Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-05@13:10:07 GMT

تیر ماه بازار مسکن چگونه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۴۰۰۰

تیر ماه بازار مسکن چگونه می‌گذرد؟

امتداد - اخبار منتشر شده درباره بروز موج دوم کرونا از یک‌سو و افت و خیز و حرکت اصلاحی شاخص بورس طی هفته‌های اخیر از سوی دیگر، طرفین بازار مسکن را دچار سردرگمی کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  در حالی که در آستانه تابستان هر سال، تعداد آپارتمان‌های فروشی فایل شده نزد بنگاه‌های افزایش قابل توجهی یافته و هر سه ضلع خریداران، فروشندگان و واسطه‌های بازار مسکن خود را برای ورود به روزهای نسبتا گرم‌تر بازار و افزایش معاملات مسکن آماده می‌کنند، اما امسال شرایط بازار مسکن بیش از هر چیز تحت تاثیر شیوع کرونا و تغییر سبک زندگی ناشی از آن تغییرات عمده داشته و به سال‌های گذشته شباهت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با وجود اینکه اردیبهشت بازار مسکن تحت تاثیر انتقال معاملات از فروردین به این ماه، با افزایش حجم معاملات روبرو بود، اما فعالان بازار مسکن معتقدند این رخداد مقطعی بوده و صرفا در روزهای نخست خرداد ادامه داشت، اما از نیمه خرداد به بعد بازار با کاهش حجم تقاضای موثر خرید روبرو شده است.

در اردیبهشت ماه بخشی از معاملات مسکن ناشی از مهاجرت سرمایه‌گذاران بورس به بازار ملک بود؛ به این ترتیب که یک گروه از سرمایه‌گذاران خانه اولی بازار سرمایه با کسب عایدی نسبتا قابل توجه دو تا پنج برابری از سرمایه‌گذاری بورسی خود، تصمیم به ورود به بازار مسکن گرفتند تا اولین خانه ملکی خود را خریداری کنند. این تصمیم با مشاهده روند اصلاح شاخص برای سرمایه‌گذاران عمدتا غیرحرفه‌ای بورس، جدی‌تر شد و به نوعی در رشد معاملات مسکن اردیبهشت تا حدودی اثر گذاشت.

از طرفی ورود سفته‌بازان به بازار اردیبهشت به تلاطم قیمتی مقطعی در این بازار منجر شد اما از آنجا که بدون حضور خریداران مصرفی مسکن، نوسان افزایشی قیمتی یا رشد حجم معاملات نمی‌تواند پایدار باشد، شرایط خرداد بازار مسکن بر اساس نتایج تحقیقات میدانی هیبنا، با آنچه در اردیبهشت رخ داد قدری متفاوت است و به نظر می‌رسد در گزارش‌های آماری رسمی نیز با افت حجم معاملات ماهانه مسکن روبرو شویم.

موضوع دیگری که بر کاهش حجم معاملات مسکن در خرداد اثرگذار بوده و احتمالا در تیرماه نیز اثر آن به نحوی منعکس خواهد شد، انتشار اخباری از احتمال آغاز موج دوم همه‌گیری کرونا در تهران و دیگر شهرهای با وضعیت قرمز است. این اخبار که در دو هفته اخیر در رسانه‌های مختلف بازنشر می‌شود، در کنار هشدارهای خطر سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت سبب شده متقاضیان مصرفی مسکن و نیز سرمایه‌گذاران ملکی فعلا از جست‌وجو در بازار منصرف شوند. به نظر می‌رسد نوسان افزایشی نرخ دلار نیز در تعلل آنها نسبت به حضور در بازار مسکن بی‌تاثیر نیست و برخی از صاحبان نقدینگی، تصمیم به حضور در بازار دیگری به جز مسکن گرفته‌اند.

حذف قیمت‌های پیشنهادی فروش از موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی نیز موضوع دیگری است که زمینه‌ساز انصراف خریداران مسکن از جست‌وجو شده است. مشخص نیست این وضعیت تا کی تداوم دارد اما به هر حال مادامی که تنها راه جست‌وجوی ملک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مسکن، تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به بنگاه‌ها است، احتمالا با رونق معاملات فاصله داریم، حتی اگر فصل طلایی نقل و انتقالات ملکی نیز فرابرسد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: سرمایه گذاران معاملات مسکن حجم معاملات بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

نوسان قیمت در نقاط مختلف منطقه ۱۹ و ۲۰ تهران، حدود ۳۰ درصد برآورد شده که در سال جاری میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در محله‌های خانی‌آباد و تقی‌آباد از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع عبور کرده است.

براساس این گزارش، طبق محاسبه ناحیه یک مناطق ۱۹ و ۲۰ بالاترین قیمت منطقه را به خود اختصاص داده و در معاملات خاص بعضاً آپارتمان‌هایی تا ۸۰ میلیون تومان بر مترمربع در آن معامله شده است.

بعد از آن ناحیه ۲ این دو منطقه ذکر شده، قیمت آپارتمان نوساز بیش از ۵۰ و کمتر از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع است که بعضاً معاملات خاص تا ۷۰ میلیون تومان بر مترمربع انجام شده است؛ نهایتاً در ناحیه ۳، قیمت آپارتمان نوساز کمتر از ۴۰ میلیون تومان بر مترمربع بوده و معاملات فراتر از میانگین چندان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مهر، روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد آینده مناطق ۱۹ و ۲۰ از منظر سرمایه‌گذاری می‌تواند قطب سرمایه‌گذاری همراه با رشد بالا را به همراه خود خواهد داشت.

بر همین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۴ متری در منطقه ۲۰ محله صفاییه - چشمه علی تهران، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰)‌ متراژ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
ابن بابویه ۸۷ ۱۳۹۶ ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه - چشمه علی ۸۴ ۱۳۹۶ ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تقی‌آباد ۷۰ ۱۴۰۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۹۰ ۱۴۰۲ ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه‌آباد - متروی شهر ری ۸۰ ۱۴۰۲ ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۸ ۱۴۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سرتخت ۹۵ ۱۴۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سه‌راه ورامین ۷۶ ۱۳۹۶ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۸۵ ۱۴۰۱ ۴,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر،

کد خبر 6092711 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • آینده بورس در چند پرده
  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد