Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:31:29 GMT

پاسِ گُل برای کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۸۶۳۲

پاسِ گُل برای کرونا

قطعا مبارزه با ویروس کرونا منهای مردم با شکست مواجه است و تا زمانی که مردم همکاری مطلوبی با مدافعان سلامت نداشته باشند تمامی تلاش‌های دولتمردان و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بی‌تاثیر خواهد بود. همانگونه که می‌بینیم آمار مبتلایان به کرونا در برخی از استان‌ها رو به افزایش است.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه‌گیری کرونا تمام نشده بلکه این ویروس چموش‌تر و خطرناک‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر غفلت کنیم و ساده بگیریم دقیقه ۹۰ گل می‌زند و تمامی دستاوردها در کنترل این اپیدمی از بین می‌رود. عادی تلقی کردن وضعیت، خطرناک است. «یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های وزیر بهداشت، عادی انگاری کرونا از سوی مردم است»

احسان مصطفوی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۱ خردادماه به تبعات عادی‌انگاری شرایط ویروسی اشاره کرد و گفت: هر قدر عادی‌انگاری در رفتار مردم بیشتر شود، ویروس کرونا هم بیشتر شیوع پیدا می‌کند. او تصریح کرد: انتظار داریم مردم حساسیت‌های روزهای نخست شیوع کرونا را همچنان رعایت کنند و افزایش تعداد موارد بستری، باعث می‌شود در هفته‌های آینده تعداد موارد فوتی هم افزایش یابد.

و اما جنوب کرمان که تا مدت‌ها بعد از شیوع کرونا در کشور جزو مناطق سفید و عاری از افراد مبتلا بود متاسفانه با رعایت نکردن نکات بهداشتی، امروز در وضعیت قرمز و شیبِ تُند کرونا قرار گرفته تا جایی که سخنگوی وزارت بهداشت و حتی دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندین مرتبه از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه ابراز نگرانی کردند و این موضوع موجب تصوراتی در ذهن برخی از مردم مبنی بر اینکه دولت و دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص کم‌کاری می‌کنند شد اما حقیقت امر این است که شیوع کرونا مانند گلوله‌ برفی در حال غِل خوردن و بزرگ‌تر شدن است ولی در این بین باید این موضوع توسط کارشناسان تفسیر شود چرا که یک بحث کاملا علمی بوده و هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‌شود.

پس، از آنجا که طی روزهای گذشته شاهد افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جنوب کرمان بوده‌ایم و بحث اینکه چه کسانی مسبب وضعیت موجود هستند در شبکه‌های اجتماعی منطقه بالا گرفته، بر آن شدیم تا با تهیه یک گزارش زوایای مختلف موضوع را بررسی کنیم که البته مشخص شد موارد مختلفی در بحث افزایش مبتلایان این منطقه دخیل بوده است، پس ما را همراهی کنید.

رفتارهای نادرست، ریشه افزایش آمار مبتلایان

از مرکز استان شروع کردیم، مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ریشه افزایش آمار کرونا در جنوب استان را در رفتارهای نادرست برخی مردم عنوان کرد و گفت: با وجود آگاهی بالا، هنوز رفتارهای بهداشتی مطلوب در این منطقه شکل نگرفته است. «این موضوع، خود دلایل متعددی دارد»

وی با بیان اینکه بیشتر مردم جنوب کرمان به علت افزایش دما و گرمای سوزان منطقه در منازل مانده‌اند و کمتر در فضای بیرون از منزل حضور پیدا می‌کنند، افزود: در چنین شرایطی افراد به منظور استفاده از سیستم‌های سرمایشی نظیر کولر گازی، در و پنجره‌ها را می‌بندند ضمن اینکه ازدحام افراد در خانه‌ها هم بالا رفته است. این اتفاق یعنی تجمع در یک محیط بسته فضا را برای شیوع ویروس مهایا کرده است.

به جنوب کرمان برویم، همان‌جایی که مسوولانش برای آگاهی مردم از خطرات کرونا، اقدامی نبوده که انجام نداده باشند، از هشدار توسط خودروهای بلندگودار تا مسدود کردن مسیرهای منتهی به بهشت زهرا و تعطیل کردن اماکن پُرخطری همچون تالارها و رستوران‌ها، همه را یک به یک و با نظارت دقیق انجام داده‌اند. اما باید گفت آیا رعایت نکردن فاصله اجتماعی و برگزاری مراسم‌ عروسی در خانه‌ها با توجه به پراکندگی مناطق روستایی جنوب کرمان هم تقصیر مسوولان است؟

دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و مرد شماره یک مبارزه با ویروس کرونا در جنوب کرمان با بیان اینکه عادی شدن شرایط غیرعادی کرونا خطرناک است، گفت: هوا هر روز گرم‌تر می‌شود اما خبری از پایان کرونا با تصورات ابتدایی از این ویروس نیست، اگر چه همچنان آمار مبتلایان و جان‌باختگان نسبت به روزهای قبل با افزایش روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های جیرفت، قلعه‌گنج، رودبار جنوب، کهنوج و عنبرآباد در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: با وجود این نگرانی‌ها و در شرایطی که بسیاری از مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند و بیشتر مشاغل به جز تالارهای پذیرایی، استخرها و ورزشگاه‌ها به کار خود بازگشته‌اند مشاهده می‌کنیم کمتر کسی ماسک به صورت می‌زند یا فاصله اجتماعی را رعایت می‌کند و حتی برخی از مردم مراسم جشن و عزاداری را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند.

مکارم با بیان اینکه به هیچ وجه قدرت بیماری‌زایی کرونا کم نشده و این ویروس همچنان در حال گردش است، بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی و تهویه محل کار و سکونت خود حتی با باز کردن درها و پنجره‌ها اقدام کنند که این امر در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

مکارم با بیان اینکه به هیچ وجه قدرت بیماری‌زایی کرونا کم نشده و این ویروس همچنان در حال گردش است، بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی و تهویه محل کار و سکونت خود حتی با باز کردن درها و پنجره‌ها اقدام کنند که این امر در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت یکی از عوامل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را مراسمات جشن  و ختم در برخی از شهرستان های جنوبی برشمرد و گفت: مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد کاهش مبتلایان به ویروس کرونا باشیم.

به سراغ شخصی رفتیم که فرمانداری پیشانی جنوب کرمان یعنی جیرفت را بر عهده دارد، فرمانداری جوان و پیگیر که برای مهار کرونا و آگاهی مردم نسبت به تبعات شیوع ویروس از هیچ کوششی فروگذار نکرد. ابوذر عطاپور وزیری با بیان اینکه انتظار داریم مردم بیش از پیش برای پیشگیری از شیوع کرونا همکاری کنند، گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در این منطقه، تالارها و سالن‌های ورزشی تا اطلاع بعدی تعطیل است.

او که برای سلامت مردم حتی در یک بازه زمانی اجازه نداد هیچ فرد غیربومی وارد این منطقه شود همواره مورد انتقاد برخی افراد است و ما از نزدیک شاهد اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سوی وی بوده و هستیم. فرماندار جیرفت با بیان اینکه سلامت مردم از هر چیز دیگری برایم ارجح‌تر است، افزود: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان، اماکن عمومی پُرخطری همچون تالارهای عروسی، استخرها و سالن‌های ورزشی را تعطیل کردیم.

او هم افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شهر جیرفت را نگران کننده دانست و گفت: تمامی تمهیدات لازم برای آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه‌ها، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و حتی خودروهای بلندگودار در مناطق شهری و روستایی انجام و از فعالیت اماکن عمومی جلوگیری شده اما متاسفانه برخی از مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

فرماندار جیرفت تصریح کرد: برای حساس کردن مردم نسبت به خطرات و تبعات کرونا، تبلیغات محیطی و هشدارهای مکرر توسط خودروهای بلندگودار، مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها، برگزاری هفتگی جلسات ستاد مقابله با کرونا، تعطیل کردن تالارها، نظارت روزانه بازرسان بهداشت محیط و اتاق اصناف بر بازار، مسدود کردن خیابان‌های اصلی شهر در ساعات پُر تردد، تعطیل کردن یک روز کامل ادارات و بانک‌ها، غربالگری و بیماریابی در مبادی ورودی انجام شده است.

« به گفته مسوولان، اقتصاد کشور را نمی‌توان تعطیل کرد اما توصیه‌های بهداشتی را می‌توان رعایت کرد»

لزوم همکاری خانواده‌ها و سران طوایف در مبارزه با کرونا

دکتر امین سعیدی مشاور علمی رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز با ابراز نگرانی از وضعیت جنوب کرمان، بر لزوم استفاده از ظرفیت خانواده‌ها و طوایف در مهار کرونا تاکید کرد.

این متخصص داخلی دست یاری را به سوی خانواده‌ها و سران طوایف دراز کرد و افزود: تجربه نشان داده استفاده از ظرفیت‌های مردمی در همه زمینه‌ها جواب می‌دهد، لذا اگر مردم و طوایف به میدان نیایند حال جنوب کرمان به این زودی‌ها خوب نخواهد شد.این متخصص داخلی دست یاری را به سوی خانواده‌ها و سران طوایف دراز کرد و افزود: تجربه نشان داده استفاده از ظرفیت‌های مردمی در همه زمینه‌ها جواب می‌دهد، لذا اگر مردم و طوایف به میدان نیایند حال جنوب کرمان به این زودی‌ها خوب نخواهد شد.

وی با بیان اینکه می‌توان به جرات گفت در این روزها، گویی کرونا بر ما پیروز شده است و دلمان برای همه زحماتی که با هم کشیده‌ایم، می‌سوزد، اظهار داشت: امروز این‌ کرونا است که در جای جای این منطقه رخنه کرده و غنی، فقیر و بزرگ و کوچک هم نمی‌شناسد.

مشاور علمی رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه تا هفته‌های اخیر در مقابل این ویروس برنده بودیم گفت: اما تغییر وضعیت منطقه دست‌خوش مواردی ازجمله اینکه یا مردم خسته شده‌اند، یا شاید ترسشان ریخته (که نمی‌توان به صورت دقیق قضاوت کرد) قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا حتی از گرمای خرماپزان جنوب استان کرمان هراسی ندارد، افزود: در حال حاضر همه ما به شدت در معرض ابتلا به این ویروس قرار داریم و ممکن است خیلی از ماها در حال حاضر ناقل این بیماری باشیم.

این متخصص داخلی اظهار داشت: راه برون رفت از این معضل تنها در جلسات اداری و ستادی نیست بلکه خانواده‌ها و بزرگترهای محله‌ها و طایفه‌ها باید راهگشای این مساله باشند.

تهدید علیه بهداشت عمومی

اگر این موارد برای دوستانی که شیوع کرونا را از کم‌کاری مسوولان عنوان می‌کنند کافی نیست باید یادآوری کنیم حتی حسین شکوهی‌نسب رییس دادگستری شهرستان جیرفت هم از برخورد دستگاه قضایی با برپاکنندگان تجمعاتی همچون عروسی و عزا خبر داد و گفت: با افرادی که اقدام به برگزاری اینگونه مجالس می‌کنند به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی، برخورد قانونی می‌شود.

وی از زحمات رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا قدردانی کرد و افزود: دلیل جدی نگرفتن وضعیت قرمز (هشدار) کرونا در شهرستان جیرفت و قرار گرفتن جنوب کرمان در وضعیت زرد، عادی شدن موضوع برای مردم است.

شرایط عادی نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم پیش‌تر گفته بود، مردم جنوب کرمان همچنان باید از تجمعات و ترددهای غیرضروری خودداری کرده و به هیچ عنوان نباید تصور کنند که شرایط عادی است.

علی اصغر خیرخواه با بیان اینکه گسترش ویروس کرونا در این منطقه همچنان ادامه دارد تصریح کرد: مردم ضمن رعایت بهداشت، باید فاصله‌گذاری فیزیکی را نیز جدی گرفته و رعایت کننند و همچنان توصیه می‌شود به غیر از موارد ضرور در خانه بمانیم.

آمار مبتلایان به کرونا در کشور همه روزه از سوی مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود و تعداد مبتلایان استان‌ها و حتی شهرستان‌ها نیز به طور مستمر از طریق رسانه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع مردم می‌رسد، مسلما در چنین شرایطی نمی‌توانیم بگوییم از وضعیت شیوع ویروس بی‌خبر هستیم، امروز حتی کودکان هم از کرونا و خطرناک بودن آن آگاهند.

لزوم غربالگری کامیون‌های حمل محصولات کشاورزی

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا به نکته خوبی اشاره کرد، او ورود کامیون‌های حمل بار محصولات کشاورزی را علت مهمی در افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه عنوان کرد و گفت: روزانه صدها کامیون برای حمل محصولات کشاورزی از سراسر کشور وارد جنوب کرمان می‌شود که عاملی برای شیوع ویروس کرونا است.

ذبیح‌الله اعظمی علاوه بر این افزود: مردم باید بیش از پیش نکات بهداشتی را رعایت و از برگزاری اجتماعات خودداری کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای دنیای پس از کرونا برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا نه تنها چیزی کم نداشتیم بلکه نوآوری‌های بسیار خوبی هم داشتیم.نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای دنیای پس از کرونا برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا نه تنها چیزی کم نداشتیم بلکه نوآوری‌های بسیار خوبی هم داشتیم.

«وقتی حاکمیت، اقدام به تعطیلی تالارها می‌کند به معنی این است که فعلا به صلاح مردم نیست مراسمات پرتجمعی همچون عروسی را برگزار کنند اما در نقاط مختلف جنوب کرمان مشاهده می‌کنیم برخی از مردم مراسم‌های عروسی را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند»

لزوم برخورد قهری با متخلفان

خسرو چمنی مدیر شبکه بهداشت شهرستان قلعه‌گنج هم از بی‌توجهی برخی شهروندان و برگزارکنندگان جشن‌ها و مراسمات در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: با توجه به موارد ذکر شده وضعیت خوبی در شهرستان قلعه‌گنج نداریم و امکان اینکه روستاهای آلوده را قرنطینه کنیم نیز وجود ندارد.

وی خواستار برخورد قاطع و جدی با برگزارکنندگان مراسمات شد و افزود: بسیاری از افراد و شهروندان اصلا توجهی به خواهش‌ها و تذکرات بهداشتی ما ندارند لذا باید با برگزارکنندگان تجمعات، مراسمات عروسی و عزا و جشن‌های تولد در این شهرستان با جدیت و قاطعیت برخورد شود.

او از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی صنوف در این شهرستان نیز انتقاد کرد و گفت: بازار شهرستان قلعه‌گنج همچنان شلوغ است و برخی صنوف پروتکل‌های بهداشتی را با وجود تذکرات فرآوان، رعایت نمی‌کنند.

چمنی با بیان اینکه بسیاری از افراد مشکوک به کرونا روزانه در سطح شهر تردد دارند ادامه داد: این افراد ممکن است بسیاری از شهروندان را آلوده کنند و به جرات می‌توان گفت که امروز همه ما در این شهرستان در معرض خطر قرار داریم.

کارشناسان بهداشتی بر این باورند از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تبلیغات رسانه ملی و اصحاب رسانه و اطلاع رسانی در شهرها و روستاها هیچکس از این ویروس و خطراتش بی‌اطلاع نیست لذا این موضوع جای بسی تامل دارد که چرا مردم حتی با اطلاع از خطرات بیخ گوش‌شان باز هم دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند.

مبتلایان زیادی از اینکه کرونا را ساده گرفته بودند پشیمان هستند، یکی از این افراد بدون ذکر نام، تجربه خود از عادی‌انگاری کرونا را در شبکه‌های اجتماعی جنوب کرمان (کانال خبری کنارصندل) منتشر کرده است که خواندنش خالی از عبرت نیست. او در یک مطلب کوتاه آورده است «آرایشگر هستم و در محیط آرایشگاه مرتب فضا و وسایل را ضدعفونی می‌کردم، ماسک و دستکش و حتی لباس مخصوص می‌پوشیدم اما متاسفانه از آنجا که در شغل آرایشگری فاصله بین مشتری و آرایشگر کمتر از ۳۰ سانتیمتر است حتی ماسک هم خطر ابتلا را کم نمی‌کند و در کمال ناباوری، تست کرونای من مثبت شد. خودم که مبتلا شدم هیچ، متاسفانه فرزندان، همسر، خانواده خودم و مادر شوهرم همگی به ویروس کرونا مبتلا شدند. از مبتلا شدن خودم نمی‌ترسم ولی از ابتلای خانواده‌ و مادرشوهرم که سن بالایی دارند بسیار نگران هستم. ای کاش با جان اطرافیانم بازی نمی‌کردم و الان بسیار پشیمانم، هیچ چیز بهتر از سلامتی نیست، تنگی نفس سخت است»

این، مصداقی از ده‌ها بیمار مبتلا به کرونا است که تصور می‌کردند ویروس در گرمای جنوب غیرفعال می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم حتی اگر ماسک و دستکش هم بپوشیم اما فاصله مناسب را رعایت نکنیم، در معرض ابتلا هستیم. اگر دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هر چقدر محدودیت ایجاد کنند ولی مردم همکاری نکنند خروجی این موضوع چیزی جز انتشار بیشتر ویروس کرونا نخواهد بود از این رو ما مردم نقش مهمی در میدان مقابله با کرونا بر عهده داریم و باید قبول کنیم که دولت با تامین تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی نقش خود را به نحو مطلوب ایفا کرده است لذا افزایش یا کاهش مبتلایان به ویروس کرونا بستگی به رفتار خودِ ما دارد. پس مراقب باشیم به کرونا پاسِ گُل ندهیم.

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۶۵۹ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمان جیرفت فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمان جیرفت فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا کرمان جیرفت فاصله گذاری اجتماعی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مبتلایان به ویروس کرونا درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا فاصله اجتماعی آمار مبتلایان وزارت بهداشت خانواده ها برخی از مردم مردم نسبت عادی انگاری جنوب کرمان شیوع کرونا شیوع ویروس خانه ها قلعه گنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • دیدار مردم جنوب غرب تهران با رییسی (عکس)
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • عکس/ دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!