Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دیپلمات یمنی در خصوص تجاوزات عربستان در این کشور و اصرار به ادامه آنها با وجود تحمل خسارت‌های سنگین اظهار داشت که عربستان و هم‌پیمانان آن تنها ابزاری از ابزارهای آمریکایی-صهیونیستی در منطقه هستند. ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در زمینه تحولات اخیر یمن و علت اصرار عربستان سعودی به ادامه جنگ در این کشور با وجود شکست‌های سنگینی که در عرصه‌های مختلف به دلیل آن متحمل شده٬ مصاحبه‌ای با دیپلمات ارشد یمنی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«معتز قرشی» دیپلمات یمنی در دمشق در این گفتگو در خصوص تحولات میدانی و نظامی اخیر یمن اظهار داشت: بدون شک اوضاع نظامی در یمن همچنان تصاعدی است؛ زیرا ارتش و کمیته‌های مردمی عملیات‌های خود را در دفاع از کشورشان- چه در جبهه‌های مرزی و چه سایر جبهه‌ها ادامه می‌دهند و شاید مهم‌ترین این جبهه‌ها اکنون که درباره درگیری‌های آن صحبت می‌شود٬ جبهه «مارب» باشد.

یمن علاوه بر جنگ نظامی درگیر جنگ اقتصادی هم هست

القرشی ادامه داد: علاوه بر آن در جبهه‌های جنوب یمن نیز شاهد درگیری‌های میان شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی با شورای انتقالی جنوب هستیم که بر استان‌های این منطقه تسلط یافته و اعلام خودمختاری در آنها کرده است. همانطور که همه می‌دانند نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات متحده عربی هستند و این موضع موجب ایجاد سردرگمی در منطقه جنوب یمن شده است. اما مهم ترین چالشی که امروز یمنی‌ها همانند سایر کشورهای جهان در معرض آن قرار دارند٬ اپیدمی کروناست که هم‌زمان با وضعیت بد انسانی در این کشور شیوع یافته است. مشکلات و رنج‌های یمنی‌ها از محاصره زمینی و دریایی و هوایی پنج‌ساله این کشور از سوی کشورهای عضو ائتلاف متجاوز قطعا وضعیت اقتصادی و انسانی یمن را تحت تاثیر قرار داده که همین امر تاثیر منفی مستقیم بر میزان توانایی دولت برای مقابله با این ویروس دارد. یمن در کنار جنگ نظامی که همه می‌دانند تا چه اندازه با شیوع انواع بیماری های مزمن که کرونا هم مزید بر علت شده ما را رنج داده٬ درگیر یک جنگ اقتصادی گسترده نیز هست.

وی تصریح کرد: اما دولت نجات ملی یمن با همه توان خود و امکاناتی که دارد و نیز کمپین‌های گسترده وزارت بهداشت و هیئت‌های ناظر بر آنها و کادر پزشکی٬ به کامل‌ترین شکل ممکن به وظایف خود در این زمینه عمل می‌کند. درحال حاضر روحیه بالایی برای مقابله با این ویروس وجود دارد و خواستار عدم شکست روانی در برابر آن و مقابله با کرونا همانند سایر اپیدمی‌ها هستیم؛ با توجه به اینکه کشورهای متجاوز تلاش می‌کنند از این بیماری و پیامدهای انسانی آن برای تحقق پیروزی‌های نظامیشان سوء استفاده کنند که این تلاش‌ها گاهی از طریق جعبه‌های حامل تجهیزات پزشکی آلوده مانند ماسک و دستکش از خلال هواپیماهای نظامی است و گاهی از طریق بازکردن راه‌‌های زمینی که بر آنها تسلط دارند برای ورود هزاران نفر از همه کشورها بدون اتخاذ اقدامات پیشگیرانه صورت می‌گیرد.

معتز القرشی اظهار داشت: طی مدت 5 سال از این جنگ٬ ارتش و فرزندان مقاوم ملت یمن تحت رهبری انقلابی که «عبدالملک الحوثی» اعلام کرد٬ با انواع جنگ‌های فرهنگی و فکری و اجتماعی و اقتصادی مواجه بوده‌اند و بدون شک اکنون در یک جنگ نظامی هستیم؛ اما هیهات و خدا را شکر که با همه مشکلات مذکور از این مصیبت عبور خواهیم کرد.

راه حل جامع تنها راه دستیابی به راه حل سیاسی

این مسئول یمنی در زمینه تلاش‌ها و ابتکارهای سیاسی که تحت حمایت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ یمن مطرح می‌شود گفت: متاسفانه ما از سازمان ملل خواستیم تا در تلاش‌های خود جدی باشد و به طور مستقیم با خطاهای موجود مواجه شود٬ از سوی دیگر توافق استکهلم نیز وجود داشت که ما معتقدیم اولین مبنا برای توافق سیاسی در خصوص بحران یمن بود. اما متاسفانه کشورهای عضو ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها از همان لحظه اول برای شکست آن تلاش کردند٬ پرونده اسرا و پرونده انسانی و شکستن محاصره و توزیع حقوق مردم همچنان متوقف بوده و ملت یمن از عدم دریافت حقوقشان رنج می‌برند. ما معتقدیم که راه‌حل بشردوستانه اولین گام برای ورود به یک روند صلح جامع خواهد بود؛ اما طرف مقابل هیچ اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد است که با زور نظامی و استبداد می‌تواند این امر را به ما تحمیل کند٬ چیزی که ما نمی‌خواهیم و از آن برائت می‌جوییم. اگر آنها به دنبال یک راه حل سیاسی هستند٬ باید یک راه حل جامع و دربرگیرنده همه جوانب سیاسی و امنیتی و نظامی و اقتصادی٬ یک راه‌حل شامل همه پرونده‌ها باشد؛ چرا که نمی‌توان پرونده‌ها را تکه تکه کرد. اما آنها به دنبال از بین بردن افراد و انحلال ارتش و خلع سلاح آن و برچیدن اردوگاه‌ها و... هستند تا بعد از آن درباره مسئله سیاسی و قانونی و ... بحث کنند.

القرشی تاکید کرد: این امر به کلی مردود است و اگر آنها می خواهند راه حلی پیدا کنند باید شامل همه پرونده‌ها باشد و نقاطی برای توافق وجود داشت مانند توافق صلح و مشارکت که همه طرف‌های سیاسی از جمله آمریکا که امروز در صف مزدوران عربستان ایستاده است آن را امضا کردند.

عربستان فاید تصمیم گیری سیاسی مستقل است

این دیپلمات یمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عربستان با وجود شکست در این جنگ همچنان اصرار به ادامه آن دارد ابراز داشت: در حقیقت این امر تاکید بر چیزی است که ما بارها آن را گفته و تکرا کرده‌ایم؛ عربستان چیزی جز یک ابزار از ابزارهای آمریکایی-صهیونیستی در منطقه نیست. اگر عربستان یک کشور مستقل بود که می‌توانست تصمیم‌گیری‌ سیاسی مستقل در راستای منافع خود را داشته باشد٬ این جنگ را متوقف می‌کرد و با توجه به شناختی که از پیامدها و خسارت‌های آن داشت اصلا اقدام به راه‌اندازی این جنگ نمی‌کرد. اما واقعیت این است که عربستان و در کنار آن امارات و سایر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز در جنگ یمن تنها ابزاری از ابزارهای آمریکایی- صهیونیستی در منطقه برای اجرای پروژه‌های واشنگتن و صهیونیست‌ها هستند که در صدد بی‌ثبات کردن منطقه است . بنابراین وضعیت آل سعود در سایه خسارت‌های فراوان اقتصادی و انسانی که وضعیت حکمرانی آن را نیز تحت تاثیر قرار داده دیگر مانند قبل نیست و همه اینها از عواقب و خسارت‌های ناشی از جنگ یمن است .اما آنها فقط یک ابزار هستند و بنابراین هرگز از اصرارشان برای ادامه جنگ و عدم فکر کردن به اینکه تصمیماتشان را خودشان بگیرند تعجب نمی کنیم.

شورای همکاری خلیج فارس: موضع ما در حل سیاسی بحران یمن ثابت استیمن|حملات جنگنده‌های سعودی به الجوف و حجةیمن|توافق الحدیده بیش از 100 بار نقض شد/ ادامه حملات هوایی عربستان به مأربعربستان 30 بار استان‌های مختلف یمن را بمباران کرد3 شهید در حمله جنگنده‌های سعودی به یمن

عربستان و امارات به دنبال تجزیه یمن هستند

دیپلمات یمنی در خصوص درگیری‌های شدید مناطق جنوبی میان مزدوران سعودی و اماراتی به ویژه در عدن و جزیره سقطری و علت این درگیری‌ها و نیز اینکه این جنگ‌ها با هدف سیطره بر مناطق جنوبی بوده و می‌توان آن را شورش اهالی جنوب علیه عربستان نامید گفت: در حقیقت هیچ شورشی علیه عربستان یا امارات وجود ندارد. ریاض و ابوظبی در هماهنگی با یکدیگر بوده و این واضح است. آنها برای تجزیه یمن و تسهیل سیطره بر آن و تحقق طمع ورزیهایشان در این کشور چه ژئوپلیتکی و چه اقتصادی و حتی در سطح بشری تلاش می‌کنند. هویت یمن با این بعد تاریخی عربی و اسلامی٬ این کشورها را که تنها متکی به خاندان و خانواده خود بوده و هیچگونه میراث فرهنگی و اجتماعی و حتی اسلامی ندارد تهدید می‌کند و به دنبال آن٬ آنها تصمیم گرفتند تا یمن را تجزیه کنند و مناطق جنوبی را که ادعا می کردند آزاد کرده و امنیت را به آنها بازگردانده‌اند تحت سیطره خود در آوردند و تلاش می‌کنند تا دولت مستعفی مقیم در هتل‌های ریاض را به آنجا بازگردانند. اما اگر آنها صنعا را نیز تحت سیطره خود در می‌آورند٬ اوضاع این شهر هم به وخامت عدن می‌شد. آنها می خواهند عدن را تکه تکه کنند و تظاهر می‌کنند که در جنوب بینشان اختلاف است. اما واقعیت این است که هیچ اختلافی میان آنها وجود ندارد و کسانی که برنامه هایشان را اجرا می کنند با نهایت تاسف و حزن شدید مزدوران یمنی هستند که خودشان را به متجاوزان فروخته و به منافع کشور و ملتشان اهمیت نمی‌دهند.آنها تنها ابزار هستند و به زودی با این نقشه‌های دشمن که اجرا می‌کنند در آتش جنگ خواهند سوخت.

انصار الله با حملات موشکی رویاهای عربستان را بر باد داد

وی در پاسخ به سوالی درباره این موضوع که امروز موضع سعودی در برابرجنبش انصارالله و ارتش یمن در ضعیف‌ترین جایگاه ممکن است و یا این وجود تهدید به زور نظامی می‌کنند؛ اما همه برگ‌های نظامیشان را استفاده کرده و به هیچ یک از اهدافشان در ورود به صنعا یا سرکوب انصارالله نرسیده‌اند خاطرنشان کرد: عربستان امروز در موقعیت غیرقابل بازگشتی وجود دارد. در گذشته این کشور مداخلات کمی در امور یمن از خلال رژیم سابق داشت و امروز رویاهایش در یمن بزرگتر شده است. اما ملت آزاده یمن و انصارالله با رهبری عبدالملک الحوثی از خلال حملات موشکی خود به عمق مواضع استراتژیک سعودی٬ این رویا را خراب کرد و آنها اکنون هیچ قدرتی ندارند و اگر از این جنگ عقب‌نشینی نکنند٬ این اقدامات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ادامه خواهد یافت.

معتز القرشی درباره احتمال محاکمه سران سعودی به دلیل راه اندازی جنگ ویرانگر یمن و جنایت‌هایی که در حق ملت این کشور مرتکب شدند پس از پایان آن٬ توسط سازمان‌های مربوطه بین‌المللی اظهار داشت: متاسفانه همه سازمان‌های بین‌المللی و تصمیم گیری‌های آنها تحت کنترل آمریکا هستند؛ بنابراین مسئله محاکمه جنایتکاران سعودی و اماراتی نیز همانند جنایتکاران صهیونیستی بوده و همه آنها تحت کنترل یک اپراتور هستند. بنابراین عدالت بین‌المللی را تنها زمانی مشاهده می‌کنیم که محور مقاومت بر محور شری که نه تنها به دنبال تجزیه یمن که همه کشورهای منطقه است؛ همانطور که در سوریه و لبنان و فلسطین اشغالی و... شاهد آن بودیم. بنابراین ما نمی‌توانیم محاکم این جنایتکاران را ببینیم؛ مگر در صورتی که سیستم جهان از حالت تک قطبی و سیطره آمریکا خارج شده و به یاری خداوند به زودی با پیرروزی محور مقاومت شاهد خواهیم بود که ایالات متحده دیگر تصمیم‌گیرنده جهان نیست و در سایه این تغییر جهان دچار تحولات زیادی در آینده خواهد شد.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صهیونیستی در منطقه دیپلمات یمنی درگیری ها جبهه ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از جنوب لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک سنگین به کفر شوبا حمله کردند.

کفر شوبا نزدیکترین منطقه مسکونی در جنوب لبنان به پایگاه رویسات العلم نظامیان صهیونیست در بلندی‌های مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های اشغالی کفر شوبا قرار دارد با وجود اینکه منطقه در حدود هفت ماهه گذشته آماج حملات جنگنده‌ها و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما مردم مقاوم جنوب حاضر به ترک این مناطق نیستند.

در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک به کفر شوبا حمله کردند در این حمله قاسم اسعد از اهالی کفر شوبا به شهادت رسید......

مصاحبه مردمی

دیگر خبرها

  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • بمباران بخش‌های مسکونی نوار غزه ادامه دارد
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • بایدن قصد خودکشی داشت!