Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:57:44 GMT

ورزش پهلوانی در مدارس تدریس شود

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۰۶۸۴

ورزش پهلوانی در مدارس تدریس شود

محمدجعفرپور شنبه‌شب در مراسم جشن ترویج فرهنگ پهلوانی که در زورخانه خلف‌باغ یزد برگزار شد افزود: اختصاص بخشی از کتاب دانش‌آموزان به این ورزش موجب فرهنگ‌سازی بیشتر آن می‌شود.

وی ادامه داد: باید دانش‌آموزان را از همان ابتدای تحصیل بنحو مناسب و جذاب با سابقه، اهداف، نحوه اجرا و برنامه‌های ورزش پهلوانی که جزو آیین نیاکان و بومی ایران است آشنا کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول اظهار کرد: هرچند تاکنون در برخی بخش‌ها شاهد معرفی و اقدام‌های فرهنگی در معرفی و فرهنگ‌سازی این رشته هستیم ولی به خاطر اهمیت موضوع اصلا کافی نیست.

جعفرپور همچنین به شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: برگزاری برخی مسابقات و آموزش‌ها با بهره‌گیری از فضای مجازی پیگیری می‌شود و مشکلی در ادامه فعالیت‌ها نیست .

وی همچنین به اهمیت رسیدگی به مرشدان، مربیان و مدیران زورخانه‌ها که به خاطر شیوع این بیماری دچار ضرر و زیان شدند اشاره کرد و همکاری مسوولان و خیران در کمک به آنها را خواستار شد.    

تاکنون اطلاعات و سوابق کامل ۱۷ هزار باستانی‌ کار از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان در ۳۱ استان جمع‌آوری و در سامانه فدراسیون ثبت شده که در ۷۰۰ زورخانه به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی مشغول هستند.

ورزش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

در تاریخ معاصر یزد در این رشته به افراد نام آوری چون «پهلوان بزرگ یزدی»، «پهلوان ابراهیم حلاج» و «پهلوان محمد عبدل معروف به پهلوان کوچک» و … بر می‌خوریم نشان از قدمت ورزش پهلوانی زورخانه‌ای  دارد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن و میل بازی است.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارند و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می‌دهند.

استان یزد ۴۸ هیأت ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته‌های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بود.

برچسب‌ها مدارس یزد ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس یزد ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی مدارس یزد ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی ورزش پهلوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، آئین نکوداشت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و روز قشر بسیج ورزشکاران در زورخانه مرحوم عمادی ساری برگزار شد.

 در این آیین از خانواده شهدای ورزشکار، مهرادعلی بابایی و علی معلم کلایی، تجلیل و همچنین شهید شاخص ورزشکار سال ۱۴۰۳ کشور شهید سعید شبان گورچین قلعه ،معرفی و از تمثال این شهید رونمایی شد.

همچنین با حضور حجت الاسلام یاسر طاهری، رجبی مدیرکل ورزش و جوانان، عباد دلیری رئیس اداره ورزش و جوانان ساری، غفارپور مسئول بسیج ورزشکاران مازندران، طورسوادکوهی و باقری روسای هیات زورخانه‌ای و کبدی استان و ساری، شریفی عضو شورای شهر ساری، نادری مسئول کانون بسیج ورزشکاران و روسای هیات‌های ورزشی ساری و قهرمانان ، از پیشکسوتان، مربیان و قهرمانان مروجان فرهنگ و منش پهلوانی تجلیل شد.

 

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس