Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بسته های خودآموزی تهیه شده و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محسن حاجی میرزایی»، وزیر آموزش و پرورش، امروز در صحن مجلس گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فراگیر با بیشتر بخش جامعه در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس هم با عنوان خانه ملت، نهادی صالح برای پرداختن به آموزش و پرورش محسوب می‌شود. تشکر از رهبری که در پیام افتتاحیه مجلس بیان داشتند که در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی تلاش برای ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، جزو الویت‌های فوری باشد، زیرا این در دستورکار همه ارکان نظام است. زمانی که صحبت از تحقق همه الزامات قطعی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی مطرح است، تربیت نسل توانمند مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود: سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش جزو مطالبات رهبری و دستور رئیس جمهور است. این سند یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از نیازهای اساسی جامعه محسوب می‌شود. آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب و دور کردن آنها از آسیب‌های اجتماعی از وظایف مهم وزارت خانه آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزه های دینی عمیق و همچنین مرور کامیابی ها و ناکامی ها در عرصه آموزش به یک سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند 2030 ، سخنی گزاف و بیهوده است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن ها از انفعال و آسیب های اجتماعی از جمله ماموریت های این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: طی سال هایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه 6 زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش 5 ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروه ها ابلاغ شده است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: اهداف دوران های مختلف تحصیلی با همه آن 6 اولویت در 11 حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی 25 سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن ، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارت ها را کسب کرده باشد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، گفت: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع تر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس 3 شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.

میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، افزود: مشکل اساسی این نوع آموزش ها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکه های خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکه هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد 70 درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شود.

وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بسته های خودآموزی تهیه شده و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: درخصوص معیشت معلمان به عنوان یکی از اولویت های مورد تاکید مقام معظم رهبری و نمایندگان در فاصله بهمن 98 تا خرداد 99 بیش از 65 درصد افزایش حقوق داشته ایم که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه سال 98 کمترین میزان بدهی به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش بیشتری کار کنند، ادامه داد: تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی که تعداد آنها براساس حکم قانون 87 هزار نفر است، صورت می گیرد، یکی از شروط آن به میزان ردیف بودجه است. در سال جاری ردیف اختصاص داده شده 25 هزار میلیارد تومان است.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه درخصوص تبدیل وضعیت آموزشیاران باید آزمون بگیریم، اگر شرایط اجازه دهد 20 تیرماه این آزمون برگزار می شود، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از آغاز سال تحصیلی جدید 25 هزار نفر را تبدیل وضعیت کنیم. برای شروع سال تحصیلی آینده 197 هزار معلم کمبود داریم، بخشی از این کمبود از دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر ماده 28 و از معلمان حق التدریس تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه پوشش پیش دبستانی از 38 درصد در سال 92 به 74 درصد در سال 99 افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش دختران عشایر سوادآموز 11.3 درصد، مدارس شبانه روزی در مناطق عشایر 36.63 درصد، افزایش یافته. همچنین پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران 98.1 ، متوسط جهانی 94 و منطقه ای 89.4 درصد است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور توزیع کرده و کسی نمی تواند بگوید امکان آموزش دیدن ندارد، بیان کرد: نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران 97.5 ، جهان 91 و منطقه 89.5 درصد است، این آمار کیفیت عملکرد را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه پوشش پیش دستانی ایران 74 درصد، جهان 54 و منطقه 31 درصد است،  عنوان کرد: نسبت ثبت نام پسران به دختران در ایران 98 ، جهان 88 و منطقه 92 درصد است که این موضوع عدالت جنسیتی را نشان می دهد. همچنین نرخ تکمیل متوسطه اول در ایران 9 درصد ، جهان 75.6 و منطقه 74 درصد است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش حاجی میرزایی دانش آموزان شورای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان