Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان استرالیایی نشان دادند نوعی نانوذرات که با استفاده از پروتئین موجود در کلسترول خوب (HDL) ساخته شده‌است می‌تواند پلاکت‌های رسوب شده در رگ‌ها را حذف کند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، هر ۱۲ دقیقه یک نفر در استرالیا جان خود را به دلیل بیماری‌های قلبی از دست می‌دهد که بیشترین عامل این بیماری، مسدود شدن رگ‌ها به دلیل رسوب چربی و کلسترول در رگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که پلاکت‌ها (چربی و کلسترول) درون رگ‌ها رسوب می‌کند، رگ مسدود شده و حمله قلبی اتفاق می‌افتد. اما آیا می‌توان با استفاده از نانوذرات از تجمع و رسوب پلاکت‌ها در رگ جلوگیری کرد؟

چندی پیش محققان کانادایی، از پتانسیل نوعی نانوذرات آلی برای تشخیص و درمان سرطان خبر دادند، اما به تازگی محققان مرکز بیوفتونیک نانومقیاس نشان دادند که می‌توان از این نانوذرات برای تشخیص و جداکردن پلاکت‌ها از رگ استفاده کرد.

ویکتوریا نانکیول از محققان موسسه تحقیقات سلامت و پزشکی استرالیای جنوبی در آدلاید می‌گوید: «این نانوذرات برای شناسایی و درمان تومور استفاده شده‌است، اما ما به این فکر کردیم که آیا می‌توان از این نانوذرات برای شناسایی و درمان مشکل رسوب پلاکت در شریان‌های خونی استفاده کرد. این نانوذرات ویژگی‌های جالبی دارند که ممکن است برای چنین کاری مناسب باشد. این نانوذرات عملکردی شبیه به ماکروفاژ دارند که برای زدودن پلاکت‌ها بسیار جالب است.»

ماکروفاژ‌ها نوعی سلول سفید سیستم ایمنی بدن هستند که پسماند‌های داخل سلولی و مواد خارجی را محاط کرده و هضم می‌کنند. ماکروفاژ‌ها با تولید پروتئین‌های بسیار کوچک موسوم به سیتوکیناز موجب التهاب در بدن می‌شوند.

نانوذراتی که این گروه تحقیقاتی تولید کردند، پروفیسومز نام دارد که توسط محققان دانشگاه تورنتو ساخته شده‌است. این نانوذرات برای شناسایی و نقشه‌برداری تومور ساخته شده‌اند و به سادگی با میکروسکوپ فلورسانس قابل شناسایی هستند. در این نانوذرات، لیپوپروتئین‌هایی موسوم به HDL یا کلسترول خوب استفاده شده‌است که موجب کاهش التهاب در بدن می‌شوند.

نانکیول از محققان این پروژه می‌گوید: «ما نشان دادیم که در محیط کشت، پروفیسومز اثر ضدالتهاب روی پلاکت‌های رسوب کرده در رگ‌ها دارد. ما نشان دادیم که این نانوذرات میزان زدایش کلسترول از رگ‌ها را افزایش می‌دهند.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو انسداد رگ بیماری قلبی نانوذرات پلاکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودروهای برقی به کشور شود.

به گزارش مشرق،علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودروهای برقی تأمین کنند و قراردادهای خرید خودروهای برقی شهرداری تهران امید آن‌ها را نومید کرده، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن ورود تکنولوژی خودروهای برقی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شود.

وی تأکید کرد: این در حالی است که چندی پیش برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اعلام‌کرده بودند مافیای خودرو در مسیر واردات خودروی باکیفیت و ارزان به کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد