Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@07:41:31 GMT

ثبت اهر به عنوان شهر ملی وّرنی

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۲۶۷۸

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حمزه‌زاده در جلسه کارگروه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر با اشاره به اینکه از برنامه های مهم وزارت میراث فرهنگی، انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی است، افزود: با توجه به ظرفیت ورنی بافی در شهرستان اهر، پرونده «اهر شهر ملی ورنی» توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آماده و جهت بررسی های تخصصی به وزارت ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در این پرونده مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی شهرستان الزامی است تا بتوانیم اهمیت این امر را در کشور به اثبات برسانیم که با درج مستندات لازم، این پرونده به تهران ارسال و تا پایان تابستان سال جاری نتایج اعلام خواهد شد.

حمزه زاده با بیان اینکه جشنواره ملی ورنی اهر باید در تقویم رویدادهای ملی ثبت شود، یادآور شد: جشنواره ورنی اهر از جمله جشنواره های مهمی است که می توان از ظرفیت آن جهت توسعه گردشگری منطقه بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدامات لازم جهت ثبت این جشنواره در تاریخی مشخص در حال انجام است تا با ثبت جشنواره ملی ورنی اهر در تقویم رویدادهای ملی شاهد حضور گسترده گردشگران در این شهرستان و آشنایی با ظرفیت های غنی آن باشیم.

حمزه زاده با اشاره به ظرفیت های غنی گردشگری شهرستان اهر، اضافه کرد: این منطقه از جمله شهرستان های غنی استان به شمار می آید که در تمامی حوزه های گردشگری دارای گنجینه های غنی است و برخورداری از طبیعت بکر ارسباران، صنایع دستی بی بدیل همچون ورنی و ثبت بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان گواهی بر غنایت آن در تمامی ابعاد است.

وی اقدامات موثر در مرمت بقعه شیخ شهاب الدین اهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: پارسال پس از تلاش ها و اقدامات مستمر میراث فرهنگی در عملیات مرمتی این بقعه، شاهد آغاز به کار موزه ادب و عرفان در این محل بودیم و بررسی ها و ادامه این اقدامات مرمتی نظیر بازسازی سقف و پشت بام با مشاوره دانشگاه هنر اسلامی تبریز و توسط متخصصان این اداره کل در حال انجام است.

حمزه زاده در خصوص ایجاد پایگاه ملی در این مکان تاریخی، اظهار داشت: اقدامات در راستای ایجاد پایگاه ملی این بقعه در حال انجام است که نخستین اقدام موثر در این راستا آزادسازی حرائم این بنا خواهد بود.

وی به ساماندهی زیرساخت های گردشگری سد ستارخان اهر اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی استان به عنوان متولی تامین زیرساخت های گردشگری پیش از این اقدام به تجهیز فضای این محوطه کرده بود و با توجه به اینکه این مجموعه امکان تصدی گری بهره برداری ندارد، لذا ادامه اقدامات از جمله نگهداری و جذب سرمایه گذار بر عهده شهرداری اهر گذاشته شد اما با این حال این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در صورت عدم تانین سرمایه گذار توسط شهرداری، سرمایه گذار فعال حوزه گردشگری را جهت توسعه این منطقه معرفی کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در صورت تامین طرح محتوایی، موزه شهرداری اهر به بهره برداری خواهد رسید، افزود: با توجه به اقدام تاسیس این موزه توسط شهرداری اهر، در صورت تامین طرح محتوایی این موزه، تمامی اقدامات لازم جهت بهره برداری از این موزه توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

حمزه زاده گفت: با توجه به تنوع و تعدد سنگ نگاره ها در شهرستان اهر، ایجاد موزه سنگ نگاره ها در محوطه عمارت قاسم خان اهری در صورت تصویب شورای تامین استان و انتقال این آثار به محل مورد نظر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی به پیگیری بازخوانی طرح مطالعاتی بافت تاریخی اهر نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اهر جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی در کشور است، حفظ و صیانت از این میراث ارزشمند ضروری است و باید تمامی عملیات اجرایی در این منطقه طبق اصول بافت تاریخی صورت پذیرد.

حمزه زاده ادامه داد: دراین ارتباط میراث فرهنگی در تلاش است با اقدام به تامین اعتبار لازم، طرح بازخوانی مطالعات بافت تاریخی اهر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد.

وَرنی ، که به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک بوده که بدون نیاز به نقشه توسط زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی زنان شهرداری صنایع دستی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی بافت تاریخی شهرستان اهر صنایع دستی حمزه زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد