Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:30:36 GMT

جنگل‌های فندق استان اردبیل توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۲۵۸۹

جنگل‌های فندق استان اردبیل توسعه می‌یابد

مهران اوچی اردبیلی روز یکشنبه در نشستی با مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی اظهارداشت: توسعه جنگل‌های فندق استان به اشتغال‌ و شکوفایی اقتصاد و کشاورزی کمک می‌کند و برنامه‌ریزی دقیق مسیر پیشبرد اهداف حوزه کشاورزی این واحد مشخص شده است.

وی افزود: با اجرای دقیق تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان فندق می‌توان شاهد تحول چشمگیر در توسعه و اقتصاد استان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و با توسعه جنگل‌های فندق استان می‌توان ضمن بالا بردن میزان تولید محصول فندق در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و شکوفایی اقتصاد بخش کشاورزی استان گام‌های خوبی برداشت.

رییس جهاد انشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل برای توسعه گیاهان دارویی و بهره گیری از ظرفیت‌های استان و پتانسیل پژوهشگران این عرصه، از اهلی‌سازی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی حمایت و پشتیبانی می‌کند تا تولیدات گیاهان دارویی بومی استان اردبیل ساماندهی شود.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی هم در این جلسه گفت: تحقیق و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی و فندق فعالیت ارزشمندی نه تنها در اردبیل بلکه در کشور است که جهاد دانشگاهی استان به خوبی این  ظرفیت را شناسایی کرده و در جهت احیا و صیانت از آن گام برمی‌دارد.

داراب یزدانی افزود: جهاد دانشگاهی استان اردبیل توانسته زیرساخت‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی و فندق ایجاد کنندکه این امر بسیار ارزشمند است.

وی گفت: این نهاد با پیگیری‌های مستمر توانسته است بسیاری از مشکلات بویژه اخذ زمین را برای اجرای تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان تولید نهال فندق را با همکاری دستگاه‌های متولی استان برطرف کند.

یزدانی افزود: باید خلاء‌ها در مسیر پیشرفت شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع موانع پیش‌رو برطرف شود تا خروجی خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای اجرای بهتر باید با بازنگری در برنامه تدوین شده برای تحقیقات فندق و گیاهان دارویی، اولویت‌ و نقشه راه مناسب برای عملیاتی کردن این برنامه در جهاد دانشگاهی استان اردبیل تهیه و مسیر توسعه فعالیت‌های این حوزه مشخص شود.

یزدانی بیان کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی تحقیقات بر روی گیاهان دارویی است که واحد اردبیل در راستای این برنامه باید با توجه ویژه و تمرکز بر روی گیاهان دارویی بومی استان اهدافی را برای توسعه این بخش مدنظر قرار دهد و فعالیت شاخصی در این حوزه ارائه کند.

منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.
این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.
در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.
 

برچسب‌ها جنگل اردبیل منابع طبیعی جهاد دانشگاهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل اردبیل منابع طبیعی جهاد دانشگاهی جنگل اردبیل منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در استان، گفت:سطح زیر کشت زعفران حدود ۸۰۰ هکتار است و سالانه بیش از ۳ تن و ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع استان برداشت می‌شود.

 محمد حسن کیانی فر افزود: بر اساس تقسیمات اقلیمی از ۱۳ اقلیم ۱۱ اقلیم در استان تفکیک شده است که لرستان به دلیل تنوع اقلیمی از لحاظ تنوع گونه‌های دارویی غنی است.

وی گفت:یکی از این گیاهان دارویی زعفران است وتوسعه گیاه دارویی زعفران درآمد زا است و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز سودمند است.

کیانی فر افزود: زعفران به دلیل صادرات محور بودن برای کشور و استان ارز آور است،همین امر موجب شده است توسعه کشت زعفران در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد‌.

وی متوسط عملکرد زعفران را چهار کیلو در هکتار عنوان کرد و افزود: زعفران لرستان طلای بی نظیری است که با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی آن از لحاظ کیفیت در بالاترین رتبه‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس