Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ همین چند سال پیش بود که مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر تبریز در ایام مختلف میزبان هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی می‌شد ولی اکنون هشت سالی است که در پشت حصارها گیر افتاده است.

این مکان فرهنگی که محل دفن ۴۰۰ نفر از بزرگان شعر و ادب ترکی آذربایجانی از جمله استاد شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، ثقه الاسلام، خاقانی شروانی، ظهیر فاریابی، مجیر بیلقانی و میرزا طاهر است روزگاری قرار بود به یک پردیس فرهنگی و هنری تبدیل شود ولی حالا همین یک نماد نیز در حال فرسوده شدن و تخریب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراغ همیشه روشن فرهنگ تبریز خاموش شد

با اینکه مقبره الشعرا در سال‌های نه چندان دور به عنوان چراغ همیشه روشن فرهنگ شهر تبریز شناخته می‌شد ولی حالا به گورستان متروکه‌ای تبدیل شده تا حدی که دیگر کسی به سراغ این بزرگان خفته در خاک این منطقه نمی‌آید و خاموشی این نماد زیبا و فراموش نشدنی از صدها متر این طرف تر فریاد می‌زند.

در ابتدا قرار بود مقبره الشعرا همچون حافظیه و سعدیه به پردیس فرهنگی تبدیل شود بازسازی این مکان از سال ۱۳۵۲ آغاز شد و در ابتدا قرار بود مقبره الشعرا همچون حافظیه و سعدیه به پردیس فرهنگی بزرگی تبدیل شود ولی بعداز سال‌ها کار فقط یک زیرزمین و یک نماد تحویل مردم شد.

این نماد سالیان سال گردشگران زیادی را از استان‌های مختلف به تبریز کشاند تا نماد همیشگی تبریز را که از تلویزیون می‌دیدند، از نزدیک ببینند.

با فرسودگی این بنا و تخریب قسمت‌هایی از آن پروژه بازآفرینی مجموعه تاریخی مقبره الشعرای تبریز از سال ۱۳۸۳ آغاز شد ولی از سال ۱۳۹۲ با نم کشیدن این بنا مسئولان مجبور به بازسازی قسمت‌های دیگر بنا شدند و حصارهایی دور آن کشیده شد تا برای چند ماهی این مکان فرهنگی تعطیل شود.

پروژه بازسازی همچنان ناقص است

در ابتدا مسئولان وقت اعلام می‌کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بنا بازسازی شده و در اختیار مردم و گردشگران قرار می‌گیرد ولی این کوتاه‌ترین زمان حالا بیش از هفت سال طول کشیده و پروژه بازسازی همچنان ناتمام است.

یکی از دلایلی که باعث تأخیر در اجرای این پروژه شد دست به دست شدن آن بین ادارات مختلف بود یکی از دلایلی که باعث تأخیر در اجرای این پروژه شد دست به دست شدن آن بین ادارات مختلف بود تا جایی که یک زمانی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به عنوان متولی بازسازی پروژه معرفی می‌شد و در یک دوران دیگر نیز مسئولیت احیای این مجموعه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود و بعداز آن نیز کار به شهرداری تبریز سپرده شد ولی فعلاً با گذشت سال‌ها خبری از تکمیل پروژه نیست.

با اینکه در برخی از مواقع سال یک راه دسترسی به این مکان فراهم می‌شود تا گردشگران در آن حضور پیدا کنند ولی منظره غم انگیز این مجموعه که در میان سازه‌های بازسازی، سیمان و آجر و ورق‌های فلزی محاصره شده است رغبتی برای گردشگران باقی نمی‌گذارد تا از داخل مجموعه مقبره الشعرا دیدن کنند.

صدور مجوز ساختمان بلند مرتبه در حریم مقبره الشعرا

یکی دیگر از مسائلی که باعث به حاشیه کشیده شدن این مکان فرهنگی شده است ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه در مجاورت حریم مقبره الشعرا است که انتقاداتی را در بین شهروندان و فرهنگ دوستان آذربایجانی به همراه داشته است.

در نزدیکی مقبره الشعرا و به فاصله ۱۰۰ متری از آن مجوز احداث هتلی ۱۰ طبقه در سال‌های گذشته صادر شده بود که با احداث آن دیگر نماد تبریز به حاشیه رفته است و چندان قابل مشاهده نیست.

در هیچ نقطه‌ای از جهان مجوز بلندمرتبه‌سازی در حریم ابنیه تاریخی داده نمی‌شود با اینکه شهرداری تبریز اعلام کرده است که ادامه احداث این ساختمان بلند مرتبه را متوقف کرده است ولی این ساختمان نیمه کاره چهره این منطقه را زشت کرده است.

محرم محمدزاده، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: در هیچ نقطه‌ای از جهان مجوز بلندمرتبه‌سازی در حریم ابنیه تاریخی داده نمی‌شود. در حالی که مقبره الشعرا بخشی از میراث فرهنگی ما بوده و باید ببینیم چه کسی مجوز ساخت این هتل را در کنار مقبره الشعرا داده است.

ساخت و سازهای اطراف مقبره الشعرا بدون مجوز است

ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: به هیچ عنوان پروانه‌ای برای ساخت و سازهای غیرمجاز در حوالی مقبره الشعرا صادر نمی‌کنیم و تا زمانی که بنده روی کار هستم، به کسی اجازه ساخت و ساز غیرمجاز را نخواهم داد

وی افزود: شهرداری حین صدور پروانه، از میراث فرهنگی استعلام و بر اساس آن پروانه صادر می‌کند.

شهردار تبریز گفت: شهرداری به یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف مقبره الشعرا، ورود و عملیات ساخت و ساز را متوقف کرده کرده‌ایم که مالک هم از شهرداری تبریز شکایت کرده است.

۱۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه تکمیل پروژه مقبره الشعرا

شهردار تبریز گفت: هم اکنون دست کم ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیابتی مقبره الشعرا نیاز است و تلاش می‌کنیم سالانه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص دهیم.

مقبره الشعرا پروژه‌ای نیابتی و مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است شهین باهر افزود: پروژه مقبره الشعرا، پروژه‌ای نیابتی و مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما با توجه به بلاتکلیفی چند ساله این پروژه شهری که محل رجوع گردشگران داخلی و خارجی است، شهرداری تبریز به عنوان پروژه‌ای مهم عهده‌دار انجام آن شده است.

شهردار تبریز با اشاره به حجم بالای پروژه مقبره الشعرا خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار مترمربع زیر بنا و مساحت این پروژه است که فضایی بزرگ و پروژه‌ای عظیم محسوب می‌شود، ولی سعی ما این است که سریعاً صفه شمالی تکمیل شده و ورودی المان مقبره الشعرا و کل مجموعه به روی شهروندان باز شود.

وعده‌ای جدید برای افتتاح پروژه فرهنگی مقبره الشعرا

با اینکه طبق اعلام مسئولان وقت قرار بود همزمان با رویداد تبریز ۲۰۱۸ و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی این مکان گردشگری و فرهنگی افتتاح شود ولی این وعده محقق نشد و حالا با گذشت دو سال همچنان کار بازسازی به اتمام نرسیده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: این پروژه در سال‌های اخیر به صورت مشارکتی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرداری تبریز اجرا می‌شود.

جواد رحمتی با بیان اینکه سرعت اجرای پروژه بالا است، افزود: نهادهای مختلف زیربط برای اتمام کار بازسازی این مجموعه فرهنگی نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند و امیدوارم تا میانه‌های تیرماه فاز اول این پروژه به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه باید از اواسط تیرماه امکان حضور گردشگران در این بنای تاریخی و فرهنگی فراهم شود، ابراز داشت: مرحله اول کار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌شود و در مرحله دوم قرار است کارهای مسقف سازی و محوطه سازی این مجموعه با همکاری شهرداری تبریز انجام شود.

رحمتی با اشاره به هزینه‌های بالای اجرای این پروژه گفت: با اعتبارات فعلی اتمام پروژه سال‌ها طول می‌کشد و برای همین از توان شهرداری تبریز باید استفاده کنیم و همچنین باید بخش خصوصی نیز وارد کار شود.

ضرورت تحقق مطالبه جدی مردم تبریز

استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص پروژه مقبره الشعرا گفت: اتمام این طرح مهم فرهنگی در تبریز یکی از خواسته‌های اصلی مردم است.

محمدرضا پورمحمدی بر ضرورت تحقق مطالبه جدی مردم تبریز در خصوص پروژه بازسازی مقبره الشعرا تاکید داشت و افزود: با بهره‌برداری از ضلع شمالی پروژه، امکان تردد شهروندان و گردشگران در چند ماه آینده فراهم می‌شود.

دولت و شهرداری برای تکمیل پروژه اعتباراتی را در نظر گرفته‌اند وی با تاکید بر اینکه دولت و شهرداری برای تکمیل پروژه اعتباراتی را در نظر گرفته‌اند، ادامه داد: شهرداری تبریز متولی قسمتی از این پروژه است و با تلاش مجموعه شهرداری تبریز تا چند ماه آینده از ضلع شمالی به مقبره الشعرا دسترسی داده می‌شود.

پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه در سالیان گذشته نسبت به اهمیت این پروژه غفلت‌هایی شده است و شاهد طولانی شدن روند احیای این پروژه هستیم، ابراز داشت: در چندماه آینده با تکمیل سقف و کف این مکان، شاهد آزادسازی و بهره‌برداری از بخش دیگری از مقبره الشعرا خواهیم بود.

مجموعه تاریخی مقبره الشعرای تبریز در محله تاریخی «سرخاب» حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس اسناد و منابع تاریخی بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب در آن مدفون هستند.

با تمام این اوصاف و وعده‌هایی که از سوی مسئولان امر داده می‌شود امیدواریم تا هرچه سریع‌تر شاهد اتمام پروژه بازسازی مقبره الشعرای تبریز باشیم و ادارات و نهادهای مختلف به دور از بروکراسی‌های اداری و پاسکاری های معمول، برای تکمیل پروژه تلاش کنند.

کد خبر 4947389

منبع: مهر

کلیدواژه: استاد شهریار تبریز اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی شهرداری تبریز ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا آتش سوزی ایلام بیرجند آتش سوزی جنگل ها گرگان سالروز ارتحال امام خمینی یاسوج امام خمینی ره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقبره الشعرای تبریز پروژه مقبره الشعرا برای تکمیل پروژه شهرداری تبریز پروژه بازسازی شهردار تبریز پروژه ای سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز ارومیه، از تخصیص اعتبار فوری برای تکمیل آزادراه های آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از ظرفیت های مولدسازی برای تسریع در انجام پروژه ها استفاده می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ اردیبهشت ماه در سفر به استان آذربایجان شرقی در خصوص پروژه های در دست ساخت استان گفت:  بازدید از پروژه های مهم آزادراهی سطح استان انجام شد. در مجموع بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در سطح استان در دست ساخت و تکمیل است. همچنین این استان، استانی پهناور و مهم است و جمعیت قابل توجه و دسترسی های ترانزیتی فراوانی  دارد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه آزادراه تبریز ارومیه یکی از مهمترین محورهای استان است، یادآور شد: این آزادراه سال های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاهی تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.

۱۲ کیلومتر از آزادراه تبریز ارومیه عملیاتی شد

وی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده، برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روش های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمک های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید دولت بهره مندی از ظرفیت های مولدسازی است، افزود: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.

پروژه مراغه هشترود با تزریق مالی تکمیل می شود

بذرپاش با بیان اینکه امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه های نیمه تمام قرار داده ایم، افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی بوده و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تامین مالی خوبی خواهد شد.

تکمیل محور رفت تبریز صوفیان در سه ماه آینده

وی گفت: محور تبریز صوفیان از جمله محورهای ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد. بنابراین نیازمند کار سریعتر با تزریق مالی است که در این راستا در دو یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می شود.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، حضور خود و دیگر مسئولان را به منظور رفع گره های استان عنوان کرد.

تسریع در نوسازی بافت های فرسوده

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکارها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافت های فرسوده است.

رشد ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته

وی با بیان این که سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانه ها بودیم، گفت: امسال نیز حتما این رشد بیشتر خواهد بود و به همه شهرداران اختیار دادیم تا پیشنهادات خود برای این بسته را اعلام کنند.

بذرپاش با بیان این که یکی از مشکلات حاشیه نشینی در رفع موانع مثل حرایم راه آهن است، افزود: حریم ۱۷ متری راه آهن، حریم ایمنی است اما حریم ۳۰ متری نیز داریم که بسیاری از شهرها را دچار مشکل کرده است .

وی اعلام کرد: بسیاری از خانه ها در این حریم قرارگرفته و مشمول بافت فرسوده شده اند که دستور بازسازی این خانه ها نیز داده شده است.

بذرپاش با بیان اینکه راهکار دیگر تسهیلات بانکی ارزان است، اظهار کرد: با تسهیلات ۵ درصدی که برای خانه های روستایی داده شده، شاهد رشد بازسازی ها بودیم و الان به ۵۰۰ هزار واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا وام های ارزان قیمت البته اندکی بالاتر از ۵ درصد ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: سکونتگاه های غیرمجاز اگر در سامانه بازآفرینی ثبت نام کنند، هویت آن ها مشخص می شود و دولت نسبت به صدور پروانه اقدام می کند.

فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد عبور کرد 

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح ۸ هزار و ۴۰۴ واحد به اتمام رسیده نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه رشد خوبی در پروژه های نهضت ملی مسکن ایجاد شده است که اگر شبکه بانکی کمک کند، سرعت پیشرفت افزایش می یابد، گفت: افتتاح پروژه های امروز نهضت ملی مسکن، نتیجه زحمات و تلاش بخش های مختلف در کشور است که تامین مالی و زمین را انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز همچنین عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد نهصت ملی مسکن در شهرهای سهند، مراغه، میانه، آذرشهر و سراب نیز آغاز می شود که امیدواریم هرچه سریعتر تقدیم متقاضیان شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز آمار آغاز، به اتمام رسیده و یا در مرحله کار پروژه های نهضت ملی مسکن کشور از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد عبور کرد.

عزم دولت سیزدهم در حل مشکل مسکن جدی است

بذرپاش با بیان اینکه عزم دولت در حل مشکل مسکن جدی است و یکی از کارهای اصلی دولت تامین مسکن برای مردم است، اعلام کرد: آمارهای مراجع مختلف کشور از رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته خبر می دهد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راستای یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاه های مرتبط وارد تبریز شد.وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.

وزیر راه شهرسازی و معاونان وی امروز همچنین در جلسه شورای کاهش تصادفات رانندگی و شورای مسکن استان شرکت می کنند و پس از آن از ترمینال در دست ساخت شماره ۲ فرودگاه تبریز بازدید خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال