Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@01:02:25 GMT

بی‌وفایی شهرک صنعتی رستم‌کلای قائمشهر به روستاییان

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۳۵۷

بی‌وفایی شهرک صنعتی رستم‌کلای قائمشهر به روستاییان

ایجاد شهرک های صنعتی با هر هدفی، در نواحی روستایی می تواند در تعدیل مشکلات ،تامین اشتغال و درآمد برای روستاییان و رفاه ساکنان روستاهای پیرامون موثر باشد و از همین نگاه هم بود که اهالی روستای رستم کلای قائمشهر حدود چندین هکتار زمینشان را اهدا کردند تا شهرک صنعتی در آنجا ایجاد و برای جوانانشان شغل ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرک صنعتی در فضایی به مساحت ۲۷ هکتار در زمین های حوزه جغرافیایی روستای رستم کلا واقع در مسیر جاده قائمشهربه جویبار ساخته شده است و هم اکنون ۱۸ واحد صنعتی با به کار گرفتن ۲۵۰ نفر در آنجا مشغول فعالیت هستند.

مشکل روستاییان با مدیریت شهرک از اواخر سال گذشته با بسته شدن مسیر عبور و مرور کشاورزان به مزارعشان از داخل محوطه شهرک وارد مرحله جدیدی شده است. اهالی روستا می گویند که از سال ۸۵ تا پایان سال گذشته کشاورزان از مسیری که بخشی از آن از داخل محوطه شهرک می گذرد به زمین های کشاورزی خود دسترسی داشتند ، اما در پایان سال گذشته هیات امنای شهرک با بستن مسیر ورودی و قرار دادن نگهبانی برایشان مشکل سازی کرده است.

کشاورزان می گویند که تا پیش از این با مجموعه مشکلات شهرک از جمله پسماندهای آلوده ساز کارخانه ها و پراکندن زباله در داخل زمین هایشان سر کرده اند و محل کشت و کارشان به فاضلاب کارخانه ها تبدیل شده بود ، ولی اکنون شهرک با بستن مسیر و گذاشتن نگهبانی ، برای عبور و مرور از آنها عوارض می گیرد.

مسیر ۵۰ ساله 

رئیس شورای روستای رستم کلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد :  سال ۸۵ با توافق بین فرماندار وقت ، مردم ، شورا و مدیر عامل وقت شرکت شهرک های صنعتی حدود ۴۵ هکتار زمین از سوی مردم به شهرک صنعتی واگذار شد . در همان روزهای ابتدایی خیابان هایی در این شهرک احداث کردند اما فکر نکردند که این خیابان ها برای باغداران و کشاورزان مشکلات زیادی به وجود می آورد.

علی ابراهیمی افزود : از سال ۸۵ تاکنون کشاورزان از طریق انتهای خیابان اصلی شهرک وارد زمین های کشاورزی خود می‌شدند ولی مدیر شهرک در پایان سال گذشته با اعلام بستن انتهای ورودی و قرار دادن نگهبان، بابت عبور و مرور کشاورزان از آنها عوارض می گیرد و این کار نه تنها سبب نگرانی روستاییان و کشاورزان شده ، بلکه در مقاطعی درگیری میان اهالی روستا و اهالی شهرک را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد : زمانی که زمین ها را به شهرک دادیم و خیابان ها ایجاد شد ، به ما وعده داده بودند هرگز راه را بر روی کشاورزان نمی‌بندند و به همین خاطر هم اهالی روستا و کشاورزان هم مزاحمتی ایجاد نکردند در حالی که اگر همان موقع بحث بستن مسیر مطرح می شد به طور قطع مردم رضایت نمی دادند و در این صورت تصمیم گیری باید به انجام کار کارشناسی موکول می شد.

ابراهیمی با تاکید بر این که مدیر شهرک با وجود وعده های مدیران قبلی و بالادستی حق بستن مسیر بر روی کشاورزان و قطع کردن دسترسی آنها به زمین هایشان را ندارد و باید با روستاییان تعامل مناسبی داشته باشد ، گفت : متاسفانه مدیر شهرک در مقابل اعتراض کشاورزان از آنها می خواهد تا از خیابان هشت متری ایجاد شده در انتهای شهرک برای دسترسی به زمین هایشان استفاده کنند در حالی که آن مسیر نمی تواند برای تردد کمباین و تریلی مناسب باشد و کشاورزان هم به مسیری برای تردد ماشین های کشاورزی مانند کمباین نیاز دارند.

رییس شورای روستای رستم کلا با اعلام این که تاکنون پیگیری های زیادی برای حل این مشکلات صورت گرفته است ، افزود : مدیر شهرک صنعتی ،فرمانداری و بخشداری تاکنون مشکلات ما را حل نکرده اند و توجه نمی کنند که شهرک مسیر را بسته است که بیش از ۵۰ سال محل عبور و مرور کشاورزان روستا بوده است و این قابل قبول نیست.

وی خواستار جدی گرفتن مشکلات اهالی روستا شد و گفت :مردم رستم کلا زمین اهداء کردند تا این شهرک صنعتی موجب رشد و ارتقاء اقتصاد منطقه شود ، اما برخی با کم لطفی موجب آلودگی هوا و سرایت فاضلاب به تنها زمین فوتبال جوانان شده اند و ما حرفی نزدیم.

یکی از کشاورزان شهرک رستم کلا هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : از زمان احداث شهرک پیگیر آن بودیم تا فاضلاب و تصفیه خانه برای شهرک ایجاد شود. متاسفانه این اقدام انجام نشد و در کل به نظرم احداث این شهرک در این منطقه درست نبود.

حسینی که خود از اعضای شورای روستا است ، افزود : احداث شهرک های صنعتی باید به دور از زمین های کشاورزی و منابع طبیعی باشد ، اما این شهرک در جایی واقع شده  که برخی از زمین های باغداری و کشاورزی در اطراف آن است .زمین کشاورزی خودم در کنار این شهرک و به فاصله ۲ متری از مواد شیمیایی و فاضلاب کارخانه سورتینگ قرار گرفته است و برای ما قابل درک نیست که چطور محیط زیست با توجه به موقعیت زمین و آلوده سازی سورتینگ ، مجوز ساخت آن را داده است.

عضو شورای روستای رستم کلا قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شورا و دهیاری آن دوره زمین را به منظور اشتغال زایی جوانان این منطقه واگذار کردند،گفت: متاسفانه تعداد کمی از جوانان ما مشغول به کار شدند و بیشتر از افراد غیربومی استفاده شده است .

حسینی افزود : زمین اهدایی برای شهرک به این منظور بوده که نفعی برای این روستا داشته باشد اما نفعی که نداشته هیچ ، امروز به یک معضل بزرگ برای اهالی روستا تبدیل شده است .

روستای رستم کلا ۱۳۹ خانوار جمعیت دارد و شغل تمامی آنها کشاورزی است.

سرقت دلیل بسته شدن مسیر 

مدیر شهرک صنعتی رستم کلا هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص بستن انتهای خیابان اصلی شهرک به روی روستائیان در پایان سال گذشته ، گفت : به دلیل این که در شهرک شاهد سرقت های فراوان بودیم ، هیات امناء این شهرک تصمیم گرفت تا انتهای خیابان اصلی این شهرک را با گذاشتن حصار و نگهبانی به روی روستائیان ببندند .

حسین اولادی افزود : البته هم اکنون رفت و آمد کشاورزان و روستائیان از شهرک در جریان است. هیات امناء شهرک در حال آماده سازی جاده برای تردد کشاورزان است. طبق مستندات هشت متر فضا در نزدیکی انتهای خیابان اصلی شهرک برای کشاورزان در حال آماده شدن است.

وی گفت : طبق قانون ما می توانیم از ورود روستائیان و کشاورزان به شهرک جلوگیری کنیم ولی به دلیل این که خودم قائمشهری هستم ، با روستائیان تعامل دارم تا آنان هم به کسب و فعالیت خود بپردازند.مشکل اصلی سرقت زیاد از این شهرک صنعتی است که هیات امنا به دلیل ایمن سازی درصدد هستند تا انتهای خیابان این شهرک را به روی روستائیان ببندند.

اولادی در خصوص ادعای رهاسازی فاضلاب به زمین ورزش و کشاورزی واقع در حاشیه شهرک صنعتی هم گفت : این موضوع صحت ندارد، شاید یکی از واحدها فاضلاب خود را به زمین ورزش رها سازی کند که این مساله هم ربطی به شهرک ندارد.

فرماندار قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اعتقادم براین است که شهرک صنعتی باید در یک محدوده مشخص شده ای باشد و کارآفرینانی که در شهرک صنعتی اکنون در حال فعالیت هستند نیاز است تا در مکانی ایمن مشغول شوند.البته این بدان معنا نیست که ما می خواهیم برای اهالی و کشاورزان روستای رستم کلا مشکلاتی را ایجاد کنیم .

یحیی یوسف پور افزود : از مدیر شهرک رستم کلا خواهان راهکاری برای حل این موضوع شده ام . یکی از دغدغه های مهم مدیر شهرک رستم کلا هم رفت و آمد کشاورزان از این شهرک بوده است. از مدیر شهرک خواسته ام تا نسبت به ایمن سازی این شهرک اقدام نماید و همچنین در فصل کشاورزی با کشاورزانی که در شهرک مشغول به کشت و کار هستند مراعات کنند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید.

بهرام فغانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چندین بار به چند واحد صنعتی در شهرک صنعتی رستم کلا به دلیل رهاسازی فاضلاب اخطار داده است ، گفت : از شهرک رستم کلا بازدید خواهیم داشت و در صورت مشاهده رهاسازی فاضلاب به زمین های کشاورزی و زمین فوتبال واقع در شهرک با شرکت مورد نظر برخورد خواهیم کرد.

برچسب‌ها مازندران قائم شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران قائم شهر مازندران قائم شهر زمین های کشاورزی پایان سال گذشته شورای روستا اهالی روستا عبور و مرور شهرک صنعتی بستن مسیر مدیر شهرک زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

فرماندار محمودآباد گفت: با افزودن ۷۰ هکتار اراضی به شهرک صنعتی محمودآباد، فاز دوم این شهرک راه‌اندازی می‌شود تا مردم این شهرستان از رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب برخوردار شوند.

روح‌الله علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مازندران با اشاره به اینکه محمودآباد در مصرف برق، شاهد روزهایی با صرفه‌جویی سخت انرژی برق بود، اظهار کرد: در آن دوران قطع برق‌های صنعتی، در ادامه در حوزه گردشگری و همچنین قطع منازل خانگی در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی افزود: مردم این شهرستان با قطعی برق خانگی شدیداً با مشکل مواجه بودند، به‌گونه‌ای که برای مطالبه‌گری کنار اداره برق تحصن می‌کردند.

فرماندار محمودآباد با بیان اینکه طی دو سال در این حوزه تمام تلاش و همت برای رفع مشکل برق به کار گرفته شد تا بخشی از مشکلات رفع شود، گفت: طی این مدت دو حوزه کاری برق صنعتی و برق مصرفی خانگی این شهرستان در اولویت قرار گرفت.

علیزاده تصریح کرد: در این شهرستان دو ترانس ۳۰ واقع در خط میدان شهید کاظمی که نیاز به تقویت داشته، انجام شده است و به زودی پست سوم ۶۳ کیلوولتی در سرخ‌رود احداث می‌شود.

وی از نیاز ۳۰۰ میلیاردی اعتبار برای این احداث پست خبر داد و مطرح کرد: هم‌اکنون این اعتبار پیش‌بینی شده است و به زودی تخصیص پیدا می‌کند و زمین آن نیز آماده خواهد شد.

این مسئول با اعلام اینکه دو ترانس ۳۰ موردنظر با اعتبار تخصیصی به ترانس ۶۰ ارتقای پیدا کرده و در مکان موردنظر نصب شده است، یادآور شد: برای این دو ترانس بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است که تا ۳۰ سال آینده برق خانگی محمودآباد تأمین شد.

وی با اشاره برق صنعتی از تخصیص اعتبار دو هزار میلیارد تومان در این شهرستان خبر داد و گفت: در بیست‌ودوم بهمن سال گذشته کلنگ یک پروژه با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی با حضور استاندار مازندران بر زمین زده شد و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالا و جذب اعتبار در حال اجراست که امروزه تخصیص اعتبار آن به بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد.

علیزاده با بیان اینکه اکنون پست ۶۳ کیلوولتی شهرک صنعتی در زمین سه هزار متری با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری در راستای عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» توانستیم در بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ورود پیدا کنیم و باعث فعالیت ۳۰ واحد نیمه‌فعال، راکد ورشکسته در عرصه چرخه تولید شویم.

فرماندار محمودآباد ادامه داد: با فعالیت این واحدها برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد فراهم می‌شود که برای تأمین این نیروها نیاز به جذب از سایر شهرستان‌های استان داریم.

علیزاده افزود: با افزودن ۷۰ هکتار اراضی به شهرک صنعتی محمودآباد، فاز دوم این شهرک راه‌اندازی می‌شود تا مردم این شهرستان از رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب برخوردار شوند.

کد خبر 747670

دیگر خبرها

  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود