Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس میکروسکوپی کرونا خسارات میلیاردی سنگینی را پیکره اجزای مختلف اقتصادی استان خراسان شمالی وارد کرد که تا سال‌ها اثر آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی استان قابل لمس خواهد بود. ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ استانها خراسان شمالی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ ویروس کرونا از اسفند سال 98 تا کنون باعث وارد آمدن خسارات سنگینی بر اقتصاد و بازار خراسان شمالی و هنوز هم بسیاری از اصناف استان از اثرات سنگین این ویروس خطرناک متاثر و تعطیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک هزار و 120 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا در گیلان پرداخت می‌شودکرونا به 60 هزار واحد اقتصادی در لرستان خسارت زد؛ برآورد خسارت 1500 میلیارد تومانیمشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد/کم کاری دولت در کاهش رقم بیمه بیکاری

تالارهای استان خراسان شمالی هنوز اجازه بازگشایی ندارند. بیش از 4 میلیارد ریال به سینماها و مراکز فرهنگی استان خسارت وارد شده و میلیاردها تومان خسارت کمر گردشگری و تاسیسات میراث فرهنگی استان را شکسته است. به گفته کارشناسان آنچه از طریق کرونا بر سر اقتصاد استان آمد به احتمال زیاد با زلزله‌های سهمگین و حوادث طبیعی هم‌چون سیل نیز محتمل نبود.

طوفان کرونا اثری از گردشگری خراسان شمالی باقی نمی‌گذارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از خسارت 25 میلیارد و970 میلیون ریالی ویروس کرونا به صنایع دستی این استان خبر داد. حبیب یزدان پناه افزود: خراسان شمالی در حوزه تولیدات صنایع دستی دارای بیش از15 هزارنفر صنعتگر و تولید کننده است که متاسفانه در شرایط بحرانی کنونی، با حجم بزرگی از خسارات و زیان‌های اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی با تاکید بر تمدید و صدور مجوزهای صنایع دستی گفت: طبق ضوابط اعلامی در صورت عدم مهار ویروس کرونا، مجوزهای سه گانه  صنایع دستی بصورت غیر حضوری و خودکار تمدید و صادر خواهد شد.

یزدان پناه به ساز و کارهای مقابله با شیوع ویروس کرونا در واحدهای تولیدی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: بازدید از کارگاه‌های تولیدی و ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی در خصوص فضای فیزیکی و نیروی انسانی، لغو کلیه فعالیت های آموزشی، تعطیل کردن کلیه فعالیت های آموزشی و تولیدی خانه صنایع دستی مرکز استان، لغو کلیه نمایشگاه های فصلی و محلی، لغو کلیه برنامه های نمایشگاهی و جشنواره های نوروزی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به بررسی سیاست‌های دولت در راستای حمایت از کسب و کارها اشاره‌ای کرد و افزود: از 46 رسته‌ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند 11 رسته مورد تأیید دولت قرار گرفته است که 3 رسته آن مربوط به فعالان بخش گردشگری، صنایع دستی و تأسیسات گردشگری بوده است لذا اواخر اردیبهشت ماه گذشته آئین نامه پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و افرادی که در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند می‌توانند این وام را دریافت کنند.

خسارت سنگین کرونا بر پیکره هنر استان

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از خسارت  چهار میلیارد و 300 میلیون ریالی این ویروس به سالن‌های سینمایی و نمایشی این استان خبر داد و اظهار داشت:با توجه به شیوه نامه‌های سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری کشور، تاکنون 6 سالن سینمایی و نمایشی استان در سامانه تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا ثبت نام کرده‌اند، که فعالان این بخش برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کرونا در بهترین زمان فعالیت سالانه، یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت به سینماداران خسارت زد، افزود: یکی از خسارت‌های وارده به سینماهای استان مربوط به سودی است که قرار بود در ماه فروردین به دست بیاورند، که به علت کرونا در این ماه محقق نشد.

حیدری افزود: بخش دیگری از این خسارت متعلق به هزینه‌های جاری نظیر حقوق کارکنان،  پرداخت کرایه و قبوض سینما است. تاکنون 260 نفر از هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر استان، از معافیت پرداخت سه‌ماهه حق بیمه در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد برخوردار شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در اوایل اریبهشت ماه گفته بود که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، بیش از 240 میلیارد ریال زیان به بخش فرهنگ و هنر این استان زیان وارد کرده است.

زیرساخت‌های ضعیف استان و خسارت میلیاردی کرونا به صنعت مرغداری

بنا بر برخی شنیده‌های تعداد واحدهای فعال مرغداری استان از اسفند ماه سال گذشته تا کنون به نصف کاهش پیدا کرده و خسارت سنگین کرونا بر این واحدها٬ باعث تعطیلی تعداد بسیار زیادی از این واحدها شده است.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی گفت: مرغداران این استان در اسفند پارسال، به علت شیوع کرونا و کاهش قیمت گوشت مرغ، 30 میلیارد ریال متضرر شدند.

علی اصغر عباس پور افزود: شیوع کرونا سبب شد تا میزان تقاضا برای گوشت مرغ، به شدت کاهش یابد و به همین علت، قیمت این محصول پایین آمد. قیمت مصوب برای خرید مرغ زنده، به ازای هر کیلوگرم 850 هزار ریال است اما با کاهش میزان تقاضا،  این نرخ به کمتر از 60 هزار ریال هم رسید و اکنون کمتر از قیمت مصوب، از تولیدکننده خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران در عرضه مرغ تولیدی در سالن‌ها، به ازای هر کیلوگرم 25 هزار ریال متضرر شده‌اند.  مرغداران برای ذخیره سازی نیز مشکلاتی را دارند و شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ اقدام کرد اما این امر هم نتوانست قیمت این محصول را تعدیل کند.  

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با اشاره به اینکه خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ، تاحدی سبب شد تا قیمت مرغ زنده افزایش یابد اما آنگونه که باید دردی از مرغداران دوا نکرد٬  گفت: متاسفانه زیرساخت‌های استان ضعیف است، قابلیت انجماد و ذخیره سازی گوشت مرغ در استان محدود است از این رو نمی‌توان به موقع برای ذخیره سازی و تعدیل قیمت، اقدام کرد.  

آنچه در این گزارش آمد بخشی از خسارات میلیاردی کرونا بر اقتصاد استان بود. ویروس کرونا علاوه بر آن‌که جان بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان را گرفته و می‌گیرد، آسیب‌های اجتماعی بسیاری را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است، اقتصاد کشورها را هم به خطر انداخته و روز به روز شاهد رشد منفی اقتصاد به‌واسطه آن هستیم.

انتهای پیام/311

 

R7719/P/S6,55/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان شمالی ویروس کرونا ذخیره سازی صنایع دستی گوشت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است

امام جمعه اصفهان گفت: همان طور که مقام معظم رهبری شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی جبران‌ناپذیر می‌دانستند، شکست این رژیم منحوس در عملیات وعده صادق نیز جبران‌ناپذیر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مشاور وزیر و رییس شورای اقامه نماز وزارت نفت، ضمن تبریک عملیات بزرگ سپاه پاسداران در حمله به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی جبران‌ناپذیر می‌دانستند، شکست این رژیم منحوس در عملیات وعده صادق نیز جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان این که دشمن سال‌ها درباره قدرت پدافندی و گنبد آهنین تبلیغات زیادی انجام داده بود، گفت: آنها طوری تلقین می‌کردند که کشوری نمی‌تواند به رژیم صهیونیستی حمله کند اما خودشان می‌توانند هر کشوری را مورد هدف قرار دهند و لذا بیشتر کشورهای عربی می‌ترسند و این ترس ریخته شد و قدرت ایران بسیار بالا رفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آیه 50 سوره مائده خداوند می‌فرماید اگر فردی ولایت یهود و نصاری را قبول کرد از آنها است، لذا برخی از کشورهای عربی را نمی‌نوان مسلمان نامید و افرادی که در دل آنها بیماری است به سرعت به سمت یهود و نصاری می‌روند و قرآن کریم می‌فرماید چه بسا پیروزی خداوند فرا می‌رسد و آنها ابراز پشیمانی می‌کنند.

امام جمعه اصفهان عملیات وعده صادق را کار بسیار عظیمی برشمرد و عنوان کرد:  بهترین تعبیر را امام(ره) داشت که فرمود اسرائیل غده سرطانی است، یعنی اگر مقابل آن نایستیم به یک کشور و منطقه اکتفا نمی‌کند و آن را در میان کشورهای اسلامی قرار داده‌اند تا آنها را بترسانند، اما مردم مظلوم غزه این ترس را از بین بردند و به مردم دنیا نشان دادند و هر کودک شیرخواری که اسرائیل می‌کشد بمبی بر علیه رژیم صهیونیستی است و مردم از آنها منتفر شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان این اقدام را کاری خدایی و از برکت خون شهیدان دانست و گفت: باید جوانان را با این کارهای ارزشمند آشنا کنیم و پیشرفت‌های نظامی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون را تبیین کنیم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در ادامه سخنان خود به حضور قشر روحانیت در وزارت نفت نیز اشاره کرد و گفت: البته ما هزار طلبه در مدارس امین داریم و حدود 400 طلبه نیز در طرح هجرت در روستا حضور دارند اما تحصیل و ادامه آن برای طلاب و روحانیون امر مهم‌تری است و نباید طلاب به این واسطه از درس بازبمانند.

وی با تاکید بر ادامه تحصیل طلاب و روحانیون تصریح کرد: طلاب ما باید درس را ادامه دهند و باید از روحانیون مستقر در وزارت نفت نیز مسئله ادامه تحصیل را بخواهید.

«وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کردعملیات "وعده صادق" تابوی شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکست

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین شاهانی مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت نیز گزارشی از مجموع اقدامات و فعالیت های فرهنگی و مذهبی انجام شده در حوزه ائمه جماعات مرتبط با وزارت نفت ارائه کرد و اظهار داشت: وزارت نفت در چهار شرکتی اصلی خود در سطح کشور حدود 850 امام جماعت دارد و مدت 8 سال است که در این زمینه کشور به 10 منطقه تقسیم شده است و هر منطقه‌ای نیز مسئولی معین دارد تا بر کار نظارت کرده و مشکلات را پیگیری نمایند.

وی از برگزاری 14 کارگاه آموزشی ویژه ائمه جماعت منطقه اصفهان و برگزاری 4 دوره مجازی برای این روحانیون خبر داد و افزود: برگزاری سخنرانی، بیان احکام و مشاوره برخی از اقدامات این روحانیون است و هم چنین در جزایر خارک و عسلویه روحانیون ما حضور دارند و با تاکید وزیر نفت بر مسئله وجود نماز جماعت در کمپ های کارگری و شهرک‌های مصنوعی وزارت نفت نیز مساجد خوبی احداث شده و بر برنامه‌های فرهنگی آنها نظارت داریم.

شاهانی خاطر نشان کرد: در مورد مسئله حجاب و عفاف نیز مصوباتی داشته‌ایم و کنترل‌های خوبی شده است و بسیج صنعت نفت نیز کارهای فرهنگی خوبی  انجام می‌دهد.

انتهای  پیام/163/.

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!