Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرشد محسن میرزاعلی از برپایی اختتامیه جشنواره نقشا با معرفی برگزیدگان این رویداد در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد.

«مرشد محسن میرزاعلی»، مسئول دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که دبیری اجرایی نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا را برعهده دارد، درباره آمار تعداد آثار ارسالی به این رویداد به خبرنگار تئاتر فارس گفت: جشنواره ویژه نقالی شاهنامه برای نخستین بار است که در چنین وسعتی برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جشنواره بیش از 700 اثر با حضور شرکت‌کنندگانی از 70 شهر سراسر کشور به دست دبیرخانه رسید. این موضوع به معنای علاقه و میل عمومی مردمی و هنرمندان به نقالی و شاهنامه‌خوانی به عنوان هنری انسان‌ساز و راهنما است.

میرزاعلی افزود: خروجی بازبینی اولیه آثار دریافتی ما 320 اثر بود که از سوی متخصصین نقالی و شاهنامه‌خوانی به مرحله داوری نهایی راه یافتند. این آثار طی دو هفته با دقت بسیار بالا برای نامزدی دریافت جوایز نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا مورد بررسی قرار گرفتند تا اینکه در نهایت روزهای گذشته اسامی نامزدها اعلام شد. به زودی با برپایی آیین اختتامیه این رویداد، برگزیدگان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا برکات بسیاری برای دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری داشته است. از جمله این برکات، تلالو چراغ نقالی شاهنامه در سراسر کشور به صورت همزمان و شناسایی استعدادهای قابل سرمایه‌گذاری در سنین گوناگون برای شکوفایی در این زمینه است. 

میرزاعلی با اشاره به حضور پر رنگ کودکان در این جشنواره و راه‌یابی بیش‌از 170 اثر در این گروه سنی به مرحله داوری گفت: بسیاری از شرکت‌کنندگان کودک در این جشنواره از عدم آموزش‌های اصولی نقالی و شاهنامه‌خوانی رنج می‌برند. این موضوع موجب نگرانی شورای سیاست‌گذاری و تخصصی دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری است که باید به آن ورود کنیم تا از انحراف این استعداد‌های نو و تشنه یادگیری به سوی اجراهای غلط فنی و محتوایی جلوگیری کنیم. 

وی افزود: به این ترتیب یکی از اهداف مهم جشنواره، کشف استعدادهای نقالی و شاهنامه‌خوانی، بدون توجه به راه‌یابی میان نامزد‌های دریافت جایزه و یا برگزیده شدن، و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای آنها است. هر یک از این استعداد‌ها می‌توانند با تربیت و پرورش درست به بازویی قدرتمند برای تبلیغ سند هویتی کشورمان، معارف و حکمت‌های آموزنده شاهنامه به مردم شهر و روستاهای خود تبدیل شوند.

دبیر اجرایی این رویداد ادامه داد: یکی دیگر از اهداف جشنواره نقشا، آشنایی عموم مردم با نقالی و شاهنامه‌خوانی و همچنین گسترش بیش از پیش مفاهیم کلیدی معرفت‌شناسی و پندآموزی شاهنامه است، که با موفقیت هم به این هدف دست یافته‌ایم، چرا که با ارسال بیش از 700 اثر برای جشنواره، بی‌شک حدود 3000 الی 4000 نفر از مردم سراسر کشور با شاهنامه و درون‌هایه‌های سازنده آن آشنا شده و چه بسا یکی از مخاطبان دائمی آن شوند.

وی در ادامه گفت: به محض اینکه سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند زبان فارسی رو به نابودی است، دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری دست به کار شده است و قطعا قدم‌های قابل توجهی برای آن برداشته است.

مسئول دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در خصوص تندیس جشنواره گفت: در نظر داشتیم تا همانند جشنواره نقالان علوی که تندیس ولی‌الله ترابی از پیشکسوتان و اساتید نقالی را به برگزیدگان اهدا کردیم، در این جشنواره نیز تندیس مرشد سید مصطفی سعیدی را طراحی و اهدا کنیم، اما به دلیل مشکلات و تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا به تندیسی همانند مجسمه فرودسی در میدان فردوسی تهران بسنده کردیم. در این تندیس حکیم ابولقاسم فردوسی به همراه کودکی زال ایستاده و به آینده و دوردست‌‌های درخشان ایران و ایرانیان می‌نگرد.

میرزاعلی افزود: باید از کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که با تمامی دغدغه‌های تئاتری خود از جمله تئاتر بچه‌های مسجد، کارگاه‌های تخصصی نمایش‌نامه‌نویسی، تئاتر خیابانی و میدانی دارد، به تعزیه و نمایش‌های آیینی اهمیت می‌دهد و برای رشد و توسعه آن تلاش می‌کند، قدردانی کرد. بنده از ایشان بخاطر اعتمادش به من و دفتر  تعزیه و آیین‌های نمایشی تشکر می‌کنم.

میرزاعلی در پایان درباره زمان اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره نقشا با معرفی برگزیدگان این رویداد در جوار آرامگاه حکیم فردوسی سوم تیرماه همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان نقالی و شاهنامه‌خوانی و نامزدهای جشنواره برپا می‌شود.

گفتنی است، آیین پایانی جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا به‌صورت زنده و مستقیم از اپلیکیشن حوزه هنری و دامنه‌های پرمخاطب همچون آپارات و اینستاگرام پخش می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره نقالی نقشا حوزه هنری دفتر تعزیه جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا دفتر تعزیه و آیین های نمایشی نمایشی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از ارسال یک‌هزار ۵۰۰ اثر به جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در استان بوشهر خبر داد. - اخبار استانها -

سعید زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) این جشنواره را راستای اشاعه فرهنگ رضوی دانست و اظهار داشت: این جشنواره در بخش‌های مختلف با 7 عنوان برگزار می‌شود که بخش چاووش‌خوانی و منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی، عکس روستایی در استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در روستای سر کره دشتستان را 13 اردیبهشت اعلام و بیان کرد: در این بخش یک‌هزار و 500 اثر ارسال شده که یک‌هزار و 467 اثر به بخش عکس روستایی، 55 اثر به گروه سرود روستایی، 30 اثر به بخش گروه نمایشی و 31 نفر هم در بخش نقالی و چاووشی‌خوانی حضور دارند.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) یکی از ویژگی این جشنواره را میزبانی مردم روستای سر کره دشتستان از مهمانان دانست و اضافه کرد: مردم منازل روستایی خود را در اختیار شرکت‌کنندگان در ششمین دوره جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در روستای سر کره دشتستان قرار داده‌اند و روستاییان در بخش اسکان، ایاب و ذهاب، پذیرایی سه وعده صبحانه، نهار و شام از شرکت‌کنندگان این جشنواره استقبال می‌کنند.

زمانی با اشاره به اینکه در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم در روستای سر کره دشتستان مسئولان کشوری و استان بوشهر حضور دارند، گفت: آثار شرکت‌کنندگان این بخش از 13 استان است که تا روز جمعه ادامه دارد. در پایان این جشنواره نمایشگاه عکس آثار هنرمندان روستایی با 65 اثر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: در بخش شعر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در 4 زبان فارسی، ترکی، عربی و کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

زمانی با اشاره به بخش روستایی این جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش عکس روستایی در 2 بخش آزاد و عکاسان حرفه‌ای یک‌هزار و 467 اثر با دوربین و موبایل به دبیرخانه ارسال شد.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • شاهنامه خوانی علم‌الهدی در نماز جمعه درباره حجاب: منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب
  • شعرخوانی علم الهدی درباره حجاب: در شاهنامه، فردوسی به نقل از منیژه می گوید: منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب
  • ۶ روستای دشتستان میزبان جشنواره ملی رضوی + تصویر
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاری‌های تهدید کننده