Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@23:26:52 GMT

اهر به عنوان شهر ملی ورنی ثبت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۸۵۷۷

اهر به عنوان شهر ملی ورنی ثبت می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر از انجام اقدامات لازم برای ثبت اهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی در تولید ورنی خبر داد.

 حمزه زاده  با اشاره به اینکه از برنامه‌های مهم وزارت میراث فرهنگی، انتخاب شهر‌های ملی صنایع دستی است، افزود: با توجه به ظرفیت ورنی بافی در شهرستان اهر، پرونده اهر شهر ملی ورنی توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آماده و جهت بررسی‌های تخصصی به وزارت ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: در این پرونده مشارکت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی شهرستان الزامی است تا بتوانیم اهمیت این امر را در کشور به اثبات برسانیم که با درج مستندات لازم، این پرونده به تهران ارسال و تا پایان تابستان سال جاری نتایج اعلام خواهد شد.

حمزه زاده با بیان اینکه جشنواره ملی ورنی اهر باید در تقویم رویداد‌های ملی ثبت شود، گفت: جشنواره ورنی اهر از جمله جشنواره‌های مهمی است که می‌توان از ظرفیت آن جهت توسعه گردشگری منطقه بهره برد.

او افزود: در این راستا اقدامات لازم جهت ثبت این جشنواره در تاریخی مشخص در حال انجام است تا با ثبت جشنواره ملی ورنی اهر در تقویم رویداد‌های ملی شاهد حضور گسترده گردشگران در این شهرستان و آشنایی با ظرفیت‌های غنی آن باشیم.

حمزه زاده با اشاره به ظرفیت‌های غنی گردشگری شهرستان اهر، افزود: این منطقه از جمله شهرستان‌های غنی استان به شمار می‌آید که در تمامی حوزه‌های گردشگری دارای گنجینه‌های غنی است و برخورداری از طبیعت بکر ارسباران، صنایع دستی بی بدیل همچون ورنی و ثبت بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان گواهی بر غنایت آن در تمامی ابعاد است.

او اقدامات موثر در مرمت بقعه شیخ شهاب الدین اهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: پارسال پس از تلاش‌ها و اقدامات مستمر میراث فرهنگی در عملیات مرمتی این بقعه، شاهد آغاز به کار موزه ادب و عرفان در این محل بودیم و بررسی‌ها و ادامه این اقدامات مرمتی نظیر بازسازی سقف و پشت بام با مشاوره دانشگاه هنر اسلامی تبریز و توسط متخصصان این اداره کل در حال انجام است.

حمزه زاده در خصوص ایجاد پایگاه ملی در این مکان تاریخی،گفت: اقدامات در راستای ایجاد پایگاه ملی این بقعه در حال انجام است که نخستین اقدام موثر در این راستا آزادسازی حرائم این بنا خواهد بود.

او به ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری سد ستارخان اهر اشاره و افزود: میراث فرهنگی استان به عنوان متولی تامین زیرساخت‌های گردشگری پیش از این اقدام به تجهیز فضای این محوطه کرده بود و با توجه به اینکه این مجموعه امکان تصدی گری بهره برداری ندارد، لذا ادامه اقدامات از جمله نگهداری و جذب سرمایه گذار بر عهده شهرداری اهر گذاشته شد، اما با این حال این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در صورت عدم تامین سرمایه گذار توسط شهرداری، سرمایه گذار فعال حوزه گردشگری را جهت توسعه این منطقه معرفی کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در صورت تامین طرح محتوایی، موزه شهرداری اهر به بهره برداری خواهد رسید، افزود: با توجه به اقدام تاسیس این موزه توسط شهرداری اهر، در صورت تامین طرح محتوایی این موزه، تمامی اقدامات لازم جهت بهره برداری از این موزه توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

حمزه زاده گفت: با توجه به تنوع و تعدد سنگ نگاره‌ها در شهرستان اهر، ایجاد موزه سنگ نگاره‌ها در محوطه عمارت قاسم خان اهری در صورت تصویب شورای تامین استان و انتقال این آثار به محل مورد نظر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او به پیگیری بازخوانی طرح مطالعاتی بافت تاریخی اهر نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اهر جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی در کشور است، حفظ و صیانت از این میراث ارزشمند ضروری است و باید تمامی عملیات اجرایی در این منطقه طبق اصول بافت تاریخی صورت پذیرد.

حمزه زاده گفت: دراین ارتباط میراث فرهنگی در تلاش است با اقدام به تامین اعتبار لازم، طرح بازخوانی مطالعات بافت تاریخی اهر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد.

وَرنی، که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک است، که بدون مراجعه به نقشه توسط دختران و زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

شهرستان اهر با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری شهر ملی صنایع دستی میراث فرهنگی بافت تاریخی شهرستان اهر صنایع دستی حمزه زاده ملی ورنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود