Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@07:38:43 GMT

مهدهای بدون کودک!

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۷۵۶۰

مهدهای بدون کودک!

هفته گذشته به‌دلیل مشکلات زیادی که مادران شاغل در خصوص نگهداری از فرزندان خود داشتند، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که مهدکودک‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند.

امروز در اولین روز بازگشایی مهدکودک‌ها با توجه به بحث کرونا شاهد حال و هوای دیگری بودیم. تصور ما این بود که در اولین روز کاری، شاهد فعالیت مهدها و حضور کودکان در مهدکودک باشیم، اما حالا شرایط کرونا سبب شده که خیلی از والدین از ترس ابتلا به بیماری همچنان از فرستادن کودکان خود به مهدکودک‌ها اجتناب کنند، این در حالی است که اغلب مهدکودک‌ها تمام توان خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر یکی از مهدکودک‌های فعال در مرکز تهران در اولین روز کاری بعد از 3ماه تعطیلی به‌خاطر شیوع کرونا، به «ایران» می‌گوید: قبل از شیوع ویروس کرونا حدود 90 کودک در مهدکودک حضور داشتند، اما حالا که اجازه بازگشایی دادند، فقط 9 کودک مراجعه داشتند. ما سعی می‌کنیم همه مسائل بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم. دیروز کل کفپوش‌های مهدکودک و اسباب بازی‌ها، تاب‌ها و سرسره‌ها را کاملاً با مواد ضدعفونی شست‌و‌شو دادیم. بچه‌ها هم در همان بدو ورود باید کفش‌های خود را در بیاورند و دمپایی‌های شخصی خود را بپوشند. کف کفش‌ها را هم ضدعفونی می‌کنیم.» مربیان این مهدکودک هم همگی ماسک و دستکش دارند و موظف شده‌اند که دائماً دست‌های خود را در بازه‌های زمانی کوتاه شست‌و‌شو دهند. به گفته بچه‌های مهد کودک البته آن‌هایی که در رده سنی بالاتری هستند، باید در فاصله‌های کوتاه دست‌های خود را با صابون کاملاً شست‌و‌شو دهند. امیرعلی که 5 سال دارد می‌گوید که در خانه بیشتر دست هایم را می‌شستم، آنجا مادرم تند تند مرا به دستشویی می‌فرستاد تا دست هایم را بشویم. در دوران کرونا هم وقتی مهدکودک بسته بود، پیش مادربزرگم بودم. اما دلم برای دوستام تنگ شده بود. امروز خیلی خوشحالم که به مهد آمدم. خانم مربی به ما گفته نباید زیاد به هم نزدیک بشیم تا سالم بمونیم.

پانیذ هم که 4 سال دارد، می‌گوید: «خانم مربی گفته باید پشت میزها بازی کنیم و تند تند دستهامون رو بشوییم.»
بچه‌هایی که در گروه سنی بالاتر هستند، درباره مراقبت‌های لازم در جهت پیشگیری از کرونا آگاه هستند اما در گروه‌های سنی پایین‌تر و نوزادان، مربیان سعی می‌کنند، پذیرش کمتر باشد تا بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
به مهدکودک دیگری در شرق تهران سر زدیم، خانمی به استقبالم آمد و به‌جز آن خانم که نظافتچی بود سه مربی هم در مهدکودک حضور داشتند. هیچ بچه‌ای در مهد نبود. یکی از مربی‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا اینقدر مهدکودک ساکت است، می‌گوید: «این مهد تا قبل از شیوع ویروس کرونا از حدود 30 کودک نگهداری می‌کرد، از ابتدای اسفندماه هم که به‌صورت رسمی تا دیروز تعطیل بودیم. چند نفر از والدین تماس گرفتند، اما امروز که اولین روز شروع کار ما است، هیچ پدر و مادری فرزندش را به مهدکودک نیاورده. شنیدم که خیلی از مهدکودک‌ها به خاطر مشکلات مالی ورشکست شده و تعطیل شدند. خیلی از همکاران من هم که در مهدکودک‌های دیگر شاغل هستند، بیکار شدند. ما چند ماه حقوق نداشتیم. البته مدیر مهد هم تقصیری ندارد، چون این ملک استیجاری است و با توجه به اینکه هیچ درآمدی نداشتیم، مدیر مهد هم از پرداخت اجاره ملک، مستاصل شده است.» مدیر این مهدکودک هم با بیان اینکه با این تعداد کم از بچه‌هایی که در مهد حاضر شده‌اند، توان پرداخت اجاره بها و حقوق پرسنل و هزینه‌های جانبی را ندارد، اظهار امیدواری می‌کند که در این برهه حساس سازمان بهزیستی آنها را رها نکرده و فکری در خصوص جلوگیری از ورشکستکی این قشر کند. مهدکودکی در حوالی سیدخندان که به‌عنوان  مهد دوزبانه فعالیت می‌کند، هم امروز پذیرای تعداد انگشت شماری از کودکان بود. یکی از مادران که در حال سفارش به مربی بود، نوع دیگری فکر می‌کرد. به گفته مادر آبتین که 3 ساله است، اینهمه استریل نگه داشتن بچه‌ها در خانه و دور از محیط بیرون هم خوب نیست. البته مادر آبتین شاغل است و شغلش امکان دورکاری ندارد. اما گمان می‌کند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روحیه پسرش هم بهتر می‌شود و بدنش مقاوم‌تر می‌شود. مادر دیگری هم که در حال بیرون آمدن از مهد کودک بود، اعتماد کامل به مدیر و مربیان مهد داشته و معتقد است که آنها هم همانند ما که در محیط خانه دائماً به فکر رعایت بهداشت کودکان هستیم، دلسوزی کرده و محیط را ضدعفونی نگه می‌دارند، خیال این مادر از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مربیان راحت است و می‌تواند، با فکری راحت در سر کار حاضر شود. به مهد دیگری در خیابان گاندی مراجعه کردم و در نهایت تعجب دیدم که در  اصلی کلاً از بیرون قفل زده شده، احتمالاً این مهدکودک در منطقه نسبتاً بالای شهر پایتخت هم نتوانسته از پس اجاره ملک برآید یا شاید هیچ خانواده‌ای حاضر نشده در دوران کرونا فرزندش را
به مهد بفرستد.

آغاز به‌کار مهدهای کودک در مناطق سفید، زرد و قرمز
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور   با اشاره به آغاز به کار مهدهای کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به «ایران» می‌گوید: در تمامی استان‌ها فعالیت مهدکودک‌ها آغاز شده و آنچه اهمیت دارد این است که رعایت موارد بهداشتی در مهدها ضروری است. حبیب‌الله مسعودی در ادامه می‌گوید: در مناطق دارای وضعیت سفید و زرد، مهدها مجاز به پذیرش نیمی از ظرفیت و در مناطق قرمز مجاز به پذیرش کودکان تا یک سوم ظرفیت خود هستند. ضدعفونی کردن کامل تجهیزاتی مانند اسباب بازی‌ها و کل محیط و نبود فضای بازی مشترک مثل تاب و سرسره هم از جمله مواردی است که در مهدکودک‌ها باید رعایت شود. او با بیان اینکه پرسنل مهد کودک‌ها هم باید با دستکش و ماسک در محیط کار خود حضور پیدا کنند، می‌افزاید: محل کفش‌ها باید خارج از محیط مهدکودک باشد و چیدمان کلاس‌ها نیز براساس حداقل یک متر فاصله تعیین شود. نکته مهم دیگر نیز که رابطه مستقیم با سلامتی کودکان دارد، این است که وسایل تمیز‌کننده به‌هیچ وجه نباید در دسترس کودکان قرار داشته باشد و حتماً باید توسط مربی  برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. او در خصوص نحوه نظارت بر مهدهای کودک می‌گوید: هرگونه مغایرت با موارد گفته شده و تخلفات را می‌توانید با سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ یا بهزیستی شهرستان و استان مطرح کنید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی مهدکودک ها اولین روز کودک ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، در ملاقات چهره به چهره در مرکز ارتباطات ریاست جمهوری، درباره آخرین وضعیت تولید داروی بیماران SMA، گفت: رئیس‌جمهور، موضوع حمایت از بیماران SMA را در سال ۱۴۰۰ مطرح کرد. پس از اینکه متخصصان سازمان غذا و دارو، طرح‌های اولیه این دارو را تأیید نکردند نسبت به ورود ۲ محموله دارو اقدام کردیم و بر اساس اولویت میان بیماران تقسیم شد. در حال حاضر, محموله دوم داروی این گروه از بیماران به صورت خوراکی و تزریقی وارد شده و در اختیار بیماران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته و طبق موارد اعلام شده این دارو تا پایان خرداد وارد بازار می‌شود. در حال حاضر، این دارو به میزان آزمایشگاهی تولید شده و اگر نتایج نهایی این دارو اثربخش باشد وارد مرحله تولید صنعتی می‌شود.

محمدی درباره توزیع داروی بیماران SMA تولید داخلی گفت: سازمان غذا و دارو فقط نسبت به تولید دارو تصمیم‌گیری می‌کند اما نحوه چگونگی توزیع آن بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

محمدی ادامه داد: اگرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود. موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

کد خبر 6097498 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • ترافیک نیمه سنگین در جاده های قزوین