Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@08:59:29 GMT

تصفیه مطالبات زعفران‌کاران طی دو هفته آینده

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۸۹۲۳

تصفیه مطالبات زعفران‌کاران طی دو هفته آینده

محسن زنگنه با بیان اینکه ایران حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، گفت: رصد‌ها در حوزه کشاوری دقیق نیست، اما بر اساس برآورد‌ها میزان تولید زعفران در سال ۹۸، ۳۵۰ تا ۵۵۰ تن بود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال ۹۸ به دلیل بارش‌های مناسب سال خوبی برای تولید زعفران بود، افزود: برداشت زعفران در سال جاری هم مطلوب خواهد بود البته دولت در سال گذشته که قیمت زعفران کاهش پیدا کرد در اقدامی حمایتی حدود ۷۴ تن زعفران را از کشاورزان با قیمت بالاتر از معمول در بورس خرید و قرار بود که مطالبات در زمان کوتاهی پرداخت شود، اما سازمان تعاون روستایی منابع پرداخت طلب کشاورزان را به درستی لحاظ نکرد و متاسفانه تاکنون ۲۳۴ میلیارد تومان از طلب کشاورزان باقی مانده که نارضایتی آن‌ها را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه پس از شکل‌گیری مجلس یازدهم اقدامات و پیگیری‌هایی برای پرداخت مطالبات زعفران کاران انجام شد، گفت: باحمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و رئیس جدید سازمان تعاون روستایی قرار شد طی دو هفته آینده مطالبات زعفران‌کاران تصفیه شود.

زنگنه یادآور شد: در حالی که قیمت دلار افزایش یافت و زعفران کالایی کاملا صادراتی و استراتژیک است و قیمت آن در بازار‌های جهانی کاهشی نداشته و حتی افزایش اندکی داشته، اما متاسفانه قیمت زعفران طی یک سال گذشته به شدت در ایران کاهش پیدا کرد به نحوی که قیمت زعفران برای کشاورز با توجه به هزینه‌های امروزی ضرر است.

وی افزود: هر چند در فصل جابجایی پیاز زعفران قرار داریم، اما متاسفانه شاهد تحرک کشاورزان نیستیم و کشاورز به دلیل پایین بودن قیمت زعفران نگران این است که هزینه‌ها بیش از درآمد حاصله باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم با بیان اینکه تمهیداتی را با سازمان تعاون روستایی، بورس کالا و متخصصان فعالان عرصه زعفران برای تقویت قیمت زعفران در بازار اتخاذ کردیم، گفت: اقدامات خوبی در این رابطه انجام شد که طی دو الی سه روز گذشته شاهد رشد شاخص زعفران در بورس بودیم به طوری که در روز چهارشنبه ۵ درصد یعنی تا حداکثر مقدار افزایش نماد‌های زعفران در بازار بورس افزایش یافت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه مافیا و دست‌های پنهان تمایلی به افزایش قیمت زعفران ندارند، تصریح کرد: قیمت هر کیلو طلای سرخ در ایران حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان و متاسفانه این قیمت حداقل یک دوم بازار‌های جهانی است؛ متاسفانه دست‌های پنهان به طور مداوم دنبال پایین نگه داشتن قیمت زعفران هستند و هر گاه اقدامی برای افزایش قیمت طلای سرخ انجام می‌شود با انجام اقداماتی مانع از افزایش قیمت می‌شوند.

وی یادآور شد: در حالی که قیمت زعفران در یکی از بازار‌های اروپایی توسط عرضه کننده ایرانی برای هر کیلو ۵۴۰ یورو بود جالب است که ظرف چند روز گذشته این قیمت به ۳۹۰ یورو کاهش پیدا کرد یعنی فرد عرضه کننده ایرانی ۱۵۰ یورو قیمت را کاهش داد و حتی در آگهی فروش اعلام کرد که مالیات را باید فروشنده پرداخت کند.

زنگنه یادآور شد: دست‌های پنهان برای مقابله با سیاست‌های اتخاذ شده و برای تخریب بازار محصول داخلی، قیمت بازار زعفران ایران را ۳۰ تا ۴۰ درصد در بازار‌های جهانی می‌شکنند و این افراد همان دست‌های ضد تولید هستند که بار‌ها رهبری فرمودند: عده‌ای با استفاده از رانت‌ها و ویژه‌خواری‌های خاص در جهت تضعیف تولید داخل حرکت می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در حوزه اقتصاد به موضوع رانت‌خواری در حوزه زعفران ورود کنند، افزود: وقتی جریانی با کالای استراتژیک ایرانی مقابله می‌کند باید برخورد مناسب با آن در دستور کار قرار گیرد؛ به طور قطع اگر نتوانیم قیمت زعفران را تقویت کنیم چند صد هزار خانواده که معیشت آن‌ها با طلای سرخ درگیر است با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال اتخاذ تدابیری برای مقابله با دست‌های پنهان و رانت‌خواران هستیم، گفت: با همکاری مسئولان بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اتاق فکری را تشکیل دادیم و در حال مدیریت بازار هستیم؛ انتظار می‌رود دولت نظارت‌ها را تشدید و با همکاری دستگاه‌های امنیتی اجازه ندهند که افرادی که تشکیلات و تشکل‌هایی دارند که خود باید حامی زعفران باشند، اما در حال تضعیف بازار طلای سرخ هستند در مسیر بازار زعفران مشکل ایجاد کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اگر بتوان قیمت زعفران را تقویت و با سودجویان مقابله کرد در سال جاری چند صد هزار شغل فصلی را می‌توان ایجاد کرد البته توجه به فرآوری طلای سرخ هم می‌تواند ثروت بسیار بزرگی را برای کشور در پی داشته باشد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قیمت طلای سرخ طلای سرخ زعفران رانت خواری پارسی خبر نماینده مردم در مجلس سازمان تعاون روستایی دست های پنهان مجلس یازدهم قیمت زعفران یادآور شد طلای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه

قیمت سکه در معاملات نقدی روز پنجشنبه هفته قبل نزولی شد. در شرایط کنونی فنی‌های بازار معتقدند که قیمت‌ها در مرز حساسی قرار دارند و دو روز ابتدای هفته جاری برای معامله گران مهم است.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سکه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل با افت دما روبرو شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از آنکه قیمت دلار به مسیر کاهشی خود ادامه داد سکه بازان بار دیگر دنده‌معکوس زدند و فلز گران‌بهای داخلی با افت ۱۵۰ هزار تومانی بر روی ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

در شرایط کنونی فنی‌های بازار معتقدند که قیمت‌ها در مرز حساسی قرار دارند و دو روز ابتدای هفته جاری برای معامله‌گران مهم است.

گفتنی است بازار طلا روز جمعه شاهد فراز و فرود قیمت اونس طلا بود. فلز زردرنگ جهانی روز گذشته تا سطح ۲۳۵۲ دلار بالا رفت؛ اما دوباره نزولی شد و تا محدوده ۲۳۲۶ دلار پایین آمد. البته بامداد امروز قیمت طلا در حول‌وحوش ۲۳۳۸ دلار بسته شد.

از سوی دیگر برخی از معامله‌گران مدعی بودند که اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی روز جمعه تا حدودی کاهشی شد. فعالان بازار می‌گفتند درصورتی‌که دلار در اولین روز هفته نوسان نزولی را ثبت کند شرایط برای صعود سکه دشوار خواهد شد.

به عقیده تکنیکالیست‌ها درصورتی‌که سکه بالای مرز ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ماندگار شود احتمال رسیدن آن به نیمه کانال یاد شده وجود دارد. از سوی دیگر مرز ۴۲ میلیون‌تومانی و محدوده ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای جناح کاهشی بازار مهم است. هفته گذشته سکه تا این مرز مهم پایین آمد، اما نتوانست تثبیت دهد و دوباره به سمت بالا برگشت. تحلیلگران می‌گویند درصورتی‌که سکه مرز ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست دهد قدرت کاهشی‌ها تا حدودی بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • نفت در مدار رشد؟
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر