Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@11:26:23 GMT

ادبیات سیاه جنگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۹۲۱۶

ادبیات سیاه جنگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

«همسو با حماسه» تلاش دارد تا با پرداختن به حوزه‌ها و موضوعات جدید در حوزه ادبیات پایداری، مانند ادبیات سیاه دفاع مقدس که چند سالی است آثاری از آن در خارج از کشور منتشر می‌شود، به برخی از پرسش‌های مهم در این زمینه پاسخ دهد. ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «همسو با حماسه»، نوشته محسن سیفی، با نگاهی به ادبیات پایداری، تعریف و ویژگی‌های این گونه ادبی به کوشش به‌نشر به تازگی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان به پژوهش در این زمینه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادبیات پایداری موضوع ناشناخته و مبهمی در ادبیات فارسی نیست؛ رگه‌های این نوع ادبی را می‌توان از سده‌های پیش تا کنون بررسی کرد، اما وقوع جنگ تحمیلی رنگی دیگر به این گونه ادبی داد. با وجود خلق آثار در گونه‌های ادبی مختلف با تم و موضوع ادبیات پایداری در سال‌های گذشته، آثار پژوهشی در خوری در این زمینه منتشر نشده است. ای بسا در برخی از حوزه‌ها هنوز پرسش‌هایی در ذهن جویندگان و پژوهشگران وجود دارد که بی‌پاسخ مانده است. به نظر می‌رسد «همسو با حماسه» با در نظر گرفتن این موضوع و به منظور پاسخ به بخشی از پرسش‌های دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه تدوین و منتشر شده است.

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: ادبیات پایداری ریشه در روح متعهد، بلند و غیرت‌ورزانه ایرانیان از دیرباز تا به امروز دارد و این موضوع در تا رو پود اشعار، داستان‌ها، فیلم‌نامه‌ها، روایت‌ها، خاطرات و دیگر آثار شاعران و نویسندگان بروز یافته است. این نوع ادبیات ترویج‌دهنده مضامین ارزشمندی چون مبارزه با ظلم و ستم، یاری مستضعفان، قیام علیه مستکبران و زورگویان، دعوت به مبارزه و جهاد، ستایش آزادی و آزادگی، تجلیل از صلح و عدالت، شهادت‌طلبی و ایثار، امید به آینده و نیز ظهور منجی است.

وقوع هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، نقطه عطفی در ادبیات پایداری محسوب می‌شود که منجر به رویش‌های متعدد و تولید آثار فاخر ادبی شد و حتی بر نسل نویسندگان جنگ‌ندیده نیز تأثیر گذاشت. این رویداد تحولی شگرف در ادبیات پایداری پدید آورد و با تأکید بر سه کلیدواژه مقاومت، حماسه و دغدغه‌مندی، پیوندی جدی و ناگسستنی میان ادبیات پایداری و ادبیات آیینی و دینی برقرار کرد.  در این کتاب درباره ویژگی‌ها، رویکردها و درون‌مایه‌های ادبیات پایداری سخن گفته شده است.

«همسو با حماسه» از سه فصل تشکیل شده است. نویسنده ابتدا به مفهموم ادبیات پایداری و پیشینه آن در ادبیات فارسی پرداخته است و در ذیل این عنوان، موضوعاتی چون شعر پایداری و مؤلفه‌های آن در آثار شاعران این حوزه پرداخته و در ادامه، به موضوعاتی چون رویکردهای فیلم‌نامه‌های سینمای دفاع مقدس، انسان در داستان‌های این حوزه، تأثیر جنگ تحمیلی بر داستان‌نویسی معاصر، هم‌گرایی معنایی میان شعر و داستان دفاع مقدس و پایداری، دشمن‌شناسی در ادبیات داستانی سیاه دفاع مقدس و... پرداخته است.

داستان فرار دیپلمات ایرانی از «سیاه‌چال مستر»

انتشارات به‌نشر با همکاری کانون اندیشه جوان این اثر را در 500 نسخه و در 208 صفحه در دسترس علاقه‌مندان به حوزه ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس قرار داده است.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات ادبیات دفاع مقدس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات ادبیات دفاع مقدس کتاب و ادبیات ادبیات دفاع مقدس ادبیات پایداری دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۹۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز

پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس "سید علاءالدین اسدپور" امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز مورد استقبال خانواده شهدا و مردم قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد