Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@15:36:19 GMT

دشمن مردم!

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۱۸۲۲

دشمن مردم!

ایران اکونومیست- واژه "مردم" این روزها حلال مشکلات است. هم نان می‌دهد هم آب، فقط کافی است بلد باشید کی و کجا از آن استفاده کنید.

 "مردم ولی نعمت ما هستند." این جمله تاج بود خطاب به میثاقی. مجری اصرار داشت پیام‌های "مردم" را برای تاج بخواند، رییس پیشین هم از مردم مایه می‌گذاشت و همزمان به اصالت پیام آن‌ها شک می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"مردم" پرتکرارترین واژه این روزهاست حتی استفاده از این واژه به ورزش هم کشیده شده است. عادت کرده‌ایم هر بار که این کلمه را می‌شنویم ترس دو دستی گلویمان را بگیرد و چهار چشمی مراقب باشیم که باد زیر کلاه مندرسمان نزند.

میثاقی (مجری برنامه فوتبال برتر) که برای خواندن پیام مردم پافشاری می‌کرد تا مهدی تاج را در گوشه رینگ گیر بیندازد، می‌داند مردم چه نظری درباره‌اش دارند؟ می‌داند چند برنامه لازم است که پیام‌های مردم علیه خودش خوانده شود؟ تاج که بدون لرزیدن به خود، مردم را روی سرش گذاشت، وقتی داشت پای قرارداد ویلموتس امضا می‌زد و از کیسه خلیفه می‌بخشید، به مردم فکر می‌کرد؟

هنریک ایبسن نروژی وقتی داشت نمایشنامه "دشمن مردم" را می‌نوشت، تیزی قلمش روی رگ مردمی بود که او را به خاطر نوشتن نمایشنامه "ارواح" دشمن مردم خوانده بودند. او اکثریت جامعه را به خاطر سنت‌پرستی کورکورانه و رسانه‌ها را به خاطر این که برای منافع‌شان پیرو اکثریت بودند، سرزنش می‌کرد.

این‌جا ولی قصه کمی متفاوت است. "دکتر استوکمان" وجود ندارد که هم به اکثریت ناآگاه تلنگر بزند و هم رس کسانی را بکشد که به دنبال تحمیق مردمند و سوار بر این واژه دروازه به دروازه پیش می‌روند.

برنامه تلویزیونی برای پخش فوتبال ساخته می‌شود و با هزار دوز و کلک مردم را به فرستادن پیامک ترغیب می‌کنند ولی فوتبال‌های ایرانی را با دوربین قراضه نشان می‌دهند و لیگ‌های خارجی را از شبکه‌های خارجی برمی‌دارند.

سرمربی مشهور در لباس فعال اجتماعی که برایش ۱۰۰ قواره بزرگ است، در هر مصاحبه‌اش آنقدر "مردم، مردم" می‌کند که آدم فکر می‌کند، آبراهام لینکلن پشت خط آمده و نطق گتیسبورگ را تکرار می‌کند.

بازیکن و مربی و هم هر بار که می‌خواهند گله و شکایتی کنند و بندی به قراردادشان اضافه کنند از مردم مایه می‌گذارند. اصلا "شادی دل هواداران" تنها دلیل بازی کردن‌شان است؛ حتی اگر فقط مسئول برق و نگهبان ورزشگاه تماشاگر بازی‌هایشان باشند.

مدیر و رییس و وزیر هم که تا دلتان بخواهد نگران مردمند. به مردم فکر می‌کنند و بغض گلویشان را می‌گیرد و با هر قطره اشک یک بند به قرارداد اضافه می‌کنند.

تلفن همراه مدیرعامل باشگاه وسط برنامه زنده زنگ می‌خورد و آمدن بازیکن خارجی را به هواداران مژده می‌دهد. حالا اگر به او زنگ بزنیم تا درباره برنگشتن همان بازیکن سوال بپرسیم تلفنش را جواب می‌دهد؟

در پایان نمایش‌نامه "دشمن مردم،" دکتر استوکمان به این نتیجه می‌رسد که اقلیت ممتاز جامعه دلیل اصلی ناآگاهی اکثریت است و تصمیم می‌گیرد در قامت پیشرو و روشنفکر، اکثریتی آزاده را جایگزین آن‌ها کند و به دنبال افرادی می‌گردد که احتمال می‌دهد می‌تواند آن‌ها را به شیوه خود آموزش دهد.

تقصیر اصلی این‌جا هم گردن کسانی است که واژه "مردم" را بیل و کلنگ کرده‌اند تا راه خودشان را باز کنند. چه کسی دکتر استوکمان می‌شود؟

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دشمن مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان: ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: شواهد و پرونده‌های زیادی را به دست آوردیم، برخورد کردیم و ضربه زدیم که در آینده مشخص می‌شود که چگونه تحت نقشه شوم دشمن می‌خواستند جوانان و دختران ما را بگیرند و ناهنجاری را گسترش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،سردار احمدرضا رادان در اجتماع مردمی حمایت از طرح نور (عفاف و حجاب) فراجا که در میدان شهدای مشهد برگزار شد اظهارداشت: مردم ما همواره ثابت کردند در هر موضوعی در کنار انقلاب و یاران انقلاب هستند، سپاسگزار بی کران هستیم از خداوند و ولی امرمان امام رضا(ع) و شکر به خاطر اجرای امر قانون که تا امروز در حال انجام است.

وی افزود: مردمی که در کنار شهدا هستند و از خانواده شهدا هستند و جانبازان و ایثارگرانی که همواره پای نظام و انقلاب هستند و افتخاری بالاتر از این موضوع وجود ندارد و قدردان و دست بوس تمامی مردم کشورم هستم؛ هیچ تردیدی برای نیروی انتظامی وپلیس و خدمتگذار در جامعه ای که دارای این روحیه انقلابی است وجود نخواهد داشت و تا شما در صحنه هستید و هشیار و بیدار هستید هیچ دشمن بیرونی و خناس داخلی نخواهد توانست نقشه های شوم خود را اجرا کند و تا شما مردم هستید، خار چشم دشمن هستید و خواهید بود.

سردار رادان ادامه داد: بدانید که ما امروز با پشتوانه ای که از حضرت حق و امام رضا(ع) در خود می بینیم و حمایت و دعای خیر شما با هوشمندی تمامی آسیب های جامعه را رصد می‌کنیم، آسیب هایی که از جنس قانون گریزی است، برای اینکه بتوانیم با این ناهنجاریها و شبهه افکنی‌ها و قانون گریزی مبارزه کنیم تمام توانمان را به کار می‌بریم.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: شواهد و پرونده‌های زیادی را به دست آوردیم، برخورد کردیم و ضربه زدیم که در آینده مشخص می‌شود که چگونه تحت نقشه شوم دشمن می‌خواستند جوانان و دختران ما را بگیرند و ناهنجاری  را گسترش دهند و ضد ارزش‌هایی که اگر یک رفتار عادی شود ارزش ،ضد ارزش و ضد ارزش در جامعه ارزش می‌شد و حجاب که ارزش است ضد ارزش می‌شد و این برنامه دشمن خارجی و داخلی است و سالیان سال وقت گذاشتند و تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد:دشمن 4هدف را دنبال می‌کرد؛ جامعه از اخلاق و فضیلت تهی شود و ضد ارزش ارزش شود و انحراف و کج روی را تبدیل به سکه رایج کنند و خانواده را دچار گسستگی کند و دیگر خانواده ای وجود نداشته باشد و روابط پنهان و آشکار در جامعه نهادینه و ارزش شود و امنیت اخلاقی و روانی جامعه را آسیب بزنند؛ چرا که اگر امنیت روانی آسیب دید آن جامعه بی اخلاقی را امنیت می‌داند.

در حال بروزرسانی ...

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • برهنگی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده‌ها
  • رادان: ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود
  • معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • اجرای ۶۰ عنوان‌برنامه به‌مناسبت هفته معلم در استان سمنان/ معلم، ماندگارترین واژه در هستی
  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است