Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در پی قتل فجیع جورج فلوید به دست پلیس بی‌رحم آمریکا در روز پنجم خرداد در شهر مینیاپولیس، اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف ایالت مینه‌سوتا برگزار شد. ویدیوی منتشر شده از دقایقی قبل از جان سپردن جورج فلوید فقط مردم ایالت مینیاپولیس را تحت تاثیر قرار نداد، ویدیوی مربوط به قتل فلوید به حدی ناراحت‌کننده بود که احساسات تمام آمریکایی‌ها و حتی بسیاری از مردم جهان را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها طی چند روز، اعتراضات به نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا به سایر ایالت‌ها رسید و بدین ترتیب زنگ خطر را برای حاکمیت آمریکا و مخصوصا پلیس این کشور به صدا در آورد.

حتی پس از آن‌که یک پلیس خاطی زانوی خود را به گلوی فلوید فشرد و او را به قتل رسانید، رفتار وحشیانه پلیس آمریکا متوقف نشد و ادامه هم پیدا کرد. طی بیش از دو هفته اخیر که تظاهرات در آمریکا جاری است، ویدیو‌ها و تصاویر بسیاری منتشر شده که وحشی‌گری پلیس را نشان می‌داد. ضرب‌وشتم معترضان، استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی از جمله رفتار‌های خشن پلیس آمریکا بود که صدای برخی از دادگاه‌های ایالتی را هم درآورد. مثلا در ایالت کلرادو، دادگاه ایالتی استفاده از هرگونه ابزار در راستای سرکوب معترضان را شدیدا محکوم کرد.

سرعت سرایت زیاد اعتراضات به سایر شهرهای آمریکا

از جمله دیگر وجه تفاوت اعتراضات اخیر با سایر تظاهرات پیشین در آمریکا، حضور پررنگ سفیدپوستان بوده است. بررسی چرایی حضور گسترده سفیدپوستان در این دور از اعتراضات خود موضوع مهمی است که در این وجیزه نمی‌گنجد. اما یک وجه دیگر از اعتراضات اخیر در آمریکا، سرعت سرایت بالای اعتراضات در سطح این کشور بوده است. گستره تظاهرات در آمریکا طی بیش از دو هفته اخیر را در نقشه زیر ملاحظه می‌کنید. در بیش از ۳۵۰ شهر آمریکا تجمعات اعتراض‌آمیز علیه ساختار نژادپرستانه در آمریکا برگزار شد.

در این بین گارد ملی آمریکا نیرو‌های خود را به ایالت‌های زیر ارسال کرد. نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت‌های کالیفرنیا، کلرادو، ناحیه کلمبیا، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، کنتاکی، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، میسوری، نبراسکا، نوادا، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، یوتا، واشنگتن، ویسکانسین حضور پیدا کردند.

در تصویر زیر نقاط مشخص شده، شهرهایی است که در آن اعتراضات برگزار شده است. همچنین گارد ملی آمریکا در ایالت‌هایی که پررنگ‌تر نمایش داده شده، حضور پیدا کرده است.

در ادامه لیستی از شهر‌های آمریکا که در آن اعتراضات فشرده‌ای برگزار شده را می‌بینیم. این بخش‌ها به نوعی مراکز اصلی تظاهرات در کشور معرفی شده است.

مینیاپولیس
شهری که جورج فلوید در آن جان باخت. جمعیت انبوهی طی روز‌های اخیر تظاهرات صلح‌آمیزی را برگزار کردند. شمار زیادی از گل‌ها و تندیس‌های گچ بری به یاد فلوید در سراسر ایالت اهداء شد. پلیس مینیاپولیس تحت فشار افکار عمومی مجبور شد تا پلیس‌های خاطی را از ادامه فعالیت تعلیق کند. بر اساس گزارش‌ها، بخش‌هایی از تظاهرات در ایالت مینیاپولیس هم به خشونت انجامیده است.

نیویورک
تظاهرکنندگان نیویورکی در امتداد پل منهتن، که مرکز شهر نیویورک را به منطقه بروکلین وصل می‌کند، راهپیمایی کردند. هزاران نفر در طول روز در محله‌هایی نظیر «هارلم» و «دهکده شرقی» تا «فلتبوش» و مرکز شهر بروکلین راهپیمایی کردند و خواستار پایان وحشیگری پلیس شدند. حوادث مربوط به مواد منفجره «کوکتل مولوتف» و زیر گرفتن تظاهرکنندگان به دست وسایل نقلیه پلیس از جمله مسائل در دست بررسی است.

لس آنجلس
دامنه اعتراضات در لس‌انجلس در حدی بود که در این شهر وضع اضطراری اعلام شد، چراکه بخشی از اعتراضات به خشونت گرایید. اگرچه مقامات لس‌انجلس مدعی شدند که از اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند، اما به بهانه کنترل خشونت‌ها به معترضان حمله‌ور شدند. تظاهرات‌کنندگان علیه قشر ثروتمند آمریکا شعار می‌دادند.

میامی
در پی اعتراضات شدید در میامی، مسئولان ایالتی تصمیم گرفتند تا در این شهر حکومت نظامی اعلام کنند. صبح روز یکشنبه و پس از توقف حکومت نظامی، نیرو‌های امنیتی در این شهر شدیدا از مقر اصلی پلیس میامی مراقبت کردند. سطح شهر پر از دست‌نوشته علیه نظام سیاسی در آمریکا شده، از جمله این شعار‌ها «نظام شکست‌خورده» بود. رسانه‌های محلی از حضور جمعیت «پرشور» در شهر‌های دیگر ایالت فلوریدا مانند «تامپا»، «تالاهاسی»، «مرجان گابل» و «اورلاندو» خبر دادند. مردم از فقدان عدالت و صلح در آمریکا ابراز انزجار کردند.

واشنگتن
معترضان کاخ سفید را محاصره کردند و جمعیت زیادی برای چند شب متوالی با افسران سرویس مخفی، گاردملی و افسران پلیس درگیر شدند. محل استقرار رئیس جمهور در کاخ سفید، حصارکشی شد و نیرو‌های امنیتی مسیر‌های منتهی به کاخ سفید را تحت کنترل خود درآورند. همچنین ترامپ از ترس تظاهرات مجبور شد که به زیرزمینی در دفتر ریاست جمهوری پناه ببرد. معترضان در حاشیه کاخ سفید با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند، پلیس طی چند روز اخیر با باتوم به معترضان حمله کرده و برای متفرق کردن آن‌ها به اسپری فلفل متوسل شده است.

وسعت اعتراضات در آمریکا از نگاه رسانه‌های محلی

نشریه نیویورک‌تایمز طی گزارشی با این عنوان که چرا تظاهرات کنونی با سایر اعتراضات در گذشته فرق می‌کند، به نقل از یک معترض در ایالت داکوتا که با این نشریه مصاحبه کرده، می‌نویسد: «این تظاهرات بزرگتر از آن هر آن چیزی است که پیش از این دیده‌ام. نگران کار دیگری نیستم و فقط می‌خواهم تا بخشی از اعتراضات باشم. من می‌خواهم و باید در تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا حضور داشته باشم».

نیویورک تایمز در تحلیل این دور از اعتراضات در آمریکا می‌نویسد: «در حالی که بیش از دو هفته از آغاز اعتراضات ناشی از قتل جورج فلوید می‌گذرد، تجمعات اعتراضی و در خواست برای عدالت نژادی در سراسر کشور به اوج خود رسیده و حتی اکنون جهان هم همبستگی خود را با مردم آمریکا اعلام کرده است. این دور از اعتراضات طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و بعید هم هست که به این زودی به پایان برسد».

این روزنامه در تشریح اوضاع کنونی در خیابان‌های آمریکا، خاطرنشان کرد: «خیابان‌ها مملو از افرادی است که برنامه‌های کاری خود را لغو کرده‌اند تا در اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی شرکت کنند. بسیاری می‌گویند که رکود بی‌سابقه ناشی از ویروس کرونا بسیاری از آمریکا‌هایی را اکنون بیکار کرده و  با خیال راحت می‌توانند در این اعتراضات شرکت کنند».

طی گزارش خواندنی دیگر از «واشنگتن‌پست»، نویسنده اذعان می‌کند که اعتراضات اخیر در آمریکا گسترده‌ترین اجتماع اعتراض‌آمیز در تاریخ این کشور است. از نگاه این پایگاه تحلیل خبری، نکته‌ای که این دور از تظاهرات را از سایر اجتماعات اعتراض‌آمیز متمایز کرده، سرایت آن به شهر‌های کوچک و سفیدپوست نشین است. این گزارش می‌افزاید که باتوجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برنامه‌ریزی مداوم برای برگزاری تجمعات اعتراضی، خیابان‌های شهر‌ها برای مدت زمان بیشتری در تسخیر معترضان قرار می‌گیرد.

این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: «جغرافیای اعتراضی امروز بسیار متفاوت از اعتراضات در اواخر دهه ۱۹۶۰ است. اکثر اعتراضات در پی قتل جورج فلوید، در شهر‌های بزرگ و در محوطه دانشگاه‌ها برگزار شد. این موضوع حاکی از سرایت اعتراضات به طبقه علمی و ثروتمند جامعه آمریکا است، بنابراین اعتراضات در آمریکا، بستری کاملا تاثیرگذار را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایجاد کرده و می‌تواند توازن آرا را به شکل قابل توجهی تغییر دهد.

به نوشته واشنگتن‌پست، اعتراضات در آمریکا نه تنها بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است، بلکه تعیین می‌کند که کدام تبلیغ سیاسی باید به صدر اولویت‌های احزاب در رقابت انتخاباتی تکیه بزند.

معترضان آمریکایی نمادهای نژادپرستی را به زیر کشیدند

همزمان با افزایش اعتراضات سراسری در آمریکا، حمله معترضان به نماد‌های برده داری نیز آغاز شده است. حمله به نماد‌های برده‌داری در آمریکا تا حدی بوده که مسئولان شهر «لوئیزویل» از ترس‌شان پیش دستی کردند و نمادی از یک ژنرال آمریکایی را به سرعت به مکان امنی منتقل کردند. مجسمه منتسب به «جان کسلمن» در لوئیزویل سابقه‌ای بیش از صد سال داشت، در حالی که سفیدپوستان وی را مظهر اقتدار و استقلال آمریکا می‌دانستند، سیاه‌پوستان تاکید دارند که وی مظهر برده‌داری بوده است. آن‌ها تندیس او را یک بی‌احترامی به خود تعبیر می‌کردند؛ بنابراین این مجسمه طی سال‌های اخیر محل اختلاف و درگیری بین اهالی لوئیزویل بوده است.

البته نارضایتی مردم آمریکا به تندیس‌های نژادپرستی در آمریکا تنها به یک مورد ختم نمی‌شود. کمتر از یک هفته پیش و در پی اعتراضات انبوه علیه نژادپرستی، مسئولان شهر «فردریکس‌بورگ» در اقدامی جهت کنترل اعتراضات، نمادی که بیانگر مکان فروش بردگان در آمریکا بود را پس از گذشت ۱۷۷ سال از خیابان حذف کردند.

اتفاقات مشابهی در سایر ایالات و شهر‌های آمریکایی رخ داده است. در آلاباما و فیلادلفیا نیز مجسمه‌هایی از افسران آمریکایی که برای سیاه‌پوستان نماد برده‌داری به حساب می‌آمده، از سطح شهر حدف شده است. این اتفاق مختص به آمریکا نبوده و در لندن و بروکسل نیز معترضان تندیس‌هایی را که اشاره‌ای به عدم برابری سفیدپوست و سیاه‌پوست دارند را مورد حمله قرار دادند.

آینده اعتراضات در سایه برخورد چکشی پلیس

هرچند که به گفته خود تحلیلگران آمریکایی، اعتراضات این روز‌های آمریکایی‌ها بنا به دلایل مختلف کم‌نظیر و استثنائی است، استمرار آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همه‌گیری اعتراضات در سراسر آمریکا، حضور پررنگ آحاد مردم آمریکا در اجتماعات اعتراضی و حضور پرشمار معترضان وجه تمایز اعتراضات اخیر در آمریکا است. آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگر مصادیق گسستگی و واگرایی را در جامعه خود حس می‌کند. عدم تعلق خاطر سیاه‌پوستان به آمریکا و به آتش کشیدن پرچم این کشور بر ادعای فوق مهر تایید می‌زند.

قطعا به ثمر نشستن و توفیق این فرم از اعتراضات خیابانی پیش‌نیاز‌هایی را هم می‌طلبد که مهمترین آن ظهور رهبری قدرتمند در راس مخالفان است تا بتواند اعتراضات را ساماندهی کند. اهمیت ساماندهی اعتراضات از جمله مسائلی است که سیستم امنیتی آمریکا به خوبی به آن واقف است، هر از گاهی که نام یک رهبر سیاه‌پوست در آمریکا بر سر زبان‌ها می‌افتد، وی فورا دستگیر می‌شود. تروریست خطاب کردن «آنتیفا» نیز راستای همین سیاست مذکور است. بنابراین اگرچه پیش‌بینی آینده اعتراضات کمی مشکل بنظر می‌رسد می‌توان تضمین کرد که پایه‌های اتحاد ایالات آمریکایی در پی توفان بی عدالتی و تبعیض نژادی به لرزه در آمده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اعتراضات در آمریکا جورج فلوید نژادپرستی پلیس آمریکا اعتراضات در آمریکا علیه نژادپرستی اعتراضات اخیر جورج فلوید برگزار شد برده داری کاخ سفید ایالت ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت هزار دانشجوی حامی فلسطین در 25 دانشگاه آمریکا

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، رسانه های آمریکایی گزارش دادند که دست کم هزار نفر در بیش از 25 دانشگاه در 21 ایالت آمریکا از 18 آوریل تا کنون توسط پلیس آمریکا بازداشت شده اند.

چند ساعت پیش نیروهای پلیس شهر نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا حمله کرد و ده ها دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کردند. اتحادیه اساتید دانشگاه های آمریکا شاخه دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که مسئولان دانشگاه کلمبیا مسئول حوادث اخیر هستند.

از دو هفته پیش تا کنون اعتراض های دانشجویی هوادار فلسطین به دانشگاه های سراسر ایالت های آمریکا از کالیفرنیا در غرب(دانشگاه های کالیفرنیا،لس آنجلس، جنوب کالیفرنیا و...) تا شمال شرق (کلمبیا، ییل، هاروارد، یوبین و..) و نیز دانشگاه های ایالت های مرکزی و جنوبی مانند تگزاس و آریزونا کشیده شده است.

 

دیگر خبرها

  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • دانشگاهی‌ها و نمایندگان درباره جنبش دانشجویی آمریکا چه گفتند؟
  • دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • اعتراضات روز کارگر و مخالفت با جنگ غزه در سراسر آلمان
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • تعداد دانشجو‌های دستگیر شده در آمریکا به ۱۰۰۰ نفر رسید
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • بازداشت هزار دانشجوی حامی فلسطین در 25 دانشگاه آمریکا