Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@00:24:50 GMT

اشتغالی که از گلخانه‌ می‌گذرد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۰۳۴۰

اشتغالی که از گلخانه‌ می‌گذرد

ایسنا/خراسان جنوبی بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود.

در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم سبزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود برنامه دولت در کل کشور، احداث 5000 هکتار گلخانه است که 1000 هکتار آن، مربوط به خراسان جنوبی است که تاکنون در استان خراسان جنوبی ۶۰ هکتار گلخانه احداث شده است، لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این دولت، 1000 هکتار گلخانه در استان احداث شود.

۶۹۹ هکتار زمین برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی مکان‌یابی شد

محمدرضا اکبری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هم اکنون ۷۲ طرح گلخانه‌ای با مساحت ۹.۵ هکتار در خراسان جنوبی در دست اجرا است، گفت: با تکمیل این طرح‌ها، ۲ هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه‌های استان افزوده می‌شود.

وی افزود: در این خصوص مطالعات مورد نیاز برای ۱۴۰ هکتار از گلخانه‌ها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای ایجاد ۷۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ها در استان منعقد شد، اظهار داشت: در طرح نهضت گلخانه‌ای، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار و تولید ۲۸۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای پیش بینی شده است.

اکبری بیان کرد: از پارسال تاکنون ۳۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان طرح برای احداث گلخانه به بانک‌های عامل استان معرفی شده و برای پرداخت در حال بررسی است.

وی ادامه داد: از این رقم ۴ طرح با وسعت ۱۸.۵ هکتارو ارزش ۱۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در کارگروه ملی بررسی و تایید شد.

اکبری با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۲ طرح گلخانه‌ای با مساحت ۹.۵ هکتار و با اعتبار ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است، گفت: با تکمیل این گلخانه‌ها دو هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه‌های استان افزوده می‌شود و ۹۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۸۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
 

وی با بیان اینکه ۶۹۹ هکتار زمین برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی مکان‌یابی شد، گفت: از این رقم ۲۱۵ هکتار در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گرفته است.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون ۷۲ طرح گلخانه‌ای با مساحت ۹.۵ هکتار در خراسان جنوبی در دست اجرا است، افزود: با تکمیل این طرح‌ها، ۲ هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه‌های استان افزوده می‌شود.

اکبری یادآور شد: هم‌اکنون ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در ۷۲.۳ هکتار سطح زیر کشت این محصولات در خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

جذب سرمایه‌گذار در 4 شهرستان

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: تاکنون کمیسیون ماده دو برای بیش از ۱۰۳۱ هکتار گلخانه برگزار و با واگذاری زمین مجتمع‌ها موافقت شده است.

وی اظهار کرد: همچنین فراخوان جذب سرمایه‌گذار در مجتمع‌های گلخانه‌ای و شهرک‌های کشاورزی نهبندان، سرایان، سربیشه و زیرکوه داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: متقاضیان می‌توانند تا 13 تیرماه با مراجعه به سایت جهاد کشاورزی www.kj _ agrijahad.ir   درخواست خود را ثبت کنند.

قوسی ادامه داد: اکنون با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی هزار هکتار گلخانه در استان احداث خواهد شد که این رقم بی سابقه‌ای است.

قوسی با بیان اینکه تا پایان سال جاری 60 میلیارد تومان برای احیاء قنوات و سد خاکی عملیاتی می‌کنیم، افزود: اعتبارات احیاء قنوات 14 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای استفاده از این ظرفیت منتشر شده است، اظهار کرد: فرمانداران مکلفند نسبت به ارائه این فراخوان و جذب سرمایه‌گذاران بومی برای بهره‌برداری از این امکانات و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گلخانه‌ای اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه منعقده با معاون اول رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته، استان برای اجرای هزار هکتار گلخانه طی سه سال آینده اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: از مجموع این هزار هکتار، ۱۵۰ هکتار برای ایجاد بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار برای ایجاد مجتمع‌های دامپروری، ۵۰ هکتار برای ایجاد استخر پرورش شیلات و آبزیان و مابقی برای ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای تعیین شده است.

سرمایه‌گذاری برای اشتغالزایی

مهدی سورگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این ارتباط اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد و مقرر شد ۷۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ها در استان افزوده شود.

وی افزود: تاکنون 1300 هکتار اراضی مستعد در سطح استان شناسایی شده که از این میزان حدود ۹۵۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های گلخانه‌ای، ۱۳۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های دامی و حدود ۲۱۳ هکتار برای بارگاه زرشک بوده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون واگذاری ۲۵۶ هکتار در زمینه گلخانه، ۴۰ هکتار در زمینه مجتمع‌های دامی و ۱۸ هکتار در زمینه بارگاه زرشک از طریق کمیسیون ماده (2) به شرکت شهرک‌های کشاورزی انجام شده است.

سورگی با اشاره به تاسیس شرکت بازرگانی با شاخص تامین نهاده و بازار مصرف تولیدات گلخانه‌ای در استان، بیان کرد: تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای در استان باید برای راه‌اندازی سریعتر این شرکت بازرگانی مشارکت کنند.

رضا دره‌کی، مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از پیگیری برای ارتقای سطح تکنولوژی گلخانه‌های استان خبر داد و گفت: اکنون گلخانه‌های خراسان جنوبی از تکنولوژی متوسطی استفاده می‌کنند که با ارتقای سیستم‌های این گلخانه‌ها می‌توانند افزایش بیش از ۲۰۰ درصد تولید محصولات را داشته باشند.

وی افزود: تاکنون ۲۰۰ پروانه تاسیس گلخانه‌های کوچک مقیاس در استان صادر شده که از این میزان ۵۰ واحد با مساحت ۱.۵ هکتار احداث شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌توان از فضای حداقلی امکان برداشت حداکثر محصول را ممکن ساخت و با توجه به صدور ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس، واحدهای گلخانه‌ای با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع اجازه تأسیس و فعالیت می‌یابند.

دره کی ادامه داد: سرمایه‌گذاری با حجم اندک و اعطای تسهیلات کم‌بهره در احداث گلخانه کوچک مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی روستاییان سهم بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجوز احداث سطح‌های کمتر از ۳۰۰ متر گلخانه کوچک مقیاس توسط سازمان جهاد کشاورزی صادر و برای گلخانه‌های بین ۳۰۰ تا سه هزار متر را سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی استان صادر می‌کند.

برنامه‌ای برای توسعه گلخانه‌های کشور

ولی الله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور اظهار کرد: برنامه توسعه گلخانه‌های کشور به مدت ۱۰ سال از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار گرفته که در این راستا ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار گلخانه در تمام استان‌های کشور با بهره‌گیری از مزیت‌های هر استان ایجاد می‌شود.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به موفقیت ۹۵ درصدی این پروژه، تصریح کرد: تنش‌های محیطی و کمبود آب در برخی استان‌ها باعث الزام انتقال کیف سبزی و صیفی جالیز در فضاهای بسته شده است.

بنی عامری با اشاره به شتاب اجرای این طرح در خراسان جنوبی، بیان کرد: در این راستا طبق تفاهم‌نامه‌ای در خراسان جنوبی هزار هکتار در شهرک‌های کشاورزی و ۷۰۰ هکتار در ۱۱ شهرستان به توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس و گلخانه‌های تجاری و سایه بان اختصاص می‌یابد.

وی اظهار کرد: این طرح به صورت مستقیم برای هشت هزار نفر اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد و هم‌چنین ۱.۵ تا دو برابر آن نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور افزود: از این سطح تولیدات گلخانه‌ای کشور حدود ۲۱ میلیون تن محصول تولید می‌شود که تا پایان برنامه باید از این میزان ۱۰ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار صادر شود.

بنی عامری بیان کرد: علاوه بر صادرات محصولات گلخانه‌ای، در حوزه صادرات سازه و تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات فنی و مهندسی نیز فعالیت داریم.

بنی عامری افزود: در طی برنامه توسعه نیاز به مراکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و نیاز به تربیت مربی داریم که در همین راستا مصوب شد مرکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و مربیان آموزشی، ناظرین پروژه‌های گلخانه‌ای و ایجاد مرکز ارائه نوآوری‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی احداث شود.

وی افزود: گلخانه‌های کوچک مقیاس با تجهیزات کم حتی در خانه‌ها احداث شده و دولت نیز با تسهیل روند دریافت تسهیلات و ارائه کمک‌های فنی و مهندسی به متقاضیان کمک خواهد کرد.

بنی عامری با تاکید بر بهره‌گیری از توان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: با تمام توان در خدمت محققان دانشگاهی هستیم و در صورت مراجعه به ما از توان آنان در راستای توسعه این طرح بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گلخانه سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجری طرح توسعه گلخانه گلخانه های کوچک مقیاس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی توسعه گلخانه گلخانه های استان هکتار گلخانه گلخانه ای کشور هکتار در زمینه گلخانه ای تفاهم نامه ای استان افزوده گلخانه ای جذب سرمایه برای ایجاد هزار هکتار بنی عامری مجتمع ها هزار تن ۵ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج