Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد که مذاکرات آمریکا و عراق، نتیجه مشخصی در بر نخواهد داشت.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا، درباره توافقنامه نظامی بین آمریکا و عراق به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق که اخیرا آغاز شده دربرگیرنده چند محور مهم است. پارلمان عراق در سال گذشته طرحی را به تصویب رساند که براساس آن طرح، نیروهای آمریکایی باید در یک فرایند زمانی مشخصی، خاک عراق را ترک کنند زیرا حضور نیروهای آمریکایی در عراق نه تنها کمک به برقرار امنیت در عراق نکرده بلکه موجب ناامنی در این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل پارلمان عراق، طرحی را تصویب کرد که دولت عراق را مکلف می‌کند که باید نیروهای متجاوز را ظرف شش ماه آینده از خاک عراق، اخراج کند.

او افزود: موضوع دیگر، مسئله روابط ایران و عراق و روابط عراق و آمریکا است، مبنی براینکه آیا مسئله اختلافات ایران و آمریکا ممکن است بر اوضاع داخلی عراق تاثیر بگذارد یا خیر، لذا دولت عراق باید زمینه‌ای را فراهم کند که روابط خود را با ایران حفظ کند و هم در چارچوب مسائل دیپلماتیک، روابط خود را با آمریکا تعریف کند. این یکی از مسائل بسیار مهم و دشوار است. 

هانی زاده ادامه داد: مسئله امنیت آینده عراق، وضعیت اقتصادی عراق و همکاری‌های اقتصادی عراق با کشورهای منطقه یکی از مذاکرات راهبردی عراق با آمریکا است. گزارش ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا پروسه مذاکرات راهبردی را طولانی کنند تا نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود. مصطفی الکاظمی نیز در تلاش است زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق را فراهم کند تا شرایط را به گونه‌ای رقم بزند تا در آینده، فراکسیون‌های دیگری غیر از فراکسیون‌های فعلی به مجلس راه پیدا کنند زیرا انتظار، مصطفی الکاظمی این است که پارلمان عراق یک پارلمان مستقل و خارج از چارچوب فعلی باشد. 

او عنوان کرد: به نظر می‌رسد که این مذاکرات، نتیجه مشخصی در بر نخواهد داشت. آمریکایی‌ها تلاششان بر این است که اگر دولت مصطفی الکاظمی فشار بیاورد که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند در مقابل آمریکایی‌ها نیز از اهرم فشار داعش علیه ملت و دولت عراق استفاده کنند. به ویژه اینکه در چهار ماه گذشته، آمریکایی‌ها بخش زیادی از نیروهای داعش را از سوریه به موصل، صلاح‌الدین و الانبار در شمال عراق منتقل کردند تا اگر دولت عراق فشار وارد کند تا نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند، آمریکا نیز در مقابل با استفاده از داعش بتواند ناامنی‌ها را در عراق گسترش دهد.

این تحلیگر مسائل منطقه تاکید کرد: از این رو به نظر می‌رسد این مذاکرات راهبردی، سرنوشتی مانند برجام خواهد داشت و حتی اگر به توافق هم برسند، یقینا آمریکایی‌ها زیر بار توافقات نخواهند رفت. آمریکا از برجام خارج شد و این نشاندهنده است که آمریکا هیچ پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی، ندارد. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق آمریکایی ها دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، «کریس کار»، دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیروهای پلیس حمایت کرده است.

دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد.»

همچنین براساس گزارش منابع آمریکایی، رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری آمریکا در پی حمله پلیس این کشور به تحصن دانشجویان این دانشگاه در حمایت از غزه بازداشت شده است.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین و با هدف توقف جنگ در غزه با واکنش و سرکوب شدید نیروهای پلیس آمریکا روبرو شده است. در همین ارتباط نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیروهای امنیتی آمریکایی اعلام کرد: این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

گفتنی است با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حمایت‌های بی‌جانبه ایالات متحده از این جنایت‌ها دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به اعتراضات گسترده، اعتصاب و بست‌نشینی در داخل محوطه این دانشگاه‌ها دست زده‌اند.

این دانشجویان خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی هستند.

با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در این موج از سرکوب‌ها ۹۳ دانشجوی معترض در دانشگاه کالیفورنیا و ۳۴ دانشجوی معترض در دانشگاه تگزاس از سوی پلیس آمریکا به شدیدترین شکل سرکوب و بازداشت شده‌اند.

کد خبر 6088829

دیگر خبرها

  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل