Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن صالحی مدعی شد: آقای همتی یک نفر هندی را برای وارد کردن طلا آورد، او می‌گفت در دبی درهم به من بده با چهاردرصد پورسانت تا کار را انجام دهد. گفتم ایرانی‌ها با یک درصد حاضرند انجام بدهند و من نیم درصد بهشان می‌دهم. چرا به تو چهار درصد بدهم؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- یاسمن کربلایی؛ نوسانات قیمت دلار از جمله مشکلات چندین سال اقتصاد ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکی از پرابهام‌ترین سال‌های جهش دلار، سال ۹۷ بود. پس اعلام رسمی رقم ۴۲۰۰ تومان در بازار آزاد، قیمت دلار تا ۱۷۰۰۰ تومان بالا رفت. این تفاوت قیمت و اختصاص ارز‌های دولتی خود آغازی برای پرونده‌های مفاسد اقتصادی بود. در این حین گفت و گویی با دکتر محسن صالحی مسئول وقت اتاق معاملات ارزی بانک مرکزی داشته ایم. مدتی پس از بازداشت عراقچی وی نیز برای پرونده‌ای جداگانه بازداشت شد و هنوز پس از گذشت چندین ماه به مانند پرونده عراقچی، پرونده او نیز بلاتکلیف باقی مانده است.   خبرگزاری دانشجو پیش از انتشار گفتگو، ادعای محسن صالحی در خصوص عبدالناصر همتی را با بانک مرکزی در میان گذاشت و آماده دریافت هر پاسخ احتمالی به مدعای مربوطه است. در ادامه بخش دوم گفتگوی مسئول سابق اتاق معاملات ارزی بانک مرکزی و متهم پرونده ارزی سال 97 را می‌خوانید.   در یک جمع بندی دلایل گران شدن دلار را می‌فرمایید؟
سه دلیل عمده داشت، دلیل اول این بود که دستور دادند سیزده میلیارد درهمی که در دوبی داشتیم، همه‌اش را بفروشیم. این کار دستوری بود، گفتم صبر کنید. سیزده میلیارد درهم یعنی شصت هزار میلیارد تومان، فقط فرصت بدهید من سه ماهه همه‌ی این پول را شمش طلا می‌کنم و به خزانه می‌آورم. گفتند نه اصلاً به این مسئله وارد نشوید.
بعد آقای رئیس کل یک نفر هندی را برای وارد کردن طلا آورد، او می‌گفت در دبی درهم به من بده با چهاردرصد پورسانت تا کار را انجام دهد. گفتم ایرانی‌ها با یک درصد حاضرند انجام بدهند و من نیم درصد بهشان می‌دهم. چرا به تو چهار درصد بدهم؟ و انجام ندادم؛ بعد‌ها یکی از اتهامات ما همین موضوع شد که مانع ورود طلا به کشور شدید!
چرا خواستند این مبلغ از حساب دوبی خالی شود؟
به ما گفتند یک نامه از شورای امنیت ملی آمده است.
سه تا دلیل داشت که ارز بالا رفت، یکی‌اش دبی بود. بقیه دلایل چه بود؟
دو: ترکیه یکی از کانتر‌های قوی ورود اسکناس‌مان در ایران بود. در ترکیه کار پیش نمی‌رفت، چون مافیا داشتند و ما باید کارمزد‌ها را بالا می‌بردیم. در مدل‌های پویای تامین اسکناس و طلا، زمانی با نیم درصد کار انجام می‌شود، یک وقت زیر دو درصد کفاف نمی‌دهد، زمانی دیگر باید پنج درصد بشود، دوباره پنج درصد باید سه درصد بشود. گفتم کارمزد‌ها را ببریم بالا که متاسفانه انجام نشد. البته الان به همین رسیدند و کارمزد را تا پانزده درصد حاضرند بدهند، ولی کسی نمیاورد. در حالی که آن موقع کارمزد را از یک و هفت دهم به سه افزایش می‌دادند مشکل حل می‌شد.  
سومین دلیل عدم وجود برنامه ارزی در بانک مرکزی بود، سابقه سکاندار ارزی بانک مرکزی را بررسی کنید و خودتان قضاوت نمایید.
راه حل برون‌رفت از این شرایط چیست؟ نامه‌ای که زده بودید؟
آن نامه الان اعتبار ندارد. اعتبارش سه ماهه بود.

ماجرای دستگیری آقای عراقچی چه بود؟ آیا وی از مقصرین وضع به وجود آمده برای ارز بود؟
روز اول به آقایان گفتم اگر برای صد و پنجاه میلیون دلار، آقای عراقچی را گرفتید اشتباه کردید. عراقچی هیچ تخلفی در این مورد ندارد. کارگزاران بانک مرکزی با حضور نماینده وزارت اطلاعات، (این موضوع هیچ جا گفته نمی‌شود)، با حضور نماینده بانک مرکزی. نماینده کارگزار که معتمد بانک هستند، بعد از ساعت چهار به بازار فردایی می‌رفتند، مثلاً قیمت کلوز ساعت چهار امروز ۴۳۰۰ بود. فردا اپنینگ ۴۵۰۰ بود. چه اتفاقی رخ می‌داد که در طول شب قیمت سیصد تومان بالا میرفت؟ از چهار بعدازظهر تا دوازده شب. بررسی کردند. مشخص شد وقتی بانک بسته می‌شود، همه اعتباری و فردایی می‌فروشند. بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که تنها راهش این است که بانک مرکزی با اینکه غلط است، وارد این بازار شود. بانک مرکزی که نمی‌تواند بگوید من بانک مرکزی‌ام آمدم، پس باید نامحسوس وارد شود، و نفر بفرستد از این رو کارگزاران جمع شدند و تنها فردی که قبول این مسئولیت را کرد سالار آقا خانی بود.

بازار فردایی همان گروهی است که در سبزه‌میدان می‌ایستندو هیچ موبایلی ندارند؟
بله هیچ کس هیچی ندارد فقط روی کاغذ. این پنج هزار تا اون دو هزار تا و...

بانک مرکزی گفت ما باید در این بازار ورود کنیم. منع قانونی بود؛ ولی منع قانونی را چه کسی گذاشته بود؟ معاون ارزی. خودش قانون‌گذار بود. در آن زمان تشخیص داد که باید وارد شویم پس تخلفی نیست.
قیمت ۴۵۰۰ را می‌خرید و ۴۲۰۰ تومان می‌فروخت؛ و قیمت را تا فردا در همان کلوزینگ روز قبل نگه می‌داشت، با این سناریو با دلار پنج هزار تومان وارد بازار سال ۹۷ شدیم وگرنه در همان دو ماه آخر سال دلار به هشت، نه هزار تومان می‌رسید.
بعداً می‌گویند ۱۵۰ میلیون دلار از مرز خارج شده، سی میلیارد دلار ظرف دو سال قبا از آن توسط اداره صادرات بانک مرکزی به بازار تزریق شده، همه‌اش به فنا رفت، آن‌ها خارج نشده اند؟!  
این ۱۵۷ میلیون دلار خارج شده است؟! این ۱۵۰ میلیون، ریال به ریال وارد بانک مرکزی شد، تمام سندهایش موجود است. به آقایان گفتم؛ اگر برای این موضع تحقیق می‌کنید، امکان ندارد بتوانید ایشان و سالار را محکوم کنید بعد محکوم شدیم که مغز متفکر و همدست و ... در این اخلال هستم. کدام اخلال؟ آیا خدمت اخلال است؟
دو تا گزارش به شما می‌دهم، یک گزارش رفرم ارزی و دیگری درباره نیماست. وقتی نیما راه افتاد به آقای عراقچی گفتم این غلط است.
در گفتگوی عراقچی آمده بود، که ما برای این کار مصوبه شورای پولی اعتباری را نیاز نداشتیم این حرف درست است؟ چون در دادگاه خیلی روی موضوع نداشتن مجوز تاکید می‌شد.
معاون بانک مرکزی نیاز به مجوز کسی ندارد. معاون ارزی بانک مرکزی نفر اول سیاست‌گذاری ارزی "سکاندار ارز" کشور است. مگرفروش در بازار فردایی، چه موقع ممنوع شده بود؟! می‌گویند این کار ممنوع بوده، چه کسی آن را ممنوع کرده بود؟ معاون ارزی وقت بانک مرکزی. آیا مصوبه شورای پول و اعتبار را گرفته بود؟ خیر. بخشنامه ارزی بود که بانک مرکزی در بازار فردایی ورود نکند.
معاون ارزی عوض شد، دستور داد باید ورود کنیم. چرا هیچ جا گفته نمی‌شود که سی میلیارد دلار در بانک مرکزی از طریق مداخله به بازار تزریق می‌شود و نتیجه اش میشود افزایش دلار از ۳۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ تومن و هیچ کسی هم با احدی برخورد نکرد و نپرسید آن پول چه شد؟ ۱۵۰ میلیون دلار نیم درصد آن رقم است و تمام اسنادش موجود است. بعد می‌گویند از کشور خارج شده!
بانک مرکزی آقای عراقچی را به عنوان معاون ارزی مأمور به اصلاح وضعیت بازار کرده بود. آقای عراقچی ارز را هشت هزار تومان تحویل داد، بعد ازآن شد ارز نوزده هزار تومان شد. آن زمان عراقچی بازداشت بود.‌
می‌گویند هجده میلیارد دلار در این ماجرا ارز هدررفت داشتیم. این عدد درست است؟ و این هدررفت چیست؟
آقای عراقچی تنها کسی بود که با مداخله در بازار ارز مخالف بود. وقتی منصوب شد به او گزارش دادیم که مداخله غلط است، و ایشان هم گفتند که در ارز بازار نباید مداخله بشود. در دو سال قبل (سال ۹۷) هجده میلیارد دلار اسکناس دلار مداخله شد و از بین رفت. یعنی چه از بین رفت؟ دلار روی ۳۴۰۰ بود، مداخله کردیم دلار شد چهارهزار تومان، مداخله کردیم شد پنج هزار تومان، مداخله کردیم شد هفت هزار تومان اگر مداخله درست بود باید سه هزار تومان بشود هزار تومان، نه هفت هزار تومان. خزانه بانک را خالی کردیم.
از طرفی ما جمع می‌کردیم از آن طرف اداره صادرات بانک مرکزی به صرافی بانک پارسیان، به بانک کارآفرین، به بانک سینا و.. میگفت این مقدار بگیرد و بفروشد. چرا؟! بفروشد که دلار پایین بیاید. پایین آمد؟‌
می‌گویند اگر ما این سیاست‌ها را اجرا نمی‌کردیم دلار سی هزار تومان شده بود، خیر اینطور نیست خزانه بانک را نابود کردید. روزی می‌رسید که ما در فرودگاه منتظر بودیم بیست میلیون دلار بیاید که همان موقع تزریق کنیم، عراقچی پافشاری کرد که مداخله در بانک مرکزی نباید انجام بشود. وقتی مداخله در بانک مرکزی انجام نشود، جیب خیلی‌ها صدمه می‌بیند!  
تفاوت قیمت ارز ۳۴۰۰ تومانی با دلار ۱۰۰۰۰ تومان آزاد باید یک جایی می‌رفت. از طریق صرافی به اسم ارز مسافری داده می‌شد. شخص می‌رفت سفر ترکیه چهارصد یورو ارز می‌گرفت بخشی را در جیبش می‌گذاشت، سفر ترکیه هم می‌رفت! چرا ارز مسافرتی دادند؟ ارز مسافرتی ممنوع بود. عراقچی مخالف بود؛ اما دستور آقای سیف می‌رسیدکه این کار باید انجام شود.
عراقچی چه تاریخی برکنار شد؟
فکر میکنم هفته اول مردادماه ۹۷ بود تاریخش مشخص است.
با به وجود آمدن پرونده‌هایی مانند سلطان سکه، در خصوص اتفاقات طلا و ارز در آن دوران و پیش فروش سکه شما پیش بینی و راهکاری نداشتید؟
پیش‌فروش سکه در بانک مرکزی اعلام می‌شود. بررسی کنید چه کسی این را اعلام کرده است! ما سکه را پیش‌فروش می‌کنیم که دلار و سکه گران نشود! حماقت محض.
سکه را پیش‌فروش کردند، خزانه بانک مرکزی را جارو کردند. طلا‌ها را تبدیل به سکه کردند و به مردم تحویل دادند. سکه یک میلیون پیش‌فروش شد و در بازار چهار میلیون بود! کی گفته این کار انجام شود؟! چرا آن کسی که این ادعا را کرده نمی‌آوریم محاکمه‌اش کنیم که تو به چه حقی، به چه استدلالی گفتی سکه پیش‌فروش بشود؟ باعث شود دونفر اعدام شوند. ده‌ها نفر بازداشت شوند، یک نفر زندگی‌اش را فروخته صد تا سکه نوشته است، ۱۵۰ میلیون. چرا باید بازداشت شود؟ چرا کسی که این سیاست را گذاشته بازداشت نمی‌شود؟ چرا این فرد در تغییر ریاست‌های بانک مرکزی همیشه در جایگاهش است چرا؟! این یک چرای خیلی بزرگ هست.

هرگاه فسادی رخ بدهد دو سر ماجرا وجود دارد یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده، ما درخوشبینانه‌ترین حالت با خریداران به عنوان سرویس گیرنده مقابله میکنیم. آیا در زمان پیش فروش سکه طرحی برای آن وجود داشت؟ آیا محدودیتی در خرید سکه بود؟
اصلاً محدودیت نداشت، هر کس هر چند تا می‌خواست می‌توانست بخرد، پیش فروش سکه و دلار ۴۲۰۰، این دو تا به یک جا می‌رسد. یک نفر در بانک مرکزی، یک نفر در دولت. آقای جهانگیری گفت من نمی‌دانم چه کسی گفته، برگردد به جایی که من درس خواندم می‌فهمد، به انگلیس می‌رسد و بروید ببینید مشاورانتان چه دوره‌هایی در انگلیس دیده اند که میایید و با اعلام دلار ۴۲۰۰ تومنی ریشه نه تنها اقتصاد و حتی ریشه کشور را میزنید و هرچه هم راه حل میدهیم گوش نمیکنید و به حماقت خود ادامه می‌دهید.

قطعاً زندان رفتن ما و بازداشت ما و همه مسائل توی کتاب مستور نوشته شده و حتماً بهش راضی هستیم و ذره‌ای شک ندارم که خیر دنیا و آخرت برای ما خواهد بود. اولین خیرش اینکه الان در بطن این تصمیمات غلط در بانک مرکزی نیستم. الحمدلله "و ما تسقط من ورقه الا یعلمها. "

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محسن صالحی بانک مرکزی احمد عراقچی فساد ارزی قیمت دلار دلار جهانگیری ارزی بانک مرکزی بانک مرکزی بازار فردایی میلیارد دلار پیش فروش سکه آقای عراقچی میلیون دلار ۱۵۰ میلیون هزار تومان معاون ارزی نیم درصد چه کسی یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۸۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها