Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جمیله علم الهدی در دومین نشست از سلسله نشست‌های مسائل تربیت دینی، که در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد، به تبیین چالش های تربیت دینی با کرونا پرداخت و توسعه اومانیسم سنتی و مدرن و طبیعت گرایی سنتی و مدرن را به عنوان یک چالش بسیار مهم معرفی کرد.

تقدم رنج بر آگاهی

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با طرح این سؤال که رنج چیست و چه عوامل، پیامدهایی و راهکارهایی دارد؟ اظهار کرد: رنج یا احساس رنج اولین ادارک افراد است چه در لحظه ای که یک انسان بالغ از حالت های کما خارج شده و هوشیار شده و چه در لحظه ای که نوزادی تازه متولد شده و معمولاً این ادراک را می توان از رفتار نوزادان و کسانی که از بیهوشی یا کما خارج می شوند و رنج خود را در قالب های مشابهی همچون جیغ، داد، فریاد، آه و ناله ابراز می کنند فهمید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس به واقع رنج نخستین صورت اگاهی است یا به عبارتدیگر رنج یر همه صورت های اگاهی مقدم است.

علم الهدی افزود: انسان‌ها بعد از درک زیبایی شناختی رنج در صدد فهم دقیق تر آن در قالب کشف عوامل و پیامدها و راهکارهای رهایی از رنج هستند و همین انگیزه تمام تلاش های انسان و عامل پیدایش تمام دستاوردهای او از جمله علوم و فناوری ها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و به خصوص جهان بینی های مختلف است.

 سه گانه‌های سنتی، مدرن و اسلامی

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری با اشاره به روایت‌های متفاوت و گوناگونی که در رابطه با رنج وجود دارد، توضیح داد: یک شیوه رایج  میان نویسندگان و سخنرانان و محققان این است که همه رویکردها و دیدگاه ها و روش ها را به دو عصر یا دوره سنتی  و مدرن تقسیم می کنند ولی واقعا یک سه گانه ای وجود دارد و نباید اسلام را به یک امر سنتی  فروکاست.  زیرا اسلام در برابر همه دیدگاه ها و روش های سنتی و مدرن بطور متفاوت ظاهر می شود و حتی صورتبندی های سنتی و مدرن از اسلام نیز قابل نقد و بررسسی از منظر اسلام هست. همین است که امام از یک اسلام ناب محمدی یاد می کنند که در برابر روایتهای مختلف سنتی و مدرن اسلام نیز قرار می گیرد. پس ما در واقع  سه گانه‌های سنتی، مدرن و اسلامی، را در حوزه های مختلف باید بازشناسی کنیم.

وی پیدایش  سه نوع «جهان‌بینی دینی»، «جهان‌بینی فلسفی» و «جهان‌بینی علمی» را نتیجه سه نوع تبیین در باره شرور فراگیر دانست و گفت همراه با فراگیری کرونا ما با فعال شدن سه رویکرد در تبیین کرونا رودر رو هستیم که به رقابت فعال سه نوع جهان بینی دینی فلسفی و علمی در سطح جهانی و در ایران منجر شده است.  ایشان در تبیین این سه نوع جهان بینی  توضیح داد: در جهان‌بینی علمی بر مفاهیم و الگوهای نظری تاکید می شود که از علم  ولی بطور غیر مستقیم و حتی غیر علمی متاثر می شود. ولی تعمیم هایی شبه علمی که متضمن نتایج کلان فلسفی است بر روش های اقناع علمی - نظیر داده‌ها و مدل‌های ریاضییاتی- متمرکز می باشد. ارائه مکرر و وسیع اعداد و ارقام بیماران و درگذشتگان و ... غیره و غیره و عرضه مدلهای ریاضیاتی و آماری و غیره نه تنها به قانع کردن مردم جهت پذیرش قوانین اجتماعی و انجام رفتارهای بهداشتی کمک می کند بلکه مهمتر از آن شکل گیری یاورهای آنهاست در باره ماهیت جهان و انسان و طبیعت و روابط این نوع حقایق بایکدیگر و به خصوص مفهوم خداوند و...

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جهان‌بینی فلسفی بیشتر برای تبیین ماهیت کرونا به موضوع خیر و شر و عوامل و پیامدهای آن در قالب برهان و مدلهای منطقی و گزاره‌های فلسفی تاکید می شود. ولی در جهان‌بینی دینی بیشتر بر روایت‌گری ها و حکایتگری هایی تمرکز می شود که در قالب های زیبایی شنا ختی عوامل طبیعی و بشری و فوق بشری شرور و خیرات را تبیین می کند.

وی با بیان اینکه این سه نوع جهان‌بینی‌ از گذشته تا به امروز به صورت موازی و در یک رقابت با یکدیگر در جریان هستند، خاطرنشان کرد: در شرایط حال حاضر و در جریان فراگیری شیوع ویروس کرونا تبیین‌ها و تفسیرهایی متناسب با جهان‌بینی علمی تقدم پیدا کرده ولی جهان بینی های دینی نیز بطور رقابت آمیزی برای تبیین عوامل و پیامدهای کرونا مطرح می شوند

وی با انتقاد از وضعیت فعلی جامعه ایران که دچار یک نوع اضطراب شده است، گفت: ما در سطح بالاتری در حوزه جهان بینی دچار سردرگمی هستیم زیرا از طرفی دچار دغدغه های دینی هستیم و از طرف دیگر دغدغه های علمی برای ما حایز اهمیت می باشد.

علم الهدی با بیان اینکه در صورت‌بندی های سنتی و مدرن از شرور یک آمیزه‌ای از انسان‌گرایی و طبیعت‌گرایی را می‌توان مشاهده کرد به تفاوت این دو صورتبندی از انسان و طبیعت ورابطه انسان با طبیعت پرداخت. علم الهدی برای شرح این صورتبندی های سنتی و مدرن از عبارت «پیوستار انسان گرایی - طبیعت گرایی» استفاده کرد و گفت:انسان‌گرایی مُدرن هر چند بر قدرت شگفت انگیز انسان و شکوه و عظمت علم و فناوری تکیه زده  ولی به طور غیر مستقیم و نا آشکار انسان را در زوایای طبیعت محدود می سازند. زیرا ماهیت طبیعی انسان را عامل یا علت العلل همه دستاوردهای بزرگ او میدانند و تکامل انسان را در قالب مدلهایی از روابط میان عوامل هورمنی و عصبی و ژنی تبیین و توجیه می کنند. و این فروکاست انسان به بدن طبیعی و فروکاست جهان به محیط طبیعی- اجتماعی از طبیعت گرایی جانبی انسان گرایان مدرن پرده بر می دارد. با این حال انسان گرایی مدرن  اشکارا و مستقیم به تحقیر طبیعت تا حد یک ماشین برنامه ریی شده برای انسان و در اختیار انسان دامن می زند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان گرایی سنتی زیر تاثیر جهان بینی دینی است. ولی همین جهان بینی  نیز آمیزه ای از طبیعت گرایی و انسان گرایی را توسعه داده  و در جهان بینی دینی طبیعت قدرتمند است و انسان واکنش فعالی ندارد و تصرفی در طبیعت نمی‌کند بلکه تسلیم آن می شود و حداکثر تلاش می کند بخشی از طبیعت را برتری بخشیده و به آن تشخص بخشد و با پرسشتش آن و قربانی کردن برای آن و ... آن از رنج هایی که توسط شرور طبیعی فراهم شده رها گردد. تشخص بخشیدن به تمام یا بخشهایی از طبیعت و خداسازی و روایت گریهای هنرمندانه برای پیوند دادن انسان و طبیعت و خدا شیوه رایج در ادیان و جهان بینی های دینی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری گفت: در شرایط مدرنیته و صورت بندی های آن، در جهان بینی علمی و فناورانه ظاهراً انسان گرایی قوی و اشکار ولی طبیعت گرایی پنهان است و لی در انسان گرایی سنتی طبیعت گرایی قوی ترو آشکارتر و انسان گرایی ضعیف و ناآشکار است

دومین نشست از سلسله نشست‌های مسائل تربیت دینی در شرایط جاری کشور و بین الملل با عنوان «نشست علمی فرصت ها و چالش‌های نظام آموزشی و تربیتی در ساحت تجربیات ملی و بین‌المللی» با حضور فرهیختگان، نخبگان و اساتید دانشگاه به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

کد خبر 4948488

منبع: مهر

کلیدواژه: جمیله علم الهدی ویروس کرونا دانشگاه امام رضا ع امام خمینی ره معرفی کتاب ویروس کرونا کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات نژادپرستی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ایالات متحده آمریکا فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی انقلاب اسلامی ایران انجمن علوم سیاسی ایران سنتی و مدرن جهان بینی علمی جهان بینی دینی جهان بینی انسان گرایی طبیعت گرایی علم الهدی سه نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، محمدرضا شمس اردکانی خاطرنشان کرد: ما از نظر علمی و عملی جایگاه خوب و رتبه ممتاز و بین المللی قابل قبولی در حوزه گیاهان دارویی کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه سابقه استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی در این حوزه چند هزار ساله است، افزود: پس از تشکیل دانشکده‌های طب سنتی در سال ۱۳۸۶ با توفیق بسیار خوب و شتاب مناسبی در حوزه تولید علم در دنیا خودمان را نشان دادیم و از دو سال پیش (۲۰۲۲) تاکنون توانستیم رتبه چهارم دنیا را کسب کنیم که این موفقیت بسیار ویژه ای است.

شمس اردکانی تصریح کرد: ستاد اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش و عزم جدی دارد که در پازل ایران قوی بتواند موضوع و سر فصل بسیار مهم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی در ادامه بیان کرد: در این راستا ما شرکت های دانش بنیان خوبی داریم که در حوزه تولید و فرآوری و استخراج فعالیت می کنند و ستاد نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

به گفته او، مردم در ایران از نظر فرهنگی و تمدنی و سابقه، دید خوبی نسبت به عطاری ها دارند و عطاری ها توانسته اند در بیشتر موارد اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند.

وی مطرح کرد: شرکت‌های دانش‌‎بنیان به خوبی در حوزه‌های مختلف تلاش کرده اند و ما باید در حال حاضر با دست به دست هم دادن و ظرفیت های افزوده کار را پیش ببریم. در سال های اخیر بازگشت به طبیعت در همه حوزه ها پر رنگ شده و امیدواریم با تلاش خودمان و به کارگیری همه ظرفیت ها در این زمینه موفق تر از پیش عمل کنیم.

شمس اردکانی، طب سنتی ایرانی را سلامت محور دانست و افزود: بسیاری از آموزه های طب سنتی ایران مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است و با توجه به ریشه دار بودن این آموزه ها در فرهنگ مردم، قابلیت پذیرش خوبی دارد و دسترسی به خدمات آن نیز برای مردم آسان است.

وی ادامه داد: ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌ها مستلزم افزایش سطح سواد سلامت مردم و تغییر رفتار آنها است. امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی ، نوع غذاها، کم تحرکی و ... علیرغم کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی، بار بیماری‌های غیر واگیر افزایش یافته است.

شمس اردکانی در پایان "رعایت اصول تغذیه بر مبنای طب سنتی" را مهمترین اصلی دانست که رعایت آن منجر به حفظ سلامتی می شود.

کد خبر 6098303

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • حرکت جالب گاو‌ها هنگام بارش باران در روستای توآباد + فیلم
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد