Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران- بررسی تحولات دهه گذشته ایران از منظر سیاسی و اجتماعی، محور گفت وگویی است که روزنامه شرق با محسن رنامی اقتصاددان انجام داده است.

بخش هایی از اظهارات او را می خوانید:

*دهه گذشته که آغاز آن را سال ۱۳۸۸ و پایان آن را بهار ۱۴۰۰ فرض می‌کنیم، با دو زلزله آغاز شد و با دو زلزله هم پایان می‌پذیرد و تمام وقایعی که در فاصله این دو مرحله رخ داده است، از جنس زلزله نیستند، بلکه از پیامدها و پس‌لرزه‌ها و نشانه‌های بحران و نمودهای آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* دو زلزله‌ای که این دهه با آن آغاز شد و همه تحولات بعدی به‌نوعی بر پایه تحول و درهم‌ریزی ناشی از آن دو بوده‌اند عبارت‌اند از انتخابات سال ۱۳۸۸ که سیاسی بود و اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ که یک زلزله اقتصادی محسوب می‌شود و به‌گمانم در این حوزه، زلزله‌ای با این وسعت بعد از انقلاب نداشته‌ایم. اما زلزله‌ای که این دهه با آن به اتمام خواهد رسید، یکی زلزله اجتماعی، اقتصادی و نهادی کرونا در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است که بسیاری از ساختارهای نهادی و تاریخی کشور را تغییر می‌دهد و بر همه حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، تأثیر عمیقی خواهد داشت و نهایتا تحول پایانی که در پیش‌روی ماست، زلزله سیاسی، اجتماعی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد بود که متعاقب آن تغییراتی صورت خواهد گرفت؛ یعنی حتی اگر هیچ حادثه‌ای رخ ندهد و یک انتخابات آرام با هر سطحی از مشارکت و با پیروزی هر شخصی با هر نگرش سیاسی برگزار شود، این انتخابات سرآغاز سلسله‌ای از تغییرات خواهد بود.

*در حقیقت شکل و نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ و نتایج آن برآیند همه وقایع دهه گذشته و آغاز یک دوره تحولات بنیادین خواهد بود؛ یعنی ما در طول این دهه متحمل تغییراتی شدیم که آرام و تدریجی بود و با انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پایان آن تغییرات و آغاز یک‌سری تغییرات ساختاری جدید را شاهد خواهیم بود. انتخابات ۱۴۰۰ منجر به ریل‌گذاری جدیدی در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد؛ خواه انتخاباتی بسته و غیررقابتی و کم‌رونق باشد که منجر به پیروزی یکی از چهره‌های محافظه‌کار بشود؛ خواه انتخاباتی نسبتا آزاد و دوقطبی و با رقابتی شدید بین کاندیداهای محافظه‌کاران و تحول‌خواهان باشد.

* حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ پتانسیل برخورد نظامی خشونت‌بار میان جناح‌های درون حکومت و پتانسیل شورش‌های خشونت‌بار و خونین درون جامعه را نیز نداشت و دیدیم که هر دو طرف منازعه در عمل نشان دادند که هرگاه حوادث به سمت خشونت سوق پیدا می‌کرد و کنترل‌پذیر نبود، حتما یکی از طرفین کوتاه می‌آمد و راه مصالحه را پیش می‌گرفت، البته به گمان من از هر دو سوی منازعه خیلی بهتر می‌شد آن را مدیریت کرد. بااین‌حال دیدیم وقتی عملا به سمت تندشدن حرکت‌ها رفت، رهبران جریان اصلاح‌طلب، آن پافشاری و اصرار مورد انتظار طرفداران خود را اعمال نکردند و برای حفظ کشور کوتاه آمدند. در میان حوادث بعدی نیز اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نیز ظرفیت تبدیل‌شدن به وضعیت خطیری را که گفته شد، نداشت و دیدیم که کنترل و مدیریت شد؛ اما اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ این پتانسیل را داشت که به‌سرعت به یک فاجعه ملی و شورش‌های مستمر دنباله‌دار تبدیل شود و ‌ای‌بسا برخورد تند و کنترل فوری حکومت نیز ناشی از این بود که نگران همین مسئله بودند. درهرحال اعتراضات سال ۹۸ ویژگی‌هایی داشت که می‌توانست به فاجعه تبدیل شود.

*ترور حاج‌قاسم و پاسخ نظامی ایران اتفاقا این ظرفیت و پتانسیل را داشت که کشور را به وضعیت حاد ناشی از درگیری نظامی سوق دهد اما هر دو طرف خویشتن‌داری کرده و خردمندانه پاسخ دادند و از جنگ و برخورد نظامی جلوگیری شد؛ اگرچه امکان و پتانسیل آن وجود داشت. اما حتی اگر برخورد هم اتفاق می‌افتاد، یک برخورد محدود بود و به‌عنوان یک زلزله سیاسی محسوب نمی‌شد؛ یعنی در ساختار تغییری ایجاد نمی‌شد.

*ما باید خیلی سریع و قبل از اینکه اقتصاد ملی دچار آسیب جدی شود و تحولات سیاسی غرب هم فرصت امتیازگیری بیشتر را از ما بستاند، وارد مذاکره شویم. اگر بخواهیم این مذاکرات را به بعد از انتخابات ۱۴۰۰ موکول کنیم، چون مشخص نیست در آن زمان اقتصاد جهانی در چه وضعیتی خواهد بود و مثلا نتیجه منازعات میان آمریکا و چین و دیگر مناسبات قدرت در عرصه بین‌المللی به کجا کشیده خواهد شد و مشخص نیست نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد شد و مشخص نیست بحران‌های اقتصادی داخلی ایران در کجا سر باز کرده باشد؛ بنابراین موکول‌کردن این امر مهم و سریع به ۱۵ ماه دیگر پُرریسک است. اطمینان دارم که در یک سال آینده اتفاقات بزرگی در اقتصاد و در جامعه و سیاست ایران رخ خواهد داد و ساختارهای سیاسی-اقتصادی جهانی نیز تغییرات شگرفی خواهد داشت؛ بنابراین اگر اصولگرایان صرفا به‌این‌دلیل الان مانع باشند که بعدا امتیاز این کار را برای خودشان ثبت کنند، به این معنی است که درک درست و دقیقی از تحولاتی که در زیر پوست جامعه و اقتصاد ایران در جریان است، ندارند و نیز درباره تحولات جهانی دچار یک خطای استراتژیک هستند و البته درباره منافع ملی ایران نیز بی‌توجه‌اند.

لینک کوتاه: asriran.com/0034j5

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اقتصاد ملی محسن رنانی انتخابات ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی افزود: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد.مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار می‌شود و سقف نیازها بررسی می‌گردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.افراد زیادی هستند که به برخی از پویشها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رییس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رییس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 6092798 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور