Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، شهرستان پلدختر خروجی آب‌های استان لرستان است و بسیاری از روان‌آب‌ها، آب رودخانه‌ها و آبشارهای فصلی از طریق این شهرستان از استان لرستان خارج می‌شود.

منابع آب خدادادی پلدختر همواره در فصل زمستان با وقوع سیلاب‌های مخرب و در فصل تابستان با خشک‌سالی روبه‌روست، به‌طوری‌که هنوز فصل تابستان و گرما شروع نشده قطع آب و افت فشار آب شرب روستاهای پلدختر به تیتر یک خبرگزاری‌ها، رسانه‌های کشوری و استانی تبدیل شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیلاب فروردین ماه  ۹۸ بیش‌از هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های آب روستاهای شهرستان پلدختر وارد و آب شرب بیش از ۱۷۰ روستای این شهرستان را هم قطع کرد.

بعد از برقراری راه ارتباطی در روستاهای سیل‌زده پلدختر آب شرب این روستاها به‌طور موقت وصل شد، اما شبکه‌های داخلی و زیرساخت‌های آسیب‌دیده نیاز به بازسازی اصولی دارند که باید اعتبارات قابل‌توجهی برای این کار تخصیص پیدا کند.

قطع مکرر آب روستاهای پلدختر

بعد از گذشت بیش‌از یک سال از سیل ویرانگر پلدختر هنوز اعتبار کافی برای جبران این خسارت داده نشده تا به ‌صورت اصولی شبکه‌های آسیب‌دیده آب شرب روستاها تعمیر و بازسازی شود، به‌همین سبب هر هفته ما شاهد قطع و افت فشار آب شرب برخی روستاهای این شهرستان هستیم.

آب شرب برخی روستاهای شهرستان پلدختر به گفته مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان لرستان از طریق تانکر سیار تأمین می‌شود و با توجه به اینکه  منبع آب پایدار و قابل‌اتکایی در روستاها وجود ندارد، نیاز است که آب روستاهای این شهرستان تا قبل از شروع گرمای طاقت‌فرسا تأمین شود.

تنش آبی در شهرهای لرستان

مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان لرستان در این باره بیان کرد: امسال در شهرهای این استان تنش آبی داریم. ما در حال انجام پروژه‌هایی برای شهرهای لرستان هستیم و اعتباراتی را هم برای حل آنها اخذ کرده‌ایم.

حمیدرضا کرم‌وند گفت: مشکل اصلی استان لرستان این است که ما آب شرب پایداری نداریم. شهرها و روستاهای این استان از سدها تأمین آب نمی‌شوند و ممکن است ما مشکلاتی را در تأمین آب داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سیاست وزارت نیرو این است که تلاش‌های اولویت‌دار این وزارت را به ساخت سدهایی اختصاص بدهد که شهرها و روستاها را تأمین آب کند.

آبرسانی برخی روستاهای پلدختر با تانکر سیار

مدیر عامل آب‌وفاضلاب استان لرستان افزود: در شهرهای کوهدشت، ازنا، بروجرد، پلدختر و معمولان در فصل تابستان تنش آبی داریم که اعتباراتی را برای مدیریت آب این شهرها اخذ کرده‌ایم تا در حالت تنش آبی با مشکل روبه‌رو نشویم. برخی از روستاهای پلدختر با تانکر آبرسانی می‌شود که ممکن است آبرسانی به این روستاها به‌صورت موردی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی ازپروژه‌های آبرسانی در روستاهای پلدختر هنوز تکمیل نشده که سعی می‌کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان مثل پروژه روستای پاعلم را امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم تا مردم از آن استفاده کنند.

کرم‌وند ادامه داد: در روستای دمرود معمولان منازلی که در سیلاب فروردین ماه ۹۸ آسیب دید، ساختمان‌های جدید برای مردم ساخته شده‌ است. به‌همین دلیل مشکلاتی برای تأمین آب این واحدها وجود دارد ولی با توجه به نزدیکی این روستا با شهر معمولان ظرفیت خوبی برای تأمین آب دارند.

وی افزود: در حال حفر یک چاه جدید هستیم که با احداث آن مشکل افت فشار و مقدار آب شرب شهر معمولان و روستاهای اطراف آن برطرف می‌شود.

تلاش برای رفع مشکل آب شرب معمولان

مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان لرستان عنوان کرد: در برخی شهرستان‌های این استان آب پایدار قابل‌اتکایی در روستاها نداریم که تلاش بیشتری به‌ویژه در جنوب شهر پلدختر و مناطق گرمسیری داریم.

وی یادآور شد: مشکل دیگری که در پلدختر وجود دارد این است که کیفیت آب در منابع آب زیرزمینی ما مطلوب نیست و هر جایی را ما نمی‌توانیم برای منبع آب استفاده کنیم. محدودیت‌های شدیدی داریم که با مطالعاتی که در حال انجام است بتوانیم منابع آب پایداری برای روستاها به‌وجود بیاوریم.

وصل آب شرب لوله‌کشی به روستای چشمه کرمبک

کرم‌وند درباره مشکل آب شرب روستای چشمه کرمبک معمولان گفت: این روستا در شرق شهر معمولان قرار دارد که تحت‌پوشش آب‌وفاضلاب نیست ولی به‌زودی اقدام کرده و این روستا را تحت‌پوشش آبفا قرار خواهیم داد.

مدیر عامل آب‌وفاضلاب استان لرستان خاطرنشان کرد: آب شرب به روستای چشمه کرمبک لوله کشی می‌شود و انتظار داریم مردم هم با ما همکاری کرده و امتیاز آب از ما خریداری کنند.

وی به اینکه شرکت آب‌وفاضلاب تمهیدات خوبی برای امتیاز آب روستاییان اتخاذ کرده و با اقساط بلندمدت در خدمت آنان است، اشاره و اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم تا قبل از فصل گرما مشکل آب روستاهای معمولان را برطرف کنیم.

استفاده از پمپ برای حل مشکل آب مسکن مهر

مدیر عامل آب‌وفاضلاب استان لرستان درباره مشکل افت فشار شدید آب مسکن مهر پلدختر افزود: طبق قانون سازمان آب‌وفاضلاب موظف به تأمین فشار آب تا طبقه دوم آپارتمانی است و از طبقات دوم به بالا، جهت تقویت اُفت فشار آب، خود مالکین موظف به نصب مخزن و پمپ تأمین فشار هستند.

وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم فشار آب را به‌حدی بالا ببریم که ساختمان‌هایی با ارتفاع بالا آب داشته باشند، شهرهای استان لرستان که اغلب توپوگرافی کوهستانی دارند نیز باید شبکه‌های آب فشار بالا داشته باشند که ممکن است این شبکه‌ها دچار شکستگی شوند.

منبع آب شرب پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد

کرم‌وند افزود: بارها تذکر داده‌ایم که طبقات بالا ساختمان‌ها از پمپ استفاده کنند البته برای پلدختر یک مخزن جدید تعریف کرده‌ایم. مخزن جنب هواشناسی و ایستگاه پمپاژ پلدختر در مرحله بهره‌برداری آزمایشی بوده و ظرف ده روز آینده به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی گفت: در روستاهای استان لرستان برخی مشترکین غیرمجاز وجود دارد و برخی مشترکین هنوز کنتورگذاری نکرده‌اند، هم‌چنین برخی افراد سودجو در مسیر خطوط لوله آب از انشعابات غیرقانونی برای آبیاری مزارع و دام‌ها استفاده می‌کنند.

مدیر عامل آب‌وفاضلاب استان لرستان خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای برخورد با مشترکان غیرمجاز بعد از یکچارچه سازی داریم و امیدوارم بتوانیم از قانونی که وجود دارد استفاده و جلوی افراد سودجو را گرفته و انشعابات غیرمجاز را حذف کنیم.

دادن انشعاب با اقساط درازمدت به روستاییان

کرم‌وند اظهار کرد: از افرادی که در روستاها انشعاب غیرمجاز دارند خواهشمندیم که مراجعه کرده و انشعاب دریافت کنند و آب‌وفاضلاب هم با آنها همکاری می‌کند و انشعابات را در اقساط بلندمدت در اختیار آنها قرار می‌دهد.

کمبود آب آشامیدنی در روستاهای پلدختر سبب‌شده که مردم این روستاها از آب چشمه که غیربهداشتی‌ست استفاده کنند و حکایت کمبود آب و چشم‌انتظاری برای رسیدن تانکرهای آب به یک تراژدی تبدیل شده و سالیانه به این مشکل افزوده می‌شود.

روستاهایی مثل چم کرمبک، چشمه کبود، چم شهران، چم مورت، مورانی، دمرود مشکل آب دارند و روستاهای زیادی در شرق معمولان نیز با جمعیت ۱۰ تا ۲۰ خانواری مثل گمگمه، بن عباس لطیف، بن عباس صحرایی، سرسراب، هپلونه، بن پهنه، طیار کوشکی، نثار محمودی و سیاه منصورمشکل تأمین آب شرب دارند.

روستاهای محروم شرق معمولان با فاصله سه تا ۱۰ کیلومتری از شهر معمولان فاقد آب شرب بهداشتی هستند و حالا که شیوع کرونا در شهرستان پلدختر روزانه در حال افزایش است نیاز مردم این روستاها به آب سالم و بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهره‌مندی ۹۶ درصدی روستاییان از آب شرب سالم

رئیس اداره آب‌وفاضلاب سابق پلدختر نیز بیان کرد: ۱۳۰ روستای شهرستان پلدختر تحت‌پوشش آب‌وفاضلاب قرار دارد. آب شرب مابقی روستاها ازچشمه وچاه تأمین می‌شود و روستاهایی مثل هلوش، طایی، چمشک هم زیرنظر آبفا نیستند ولی از آب سالم و بهداشتی برخوردارند.

آبرسانی ۲۰ روستا با تانکر سیار

مرتضی کائیدی افزود: ۹۶ درصد جمعیت روستایی شهرستان پلدختر از آب سالم استفاده می‌کنند. آب شرب ۲۰ روستای این شهرستان از جمله شش روستای هرسکه، خشای، کهزادوند، چغار درمیان، بن میدان زیودار، سرمر، و ۱۲ روستای چهار خانواری غیرمتمرکز با تانکر سیار تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: مناطق عشایری تخته‌چان و کرکی هم آب شرب لوله‌کشی ندارند که توسط اداره امور عشایر با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

کد خبر 521178 برچسب‌ها آب استان لرستان روستا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان لرستان روستا روستاهای پلدختر شهرستان پلدختر تانکر سیار شهر معمولان آب روستاهای تأمین آب افت فشار کرم وند مشکل آب تنش آبی فشار آب شبکه ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۵۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون نفر بیمه شده دارد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت:صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان سه میلیون نفر بیمه شده دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، بیت‌الله برقراری، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در یادواره شهدای کارگری استان زنجان با بیان اینکه کارگران مهمترین رکن توسعه کشور هستند، اظهار کرد: کارگران بازوی قوی و محکم برای جهش تولید و تحقق شعار سال هستند. ‌

وی افزود: بدخواهان و دشمنان انقلاب و نظام دنبال تعطیل شدن واحد های تولیدی هستند اما کارگران همواره پای کار بوده‌اند و در راستای منافع کشور گام برداشته‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید به ضرورت توجه به نیازها و مسائل کارگران گفت: در اسلام به موضوع کار و کارگری اهمیت فراوانی داده شده است.

برقراری با اشاره به عملکرد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: قبل از دولت سیزدهم این صندوق در طول ۲۶ سال، یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده داشت، اما در دو سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۵ هزار نفر عضو جدید به صندوق جذب شده‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه جامعه هدف خالص بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان در کشور ۱۰ میلیون نفر است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تولید، طبق قانون اساسی دولت موظف است که برای قشر تولیدکننده بیمه اجتماعی را فراهم کند و در این راستا با استفاده از تجربه‌های سایر صندوق‌ها، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاسیس شد.

وی ادامه داد: خدمات این صندوق در زمینه‌های مختلفی گسترش پیدا کرده است و در این راستا بیمه مادران روستایی دارای سه فرزند به صورت رایگان در صندوق انجام می‌شود.

برقراری با بیان اینکه بیمه‌های فراگیر نقش مهمی در فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رفاه شهروندان است، اظهار کرد: در این حوزه با شتاب بیشتری در حال حرکت هستیم‌.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تحقق اجتماعی گسترش شرایط بیمه‌ای است، با گسترش این بخش ما می‌توانیم در این حوزه به تحقق عدالت اجتماعی نزدیک شویم و این درحالی است که با استقرار دولت مردمی سیزدهم اقدامات بسیار موثری انجام شده است.

کد خبر 749398

دیگر خبرها

  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • توقیف محموله بزرگ تخم‌مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • ترس نتانیاهو از بازداشت؛ بی بی دست به دامان خانواده اسرا شد
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون بیمه‌شده دارد
  • صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان ۳ میلیون نفر بیمه شده دارد
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان