Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیانی با اشاره به همت توسعه اقتصاد هنری کشور گفت: هنرمندان به عنوان تاروپودهای هویت فرهنگی هر کشور محسوب می شوند و نیاز است تا جایی که امکان دارد به بهترین شکل ممکن از هنرمند و هنر وی حمایت نمود.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از البرز، نشست هم اندیشی مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در راستای  استفاده از پتانسیل های بالقوه صنعت گردشگری و صنایع دستی استان در قالب برگزاری نمایشگاه و جشنواره های فرهنگی در خارج از مرزهای ایران به منظور اعتلا، رشد و توسعه ظرفیت های هنری موجود استان البرز و همچنین ایجاد رابطه فرهنگی میان کشورهای هدف ، با حضور محمد رضا پاکروان رییس  اداره نمایشگاه ها و جشنواره های  فرهنگی بین المللی اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، منیژه مختاری مدیر عامل انجمن مروج زنان کارآفرین و هنرمندان صنایع دستی البرز در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست ابتدا محمد علی کیانی مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور یکی از نیازهای اصلی توسعه اقتصادی کشور را شناسایی و قوت  بخشیدن هنر هنرمندان به عنوان دکمه های نگاهدارنده جامه  تمدن و فرهنگ هر جامعه  وایجاد بستر مناسب در جهت اعتلای آن دانست و افزود: هنرمندان به عنوان تاروپودهای هویت  فرهنگی هر کشور محسوب می شوند و نیاز است تا جایی که امکان دارد به بهترین شکل ممکن از هنرمند و هنر وی حمایت نمود.

کیانی همچنین  به لزوم ساماندهی هنرمندان در هر استان اشاره  کرد و گفت:  ضروری است  به منظور حفظ هنرهنرمندان در هر حوزه و عرصه ای، از جزیره ای عمل کردن برخی دستگاه ها و حتی هنرمندان  جلوگیری  شود تا بتوان  مسیر توسعه را رونق بخشید.

این مقام مسوول در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با  خاطرنشان کردن این مطلب که، هنر در هر حوزه ای نباید مغفول بماند تصریح کرد: هنر، فرهنگ و زبان  تمدن هر جامعه را رقم می زند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست تمدن ایران اسلامی بر بلندای نام نخبگان و هنرمندان بنا شده است و این یکی ازمولفه هایی است که ایرانیان در اقصی نقاط جهان به آن مفتخر هستند.

مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در ادامه، ضمن برشمردن ظرفیت ها و پتانسیل های هنری و گردشگری استان البرز اظهار کرد: استان البرز با توجه به  موقعیت اقلیمی  خاص به عنوان کمربند مواصلاتی 13 استان و وجود پنجمین جاده گردشگری جهان(جاده چالوس) از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

وی همچنین اذعان داشت: صنایع دستی بخشی از فرهنگ و هویت ما می باشد که در استان البرز با وجود قومیت  هایی با فرهنگ های متفاوت ،فرصت  های بالقوه ای  را به وجود آورده است. لذا نباید اجازه دهیم این پتانسیل و ظرفیت مسیر اشتباهی را طی و به فراموشی سپرده شود بلکه باید ما به عنوان میراث داران  آن را به نسل های آینده  واگذار نماییم.

کیانی برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی را  یکی از مهم ترین راه های شناسایی هنر هنرمندان  و ایجاد بازار سرمایه و ارزآوری اقتصادی از محصولات هنری دانست و تاکید کرد: ما به عنوان متولیان امر در این حوزه با تمام قوا از هنر هنرمندان ایرانی به جهت ایجاد ارائه و فروش محصولات  درهر استان  در قالب برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی هنری در خارج از کشور حمایت می کنیم  تا هنرمندان بتوانند با طیب خاطر محصولات هنری خود را در بازارهای خارجی به فروش رسانند.

مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور تصریح نمود:  در شرایطی که کشور نیاز به چشم انداز اقتصادی بلند مدت دارد استفاده از ظرفیت هنرمندان به خصوص صنایع دستی و گردشگری مولفه بسیار خوبی است.

کیانی  یادآور شد: سازمان ارتباطات فرهنگ و ارتباطات اسلامی  با بهره گیری از توان خود در حوزه بالفعل کردن هنرهای ایرانیان خارج از کشور  و همچنین حوزه بانوان کارآفرین که سعی در ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال نوع فعالیت خود دارند  فرصت های مناسبی را با ایجاد تسهیل حضور آنان در نمایشگاه های خارج ازکشور آنهم در قالب جشنواره های هفته های فرهنگی فراهم نموده ایم.

مدیر کل همکاری های فرهنگی  مجدد  با ابراز خرسندی از ظرفیت بالای هنرمندان در استان البرزگفت:  استان البرز  علاوه بر پتانسیل گردشگری ، هنرمندان زیادی را در خود جای داده است که این بزرگترین ظرفیت ممکن نسبت به استان های دیگرمی باشد.

کیانی افزود: یکی ازراهبردها استفاده از ظرفیت استان ها و هم افزایی  هر چه بیشتر است؛ برای رسیدن به نتیجه مطلوب ترجلوگیری از موازی کاری است. 

کیانی همکاری ،همیاری و تعامل دستگاه ها و سازمان های ذیربط با حوزه صنایع دستی و دیگر حوزه های هنری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ظرفیت سازمان میزاث که بر همه روشن و مبرهن است. لذا می بایست اداره کل ارشاد جهت ساماندهی هنرمندانی از این دست، همراه و همگام شود.

وی همچنین اذعان داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی همکاری  با اداره کل میراث فرهنگی  استان البرز با توجه به ظرفیت های موجود در استان  را در زمینه های هنری به صورت نمابشگاهی ، مجازی سازی امور هنری با لوگوی سازمان میزاث البرز را در جهت معرفی به کشورها دارد تا بتوان از این طریق تولیدات و محصولات هنری عزیزان هنرمند دیده شود.

در بخش دیگری فریدون محمدی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز نشست هم اندیشی  را به عنوان دروازه اقبال استان البرز برای شناسایی و مطرح شدن هنرهنرمندان این خطه دانست و اظهار کرد: نکات ارزنده و کاربردی مطرح شد که می توان برنامه های مدون و برنامه ریزی شده ای را  جهت توسعه رشد اقتصادی استان ریل گذاری نمود.

محمدی با بهره گیری از سخنان مدیر کل همکاری های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  افزود: استان البرز استانی توانمند، دارای جاذبه های گردشگری منحصر بفرد با  پتانسیل ها و ارزش های هنری بالفطره ای است که می توان با یک راهبرد مناسب نسبت به ظرفیت های موجود سرمایه گذاری های لازم را پیش بینی کرد. 

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز خاطرنشان کرد: ما هیچ مشکلی به لحاظ بازدهی سرمایه گذاری نداریم. چرا که در حوزه گردشگری و صنایع دستی ، استان البرز حرف اول را می زند و  در این راستا بازار سرمایه گذاری خوب و مناسبی را می توان بوجود آورد.

وی در بخش دیگری با اظهار تاسف از عدم حمایت و توجه مسوولان به حوزه صنایع دستی علیرغم تمام شعارها ی کلیشه ای ، تصریح کرد: هر چند شعار ها همه حاکی از ان است که صنایع دستی می بتایست جایگزین صنعت درامدی نفت شود، اما متاسفانه گام مهمی در این رابطه برداشته نشده و ما روز به روز شاهد زوال هنر دست هنرمندانمان هستیم که این برای ما زن خطر محسوب می شود.

محمدی همچنین اذعان داشت: البرز به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد به عنوان یک استان  مهاجرپذیر معرفی شده و همین تجمیع قومیت ها با فرهنگ های متفاوت سبب شده تا صنایع دستی در استان رونق بیشتری داشته باشد اما متاسفانه به دلیل عدم توجه این هنر هویت بخش و فاخر نسبت به دیگر هنرها مغفول بماند.

این مقام مسوول در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با تاکید این جمله که، محصولات و تولیدات فاخر دست هنرمندان باید دیده شود، گفت: صنایع دستی پیراهن هویت ملی و فرهنگی و بخشی از شناسنامه  تمدنی است که نیاکان ما آن را برای ما به ارث گذاشته اند. لذا برماست که در حفظ و اشاعه آن به نسل های بعد اهتمام لازم را داشته باشیم و نگذاریم به دست فراموشی سپرده شود. 

محمدی در پایان انعقاد تفاهمنامه فی مابین  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی را  به عنوان توانمندسازی و برجسته  کردن هنر هنرمندان البرزی را امری ضروری دانست و تصریح کرد: با انعقاد این تفاهمنامه گره و موانع بسیاری از پیش پای هنرمندان به لحاظ ارائه محصولات و تولیدات خود در کشورهای برداشته می شود و این امر می تواند به عنوان پایلوت استان ها در کشور مطرح گردد.

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: صنایع گردشگری گردشگری و صنایع دستی استان البرز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی میراث فرهنگی سرمایه گذاری هنر هنرمندان نمایشگاه ها ظرفیت ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۷۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مسعود فرخی اظهار کرد: سومین جلسه کارگروه امنیت گردشگران با حضور نمایندگانی از حوزه سیاسی امنیتی استانداری، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی انجمن صنفی دفاتر، انجمن تشکل حرفه‌ای راهنمایان و کارشناسان حوزه گردشگری اداره کل با موضوع بررسی و شناسایی تورهای غیر مجازی که به صورت کلوپ سافاری فعالیت دارند، برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه افراد و یا گروه‌هایی که به صورت غیر مجاز اجرا کننده تورهای کلوپ سافاری هستند از طریق واحد حقوقی پیگیری حقوقی و به پلیس فتا معرفی می‌شوند افزود: آئین نامه‌های مرتبط با کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در این جلسه بررسی و بر لزوم رعایت موارد قانونی تاکید شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پیگیری قضائی و شکایات از افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز، معرفی افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز به پلیس فتا به منظور بستن صفحات مجازی و شماره تماس‌های تبلیغاتی آنها و همچنین معرفی این افراد به پلیس اماکن عمومی با هدف بستن فضاهای تبلیغاتی آنان، را از اقدامات این اداره کل در راستای جلوگیری از تورهایی که بدون مجوز قانونی اجرایی می‌شوند دانست.

فرخی گفت: تا کنون سه جلسه تحت عنوان کارگروه امنیت گردشگران برگزار شده که در این کارگروه دستگاه‌های قضائی، انتظامی، نظارتی و ادارات و نهادهای مرتبط عضو هستند.

وی تصریح کرد: تورهای غیرمجاز گردشگری در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آن‌ها برخورد کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه متولیان تورهای غیرمجاز شناخت کافی از گردشگری ندارند افزود: این نوع تورها هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید و یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

فرخی تاکید کرد: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

وی اظهار کرد: امید می‌رود با همکاری نهادهای مربوطه به ویژه اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلیس‌راه و فعالان بخش خصوصی شاهد امنیت و رضایتمندی گردشگران و مسافران در منطقه باشیم.

کد خبر 750911

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است