Web Analytics Made Easy - Statcounter

تداخل فعالیت های صنفی، زخم كهنه ای بر پیكر بازار است كه با افزایش فشارهای اقتصادی و نابسامانی ها در عرضه و تقاضا، اكنون سر باز كرده و جمعیت بیشتری را گرفتار خود كرده و واحدهای صنفی فاروج را مصداق از شیر مرغ تا جان آدمیزاد کرده است.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ فاروج به طور رسمی با داشتن  یک هزارو و 416 واحد صنفی  که از این تعداد یک هزارو 252 واحد دارای پروانه فعال هستند، 40 واحد هم فاقد پروانه شناسایی شده و  و 351 واحد منقضی شده یا در دست اقدام و یا پروانه موقت سال هاست که با معضل تداخل صنفی مواجه است و حالا دیگر این درد کهنه محدود به خرازی‌ها یا پوشاک نیست و در بیشتر واحدهای صنفی با این نقض قانونی صنفی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

از سال ها قبل خرازی ها نمونه بارز تداخل فعالیت های صنفی بوده اند، شاغلان این صنف همه چیز می ‌فروشند از انواع و اقسام پوشاك مردانه و زنانه گرفته تا لوازم آرایش و خرده‌ ریزهای دیگر، اما امروز با تورم و عدم تعادل در عرضه و تقاضا، تداخل صنفی شكل پیچیده تری به خود گرفته به طوری كه دیگر فقط به خرازی ها و سوپرماركت ها ختم نمی شود بلكه طیف وسیع تری را گرفتار كرده و دامن صنوف خدماتی را نیز گرفته است.

 

 

حال كه سایه ركود و تورم بر بازار انداخته شده، گروه های مختلف صنفی فروش همه چیز یا ارائه هر نوع خدمتی را توجیه می كنند به نحوی كه كالاهایی كه به دلیل گرانی، مشتری كمتری دارند را با قیمت كمتر در معرض دید مردم قرار می دهند یا برای جذب مشتری وارد ارائه خدماتی می شوند كه تخصصی در آن ندارند.

 

 

اما برخی کسبه و بازاریان بدون اطلاع از قانون، اقدام به عرضه اجناس دیگر خارج از شغل و پروانه کسب خود می‌کنند که باعث شده تا بسیاری از کسبه شهر نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کنند. در گفت‌وگو با برخی کسبه‌ای که این تخلف را انجام می‌دهند متوجه شدم آن‌ها از این تخلف آگاه هستند اما آن را غیرقانونی و در حد برخورد و پلمب شدن واحد صنفی نمی‌دانند!

 

 

یک فروشنده لوازم آرایشی گفت: تداخل صنفی در رسته های لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار گسترش یافته است و شرایط برای امثال ما که فقط در حیطه پروانه مشغول کسب و کار هستیم سخت شده است.

 

 

«حسن حیدریان» افزود: اگر گردشی در بازار شهر داشته باشید صنوفی مانند هایپرماركت ها، داروخانه ها، بدلیجاتی ها، عطاری ها و خرازی ها نیز اقلام تخصصی اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی را می فروشند و به تداخل صنفی دامن می زنند.

 

 

وی گفت: به نظر می رسد  نظارت در این بخش در شهرستان کمرنگ است که این تخلف حتی در واحدهای تازه راه اندازی شده هم قابل رویت است.

 

 

یکی از کاسبان شهر در این خصوص گفت: کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت و فعالان  اتاق اصناف شهرستان به متقاضیان یا دارندگان پروانه کسب توصیه می کنند که افراد مزبور قبل از گرفتن پروانه در خصوص شغل مربوطه تحقیقات لازم و کافی به عمل آورند تا بعد از راه اندازی واحد خود مجبور نشوند برای درآمد بیشتر و یا حداقل درآمد به تداخل صنفی روی بیاورند.

 

 

«مجتبی مرتضایی» افزود: در شهرستان شاهد تداخل صنفی در بخش اعظم واحدهای تجاری هستیم و عمر این تخلف آنقدر به درازا کشیده شده است که دیگر بازاریان و حتی مردم به چشم تخلف به آن نگاه نمی کنند.

 

 

یکی از شهروندان  فاروجی با اشاره به اینکه در برخی نقاط شهر تداخل های صنفی و شغلی بیداد می کند، گفت: این تداخل به گونه ای است که اگر یک واحد صنفی مجوز عرضه مواد پروتئینی دارد، اقدام به عرضه خواروبار هم می کند که اصلا فضای موجود امکان تامین سلامت محیط برای عرضه مواد بسته بندی نشده خواروباری را فراهم نمی آورد.

 

 

«حسن محمود زاده»  با اشاره به اینکه این تداخل صنفی نظارت های مستمر بازرسان واحدهای صنفی و حتی واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت را هم سخت می کند، بیان داشت: اگر یک واحد صنفی، پروانه رسته مورد نظر عرضه آن محصول را نداشته باشد، به طور قطع امکان نظارت بر آن فراهم نیست.

 

 

شهروند دیگری  هم که از اوضاع کنونی تداخل مشاغل گله مند است، بیان داشت: خواروبار فروشی ها میوه عرضه می کنند، در نزدیکی اعیاد بساط عرضه شیرینی و شکلات و آجیل در بسیاری از مشاغل نزدیک فراهم می شود یا هر شغلی دیگر که به ذهن خطور می کند، مقدمه ای برپا می کند تا مجالی برای تحقق فضای کسب و کار در رسته شغلی صنفی دیگر هم باشد.

 

 

آمار ها نشانگر این است که حدود 90 درصد واحدهای صنفی شهرستان فاروج، مرتکب تداخل صنفی می شوند به عنوان مثال نمی توان واحدهای لبنیاتی و خواروبار فروشی را از این بحث مستثنی دانست. یعنی اینکه در این واحدها از واکس کفش گرفته تا جوراب و شامپو و لوازم آرایشی بهداشتی، اسباب بازی، نان و... به فروش می رسد.

 

 

 اگر به قوانین صنفی که نزدیک ترین آن در شهریور ماه سال 92  از سوی  مجلس تدوین شد نگاهی بیندازیم تمامی موارد بر جلوگیری و مقابله با تداخل صنفی دلالت دارد اما ساماندهی واحدهای صنفی از وظایف مهم اتحادیه ها و اتاق اصناف شهرستان است.

 

 

رییس اتاق اصناف شهرستان فاروج در این باره گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، هر واحد باید بر اساس پروانه كسبی كه دریافت كرده خدمات خود را ارائه دهد و از آنجا كه در فروش یا ارائه خدماتی دیگری تخصصی ندارد نمی تواند در رسته دیگری فعالیت داشته باشد.

 

 

«حسین پور» گفت: بر اساس بند دو ماده 28 قانون نظام صنفی، اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل كسب به غیر از آنچه در پروانه كسب قید یا در كمیسیون نظارت مجاز شمرده است، مشمول مجازات می شود.

 

 

وی افزود: این مجازات سه مرحله دارد كه شامل اخطار 10 روزه به منظور خودداری واحد صنفی از ارائه كالای مورد نظر، تعطیلی واحد صنفی به مدت یك هفته و تعطیل واحد صنفی به مدت شش ماه است.

 

 

وی ادامه داد: درباره تداخل فعالیت های صنفی دو بحث وجود دارد بحث اول این است كه زمانی تداخل فعالیت های صنفی بسیار فاحش است كه به هیچ وجه قابل دفاع نبوده و باید تذكر لازم از سوی اتحادیه به واحد صنفی متخلف داده شود و بحث دوم این است كه در مواردی تداخل صنفی در رسته های همگن فاحش نیست و دو اتحادیه توافق می كنند كه در حد 10 تا 20 درصد از حجم فروش یك واحد صنفی به فروش كالای اتحادیه مقابل اختصاص یابد كه نمونه این قضیه را می توان در قنادی هایی كه آجیل می فروشند یا آجیل فروشی هایی كه شكلات عرضه می كنند، مشاهده كرد.

 

 

حسین پور گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی كنونی، برخی از صنوف در تامین هزینه هایشان دچار مشكل شده اند و مجبور به فروش كالای غیر رسته ای خود می شوند اما به لحاظ قانونی اقدام این واحدها قابل توجیه نیست به عنوان مثال بعضي از واحدهاي صنفي تعميرگاه اتومبيل كه شغل آنها خدماتي است، اقدام به فروش لوازم يدكي و غيره مي كنند يا برخي خواروبارفروشی ها انواع جوراب، شامپو و لوازم آرايشي بهداشتي و اسباب بازي مي فروشند.

 

 

رییس اتاق اصناف شهرستان فاروج افزود: فشارهای اقتصادی، تداخل صنفی را در رسته هایی كه به شكل همگن فعالیت می كنند افزایش داده است به نحوی كه واحدهای صنفی تلاش می كنند از طریق فروش اقلام رسته های همگن، هزینه های خود را تامین كنند.

 

 

وی با اذعان بر بالا بودن میزان تداخل صنفی در واحدهای شهرستان با بیان اینکه اگر بخواهیم مقابله با تداخل صنفی را تمام و کمال عملیاتی کنیم باید به تمام واحدهای صنفی اخطار دهیم، اظهارکرد: به همه واحدها در چند نوبت اخطار داده ایم و بخشی هم مشمول جریمه شده اند اما با توجه به رقم تعیین شده برای جریمه در این تخلف، این روند بازخورد اثر گذاری نداشته است.

 

 

حسین پور با بیان اینکه پرداخت  جریمه 800 هزار ریالی و حتی تا 10 میلیون ریالی به فراخور میزان تخلف، با فروش چند قلم کالا از سوی فروشنده جایگزین می شود، افزود: بسیاری از کاسبان رقم جریمه را پرداخت می کنند و باز روز از نو روزی از نو.

 

 

وی با بیان اینکه حیطه وظایف اتاق اصناف، ارائه اخطار، جریمه و معرفی به اماکن برای پلمب شدن است، افزود: خلاء قانونی، گره این مشکل را در شهرستان محکم تر کرده است.

 

 

اداره اماکن بازوی اجرایی است

 

رییس پلیس امنیت شهرستان فاروج هم گفت: در رسیدگی به تداخل صنفی  آخرین گزینه به عنوان بازوی اجرایی، اماکن است و مکلف به اقدام هستیم.

 

 

«علی دربندی» افزود: اگر مستندات تخلف به ما برسد می توانیم اقدام کنیم و در این صورت مماشات جای ایراد است.

 

 

وی افزود: قبول داشتن کوچک بودن شهرستان و تناسب نداشتن درآمد واحدهای صنفی در این شرایط به معنای پذیرش تخلف نیست و مر قانون باید انجام شود.

 

 

وی با ضعیف برشمردن برخورد اتاق اصناف در خصوص دادن اخطار به متخلفان تداخل صنفی، گفت: وفور تداخل صنفی نشانه ساختار و روند اشتباه در کار است و مشکل اجتماعی دانستن آن درست نیست.

 

 

دربندی، پلمب یک واحد صنفی را آخرین مرحله از رسیگی به این تخلف برشمرد و افزود: این عمل بعد از انجام روند اداری و ارائه نامه اتاق اصناف مبنی بر برطرف نشدن تخلف صنفی به رغم اخطارها و جریمه ها انجام می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه در تداخل صنفی آنطور که باید و شاید برخوردها قاطع نیست، بیان داشت: وقتی یک واحد فروش لوازم خانگی بدون پروانه کسب،  اقدام به خرید و فروش گل و پیاز زعفران می کند، نشان از بی اطلاعی یا بی توجهی اتحادیه ها به روند فعالیت هاست.

 

 

90 درصد واحدهای تجاری فاروج، مشمول تداخل صنفی است

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان فاروج گفت: بر اساس قانون، هر واحد صنفی، مجاز به عرضه کالا و خدماتی است که بر اساس مصوب کمیسیون نظارت به اتحادیه‌ها و از آن طریق به اصناف اعلام‌شده هستند و در این بخش 90 درصد مغازه های شهرستان مشمول تداخل صنفی هستند.

 

 

«احسان افتخاری» افزود: در ماده 68 قانون نظام صنفی، عدم رعایت مقررات موضوع بند ک ماده 37 قانون نظام صنفی از سوی فرد صنفی (تداخل صنفی) را تخلف شمرده و مرتکبان تا سه مرتبه و هر بار یک رقمی جریمه می شوند که سقف آن در مرحله سوم  افزون بر 10 میلیون ریال است.

 

 

وی بیان داشت: اما سوالی که برای عموم به خصوص واحدهای صنفی مطرح می شود این است که آیا قوانین بازدارنده در این زمینه اجرا می شود؟ قطعا جواب منفی است و از دلایل این امر می توان به گستردگی تداخل صنفی، رقابت صنفی، عدم پیگیری لازم از سوی واحدهای متضرر، عدم برخورد لازم و محکم از سوی دستگاه های ذیربط و... اشاره کرد.

 

 

 وی با اشاره به اینکه،  تقریبا تداخل صنفی در همه رسته های خدماتی و توزیعی دیده می شود اما شدت آن در برخی كمتر و در برخی بیشتر است، افزود: جریمه تخلفات در قانون تعزیرات (جریمه تداخل صنفی سه میلیون ریال است)  کم دیده شده و رقم جریمه بازدارنده نیست.

 

 

افتخاری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به جریمه کردن روی بیاوریم همه واحدها مشمول آن می شوند، افزود: محدود بودن واحدهای صنفی در شهرستان های کوچک با توجه به جمعیت کم آن به این معضل دامن می زند و دخل و خرج  واحدهای تجاری با اقلام ذکر شده در پروانه کسبشان با هم نمی خواند.

 

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان فاروج با اشاره به اینکه قانون برای کلان شهرها و شهرستان های کوچک یکی است، افزود: در شهری مثل مشهد یک مرغ فروشی با ارائه خدمات بر اساس پروانه اش می تواند درآمد کافی را داشته باشد اما در شهری مثل فاروج با 10 مرغ فروشی و جمعیت در حدود 10 هزار نفر، هزینه و درآمد با هم همخوانی ندارد.

 

 

وی با اشاره به تبعات اجتماعی پلمب واحدهای متخلف در این بخش با توجه به فشار اقتصادی حاکم در جامعه، گفت: با نامه اتحادیه، اداره اماکن می تواند این واحدها را پلمب کند اما برای چند واحد می شود این نامه را زد؟

 

 

وی گفت: به رغم کمبود نیروی انسانی در بخش بازرسی و فعالیت یک بازرس در شهرستان بیان داشت: فعالیت بازرسان در  کامل بودن چرخه رسیدگی به این تخلفات معنی پیدا می کند و کامل نبودن مسیر رسیدگی با توجه به پلمب نشدن این واحدها، زمینه ساز استمرار این تخلف می شود.

 

 

افتخاری، رویکرد مسئولان را همراه با مدارا با مردم عنوان کرد و افزود: گاهی برطرف شدن یک مشکل و ایراد قانونی، برخوردهای جدی می طلبد.

 

 

مدیر صمت شهرستان فاروج گفت: رسیدگی به تخلف تداخل صنفی در مرحله اول اخطار، مرحله دوم جریمه سه میلیون ریالی، مرحله سوم  هفت میلیون و 600 هزار ریال، مرحله بعدی 15 میلیون ریالی است و با توجه به پاک شدن پرونده تخلفات واحدهای صنفی ظرف یکسال و زمان بر بودن  روند اجرای مراحل رسیدگی به این تخلفات، بازنگری قانون، ضروری است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پرونده های تخلف زیادی تشکیل شده اما چون جریمه ها بازدارنده نیست این روند موثر نبوده، گفت: بی اخلاقی در این حوزه در بین بازاریان رایج شده و کسادی بازار توجیه فعالان این حوزه در این تخلف بوده اما رعایت اخلاق کاری می تواند شرایط را برای همه واحدها بهبود بخشد.

 

 

افتخاری به فعالیت هشت فروشگاه دارای مجوز در شهرستان هم اشاره کرد و گفت: سیاست ایجاد فروشگاه های زنجیره ای برای کوتاه شدن نظام توزیع در راستای حذف واسطه ها و کاهش هزینه ها برای کمک به مصرف کننده است.

 

 

وی افزود: واحدهای فعلی شهرستان هم می توانند با ادغام شدن و کاهش قیمت تمام شده کالا، بار مالی وارد شده به مصرف کننده را کاهش دهند.

 

 

 

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: تداخل صنفی شهرستان فاروج بازار اتاق اصناف شهرستان قانون نظام صنفی شهرستان فاروج تداخل صنفی لوازم آرایشی واحدهای صنفی معدن و تجارت پروانه کسب واحد صنفی خرازی ها یک واحد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهر و موم واحد‌های صنفی متخلف در رودسر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گیلان، به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی با بیان اینکه در راستای نظارت و کنترل بر عملکرد اصناف ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی در مدت ۲ روز از ۱۱۵ واحد صنفی در سطح شهرستان رودسر بازدید کردند، گفت: در این بازرسی‌ها از ۳۱ واحد صنفی تعهد گرفته وبه ۵۲ واحد صنفی هم تذکر داده شد.
وی همچنین افزود: برای ۱۱ واحد صنفی اخطار پلمب صادر و ۶ واحد صنفی متخلف نیز به دلیل رعایت نکردن قوانین و نقض ضوابط انتظامی در اجرای ماده ۱۷ قانون نظام صنفی بسته و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد.

 

دیگر خبرها

  • استقرار ناوگان امور اجرایی بنیاد مسکن در امامزاده ابراهیم
  • واحدهای صنفی فاقد شناسه یکتا در دریافت خدمات با مشکل روبرو می‌شوند
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • قرارداد پیمانکاری در گروه ملی فولاد تخلف قانونی است / درویشی: فقط مطالبات صنفی کارگران را پیگیری می‌کنیم +فیلم
  • مهر و موم واحد‌های صنفی متخلف در رودسر
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت دیوار و پل روستای بیشه پیشنهاد دادیم
  • جریمه میلیونی شرکت خدماتی حمل کالا در قزوین 
  • جریمه یک واحد صنفی قصابی به دلیل گرانفروشی