Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:55:17 GMT

سناریوهای نجات نفت آمریکا از ورشکستگی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۶۵۱

سناریوهای نجات نفت آمریکا از ورشکستگی

بسیاری از شرکت‌های شیل آمریکا در چند سال گذشته با استقراض پول و حفاری چاه‌های جدید که آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد، گذران کردند.

به گزارش ایسنا، این استراتژی برای مدتی به خصوص زمانی که قیمت هر بشکه نفت حدود ۶۰ دلار بود، موثر واقع شد. اما ریزش قیمت نفت آسیب پذیری بسیاری از شرکت‌های نفت شیل آمریکا را که برای بقا در تلاش بودند، نمایان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه تولیدکنندگان در سراسر ایالات متحده آمریکا در واکنش به ریزش قیمت‌ها، تولیدشان را در ماه‌های آوریل و مه کاهش دادند.

برای برخی از شرکت‌های نفت و گاز کاهش بودجه سرمایه برای نجات از ورشکستگی یا تغییر شرایط پرداخت بدهی کافی نخواهد بود، زیرا جریان نقدینگی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر پنجره دسترسی به بازارهای سرمایه بسته شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکتهایی که به دنبال استفاده از قانون حمایت در برابر ورشکستگی در برابر طلبکاران‌شان نیستند، می‌توانند گزینه‌های دیگری را مورد بررسی قرار دهند که شاید اندکی غیرمرسوم باشد. همه گزینه‌ها هر اندازه که غیرمرسوم باشند، برای تولیدکنندگان نفت آسیب دیده وجود دارند.

ادغام و خرید شرکت‌ها

شرکتهای نفت شیل آمریکا اکنون نسبت به دوران رکود ۲۰۱۶-۲۰۱۵ گزینه‌های فاینانس کمتری دارند. به گفته رابرت پولک، تحلیلگر ارشد شرکت وود مک کنزی، این وضعیت می‌تواند فرصت‌های ادغام و خرید جذابی را در میان شرکت‌ها به وجود آورد. با این حال به دلیل ابهامات فراوان و نوسان بازار نفت، صنعت فعلا تمایلی به خرید نشان نمی‌دهد.

طبق آمار شرکت تحلیل داده انرژی شرکت انوروس، بازار قراردادهای بالادستی آمریکا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ دچار فروپاشی شد و همه معاملات ادغام و خرید پیش از سقوط قیمت نفت در اوایل مارس انجام گرفت. بزرگترین قراردادها در سه ماهه اول شامل فروش شرکت‌های ورشکسته و یک مورد حق امتیاز بودند. ممکن است برای خریدارانی که به سرمایه دسترسی دارند، فرصت‌هایی برای خرید در آینده وجود داشته باشد اما ازسرگیری قراردادهای خرید و ادغام زمانی آغاز می‌شود که قیمت‌های نفت تثبیت شود.

طبق تحلیل گروه مشاوره بوستون، غول‌های نفتی بین المللی تنها شرکت‌هایی هستند که می‌توانند از عهده خرید دارایی‌های نفت شیل با قیمت ارزان بربیایند. با این حال اولویت‌های فعلی این شرکت‌ها حفظ نقدینگی و پرداخت سود نقدی به سهامداران در ماه‌های آینده است. غول‌های نفتی اگر بخواهند دارایی خریداری کنند، احتمالا به دنبال خرید دارایی‌های باکیفیت خواهند بود.

با توجه به محدودیت‌ها، قراردادهای نفت و گاز در ماه‌های آینده متوقف خواهد ماند و اگرچه میلیاردها دلار دارایی و شرکت‌ها به فروش گذاشته می‌شود اما شرکت‌های درجه یک در سطح جهانی محدود خواهند بود.

امکان مدیریت دارایی‌های نفت و گاز توسط بانک‌ها

وام دهندگان به صنعت نفت و گاز ممکن است تصمیم بگیرند وام‌های شرکت‌هایی که قادر به بازپرداخت آنها نیستند، فاینانس مجدد کند. در این نوع معامله، بدهی تبدیل به سهم شده و کمک می‌کند شرکت بدهکار از ورشکستگی اجتناب کند.

طبق گزارش شرکت کردیت سایتس، سیتی گروپ، ولزفارگو، بانک امریکا و جی پی مورگان بالاترین میزان بدهی‌های معوق شرکت‌های انرژی را تا پایان سال ۲۰۱۹ داشته‌اند. از نظر درصد وام‌های انرژی از کل وام‌ها، گلدمن ساکس با ۱۱.۲ درصد پیشتاز است.

منابع آگاه به رویترز اظهار کرده‌اند که بانکهایی نظیر سیتی گروپ، ولزفارگو، بانک امریکا و جی پی مورگان از اوایل آوریل، شرکت‌های مستقلی را تشکیل دادند که در صورت عدم توانایی شرکت‌های نفتی برای بازپرداخت بدهی‌شان، مدیریت دارایی‌های نفت و گاز را برعهده بگیرند. این فرآیند ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد اما به بانک ها اجازه می‌دهد کنترل دارایی‌های نفت و گاز را به دست بگیرند و به جای فروختن آنها به مبلغ یک دلار یا یک پنی، زمانی که شرایط بهبود پیدا کند، آنها را به ارزش مناسب به فروش رسانند.

شرکت‌های نیرو تامین کنندگان انرژی را خریداری کنند

برخی از تولیدکنندگان انرژی ورشکسته ممکن است در میان مشتریان نیروگاهی خود نجات‌دهنده پیدا کنند. برخی از شرکت‌های نفت و گاز که در ورطه ورشکستگی قرار دارند، در جست و جوی یک خریدار مناسب، با شرکت‌های نیرو وارد مذاکره شده‌اند. این رویکرد غیرمرسوم است ولی در شرایط فعلی هیچ گزینه‌ای دور از نظر نیست.

افزایش ورشکستگی‌های نفت و گاز در آمریکای شمالی

گزارش شرکت حقوقی "هاینس اند بون" نشان می‌دهد که در فاصله ژانویه تا مه مجموعا ۱۸ شرکت نفت و گاز در آمریکای شمالی خواستار حمایت در برابر ورشکستگی شدند که پنج مورد در سه ماهه اول و ۱۳ مورد در دو ماه نخست سه ماهه دوم بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت نفت کرونا در جهان دارایی های نفت نفت و گاز شرکت های نفت سه ماهه ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • در دستورکار قرار گرفتن مولدسازی دارایی‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشستگی با حمایت قضایی