Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@15:52:12 GMT

تشخیص تک فوتون‌های نور با سرعتی بی‌سابقه 

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۰۸۶۵

تشخیص تک فوتون‌های نور با سرعتی بی‌سابقه 

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این دوربین که اولین دوربین مگاپیکسلی شمارش فوتون محسوب می شود از اولین فناوری حس‌گر تصویر از نوع خود برخوردار است؛  این دوربین جدید فوتونهای منفرد نور را تشخیص می دهدو آنها را با سرعت بی سابقه حدود ۱۵۰ میلیون برابر در ثانیه به سیگنال های برق تبدیل می کند.

می توان از این فناوری که توسط مهندسین «آزمایشگاه معماری پیشرفته کوانتومی» سوییس ابداع شده است  برای بهبود وضوح واقعیت افزوده یا تقویت سیستم های «لیدار» ( LiDAR) برای اتومبیل های خودران استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوربین جدید به کمک وضوح بالا و توانایی که در اندازه گیری عمق دارد،  می تواند واقعیت مجازی را واقعیتر جلوه داده و اجازه دهد تا با اطلاعات واقعیت افزوده در روشی یکپارچه‌تر ارتباط برقرار کرد.

انرژی فناوری این دوربین از دیودهای تک فوتون و یا SPAD تامین می شود. مهندسان علاوه بر کوچک کردن پیکسل های SPAD به اندازه ای بی‌سابقه، همچنین موفق شدند تا مقدار انرژی مصرفی هر پیکسل را کاهش دهند.  

این دوربین در نتیجه برخورداری از فناوری‌های پیشرفته می‌تواند با سرعت‌های بی‌سابقه‌ای تصویربرداری کند بطوریکه با حفظ دقت زمان بندی و بهره‌وری انرژی، می تواند تا بیش از ۲۴ هزار فریم در ثانیه عکس بگیرد.

یکی از کاربردهای این دوربین جدید در خودروهای خودران است؛ این دوربین با فعال کردن چند دستگاه لیدار کم مصرف، به سرعت دید سه بعدی با وضوح بالا از محیط اطراف ارائه می دهد و درنتیجه سطوح بی‌سابقه‌ای از ایمنی را در خودروهای خودران ارایه می دهد.  

در آینده ای دورتر  ارتباطات کوانتومی، سنجش و محاسبه همه می‌توانند از دوربین های شمارش فوتون با وضوح چند مگاپیکسلی بهره ببرند.  

ویژگی های این دوربین در یک مقاله تحقیقاتی در مجله Optica منتشر شده است.  

برچسب‌ها تصویربرداری خبرگزاری یونایتدپرس نور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تصویربرداری نور تصویربرداری نور بی سابقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی در دزفول از لنز دوربین شهروند خبرنگار

روز گذشته بارش شدید باران موجب جاری شدن سیلاب در شهر دزفول شد. آبگرفتگی خیابان‌ها منجر به گرفتار شدن تعداد زیادی از خودرو‌ها و شهروندان شد.

بلافاصله نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به صورت هماهنگ با دیگر دستگاه‌های امدادی و عملیاتی، اقدام به امدادرسانی کردند و به افراد گرفتار در سیلاب را کمک رسانی کردند.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از اقدامات نیرو‌های عملیاتی را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - خوزستان

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دنیای فیزیک در آستانه یافتن تک‌قطبی‌های مغناطیسی؟
  • دوربین‌های هوشمند جاده‌ای چگونه تخلف و سرعت خودرو‌ها را ثبت می‌کنند؟
  • هرآنچه درباره نسل ششم آیپد ایر می‌دانیم
  • ببینید | لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته!
  • امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی در دزفول از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد
  • ژاپن بر روی اینترنت نسل۶، ۵۰۰برابر سریع‌تر از نسل۵ کار می‌کند!
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • خیز ژاپن برای اینترنت نسل ۶، ۵۰۰ برابر سریع‌تر از نسل ۵!
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد