Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: درخواست هواپیمای محلول‌پاش به وزارت خانه اعلام شده ولی اعضای کمیته فنی گیاه شناسی متفق‌القول هستند که این اقدام اثر آنچنانی در پی نخواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران به خبرنگار آناج گفت: به محض دریافت گزارش وجود این آفت، کمیته فنی گیاه پزشکی تشکیل جلسه داد و راه‌های مقابله با آن بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دشمنان طبیعی پروانه دُم قهوه‌ای

وی با بیان اینکه در سال 84 نیز این آفت وجود داشته خاطرنشان کرد: به دو روش مکانیکی و بیولوژیکی می‌توان با این آفت درختی مقابله کرد، از طرفی مواد سمی و آفات، دشمنان طبیعی خود را دارد که با عدم دخالت انسان نیز قادر به حذف این آفت هستند. گونه‌ای از زنبور ، مگس و برخی از حشرات به عنوان قاتل آفت پروانه دم قهوه‌ای به شمار می‌روند. هر زمان دشمنان طبیعی این آفت کم شود به طور معمول تعداد این آفت نیز بیشتر خواهد شد. اقدامات مکانیکی از ابتدای مهرماه شروع می‌شود، در کنار این اقدام با مجوز از شورای عالی جنگل‌ها، باکتری‌های ضعیف شده ای در جنگل توسط افراد بومی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخواست هواپیمای محلول پاش کردیم

مهردادی به موضوع سمپاشی هوایی اشاره داشت و یادآور شد: درخواست هواپیمای محلول‌پاش به وزارت خانه اعلام شده  ولی اعضای کمیته فنی گیاه شناسی متفق‌القول هستند که این اقدام اثر آنچنانی در پی نخواهد داشت، از طرفی این آفات برگ خوار هستند بنابراین تاثیری  بر روی میوههای باغات ندارند، از طرفی مویرگ‌های قهوه‌ای رنگ که در بدن این آفت وجود دارد فقط در حد حساسیت پوستی برای انسان اثر دارد.

آفت پروانه دُم قهوه‌ای وارداتی است

مدیر کل منابع طبیعی استان آفت پروانه دم قهوه‌ای را وارداتی دانست و گفت: شرط از بین بردن این آفت همکاری تمامی استان‌های درگیر است بنابراین فقط مقابله یک شهر یا استان نمیتواند کارساز شود. آفت پروانه دم قهوه‌ای جدید نیست، پیشینه این آفت به سال 1316 برمی‌گردد که اکثرا در مناطق شمالغرب کشور و مناطق مرکزی یافت می‌شود.

مراحل تشکیل یک حشره

وی ادامه داد: این آفت خوش خوراک برگ خوار بوده و از درختانی مانند بلوط تغذیه می‌کند، فعالیت های برگ‌خواری این آفت بهاره و تابستانه بوده به طوریکه بیشترین خسارت در فصل بهار اتفاق می‌افتد، زندگی این حشره 4 مرحله دارد که شامل مراحل تخم، کرم(لارو)، شفیره و درنهایت حشره کامل می‌شود، این حشره در هر بار 160 عدد تخم گذاری کرده و فقط در مرحله لارو تغذیه می‌کند، در سال 84 یکبار به صورت مکانیکی این آفت از بین برده شد، باید گفت عملیات کنترل انجام می‌شود ولی جای نگرانی وجود ندارد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آفت پروانه دم قهوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۵۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۱ اردیبهشت برابر ۳۰ آوریل را ورق می‌زنیم.

***

پزشکی فضایی

۳۰ آوریل ۱۹۹۳ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۲ خورشیدی، پزشک شاتل فضایی کلمبیا برای خنثی‌کردن عوارض جانبی ناشی‌از بی‌وزنی، نزدیک به نیم گالن محلول نمکی را به فضانورد همکارش، هانس شلگل، فیزیکدان آلمانی، تزریق کرد که اولین آزمایش در نوع خودش بود. مسافران فضا معمولاً از پف صورت و لاغری شدید پاها رنج می‌برند، زیرا مایعات بدن در حالت بی‌وزنی حرکت می‌کنند. تغییر مایعات بدن به کم‌آبی بدن در مدار منجر می‌شود. بدن مایع اضافی را در قفسه سینه حس می‌کند و هورمون‌ها را فعال می‌کند تا میزان خون و سایر مایعات بدن را کاهش دهد. درنتیجه، زمانی‌که فضانوردان به زمین بازمی‌گردند و دوباره با جاذبه مواجه می‌شوند، کاهش شدید فشار خون و سرگیجه را تجربه می‌کنند. در تلاش برای جلوگیری از این امر یا حداقل کاهش علائم، فضانورد-پزشک برنارد هریس جونیور و سه فضانورد دیگر این آزمایش را انجام دادند.

خفاش قهوه‌ای کوچک پیر

۳۰ آوریل ۱۹۶۰ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۹ خورشیدی، پیرترین خفاش ایالات متحده با ۲۴ سال سن شناسایی شد. این خفاش قهوه‌ای کوچک ماده از گونه میوتیس‌لوسیفوگوس، فراوان‌ترین خفاش در ایالات متحده، در غاری در کوه آئولیس در ورمونت پیدا شد. خفاش قهوه‌ای کوچک دارای طول بال‌های ۲۲۲ تا ۲۶۹ میلی‌متر با خز براق در پشت و رنگ‌های زیرین کم‌رنگ‌تر از خرمایی کم‌رنگ تا قهوه‌ای تیره است. این گونه در سراسر مناطق جنگلی آمریکای شمالی و آلاسکا، در حفره‌های درختان یا صخره‌ها، غارها، معادن و اتاق‌های زیر شیروانی یافت می‌شود. آنها از طیف گسترده‌ای از حشرات تغذیه می‌کنند. ۲۵ آگوست ۱۹۹۹روزنامه‌ای از خفاش وحشی ۳۳ ساله‌ای در اروپا خبر داد. ۲۰ ژوئن ۲۰۰۵ مجله‌ای مقاله‌ای دریافت کرد که از شناسایی خفاش ۴۱ ساله‌ای در سیبری خبر می‌داد.

مندلویوم

۳۰ آوریل ۱۹۵۵ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۴ خورشیدی، عنصر ۱۰۱، به‌عنوان یک عنصر مصنوعی جدید اعلام شد. آلبرت گیورسو، برنارد جی. هاروی، جی.آر. شوپن و اس.جی تامپسون، شیمیدانان پژوهشی، به سرپرستی برنده جایزه نوبل، گلن تی سیبورگ با بمباران ایزوتوپ ۲۵۳ عنصر ۹۹ با نام اینشتینیوم با هسته هلیوم و با استفاده از سیکلوترون در آزمایشگاه تابش دانشگاه کالیفرنیا به عنصر ۱۰۱ دست یافتند. این عنصر رادیواکتیو است و نیمه عمری بین نیم ساعت تا چند ساعت دارد و نمی‌تواند در طبیعت وجود داشته باشد زیرا به سرعت به عناصر سبک‌تر تجزیه می‌شود. به افتخار دیمیتری مندلیف، شیمی‌دان روسی که روی طبقه‌بندی دوره‌ای عناصر و ارائه جدول تناوبی کار می‌کرد، آن را مندلویوم نامیدند.

کوه یخی

۳۰ آوریل ۱۸۹۴ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۳ خورشیدی، یک قطعه کوه یخی در قطب جنوب در عرض جغرافیایی ۲۶.۵۰ درجه جنوبی مشاهده شد که به‌عنوان نزدیک‌ترین کوه یخی قطب جنوب به خط استوا شناخته می‌شود. سال ۱۸۹۳ یعنی یک‌سال قبل از این کشف، ۱۵ کشتی مشاهده کوه‌های یخی بزرگ تا ۴۲ درجه جنوبی را گزارش کرده بودند. یک کوه یخ به‌طور معمول بین ۱ تا ۷۵ متر بالاتر از سطح دریاست و  بین ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار تن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!