تحصیل به آمریکا بفرستند اما برای پدر و مادرش شرط می‌ گذارد که از مسیر فرانسه به آمریکا بروند تا امام خمینی(ره) را ببیند. بعد از دیدار او و خانواده‌اش با امام (ره) در فرانسه، چند ماه در آمریکا می‌ ماند اما چندماه بیشتر در آمریکا دوام نمی‌ آورد، بعد از پیروزی انقلاب، بدون خبر پدر و مادرش به ایران بازگشت و در ۱۳۶۰ خورشیدی در رشته تکنولوژی پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی قبول شد و فوق لیسانس و دکتری را نیز در رشته ایمنی شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس کسب کرد.

در اردیبهشت ۱۳۹۵ خورشیدی نیز ابتکار از طرف دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک کره جنوبی به دریافت دکتری افتخاری علوم سیاسی این دانشگاه نائل آمد. رییس دانشگاه هانکوک اعلام کرد که علت این عنوان، تلاش های صورت گرفته توسط ابتکار برای تقویت همکاری ها در زمینه صلح جهانی و حفظ محیط زیست بوده است.

مسوولیت‌های اجرایی

نخستین مسوولیت اجرایی ابتکار سردبیری کیهان انگلیسی در ۱۳۵۹ خورشیدی بود. او پس از نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در سومین کنفرانس جهانی زن در نایروبی آفریقا تصمیم به راه اندازی نشریه ای تخصصی برای زنان گرفت که با عنوان فصلنامه فرزانه به عنوان نخستین نشریه مطالعات و تحقیقات مسایل زنان به ۲ زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شد. همچنین در ۱۳۷۲ خورشیدی به همراه جمعی از بانوان اقدام به تاسیس مرکز مطالعات و تحقیقات مسایل زنان کرد.

ابتکار در آستانه برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن در ۱۳۷۴ خورشیدی مسوولیت دفتر هماهنگی سازمان های غیر دولتی زنان و نیز نایب رییسی کمیته ملی این کنفرانس را عهده دار شد. او در ۱۳۷۵ خورشیدی با تشکیل شبکه سازمان های غیر دولتی زنان در ایران به عنوان رییس این شبکه انتخاب شد. وی نخستین زن ایرانی است که به هیات دولت راه یافت و طول سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ خورشیدی به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظیفه کرد. در عین حال ابتکار به تدریس در دانشگاه تربیت مدرس مشغول بوده و هم اکنون دانشیار گروه ایمونولوژی دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه است.

او در ۱۳۸۵ خورشیدی از طرف مردم تهران به عضویت سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شد. وی برای نخستین بار کمیته محیط زیست در این شورا را با حدود ۲۰ کارگروه تخصصی به راه انداخت و مسوولیت آن را پذیرفت. این کمیته توانست ۳۸ مصوبه محیط زیستی را به صحن علنی ارایه و به تصویب برساند. همچنین در ۵۰ مصوبه ای که از طریق کمیسیون های مختلف شورا به تصویب رسید، ملاحظات زیست محیطی را اعمال کرد.

ابتکار در شهریور ۱۳۹۲ از طرف حسن روحانی به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و با آغاز به کار دولت دوازدهم به عنوان معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به همکاری با دولت ادامه داد.

فعالیت‌های غیراجرایی

معصومه ابتکار علاوه به مسوولیت های اجرایی در احزاب و گروه های سیاسی و حوزه محیط زیست هم فعالیت دارد. یکی از این احزاب جبهه مشارکت ایران اسلامی است. مرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سازمان غیر دولتی در نیمه دوم ۱۳۸۴ خورشیدی به پیشنهاد و تلاش وی برای تبادل نظر و گفت و گو پیرامون مسایل محیط زیست و صلح در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی و برقراری ارتباط با علاقمندان و متخصصان محیط زیست تاسیس شد.

ابتکار در ۱۳۸۴ خورشیدی به دلیل تلاش هایش در مقام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دولت های هفتم و هشتم و نقشی که برای بهبود همکاری های منطقه ای و جهانی داشت، به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» در ۲۰۰۶ میلادی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

در ۱۳۹۲ خورشیدی بنیاد جهانی انرژی (EnergyGlobe)، معصومه ابتکار را به عنوان بانوی محیط زیست جهان معرفی کرد و جایزه معنوی یک عمر دستاورد را به دلیل «تعهد و احساس مسوولیت در قبال حفظ کره زمین» به وی اعطاء کرد. همچنین در ۱۳۹۳ خورشیدی در مراسمی در شهرداری رم جایزه مینروا ایتالیا به خاطر دستاوردهای علمی و به عنوان زنی موفق در عرصه سیاسی به ابتکار داده شد. این جایزه در رده بندی های هنر، اطلاع رسانی، نوآوری و مدیریت سیاسی برای زنان و متعلق به بنیاد غیر دولتی مامولتی است که از ۲۰۰۹ میلادی به نام مامولتی مینروا روزنامه نگار و فعال اجتماعی آن کشور فعالیت می کند.

ابتکار عضو چندین نهاد علمی و اجتماعی از جمله آکادمی علوم زنان برای جهان سوم، عضو هیات موسس و امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، عضو هیات امنای موسسه گفت و گوی تمدن ها، عضو هیات امنای بنیاد زینب کبری، عضو شورای دستور کار جهانی گفت و گوی اسلام و غرب مجمع جهانی اقتصاد است و عضویت هیات امنای انجمن آسم و آلرژی را نیز داراست.

همچنین ابتکار در حوزه علمی نیز فعالیت می کند که از او ۶۰ مقاله علمی ISI در سایت Scopus قابل مشاهده است. روایت ابتکار از وقایع درون سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا با عنوان Takeover in Tehran منتشر شده است. این کتاب به زبان فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی تسخیر و صراع فی طهران در تهران و بیروت به چاپ رسیده است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ خورشیدی صورت گرفت.

کتاب خوشه های شهریور دومین کتاب وی، حاوی وقایع و اتفاقات کشور در طول سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ خورشیدی بوده که به ویژه به روندهای زیست محیطی و سیاسی در آن دوران اشاره دارد. این کتاب در ۱۳۸۸ خورشیدی منتشر شد. کتاب صلح و اخلاقیات طبیعی نیز به زبان انگلیسی و با عنوان  Natural Peace& Ethics  مجموعه مقالات و سخنرانی های وی در خصوص محیط زیست و صلح انتشار یافته است.

فعالیت‌های سیاسی

نخستین فعالیت سیاسی معصومه ابتکار از همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد زیرا او از دانشجویانی بود که در تسخیر سفارت آمریکا در تهران مشارکت داشت و در سفارتخانه به «سیستر مری» یا «خواهر مری» معروف بود و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان سخنگوی گروگانگیران معرفی شد. وی در سال های بعد فعالیت سیاسی خود را در قالب احزاب اصلاح طلب ادامه داد و از اعضای موسس اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی شد.

گرایش سیاسی

معصومه ابتکار دارای گرایش سیاسی اصلاح طلبی است. وی معتقد است که امروزه بسیاری از نیروهای صرفا اصلاح طلب با جریان اعتدال همگرایی زیادی دارند و در این ارتباط می گوید: به دلیل محدودیت های اعمال شده ما در نهایت باز هم به سمت ائتلاف خواهیم رفت به دلیل واقعیت ها، شرایط و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، باید بپذیریم که واقعیت‌ها در صحنه عمل چیز دیگری است؛ با همه این اوصاف نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که باید کماکان در انتخاب هایمان دقت کرده تا بهترین انتخاب ها را داشته باشیم. البته نکته مهم تر از انتخاب این است که احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی اعم از اعتدال و اصلاحات وقتی فردی را معرفی کرده و اعتبار یک جریان سیاسی را پشت او قرار می دهند باید در ادامه‌ راه مرتب عملکرد، اقدامات و رویکردهای او را رصد و ارزیابی کنند؛ متاسفانه رها کردن نیروها و اینکه افراد به دلیل مشکلات، امتحان هاو تطمیع بخواهند از مسیر مردم داری و عدالت خواهی منحرف شوند آسیب زا است و هیچ فرقی هم نمی کند که این فرد از جریان اعتدالی، اصلاح طلب یا سایر جریان ها باشد زیرا ما را از اهداف و آرمان و مردم دور کرده است. مهم این است که در انتخابات مردم پیروز شوند بنابراین باید مراقب باشیم و همه تصمیمات را در همین مسیر تنظیم کنیم.

موضع‌گیری‌های مهم

معصومه ابتکار در واکنش به انتشار برخی تبلیغات در فضای مجازی برای ترویج چندهمسری و برگزاری کارگاه آموزشی در این زمینه گفت مواردی که در شرع نسبت به موضوع همسر دوم تاکید شده است یا گفته بزرگان مربوط به موارد خاص و بر حسب نیاز و ضرورت است و اصلا عمومیت ندارد و عمومیت دادن موضوع چندهمسری اصلا به صلاح نیست. او درباره کودک همسری و ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال در برخی روستاها گفت: بخشی از این موضوع به قانون مربوط می‌شود و ما در این زمینه پیگیر هستیم تا ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به طور کامل ممنوع شود و امیدواریم در بعد فرهنگی نیز این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که زیر ۱۳سال واقعا دوره کودکی است و به نفع بچه ها نیست که در این سن ازدواج کنند، چرا که هیچکدام از حقوق آنها تامین نمی شود و در عین حال برای آنها مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

در ۱۶ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی در حالی که سپ بلاتر به ایران سفر کرده بود، معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان محیط زیست به بلاتر پیشنهاد کرد که از نماد یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ میلادی استفاده شود و اظهار داشت: هدف ما این است تا از انقراض یوزپلنگ ایرانی جلوگیری کنیم. ضمن اینکه می‌خواهیم نماد این یوز ایرانی را روی لباس تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی برزیل به کار ببریم و از آن استفاده کنیم. بلاتر نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و یوزپلنگ ایرانی بر لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ نقش بست.

یاران و همفکران

معصومه ابتکار در کنار افرادی همچون محمدرضا خاتمی، محسن میردامادی، محمدرضا عارف، علی شکوری راد، سعید حجاریان، الهه کولایی، مصطفی تاج زاده، محمد نعیمی پور، عباس عبدی، محسن صفایی فراهانی، هادی خانیکی، علیرضا علوی تبار، رجبعلی مزروعی، مرتضی حاجی و محمدرضا تابش عضو حزب مشارکت اسلامی بودند.

معصومه ابتکار تسخیر سفارت آمریکا را حاصل هم اندیشی و همفکری نخبگان دانشجویی آن زمان می داند و در این ارتباط تصریح می کند: ورود به سفارت امریکا یک پدیده منحصر به فرد بود و اشغال سفارت عربستان یا سفارت انگلستان در تهران هیچ توجیه و نسبتی با آن واقعه تاریخی و انقلاب دوم به تعبیر امام، نداشت. تصور نمی‌کردیم که بعدها دولت آقای خاتمی توسط گروه‌های دانشجویی که توسط مخالفان دولت از بیرون تحریک می‌شدند، آن طور مورد هجمه قرار گیرد. باید این نکته را هم بگویم که آن حرکت حاصل همفکری ۴۰۰ نفر از نخبگان دانشجویی آن روز کشور بود که مانند امروز هم حکومت‌ساخته نبوده و نفوذشان در بدنه دانشگاه هم خیلی زیاد بود. نمایندگان آن ۴۰۰ نفر که طراحی کار را عهده‌دار شدند - من از روز سوم ورود به سفارت به ماجرا پیوستم - همگی معتقد بودند که با هیچ روشی مانند دادن بیانیه یا تحصن مقابل سفارت آمریکا نمی‌توان مانع از کودتای دوم ایالات متحده در ایران شد چراکه ما هیچ نهاد قدرتمند اطلاعاتی و امنیتی حاکمیتی در آبان ۵۸ نداشتیم.

برچسب‌ها شورای شهر سازمان محیط زیست معصومه ابتکار سفارت آمریکا دانشگاه تربیت مدرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر سازمان محیط زیست معصومه ابتکار سفارت آمریکا دانشگاه تربیت مدرس شورای شهر سازمان محیط زیست معصومه ابتکار سفارت آمریکا دانشگاه تربیت مدرس سازمان حفاظت محیط زیست معصومه ابتکار سفارت آمریکا غیر دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان

کارشناس مسؤول اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه همچنان موضوع هدایت آب رودخانه شور به عنوان تامین‌کننده مهم آب تالاب بندعلیخان به مسیر اصلی در حال پیگیری است، گفت: این پرونده از طریق اداره محیط زیست ورامین، استانداری و فرمانداری در حال پیگیری است. مطالبه سازمان محیط زیست تامین حداقل آب مورد نیاز برای تالاب بندعلیخان از سرشاخه‌های رود شور است.

علی یعقوبی نژاد در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در زمینه موضوع حقآبه‌ تالاب‌ها و رودخانه‌ها دو مبحث مطرح است، اظهارکرد: یکی تعیین میزان حقآبه‌های اختصاصی و دیگری تخصیص و تامین حقآبه است. تعیین میزان حقآبه‌ها طی مطالعاتی از سوی سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: قانون تالاب‌ها، یک قانون نوپا است که از سال ۹۶ ابلاغ شده و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن نوشته شده است البته طی برنامه‌های ۵ ساله چهارم و پنجم و در قانون‌های موازی مانند قانون اراضی مستحدثات و ساحلی  به مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و منابع آبی توجه می‌شد ولی با ابلاغ قانون تالاب‌ها از سال ۹۶ این موضوع سریع‌تر و روشن‌تر پیگیری شده و با پیگیری اعتبارات و اعلام برنامه‌ها شرایط بهتری برای تحقق برنامه‌های زیست‌بومی برای مدیریت منابع آبی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خدمات اکوسیستمی منابع آبی، موضوع تعدد بهره‌برداران و ذینفعان و تعارض منافع آن‌ها نیز مطرح است، گفت: اولویت اول وزارت نیرو تامین آب شرب است، این درحالیست که کارکردهای موازی دیگر مانند تامین آب واحدهای خدماتی، آب کشاورزی و تخصیص حقآبه‌ زیست محیطی مطرح است که موجب تعارض منافع می‌شود.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره تشدید خشکسالی در کشور طی سال‌های اخیر اظهار کرد:  بارندگی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و میزان آب‌های سطحی را خیلی تحت تاثیر قرار داده است، به‌طوری که ممکن است بخشی از رودخانه‌ها و تالاب‌ها در برخی فصول خشک باشند.

یعقوبی نژاد اضافه کرد: هر سه ماه یا شش ماه ادارات محیط زیست استان تهران با انجام پایش‌هایی از منابع آبی استان، گزارش‌های مصوری  از میزان آب تالاب‌ها یا رودخانه‌ها تهیه می‌کنند. به عنوان نمونه تالاب بندعلیخان در پایاب حوزه آبخیز استان تهران قرار دارد و بیشتر طول سال بسیار کم‌آب است. بر اساس جدیدترین گزارش واحد تابعه در حال حاضر بخش عمده‌ای از این تالاب خشک است.

وی در ادامه گفت:  نیاز آبی این تالاب بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای  استان تهران حدود ۶.۴ میلیون متر مکعب است اما اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه سال گذشته تنها بخش محدودی از آن آبگیری شد بنابراین شرایط زیست‌محیطی این تالاب بسیار شکننده‌ است.

 کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اهمیت تالاب بندعلیخان اظهارکرد: این تالاب محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است علاوه بر آن می‌تواند در زمینه تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تقویت آبخوان‌ها، کنترل سیلاب‌ها و فرسایش خاک، کاهش آلاینده‌ها و مهمتر از آن کاهش گرد و غبار نقش داشته باشد.

یعقوبی‌نژاد ادامه داد: وقتی منبع آبی تالاب تامین شود، می‌تواند میزان انتشار گرد و غبار در مناطق را کنترل کند اما وقتی آب مورد نیاز تالاب‌ها و حتی رودخانه‌ها تامین نشود، به‌طور قطع با پدیده گرد و غبار و در نهایت انتشار آلاینده‌ها مواجه خواهیم شد.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تالابی از این استان در کنوانسیون رامسر ثبت نشده است، گفت: با این وجود بر اساس قانون تالاب‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن، دو تالاب تعریف شده داریم که یکی تالاب بندعلیخان و دیگری دریاچه‌های تار و هویر است. تار و هویر خوشبختانه دائمی و طبیعی هستند که آب آن‌ها از نزولات آسمانی مانند بارش برف و بعضاً از آب چشمه‌ها تامین می‌شود و در بالادست حوزه آبخیز قرار دارند بنابراین حقآبه آن‌ها تامین می‌شود و به منبعی برای آلایندگی تبدیل نمی‌شوند.

یعقوبی نژاد ادامه داد: در حال حاضر تالاب‌ بندعلیخان شرایط آبی مناسبی ندارد اما تار و هویر شرایط خوبی دارند و به عنوان یک اثر طبیعی ملی جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست محسوب و به‌طور مستمر توسط نیروهای اجرایی و کارشناس‌های ما پایش می‌شوند.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به احداث یک شرکت در مسیر رودخانه‌ شور که منبع تامین آب تالاب بندعلیخان است، گفت: این کار باعث انحراف مسیر رودخانه شد بنابراین از سوی ادارات تابعه اداره کل محیط زیست استان تهران در حال پیگیری است چرا بخشی از حقآبه‌ تالاب بندعلیخان در سال‌های گذشته از رودخانه شور تامین می‌شد.

وی اضافه کرد: ظاهرا بر اثر  فعالیت‌های عمرانی بخشی از رودخانه شور بر اساس مستنداتی که توسط مسئولان ذی‌ربط هم پیگیری می‌شد به سمت مرّه استان قم منحرف شد که احتمالاً این کاربرای تامین آب فعالیت‌های عمرانی احداث اتوبان قم  - گرمسار انجام شد ولی بعد از اتمام فعالیت، متاسفانه آب به مسیر اصلی رودخانه هدایت نشد این‌ درحالیست که این رودخانه آب مورد نیاز تالاب بندعلیخان و مراتع منطقه را تامین می‌کرد. پیگیری‌هایی هم از سنوات گذشته تا به حال برای  بازگشت رودخانه شور به مسیر اصلی توسط امور عشایری، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای صورت گرفته است.

یعقوبی نژاد در ادامه گفت: موضوع مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست، بحث هدایت سرشاخه‌ها به سمت تالاب بندعلیخان است. مذاکراتی هم در سطح شهرستان و هم با استانداری‌های تهران و قم با حضور شرکت آب منطقه‌ای، امور عشایری، جهاد کشاورزی و محیط زیست در دفتر تخصصی تالاب‌ها و معاونت محیط دریایی تالاب‌ها صورت گرفت.

وی اضافه کرد: قرار شد پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد و تصمیمات نهایی در سطح استانداری و شرکت آب منطقه‌ای برای هدایت مسیر رودخانه به مسیر اصلی آن اتخاذ شود. در سال‌های اخیر اقدامات قانونی و قضایی هم از طریق محیط زیست و هم سایر ارگان‌های مسوول صورت گرفته است.

**یعقوبی‌نژاد با بیان اینکه هنوز پرونده مفتوح است، گفت: این پرونده از طریق اداره محیط زیست ورامین، استانداری و فرمانداری در حال پیگیری است. مطالبه سازمان محیط زیست تامین حداقل آب مورد نیاز برای تالاب بندعلیخان از سرشاخه‌های رود شور است.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران به عواقب عدم تامین آب تالاب بندعلیخان پرداخت و اظهارکرد: اگر حقآبه بندعلیخان تامین  نشود، این تالاب تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و انتشار ریزگرد می‌شود . با افزایش آلایندگی سلامت و بهداشت عمومی مردم مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تعیین نیاز آبی تالاب بندعلیخان نیازمند انجام مطالعات کارشناسی و دانشگاهی دارد. لازمه این کار تامین اعتبار است که از نظر محیط زیست هنوز انجام نشده است، با این حال با شرکت آب منطقه‌ای تهران برای تخصیص حدود ۶.۴ میلیون متر مکعب در سال‌های گذشته تفاهم شده بود.

کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: ما حداقل آبی را که برای تالاب بندعلیخان از طریق رودخانه شور و سایر رودخانه‌ها که باید تامین بشود را مرتب و مستمر از شرکت آب منطقه‌ای مطالبه می‌کنیم البته اولویت اول شرکت آب منطقه‌ای وزارت نیرو تامین آب شرب است.

یعقوبی نژاد اضافه کرد: اگر حداقل میزان آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها تامین  شود در نهایت سود آن را خود مردم خواهند برد.

کارشناس مسئول اداره کل محیط  زیست استان تهران ادامه داد: محیط زیست چه در سطح سازمان، چه در سطح استانی، حقآبه‌ تالاب‌ها و رودخانه‌ها را به‌طور مستمر پیگیری می‌کند. از لحاظ قانونی، ماده ۲ قانون حفاظت و احیای مدیریت تالاب‌های کشور به صراحت اعلام می‌کند که سازمان محیط زیست صرفاً تعیین نیاز آبی تالاب‌ها را  بر عهده دارد اما بخش تدوین و اجرای برنامه مدون برای تخصیص و تامین حقآبه‌ برعهده وزارت نیرو است بنابراین ادارات محیط زیست با شرکت‌های آب منطقه‌ای در جهت تحقق حداقل حقآبه‌ با توجه به میزان بارش‌ها و ذخیره نزولات آسمانی تعامل دارند.

یعقوبی نژاد درپایان با بیان اینکه تشدید خشکسالی، تامین حداقل نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها را به چالش کشیده است، گفت: خوشبختانه با توجه به بارش باران در اواخر سال گذشته وضعیت رودخانه‌های استان تهران مناسب است ولی وضعیت تالاب بندعلیخان با توجه به خشکسالی های پی در پی سال‌های اخیر مناسب نیست.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • نشان «خورشید تابان» امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار رسید
  • نشان «خورشید تابان» امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد
  • نشان ویژه امپراطور ژاپن به یک زن کابینه روحانی رسید
  • نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • بزرگترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران در مارلیک افتتاح شد