Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@01:10:44 GMT

یکه تازی کرونا با کمبود تخت و ونتیلاتور/ مردم رعایت کنند

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۳۵۰۰

یکه تازی کرونا با کمبود تخت و ونتیلاتور/ مردم رعایت کنند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آنچه در شهرستان به ویژه شهر تایباد قابل مشاهده است، بی تفاوتی مردم به بیماری کرونا است، هرچند در فضاهای خانوادگی یا دوستانه همچنان اولین صحبت از کروناویروس است. بی تفاوتی مردم نسبت به بیماری و عدم استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سبب شد تا شهرستانی که از ابتدای شیوع کرونا در استان تا ابتدای ماه مبارک رمضان، یکی از پاک‌ترین نقاط استان بوده، به یکباره امروز به بحرانی‌ترین نقطه خراسان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار ارائه شده توسط فرماندار شهرستان تایباد تا ظهر ۲۴ خردادماه، ۴۶۵ نفر از مردم تایباد بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی به کرونا مبتلا شدند و متأسفانه ۱۵ نفر نیز تاکنون جان باختند. این در حالی است که درست یک ماه قبل، یعنی ۲۴ اردیبهشت، تعداد افراد مبتلا به این بیماری در تایباد ۱۵۰ نفر بوده است.

در حال حاضر سه بخش از بیمارستان تایباد به این بیماری اختصاص یافته است و به دلیل کمبود فضای بستری و درمان، دو گروه از بیماران با اتوبوس آمبولانس به مشهد منتقل شدند، با این حال سیل مراجعات به بیمارستان و مراکز درمانی همچنان بالاست.

ترس از دست دادن عزیزان، سخت‌تر از درد کرونا است

محمد دانش پژوه، فعال رسانه‌ای و از خبرنگاران شهرستان تایباد که به تازگی از میدان مبارزه با کرونا بازگشته و دوران نقاهت خود را طی می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شرایطی که بیمار کرونایی احساس می‌کند، گفت: از مردم تایباد به عنوان کسی که این بیماری را با سلول به سلول وجود خود تجربه کرده است، می‌خواهم در شرایط غیرضروری از منزل خارج نشوند. این بیماری به جز درد وحشتناکی که دارد، سختی‌های بسیاری برای مبتلا، خانواده و دوستان او ایجاد می‌کند.

وی افزود: واقعیت این است به عنوان یک مبتلا به جز درد بیماری باید استرس وحشتناکی را نیز تحمل کنید تا مبادا نزدیک ترین عزیزانتان در طول دوره کمان بیماری آلوده شده باشند. این به جز حدود ۳ هفته جدا زندگی کردن از خانواده است و ایجاد زحمت برای خانواده‌ای که باید علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، زحمات بسیاری در تیمار کردن مریض نیز متحمل شوند.

این فعال رسانه‌ای که آثار بیماری در چهره او هویدا بود و بریده بریده سخن می‌گفت، افزود: از طرفی با ابتلاء هر فرد به این بیماری، استرس بسیاری به دوستان و همکاران او وارد می‌شود که در دوره کمان بیماری با آنها در ارتباط بودیم، دو هفته استرس شدید تا مشخص شدن به وضعیت ابتلاء، می‌تواند تمرکز آنها را گرفته و حتی بر زندگی شخصی آنها نیز اثر بگذارد.

وی ابراز کرد: این ویروس واقعاً خطرناک است و وقتی به دردهای گاه و بیگاه خودم و استرس و نگرانی خانواده ام و خودم برای اینکه مبادا آنها مبتلا شوند، فکر می‌کنم چهارستون بدنم به لرزه در می‌آید. ترس از اینکه مبادا به خاطر سهل انگاری من و به خاطر منِ بیمار، یکی از عزیزانم را از دست بدهم، از ترسِ جان خودم سخت‌تر بود.

دانش پژوه تاکید کرد: واقعاً می‌شود با استفاده از ماسک و دستکش، رعایت فاصله در محیط کار و زندگی و شستن مرتب دست‌ها از این ویروس منحوس دوری کرد.

اوضاع تایباد خوب نیست ونتیلاتور نیاز داریم

حیدر احسانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه همچنان میزان افراد مبتلا به کرونا در شهرستان بالا است و تعداد بیمارانی که با حال نامساعد در بیمارستان بستری می‌شوند نیز زیاد است.

احسانی افزود: روز شنبه ۲۴ خرداد، سومین بخش بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تایباد را نیز به بیماران کرونایی اختصاص دادیم، اما در عین حال به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی، فرسایش و ابتلای همکاران کادر درمان، امکانات ما پاسخگوی بار مراجعات نیست، لذا با همراهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین گروه از بیماران مبتلا به کرونا اعزام شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد ابراز کرد: ️در یک هفته گذشته بیش از ۱۵۰ بیمار مثبت داشتیم که به بیش از ۵۰ بستری جدید منجر شد، در صورتی که ️بیمارستان تایباد برای حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت طراحی شده و الان مشکلات آن قابل لمس است. ️آی سی یو تایباد پر شده و تمام دستگاه‌های ونتیلاتور در حال کار است و اگر یک بیمار بدحال اضافه شود یا باید اعزام شود یا یک مریض از دستگاه جدا شود.

اصرار کردیم مراسمات ماه رمضان تعطیل شود اما رعایت نشد

احسانی تصریح کرد: اصرار بیش از حد کردیم از مراسمات ماه رمضان جلوگیری شود، هم رسانه‌ها گفتند و هم ما گفتیم، اما رعایت نشد. امروز از تایباد نقطه بحرانی‌تری در خراسان وجود ندارد و شاید بدتر از ما خوزستان باشد. ️در حال حاضر نمی‌توانیم جلوی بیماری را بگیریم، اما جلوی هر اجتماعی چه مذهبی و چه غیر مذهبی باید گرفته شود. علما باید همکاری کنند تا اعمال مذهبی به صورت فرادا انجام پذیرد، اگر همین روال ادامه یابد، تمام بخش‌های بیمارستان تا هفته آینده باید به کرونا اختصاص یابد، با این کار اگر یک بیمار تصادفی یا مادر باردار بدحال داشتیم، چه باید کنیم؟

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد تاکید کرد: ما ناچار شدیم با وجود ممنوعیت اعزام بیماران کرونایی، تعدادی بیمار به مشهد اعزام کنیم، نمی‌دانیم تا کی می‌شود با این شرایط ادامه داد، مردم باید بدانند که این بیماری بسیار خطرناک است. کسبه باید موازین بهداشتی را رعایت کنند. الان به شدت درگیر هستیم و کادر درمان ما شبانه روز درگیر بیماری هستند.

وی در خصوص نیازهای بیمارستان تایباد گفت: نیاز داریم ضد عفونی بیمارستان، مرتب انجام پذیرد و تقاضا داریم در این حوزه به ما کمک شود. البته بحث ونتیلاتور الان نیاز جدی ما است و تقاضای کمک فوری برای دستگاه ونتیلاتور داریم.

برخی محدودیت‌ها به تایباد بازگشت

سرهنگ علی اکبر قربانی، فرمانده انتظامی شهرستان تایباد نیز گفت: باتوجه به گسترش بیماری کرونا در این شهرستان و طی آخرین ابلاغ ستاد کرونای کشور ورود اتباع کشور افغانستان از سمت مرز دوغارون به داخل ایران به طور موقت ممنوع شد.

وی افزود: پلیس گذرنامه با توجه به حساسیت موضوع طبق ابلاغ کشوری تا اطلاع ثانوی از ورود اتباع افغانستان به غیر از رانندگان در حوزه صادرات، ترانزیت و واردات ممانعت خواهد کرد.

قربانی ادامه داد: باتوجه به گسترش بیماری کرونا در شهرستان تایباد طی چند روز اخیر درصورتی که این بیماری همچنان روند افزایشی داشته باشد، تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضروری هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان تایباد گفت: اگر شهروندان تایبادی نکات مورد تاکید ستاد کرونای این شهرستان را رعایت نکنند، مجبور به اجرای سخت طرح‌های فاصله گذاری در این شهرستان خواهیم شد.

قربانی ابراز کرد: از روز گذشته طرح محدودیت ورود خودروهای سواری از سمت شهرستان‌های تربت جام، خواف و مرز دوغارون به داخل شهر تایباد اجرایی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه طی چند روز گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در این شهرستان ازدیاد یافته است از این رو از شهروندان تایبادی تقاضا می‌شود که نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ترددهای غیر مجاز در شهر خودداری کنند و در صورت تردد در معابر شهری از ماسک استفاده کنند.


روند گسترش بیماری از توان خدمات پیشی گرفته است

محسن سیاح، فرماندار تایباد نیز ️یکی از دلایلی که وضعیت تایباد به این روز رسیده را عدم رعایت شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی از ناحیه مردم، اصناف و برگزاری مراسمات مذهبی که منجر به اجتماع مردمی شده است، عنوان کرد و گفت: ما مکرراً هشدار دادیم و عده‌ای جدی نگرفتند، ما باز هم هشدار می‌دهیم، هر بیمار ۱۲ نفر را می‌تواند مبتلا کند.

فرماندار تایباد ادامه داد: تقریباً روند گسترش بیماری از توان خدمات ما پیشی گرفته است، لذا از مردم شهرستان می‌خواهیم توصیه‌ها و تأکیدات دانشگاه علوم پزشکی را جدی بگیرند، سفرهای غیرضروری را انجام ندهند. استفاده از ماسک در اماکن عمومی را جدی بگیرند.️ تا عادی شدن شرایط شهرستان برگزاری هر مراسمی که منجر به اجتماع شود، از جمله مذهبی، خانوادگی یا اداری ممنوع است و اگر رعایت نکنند مطمئناً برخورد خواهد شد.

وی افزود: در دو موضوع امنیت و سلامت با کسی تعارف نداریم و خط قرمز ما است، استدعا داریم همه اقشار مردم در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

رئیس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس تایباد ابراز کرد: در جلسه شورای تأمین مصوباتی در خصوص تردد و فاصله گذاری اجتماعی داشتیم. به هیچ عنوان هیچ گونه مراسم مذهبی تا اطلاع ثانوی نخواهیم داشت.

سیاح فعالیت در مرز دوغارون را منوط به رعایت توصیه‌های بهداشتی کرد و اظهار کرد: ️ یک کارگاه با همکاری معین اقتصادی شهرستان جهت تولید ماسک برای بخش‌های اقتصادی مرز اختصاص خواهیم داد. همچنین بعد از پایان ساعات کاری گمرک، هیچ راننده‌ای اجازه ورود به شهر تایباد را ندارند. همه امکانات مد نظر رانندگان، در مرز فراهم است و باید از تردد غیر ضروری رانندگان غیر بومی پس از پایان ساعت کار گمرک جلوگیری شود.

هرچند کادر درمان در امر مبارزه با بیماری شبانه روز نمی‌شناسد و حدود ۴ ماه در یک نبرد فرسایشی با این مهاجم ناشناس بودند، اما آنچه می‌تواند آتش کرونا را فرو بنشاند، رفتار مردم است. آنچه از آن به بی تفاوتی یاد می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شیوع گسترده بیماری است، وضعیت بازارهای سطح شهر تایباد در ایام عید فطر نشانه‌ای بارز از این موضوع بود.‌

کد خبر 4948724

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری کرونا تایباد ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا آتش سوزی ایلام بیرجند گرگان آتش سوزی جنگل ها سالروز ارتحال امام خمینی یاسوج امام خمینی ره شهرستان تایباد گسترش بیماری شهر تایباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۳۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است

میثم حیدر‌هایی مدیر آموزش و پرورش دامغان ایجاد فضای آموزشی در مسکن مهر را یکی از دغدغه‌ها دانست و گفت: طبق آمارها، مسکن مهر دامغان دارای ۱۶۰۰ دانش آموز است و در حال حاضر ۲ فضای آموزشی و یک سالن ورزشی در این منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر جمعیت هر مدرسه را ۴۰۰ دانش آموز درنظر بگیریم، مسکن مهر دامغان به ۲ فضای آموزشی دیگر نیاز دارد که یک آموزشگاه ۱۲ کلاسه با پیشرفت حدود ۴۰ درصد در این محدوده در حال ساخت است و باید یک فضای آموزشی دیگر ساخته شود.

مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است

حیدر‌هایی ضمن گرامیداشت هفته معلم، اظهار داشت: قدرشناسی از معلمان و احترام به فرهنگیان رسالتی بر دوش همه اقشار جامعه است و در این راستا، هفته معلم امسال ۲ فرهنگی نمونه استانی و ۹ فرهنگی نمونه در شهرستان دامغان معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی به چالش نیروی انسانی در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید، مجموعه آموزش و پرورش دامغان در زمینه مدیریت موفق بود، اما نیاز است که این کمبود‌ها برطرف شود.

حیدر‌هایی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی فعلی، ۲ هزار ساعت کمبود نیروی انسانی وجود دارد که شامل حدود ۱۰۰ نیروی دور متوسطه اول و دوم می‌شود که امیدواریم با توجه به جذب سال تحصیلی آینده آموزش و پرورش، این معضل و کمبود برطرف شود.

مدیر آموزش و پرورش دامغان گفت: طی ۱۰ سال اخیر این شهرستان در زمینه امتحانات نهایی رتبه اول استان سمنان را به خود اختصاص داد و تلاش می‌شود تا این رتبه حفظ شود.

حدود ۱۴ هزار دانش آموز دامغانی زیر نظر یکهزار و ۱۰۰ فرهنگی از پیش دبستانی تا پایه دوازدهم، به تحصیل مشغول هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته